Gå til innhold

Syk tannpine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bor på innlandet. Og greia er at jeg egentlig har krav på gratis tannlege via kommune tannlegen,men vet jo ikke hvordan den er,for det å skulle velge en annen har jeg rett og slett ikke råd til. Ikke en gang om jeg skulle ha fått noe av det dekket.

Anonymous poster hash: b6db7...e5e

Da får du sikkert kun dekket enkleste løsning, å d.v.s. at tapte tenner erstattes med løstenner (protese lignende) eller broer. Jeg får dekket veldig mye til implantater.

Har du sjekket om du kun får dekket behandling kun hos kommune tannlegen, eller om du får dekket like mye hos en privat? Det er vel Helfo som dekker dine behandlinger, å det bør jo være ett fett om det er en kommunal eller privat tannlege de betaler til.

Anonymous poster hash: f6da0...760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du sikkert kun dekket enkleste løsning, å d.v.s. at tapte tenner erstattes med løstenner (protese lignende) eller broer. Jeg får dekket veldig mye til implantater.

Har du sjekket om du kun får dekket behandling kun hos kommune tannlegen, eller om du får dekket like mye hos en privat? Det er vel Helfo som dekker dine behandlinger, å det bør jo være ett fett om det er en kommunal eller privat tannlege de betaler til.

Hvis man går til det komunale er det ikke helfo nei.Hos det kommunale så får jeg dekket det fordi jeg har oppfølging av psyk sykepleier minst 45 min en gang i uka over en periode på over 3 måneder.Går jeg til en privat så dekker vel ikke helfo alt,eller? Men cluet er jo hvordan jeg i det hele tatt skal greie å be om hjelp.Er så flau over min egen tannhelse at terskelen viker så alt for høt å tråkke over.

Gjest M.E syke
Skrevet

I have a huge problem. Som tittelen sier har jeg syk tannpine.Har prøvd alt: Ibux,pinex forte,sånn middel som man gir til spebarn,munnskyllemiddel osv.Det eneste som roer det er kaldt vann,men det begynner å bli slitsomt å hele tiden må helle inn på med munnfuller med vann for å roe smerten,og det blir jo litt vanskelig med tanke på å få sove. Og i morgen dra jeg hjemover til familien.Noe som først innebærer over to timer på tog. Og bare for å ha nevnt det så finnes det ingen tannlegevakt her jeg bor(selvom jeg ikke vet om jeg hadde dratt dit.Har enorm tannlegeskrekk) Så det jeg lurer på er om noen har noen tips/råd og komme med til en stakkars liten en med sterke smerter?

Sliter med det samme, jeg har attpåtil tannlegeskrekk. Men jeg har god effekt av Paracet Duo. Det er paracet med Koffein tabletter.

Skrevet

Hvis man går til det komunale er det ikke helfo nei.Hos det kommunale så får jeg dekket det fordi jeg har oppfølging av psyk sykepleier minst 45 min en gang i uka over en periode på over 3 måneder.Går jeg til en privat så dekker vel ikke helfo alt,eller? Men cluet er jo hvordan jeg i det hele tatt skal greie å be om hjelp.Er så flau over min egen tannhelse at terskelen viker så alt for høt å tråkke over.

Skjønner at terskelen er høy å skammen stor. Det tok meg maange år å komme meg til tannlege. Kan ikke psyk.sykepleier ringe til tannlegen for deg å få en time?

Nå er ikke jeg så kjent med offentlige tannleger, annet enn at jeg har barn som går til skoletannlegen da, men h*n har aldri hatt noen hull eller andre problemer, så vi har ikke brukt den til annet enn kontroller.

Kan du få med deg personen (hvis du er trygg på h*n) som følger deg opp på den første timen? H*n kan hjelpe deg å være til stede som en trygghet. Eller kan du få med deg f.eks din mor?

Det er veldig viktig at du kommer under behandling å får begynt å reparere på tennene dine.

Beroligende har god effekt. Man slapper mer av, å det vil være lettere å fortelle om problemene hvis du er mer avslappet. Kanskje skammen slipper litt taket også.

Tannlegen er vant til pasienter med dårlig tannstatus, å vet at det har en sammenheng mellom odontofobi (tannlegeskrekk) og dårlig tannstatus.

Du har krav på å bli møtt med respekt hos tannlegen, å opplever du at tannlegen opptrer respektløst, har du all rett til å reise deg å gå.

Jeg håper virkelig det ordner seg for deg. Kan du ikke ha det som et mål, at du i løpet av januar skal ha din første tannlege time? Jeg vet at du skammer deg, men tenk for en seier å trosse skammen å dra til tannlegen.

Skrevet

Jeg har et godt råd - hold deg langt unna alt av sukker og hvetemel og stivelse for en stund - tenk litt ala lavkarbo.

Du skal sikkert spise pinnekjøtt og ribbe til jul, men kålrabistappe og surkål/rødkål, og det er greit.

Prøv å tenke at du må spise så rent som mulig.

Sukker og stivelse bryter ned kroppen og tenner, så derfor bør du holde deg helt unna, iallfall være forsiktig med alt godt, brus, potetgull, brødskiver, pasta, potet... osv osv ...

Sauser er ofte lagt av stivelse som potetmel og maizena, så hold deg heller til sjy som kun er av fett.

Fett e bra for kroppen, så ikke vær redd for det.

Jeg hadde selv problem med tennene en periode, og jeg hadde tannlegeskrekk, så da begynte jeg likesågodt på lavkarbo og tennene mine ble bra igjen.

Anonymous poster hash: 3283c...9e9

Okei, det her er det dummeste jeg har hørt, ikke uttal deg om ting du ikke har styr på.

Stivelse brytes ikke ned i munnhulen, da amylasen i spyttet ikke er sterkt nok til å spalte stivelse. Så om du spiser brød og pasta, så har det ingen verdens ting å si for om du får hull eller ikke. Det som selvsagt spiller en rolle, er hvor mye raffinert sukker, brus, juice osv man får i seg, da dette lett brytes ned av bakterier i munnen, og gir dem drivstoff til å produsere syre, som videre fører til karies.

Over til ts:

Jeg forstår godt at du synes det er pinlig å dra til tannlegen hvis du skjemmes over tannstatusen din, men det skal du altså ikke tenke på. Under utdannelsen ser vi pasienter med store, store tannproblemer, og det er ingenting vi ser ned på i det heletatt. Hvis du ringer inn og forklarer hvordan du har det med å gå til tannlegen, så tror jeg de aller fleste tannleger vil være glad for at du tar det skrittet at du faktisk kommer. Nå høres det ut som om du skal ha en akutt behandling forholdsvis snart, men sånn på lengre sikt går det også an å skape en god dialog med tannlegen, og få satt opp et behandlingsforløp du er komfortabel med. Det er også mulig å få beroligende medisiner før timen (som noen allerede har skrevet), som burde hjelpe på både skrekken og den følelsen av skam du sitter med.

Jeg kan selvsagt kun snakke for meg selv, men jeg har aldri tenkt negativt om en pasient når jeg har sett i munnen på vedkommende, fordi jeg vet at folk har forskjellige forutsetninger. Og sånn tror jeg så absolutt de aller fleste tannleger har det.

Jeg håper virkelig du finner motet til å gå til tannlegen for å få fikset opp i problemene dine. Det med at tannlegen ser ned på deg skal du hvertfall ikke tenke på.

Anonymous poster hash: 861fd...ef1

Skrevet

Okei, det her er det dummeste jeg har hørt, ikke uttal deg om ting du ikke har styr på.

Stivelse brytes ikke ned i munnhulen, da amylasen i spyttet ikke er sterkt nok til å spalte stivelse. Så om du spiser brød og pasta, så har det ingen verdens ting å si for om du får hull eller ikke. Det som selvsagt spiller en rolle, er hvor mye raffinert sukker, brus, juice osv man får i seg, da dette lett brytes ned av bakterier i munnen, og gir dem drivstoff til å produsere syre, som videre fører til karies.

Over til ts:

Jeg forstår godt at du synes det er pinlig å dra til tannlegen hvis du skjemmes over tannstatusen din, men det skal du altså ikke tenke på. Under utdannelsen ser vi pasienter med store, store tannproblemer, og det er ingenting vi ser ned på i det heletatt. Hvis du ringer inn og forklarer hvordan du har det med å gå til tannlegen, så tror jeg de aller fleste tannleger vil være glad for at du tar det skrittet at du faktisk kommer. Nå høres det ut som om du skal ha en akutt behandling forholdsvis snart, men sånn på lengre sikt går det også an å skape en god dialog med tannlegen, og få satt opp et behandlingsforløp du er komfortabel med. Det er også mulig å få beroligende medisiner før timen (som noen allerede har skrevet), som burde hjelpe på både skrekken og den følelsen av skam du sitter med.

Jeg kan selvsagt kun snakke for meg selv, men jeg har aldri tenkt negativt om en pasient når jeg har sett i munnen på vedkommende, fordi jeg vet at folk har forskjellige forutsetninger. Og sånn tror jeg så absolutt de aller fleste tannleger har det.

Jeg håper virkelig du finner motet til å gå til tannlegen for å få fikset opp i problemene dine. Det med at tannlegen ser ned på deg skal du hvertfall ikke tenke på.

Anonymous poster hash: 861fd...ef1

Jeg tror som deg at de aller fleste tannleger er klar over at pasienter har ulike forutsetninger å at det ofte ligger en årsak bak en dårlig tannstatus.

Selv har jeg erfaring av å bli møtt med å bli latterliggjort (over 20 år siden), noe som gjorde at jeg ikke oppsøkte tannlege mer. Men jeg må si at når jeg tidligere i år ble nødt til å oppsøke tannlege igjen, ble jeg veldig positivt overrasket. Jeg ble møtt med respekt å jeg føler meg ivaretatt. Jeg føler at tannlege og kjevekirurg er opptatt av at jeg skal få fikset opp "spisestua" mi å at det gjøres i samråd med meg.

Jeg har også fått et inntrykk av at "yngre" tannleger er mer oppdatert på rettigheter og også odontofobi - som også veldig mange lider av i ulik grad.

Det var veldig fint at du som er i faget skriver her, så kanskje ts får mot til å oppsøke tannlege.

Ts, tenk så deilig å kunne gå neste jul i møte uten tannproblemer. For det tar tid å få restaurert spisestua, men det er verdt det. Selv er jeg ferdig et sted mellom påske og sommeren, men jeg har også holdt på en stund.

Skrevet

Takk for flere oppmuntrende og støttende innlegg.Det varmer. Jeg vet at jeg må ta tak i ting,men jo lengere jeg har utsatt det det jo vanskligere har det blitt. Terskelen har bare vokst og vokst.Men vi får se hva nyåret bringer. Kanskje er 2014 året hvor jeg endelig tar tak.

Skrevet

Takk for flere oppmuntrende og støttende innlegg.Det varmer. Jeg vet at jeg må ta tak i ting,men jo lengere jeg har utsatt det det jo vanskligere har det blitt. Terskelen har bare vokst og vokst.Men vi får se hva nyåret bringer. Kanskje er 2014 året hvor jeg endelig tar tak.

Ja, kan ikke 2014 være året. Du vil ikke angre på det. Jeg vet hvor vanskelig det er, å hvor lett det er å skyve det foran seg. Men en dag vil komme der du rett og slett er nødt.

Nå vet ikke jeg om du jobber, studerer eller ingen av delene, men jeg er yrkesaktiv i tillegg til at jeg liker å være sosial, så når tenner foran og hjørnetenner begynte å falle ut, så hadde jeg ikke lenger noe valg.

Skrevet

Jeg har vært der du er nå å vet akkurat hvordan du har det. Tennene mine var ikke råtne, men pga at jeg ikke gikk til tannlege i tillegg til tannkjøttsykdom, ble resultatet deretter. Grunnen til at jeg sluttet å gå til tannlege var sleivete bemerkninger fra tannlegen jeg gikk til for ca 20-22 år siden. Jeg har/ hadde ekstremt odontofobi, å skammen var ubeskrivelig. Skammen var etterhvert det som gjorde at jeg ikke gikk til tannlege, å skammen førte til sterkere odontofobi.

Jeg hadde flere runder med tannverk, å da knasket jeg Ibux og Paracet i ca 2 - 3 uker. Da forsvant den intense tannverken. Jeg tror at kroppen reparerte seg selv da problemet ikke ble behandlet.

Alle vet hvor vondt skikkelig tannverk er, jeg gråt av smerte og kastet opp, men odontofobien vant.

Underveis mistet jeg flere tenner, men så lenge det ikke var synlig, levde jeg med det. Min dårlige tannstatus var også et problem når det gjaldt mat. Det var/ er mange ting jeg ikke kunne/ kan spise, å da gjerne sunn mat som krever godt tyggeredskap. Mye mat måtte også spises med bestikk da det å bite over ei brødskive var umulig for meg.

For en stund siden begynte jeg også å miste fortenner og hjørnetenner. Da måtte jeg gjøre noe.

Jeg ringte en tannlege jeg hadde fått anbefalt, snakket med tannlegesekretæren og fortalte om min tannlegeskrekk + min ekstremt dårlige tannstatus å at jeg skammet meg fryktelig over hele situasjonen. Hun var veldig forståelsesfull å fortalte samtidig at tannlegen jeg skulle til var veldig flink med pasienter med odontofobi.

Vi ble enig om at første time skulle være samtaletime. Da fikk jeg en mulighet til å møte tannlegen å føle på om han var en jeg kunne klare å åpne munnen for.

Jeg fikk tillit til tannlegen å følte meg ikke dømt. Neste time skulle jeg sette meg i tannlegestolen å tannstatus skulle sjekkes. Jeg måtte ha beroligende i forkant av timen for i det hele tatt klare å sette meg i tannlegestolen og å åpne munnen.

Jeg er nå ganske langt i behandlingen, å nå klarer jeg meg faktisk uten beroligende de gangene jeg bare skal på kontroll eller få utført justeringer. Dette er et stort framskritt for meg.

Når jeg kom til min første tannlegetime, hadde tannlegen klart et informasjonsskriv for den "gruppen" han mente at jeg hørte innunder i forhold til refusjon fra Helfo. Dette er en ung tannlege, han er oppdatert på bl.a de nye refusjonsreglene samtidig som jeg har inntrykk av at en ting de jobber med under tannlegeutdanningen er tannlegeskrekk/ odentofobi. Det er mange som lider av det å skal man klare å bekjempe den dårlige tannstatusen mange idag har, så må de også bruke ressurser på å trygge sånne som deg og meg.

Jeg har en fastlege som også er involvert i dette, å legen sykemelder meg i de periodene jeg har inngrep som krever fravær fra jobb.

Prislappen for det som må gjøres for å restaurere "spisestua" mi er på 280.000,- men jeg får dekket 200.000,- via Helfo å ender opp med en regning på 80.000,-

Mitt råd er å finne en tannlege du føler deg trygg hos. En tannlege du føler at ikke dømmer deg for tannstatusen din. Å jeg tror at en ung, nyutdannet tannlege er skolert på dette. Selv var jeg veldig skeptisk til å skulle gå til en ung tannlege, men ble veldig positivt overrasket.

Hvor i landet bor du?

Skrevet

Joda, tannverk går over etter 2 - 3 uker, å vi med odontofobi lider oss gjerne gjennom de ukene til det værste har gått over.

Jeg tror at kroppen "reparerer" seg selv når problemet ikke blir behandlet. Nå mener jeg selvsagt ikke at tannproblemet bli fikset, men verken forsvinner. Den vil selvsagt komme igjen og igjen, men vi som har ekstrem odontofobi klarer å leve med de smertene.

Anonymous poster hash: f6da0...760 [/acrony

Nemlig,og det er problemet ligger. Dessverre :(

Skrevet

Hvor i landet bor du?

Bor på østlandet. Ikke i hverken Oslo eller annen by.

Skrevet

Bor på østlandet. Ikke i hverken Oslo eller annen by.

OK. Da var ikke det til noe hjelp :)

Skrevet

Skaff deg hjelp God damn it!

I verste fall ender du opp med å miste tennene dine dersom de er så falleferdige som du beskriver, da karies og plakk kan føre til tannråte.

Få noen til å bli med deg, noen som kan tvinge deg til å gjennomføre!

Skrevet

Skaff deg hjelp God damn it!

I verste fall ender du opp med å miste tennene dine dersom de er så falleferdige som du beskriver, da karies og plakk kan føre til tannråte.

Få noen til å bli med deg, noen som kan tvinge deg til å gjennomføre!

Dette svaret kommer fra en som tydligvis ikke vet hva det vil si å ha alvorlig tannlegeskrekk.

Skrevet

Dette svaret kommer fra en som tydligvis ikke vet hva det vil si å ha alvorlig tannlegeskrekk.

Nei. Dette kommer fra en som har tannlegeskrekk, men som også har hatt alvorlig tannkjøttbetennelse der jeg var i ferd med å miste hele tannsettet mitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...