Gjest Houdini Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Siden jeg ikke orker hormonpreparater ble jeg anbefalt spiral. Spiral var alt hun sa, og når jeg søker på nett finnes det både hormonspiral og kobberspiral (?). Jeg har ikke født før for øvrig. Er henvist til gynekolog for innsettelse av denne spiralen. Heller det enn uønsket graviditet ...
Gjest Bond Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 Hormonspiral er jo med hormoneer, så vil tro det er snakk om kobber. Kobberspiral kan være ypperlig om man tåler det bra. Noen kan nemlig få en god del sterkere menstruasjon, noen får ikke noen ekstra plager
Nerine_ Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 (endret) Jeg har kobberspiral, liker den absolutt ikke. Blør som gal under mensen, og mensen varer i to uker. Også kjenner mannen trådene under sex. Endret 21. desember 2013 av Nerine_
Sillicious Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 Hormonspiral er hormoner ja, men kun i det området. Skal ikke gå utover resten av kroppen som andre hormonmidler gjør. Den skal vel også være bedre enn kobber som bare gir blødninger .. Skulme ønske jeg var tøff nok til å sette inn spiral, har heller ikke født og er redd for smertene!
Gjest Skrevet 22. desember 2013 #5 Skrevet 22. desember 2013 Min søster fikk satt inn spiral (vet ikke om det var hormon eller kobber), men hun ble gravid fordi den ikke var satt inn riktig.
Nerine_ Skrevet 22. desember 2013 #6 Skrevet 22. desember 2013 Min søster fikk satt inn spiral (vet ikke om det var hormon eller kobber), men hun ble gravid fordi den ikke var satt inn riktig. Derfor anbefales det at en gynekolog setter inn spiralen, slik at de kan sjekke med UL etterpå om den sitter riktig. Man kan uansett bli gravid med spiral, den er ikke 100% trygg.
Gjest Naria Skrevet 22. desember 2013 #7 Skrevet 22. desember 2013 Hormonspiral er hormoner ja, men kun i det området. Skal ikke gå utover resten av kroppen som andre hormonmidler gjør. Dette er feil. Det finnes ingen hormonprevensjon som virker lokalt. Hormonene må bli tatt opp i blodet for å ha en effekt. Det som derimot er riktig er at hormonspiralen har mindre hormoner enn for eksempel p-piller, og mange som ikke tåler p-piller vil kunne tåle hormonspiral.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #8 Skrevet 22. desember 2013 Jeg har hatt kobberspiral og var veldig fornøyd. Kjenner partner trådene så kan de klippes kortere. Mulig økt mens, men det hadde kanskje kommet uansett. Vi har så lett for å forklare endringer med type prevensjon. De største blødningene og menssmertene har jeg faktisk hatt etter at jeg steriliserte meg. Anonymous poster hash: 2c2bc...864 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #9 Skrevet 22. desember 2013 Min søster fikk satt inn spiral (vet ikke om det var hormon eller kobber), men hun ble gravid fordi den ikke var satt inn riktig. Hva gjør legen da? Må man ta abort, eller kan fosteret overleve?Anonymous poster hash: 8dff7...d14
Nerine_ Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 (endret) Jeg har hatt kobberspiral og var veldig fornøyd. Kjenner partner trådene så kan de klippes kortere. Mulig økt mens, men det hadde kanskje kommet uansett. Vi har så lett for å forklare endringer med type prevensjon. De største blødningene og menssmertene har jeg faktisk hatt etter at jeg steriliserte meg.Anonymous poster hash: 2c2bc...864 Jeg har klippet trådene to ganger, men det blir ikke helt bra ettersom det varierer hvor de er, i forhold til hvor jeg er i syklusen. Og den lange og voldsomme blødningen vet jeg med 100% sikkerhet at er spiralen sin skyld. Endret 22. desember 2013 av Nerine_
Gjest Houdini Skrevet 22. desember 2013 #11 Skrevet 22. desember 2013 Æsj, jeg som sliter litt med blodmangel fra før av :-(
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #12 Skrevet 22. desember 2013 Jeg har kobberspiral, og jeg elsker den. Hormonfri prevensjon jeg bare må tenke på hvert femte år og ingen teite bivirkninger, og jeg blør omtrent like mye som jeg gjorde før. Joda, det gjorde litt vondt å sette den inn første gangen, men det er verdt noen dagers ubehag synes jeg, og andre gangen jeg satte inn var det omtrent ikke vondt i det hele tatt. (Har ikke født.) Anonymous poster hash: 190e4...518
Gjest Funky Punk Skrevet 22. desember 2013 #13 Skrevet 22. desember 2013 (endret) Brùker kobberspiral og er kjempefornøyd. Bytter hvert 7. år og det er så deilig å slippe å tenke på prevensjon. Blødde litt kraftig i en periode, men det gikk seg til etterhvert. Nå varer mensen i ca 5 dager, hvorav bare 1-2 dager i starten er mye blødning. Har hatt spiral nå i litt over 8 år (altså byttet 1 gang) Setter den inn hos en gynekolog, og tar ultralyd ca 3 uker etter innsettelsen for å være sikker på at den sitter greit. Aldri født barn før heller Endret 22. desember 2013 av Funky Punk
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #14 Skrevet 22. desember 2013 Prøvde meg på hormonspiral. Men fyttihelvete det var grusomt. Hadde fødselsrier etter at den var satt inn og besvimte i stolen hos gynekolog. Første dagen var helt grusom. Og jeg hadde tilbakefall med jevne mellomrom, med enorme smerter. Det murret hele tiden, men innimellom så fikk jeg faktisk noe som lignet fødselsrier. Holdt ut i to måneder og da ville jeg bare ha den ut. Gikk ned for full telling når den skulle ut også, men smertene avtok heldigvis veldig kjapt. Jeg var nok maks uheldig. Det er ikke ofte man får så ille plager som meg. Har ikke født. Skal også sies at de fant en cyste når de sjekket spiralen med UL, så det kan ha vært utslagsgivende. Anonymous poster hash: 068c1...5a9
Binta Ba Skrevet 22. desember 2013 #15 Skrevet 22. desember 2013 Har kobber, veldig fornøyd. Men angrer på at jeg ikke ba de klippe trådene så korte som mulig FØR innsettese, for her kjennes også trådene i ny og ne alt etter som hvor jeg er i syklus. Klippet etter insettelse. Men jeg er storfornøyd ellers.
Sillicious Skrevet 22. desember 2013 #16 Skrevet 22. desember 2013 Dette er feil. Det finnes ingen hormonprevensjon som virker lokalt. Hormonene må bli tatt opp i blodet for å ha en effekt. Det som derimot er riktig er at hormonspiralen har mindre hormoner enn for eksempel p-piller, og mange som ikke tåler p-piller vil kunne tåle hormonspiral. Hm, er det? Så rart, var legen som sa det til meg altså. Legen på helsestasjonen her jeg bor.
Gjest Naria Skrevet 23. desember 2013 #17 Skrevet 23. desember 2013 Hm, er det? Så rart, var legen som sa det til meg altså. Legen på helsestasjonen her jeg bor. Spiralen virker lokalt, hormonone virker ikke lokalt. Sikkert en misforståelse.
Zzyzx Skrevet 23. desember 2013 #18 Skrevet 23. desember 2013 Jeg har hormonspiral, satt inn i mai i år. Jeg har ikke født. Jeg vet ikke om hormonene har noe særlig påvirkning på meg, men så er jeg av typen som aldri har reagert særlig på hormonprevansjon heller. Nå, etter ca sju måneder, har jeg fremdeles noe smerter innimellom, men etter hvert har det blitt som milde mensmurringer. Pluss at det av og til kjennes ut som om den pirker i den ene siden av livmoren. Det var for så vidt vondt å sette inn spiralen, men siden livmorhalsen min var veldig trang (hadde ikke hatt mens på flere år) så ble det satt bedøvelse før innsetting. Alt jeg kjente av selve innsettingen var et ganske heftig stikk i det den ble satt inn. Så fulgte menskramper i to dager. De første månedene hadde jeg også noen smerteperioder som var ganske ille, såpass at jeg måtte ta smertestillende. Jeg fikk også smerter nedover forsiden av lårene som tidvis kunne gjøre det vondt å reise seg og gå. Det gikk som regel over etter et døgn. Alt dette er helt normalt, og det avtar etter hvert. Likevel så angrer jeg ikke ett sekund på at jeg fikk satt den inn. Ingen mens og ingen piller å huske. Jeg som knapt klarer å huske å få i meg jerntilskudd etter blodgiving. Fantastisk å bare ikke tenke på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå