Gå til innhold

Krise! Kalkunen har ikke tint.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier det meste. Kalkunen har stått to dager i kjøleskapet, men den var såpass stiv nå når jeg tok den ut at jeg ikke får ut posen med innmat. Kalkunen veier 6 kg og skal spise kl 8. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestiller kinamat.

Anonymous poster hash: f3c6d...631
  • Liker 3
Skrevet

Legg den i en stor balje med kaldt vann.

Anonymous poster hash: b0a52...28c
Skrevet

Legge kalkunen rett oppi vann? Blir den ikke veldig rar da?

Skrevet (endret)

Legg den i en lukket pose i en balje eller lignende med VARMT vann. At kaldt vann er bedre til tining er en myte.

+ Bytt vannet etterhvert som det kjøles ned.

Endret av Gaea
Skrevet

Legg den i en lukket pose i en balje eller lignende med VARMT vann. At kaldt vann er bedre til tining er en myte.

+ Bytt vannet etterhvert som det kjøles ned.

Varmt vann ødelegger kjøttet og setter fart i skadelige bakterier. HVOR har du fått opplæring henne??!

TS: Kaldt vann suger ut isen som er i kjøttet, og er den raskeste måten å tine en kalkun på.

• Liker 13
Skrevet

Kjøtt MÅ tines i kaldt vann ;)

Anonymous poster hash: 01e0a...d04
  • Liker 2
Skrevet

Varmt vann ødelegger kjøttet og setter fart i skadelige bakterier. HVOR har du fått opplæring henne??!

TS: Kaldt vann suger ut isen som er i kjøttet, og er den raskeste måten å tine en kalkun på.

Lest det. Husker ikke hvor i farta, men her står ca. det samme; http://www.kk.no/907774/slik-tiner-du-kjottet-kjapt

Skrevet

Du rekker vel ikke å steke den til kl. 8 uansett?

Skrevet

Den får bli ferdig når den blir ferdig:P har ingen steder å putte den i vann så det er et problem. Bøtta var for liten og studenthybeler har ikke så mange kalkunbafingsmuligheter. Fått ut posen med innmat og føna den litt. Kan jeg slenge dn i ovnen selv om den er litt fyrst?

Skrevet

Sprekt å lage middag av en sekskilos kalkun på studenthybel :)

Anonymous poster hash: f3c6d...631
  • Liker 2
Skrevet

Du får bestille take away og forklare situasjonen.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg ble tipset om å bruke kaldt vann til tining og skulle teste om dette bare var en myte eller om det funket.

Har to vasker på kjøkkenet, og hadde kaldt vann i den ene vasken og varmt vann i den andre.

La 1 kyllingfilet i hver vask (i pose selvfølgelig), og den som lå i kaldt vann tinte betydelig raskere.

Men det jeg lurer på er hvordan ts hadde tenkt å gjøre det når hun ikke oppdaget dette før kl 16, og maten skal serveres kl 20...eller er det bare jeg som pleier å steke kalkun langsomt på litt svakere varme? Jeg forbereder kalkunen minst 5-6 timer før middagen, og lar den stå i ovnen minimum (!) 30 minutter pr kilo

• Liker 2
Skrevet

Tja den skal spises på et eller annet vis. Lite rutinert og det er den første middagen jeg inviterer til etter at jeg flyttet ut fra mor:)

• Liker 1
Skrevet

Du rekker ikke og steke den til kl 8 uansett. Skulle spurt hu mor vet du :)

Anonymous poster hash: 7ead7...acb
Gjest crazycatlady
Skrevet

Bestill takeaway og skrøn om at du har laget maten! De tror deg sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...