AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #1 Skrevet 21. desember 2013 Tror du at vi mennesker hadde vært mer redde for ulver dersom vi ikke hadde hunder som kjæledyr og var vant til hunder? Mange hunder ligner jo på ulver også. Både Alaskan malamut, siberian husky og sarloos wolfhond ligner jo på ulver. Jeg ser mange slike typer nesten hver dag, bor endel her jeg bor. Det har óg vært ulv i området, men har aldri vært redd. Har sett ulvespor og hørt dem ule et par hundre meter bortenfor meg, en hel flokk for endel år siden, men jeg var ikke redd. Jeg har aldri vært redd for å dra ut i skogen eller gå alene ute. Kan det være fordi jeg ser på dem som store hunder, at jeg er så vant til dem, utseendemessig? Hadde man vært mer redd dersom man ikke var vant til disse uteliggere hundene (utseendemessig sett)? De kan jo i teorien være farlige dyr, men jeg klarer bare ikke å være redd for dem. Anonymous poster hash: 713f1...523
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #2 Skrevet 21. desember 2013 Uteliggere hundene skulle da være ulvelignende hundene.. Anonymous poster hash: 713f1...523 1
Gjest Gunfreak Skrevet 21. desember 2013 #3 Skrevet 21. desember 2013 Tror du at vi mennesker hadde vært mer redde for ulver dersom vi ikke hadde hunder som kjæledyr og var vant til hunder? Mange hunder ligner jo på ulver også. Både Alaskan malamut, siberian husky og sarloos wolfhond ligner jo på ulver. Jeg ser mange slike typer nesten hver dag, bor endel her jeg bor. Det har óg vært ulv i området, men har aldri vært redd. Har sett ulvespor og hørt dem ule et par hundre meter bortenfor meg, en hel flokk for endel år siden, men jeg var ikke redd. Jeg har aldri vært redd for å dra ut i skogen eller gå alene ute. Kan det være fordi jeg ser på dem som store hunder, at jeg er så vant til dem, utseendemessig? Hadde man vært mer redd dersom man ikke var vant til disse uteliggere hundene (utseendemessig sett)? De kan jo i teorien være farlige dyr, men jeg klarer bare ikke å være redd for dem.Anonymous poster hash: 713f1...523 Tja, vet ikke, bor ikke i nærheten av ulver, så har aldri tenkt over det, men sånn rent teoretisk er jeg vel ikke redde for ulv fordi dem ikke er farlige mesteparten av tiden, Men så er ikke jeg redd for elg heller og elg er langt farligere og vi har ikke noen husdyr som ser ut som elg. Greit nok ulvehunder er store, men de ser fremdeles ikke ut som elg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 He he.. Nei, er ikke redd for elg heller. Men det er vel det at jeg har møtt på endel, som har stukket til skogs. Men ulver er jo rovdyr. Jeg hadde blitt livredd for å gå ut dersom jeg hørte det var bjørn eller tigere i området. Anonymous poster hash: 713f1...523
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #5 Skrevet 21. desember 2013 Det tviler jeg på. Ulv er relativt harmløse, så lenge man erkjenner at de eksisterer og tilpasser verden etter litt mer enn som egen nesetipp (noe de fleste nordmenn ikke er veldig flinke på, riktignok). Det er dog et litt vanskelig scenario. Hund har vært nordmannens følgesvenn i lange, lange tider. Det mest interessante med en slik hypotetisk fremstilling er ikke den såkalte problematikken rundt ulv, men heller hvordan samfunnet hadde sett ut ellers. Anonymous poster hash: 28a53...eff 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #6 Skrevet 21. desember 2013 Folk ER jo redde for ulv. Rett og slett urasjonelt redde for ulv. Jeg er ikke redd for ulv, men ganske redd elg, Møtt både ulv og elg. Ganske mye elg og noen ganger litt vel nært på. Ulven er såpass sky, at det skal mye til for at den er til fare for oss, men den er til fare for våre hunder. Men elgen kan være til fare for hunden den også gitt. Hører jo ofte om hunder, som har fått seg et realt spark fra elg. Anonymous poster hash: 01d7f...208 1
Pearl2.0 Skrevet 21. desember 2013 #7 Skrevet 21. desember 2013 Hva mener du MERE redd for ulv? Jeg er livredd for ulv
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #8 Skrevet 21. desember 2013 Hva mener du MERE redd for ulv? Jeg er livredd for ulv Hvorfor er du redd for ulven? Bor du mutt putt alene i skogen med en ulveflokk boende rett utenfor døra? Anonymous poster hash: 01d7f...208 1
Pearl2.0 Skrevet 21. desember 2013 #9 Skrevet 21. desember 2013 Hvorfor er du redd for ulven? Bor du mutt putt alene i skogen med en ulveflokk boende rett utenfor døra? Anonymous poster hash: 01d7f...208 Haha, nei. Men har hatt en (irrasjonell) frykt for ulver fra barnsben av, hatt mange mareritt og liker generelt ikke å tenke på ulv
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #10 Skrevet 21. desember 2013 Jeg er enig i at nordmenn flest er tåpelig redd for ulv. Ulv er, som AB ganske riktig påpeker, svært sky og sjeldent en fare for mennesker. Hjort, derimot, er langt mer utbredt og den som påstår at hjort ikke er farlig, har neppe kommet på nært hold. Klovene deres er skarpe og dyrene er store; ikke minst er det mange av dem, noe som gjør risikoen større enn den er for ulv, som bare finnes noen få av utvalgte steder på østlandet. Likevel stigmatiserer vi ulv som et farlig beist mens hjorten er vakker og uskyldig. Nei, man skal ikke være redd for dyr, uansett om det er ulv, jerv, bjørn eller kråke. Man skal erkjenne at de eksisterer og behandle dem med respekt, især når man trer inn på deres territorie, men når alt brytes ned er vi alle skapninger av den samme jord. Anonymous poster hash: 28a53...eff 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #11 Skrevet 21. desember 2013 Hvorfor er du redd for ulven? Bor du mutt putt alene i skogen med en ulveflokk boende rett utenfor døra? Anonymous poster hash: 01d7f...208 Da tror jeg neppe man ville vært redd. Jo mer kunnskap man får om det man er redd for, jo mindre vil frykten bli. Anonymous poster hash: e91a4...80a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #12 Skrevet 21. desember 2013 Jeg aner ikke om jeg er redd for ulv eller ikke Har aldri møtt på noen. Men elger er jeg liiiivredd Anonymous poster hash: d79c0...ea9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #13 Skrevet 21. desember 2013 Da tror jeg neppe man ville vært redd. Jo mer kunnskap man får om det man er redd for, jo mindre vil frykten bli. Anonymous poster hash: e91a4...80a Det har du helt rett i. Kjenner en, som hadde en ulveflokk rundt huset en vinter. De hadde hester og hunder hjemme på gården, samt små barn. Noen enkle forhåndsregler, og det gikk helt fint. De var ikke redde. Anonymous poster hash: 01d7f...208
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #14 Skrevet 21. desember 2013 Jeg er enig i at nordmenn flest er tåpelig redd for ulv. Ulv er, som AB ganske riktig påpeker, svært sky og sjeldent en fare for mennesker. Hjort, derimot, er langt mer utbredt og den som påstår at hjort ikke er farlig, har neppe kommet på nært hold. Klovene deres er skarpe og dyrene er store; ikke minst er det mange av dem, noe som gjør risikoen større enn den er for ulv, som bare finnes noen få av utvalgte steder på østlandet. Likevel stigmatiserer vi ulv som et farlig beist mens hjorten er vakker og uskyldig. Nei, man skal ikke være redd for dyr, uansett om det er ulv, jerv, bjørn eller kråke. Man skal erkjenne at de eksisterer og behandle dem med respekt, især når man trer inn på deres territorie, men når alt brytes ned er vi alle skapninger av den samme jord. Anonymous poster hash: 28a53...eff Jeg har bodd og vokst opp i tykkeste hjorteland på vestlandet, men aldri noengang hatt noen nærkontakt med hjort. Utenom de som blir skutt under hjortejakta. Men da er de jo veldig rolige. Hjort er skye dyr, som tar beina på nakken om du våger deg i nærheten. Så jeg lurer på hva du fabler om? Anonymous poster hash: 1f764...2d2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #15 Skrevet 21. desember 2013 Jeg har bodd og vokst opp i tykkeste hjorteland på vestlandet, men aldri noengang hatt noen nærkontakt med hjort. Utenom de som blir skutt under hjortejakta. Men da er de jo veldig rolige. Hjort er skye dyr, som tar beina på nakken om du våger deg i nærheten. Så jeg lurer på hva du fabler om? Anonymous poster hash: 1f764...2d2 Jeg skrev ikke at de er blodtørstige vesner som angriper mennesker for moro skyld, nei. De kan derimot være jævlig farlige om de først angriper, som f.eks om de skal beskytte kalven sin, og ettersom det er ganske mange flere hjort i Norge enn ulv, når risikoen er ca. like stor, er det rart at det er ulven som blir stempla som farlig morder mens hjorten bare er en søt liten bambi. Anonymous poster hash: 28a53...eff 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #16 Skrevet 21. desember 2013 Jeg skrev ikke at de er blodtørstige vesner som angriper mennesker for moro skyld, nei. De kan derimot være jævlig farlige om de først angriper, som f.eks om de skal beskytte kalven sin, og ettersom det er ganske mange flere hjort i Norge enn ulv, når risikoen er ca. like stor, er det rart at det er ulven som blir stempla som farlig morder mens hjorten bare er en søt liten bambi. Anonymous poster hash: 28a53...eff Jeg bor på Østlandet, så har ikke akkurat mye hjort rundt hushjørnene her. Men elg derimot. Har selv kommet for tett på en ku med kalv. Det er noe man bare gjør en gang. Fysøren det var skremmende. Har også hatt litt for ofte nærkontakt med en elgokse, som mer eller mindre flytta inn i hagen til hestene. Den ville ha høy den også gitt. Jeg møter ulv når som helst, fremfor nærkontakt med en elg. Ulven stakk jo fort som fy når vi kom. Anonymous poster hash: 01d7f...208
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #17 Skrevet 21. desember 2013 Jeg skrev ikke at de er blodtørstige vesner som angriper mennesker for moro skyld, nei. De kan derimot være jævlig farlige om de først angriper, som f.eks om de skal beskytte kalven sin, og ettersom det er ganske mange flere hjort i Norge enn ulv, når risikoen er ca. like stor, er det rart at det er ulven som blir stempla som farlig morder mens hjorten bare er en søt liten bambi. Anonymous poster hash: 28a53...eff http://www.hjortesenteret.no/index.php?option=com_content&view=article&id=123:-hjorten-er-ikke-farlig&catid=16:hjem&Itemid=1 Anonymous poster hash: 1f764...2d2
Alvina Skrevet 22. desember 2013 #18 Skrevet 22. desember 2013 (endret) Er ikke redd ulv, er mer redd bjørn faktisk. Anser bjørn som veldig individuelle med luner. Å møte en gammel sær grinebiter av en bjørn er ikke ønsket, heller ikke en binne med små. Heller ikke særlig redd elg selv om det er større risiko å møte en amper elg i bymarka (har vært på ukesturer i bjørneterreng og ulveområder, har aldri møtt bjørn, men vært 200 m unna og hørte brølet, så på sporene neste morgen hvor den hadde vært, den har kanskje advart oss i leiren eller vært irritert, så på sporene at den gikk mot vinden - og så har den luktet oss) Ulv har jeg vært så heldig å se to ganger, og en gang så jeg ikke ulven, men sporene og bikkja luktet den og ble redd og ville løpe hjem igjen. Og da var jeg engstelig på vegne av hunden. Er vel ikke særlig redd noen ville dyr vi har i Norge. Veps er det nærmeste jeg misliker og har litt fobi mot. Endret 22. desember 2013 av Alvina 2
Gjest Evans Skrevet 22. desember 2013 #19 Skrevet 22. desember 2013 Jeg er ikke redd ulv, men tror ikke det ville gjort stort fra eller til med folk som er redd for ulv om de hadde vært vant til store hunder. Jeg tror ulvefrykt kommer av hvordan ulv i lang, lang tid har blitt fremstilt. Tror det kan funke bedre om folk får prenta inn informasjon om at ulv ikke er farlig for mennesker: den stikker av - med halen mellom bena http://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/sporsmal_og_svar_om_rovdyr/
Gjest FuturePrimitive Skrevet 22. desember 2013 #20 Skrevet 22. desember 2013 Jeg tror TS har et poeng. Ulv er jo den mystiske ur-faren til hunden, et dyr vi har uløselige bånd med. Ulven fascinerer oss og de færreste har noen grunn til å være redd ulv (eller bjørn for den saks skyld) Siste dokumenterte ulve-angrep i Norge daterer tilbake til 1800-tallet hvor angivelig ei 6 år gammel jente ble drept. Det er verdt å legge til at det siden den gang har vært lite ulv her i landet, og i land med mer ulv så har det også vært registrert flere dødsfall. Så det er ulven ikke er farlig, det er en myte. Ulv er rovdyr, og som store rovdyr flest KAN de angripe mennesker. At elgen er statistisk sett mye farligere er fordi elgen er over alt. Midt i veien blandt annet, eller den ligger med kalven sin 5 meter utenfor skisporet. Har selv blitt jaget av elg på skitur. Det som er risikofaktoren ved at det blir mer ulv i Norge er at den da kan miste noe av sin naturlige skyhet for mennesker. Litt som man har sett med enkelte bjørn i Alaska, hvor de lever tett opptil mennesker og etterhvert blir for nysgjerrige på mennesker og deres mat/søppel. Faren oppstår altså når rovdyret oppdager at den ikke har noe å frykte fra mennesket. Men generelt sett, i Norge i dag, har man ingen grunn til å frykte ulv. Det er stort sett streifere man kan komme over, og skulle man være så heldig å oppleve en ulv i sitt naturlige habitat, så burde man prise seg lykkelig. Har selv vandret mer en snittet i norsk natur, og jeg har aldri sett hverken ulv, bjørn eller gaupe. Jeg har sett fersk bjørnedritt, og det var egentlig spennende nok for min del. Elgen opplever jeg rett som det er, og grunnet dens massive antall (og størrelse ikke minst) så er det den jeg oppfatter som den potensielt største trusselen. (selv om den riktignok ikke er stor heller)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå