Gå til innhold

Er hunden min deprimert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Foreldrene mine har to hunder. Begge er tisper. Hun ene er gammel og grå, men veldig sprek (12 år). Hun andre derimot er ung (2år).

Den yngste hunden har den siste tiden virket veldig deprimert. Hun sover dagen lang og gidder ikke lenger å leke. Det eneste hun vil er ligge på fanget vårt å kose. Hun er fra før en veldig nervøs hund. Blir livredd om det tordner eller smeller.

Det har ikke smelt ute på lenge, så vi vet ikke hva dette skyldes. Det har ikke hendt noe i det siste som kan vi kan tenke oss skyldes hennes nedstemthet. Eneste er at hun hadde løpetid for en liten uke siden.

Er det noen som vet hva dette kan være? Hun eldste hunden har kreft og kommer helt sikkert ikke til å leve stort lengre, men hun er fortsatt sprek og leken. Kan ikke se det på henne. Tror dere at hun yngste kan merke dette? At det er grunnen?

:vetikke:



Anonymous poster hash: 5bfaa...747
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et dyr med en slik adferdsendring må undersøkes av veterinær. Dyr blir ikke deprimerte, men den kan være syk eller bare reagere på for lite stimuli. Får den nok mosjon?



Anonymous poster hash: 86a8b...6c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at den yngste kan merke at det er noe galt med den eldste. Men det er også vanlig at spesielt tisper endrer personlighet etter den andre løpetiden og blir mer rolig. Men er mulig å ta en veterinærsjekk.



Anonymous poster hash: c2772...100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom du nevner løpetid, tenker jeg livmorbetennelse / innbildt svangerskap ?

Har hun feber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder kan bli deprimert etter løpetid. Mye hormoner i sving og de forandrer adferd. Om dette er et problem hver gang hun har løpetid kan dette løses med og sterelisere hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å høre om hunden min. Vi fikk henne når hun var 1 1/2 år. Aldri vert glad i å leke ( bare litt raptusser inni mellom) vil helst ligge på fange å kose, og i dette ruskeværet vil hun heller ikke ut. (Gjemmer seg under sofaen) Hun er litt engstelig av seg, og er veldig avhengig av meg, selv om det bor 3 andre i huset

Ikke tenkt at hu er syk, men hun har sånn personlighet. Veit at løpetid kan forandre adferd hos tipser.

Anonymous poster hash: cc29e...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et dyr med en slik adferdsendring må undersøkes av veterinær. Dyr blir ikke deprimerte, men den kan være syk eller bare reagere på for lite stimuli. Får den nok mosjon?

Anonymous poster hash: 86a8b...6c9

Hunder kan bli deprimerte jo.

Er det stor omveltning for hunden, nytt hjem, nye familiemedlemmer, forandring av rutiner, lite mental stimuli, ny hund/valp så kan hunden bli nedstemt enten ved å sove veldig mye, ikke vise glede over tingene den vanligvis elsker, nesten ikke spise, eller spise for mye. http://pets.webmd.com/dogs/features/depression-in-dogs

Tisper kan forandre seg etter løpetiden, men om den ikke er interessert i tingene den vanligvis elsker over tid så ville jeg tatt en tur til veterinæren. Slapphet kan tyde på både sykdom og depresjon. Hunder er vanligvis veldig flinke på å skjule smerte også.

Hunden min blir i slikt humør på regnværsdager, ligger bare å sturer hele dagen, og ligger å drar seg i senga så lenge som mulig og vil hvertfall ikke ut på tur. Han blir totalt forandret bare han finner en solstråle.

Anonymous poster hash: bad31...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...