AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #1 Skrevet 20. desember 2013 Ja, da var det å velge hva man skal bli når man blir stor. Jeg har forsøkt meg på både det ene og det andre, men nå kjenner jeg at jeg virkelig må bestemme meg denne gangen. Planen er å begynne på skole igjen til høsten, da er tulla mi stor nok til å begynne i barnehage, og forhåpentligvis fått plass. Jeg har en stund vurdert fordelene og ulempene ved å studere det man virkelig brenner for eller det som er mest praktisk med tanke på livssituasjon og ikke minst arbeidsmulighet. Men det er ikke lett å velge. Så tenkte jeg på at det kanskje var faktisk mulig med kompromiss (kan man bruke det her?), nemlig å studere det man brenner for og så etterutdanne seg til noe som gir økonomisk sikkerhet. Siden jeg var ei lita jente har jeg hatt stor interesse for språk og litteratur. Og den dag idag, fascinerer språk meg. Min far hadde lingvistikk som hovedfag og var språkprofessor, men har drev også med endel skriving, mest dikt. Så jeg husker da jeg var liten at jeg snek me inn i kontoret hans og leste dikt, noen skrevet av ham, andre ikke. Jeg har ikke norsk som morsmål, noe som dere kanskje kan se (?). Men da jeg gikk på videregående for voksne, var mine favoritt fag norsk og engelsk, historie også, men ikke like spennende. Fikk fem i begge, forresten. Som "ung voksen" gjorde jeg dårlige valg med studievalg, jeg trodde jeg kunne nå mer enn jeg egentlig kunne og endte opp med å kaste bort tre år! Jeg er nå eldre og erfaringer rikere og vil ikke kaste bort mer tid. Så jeg vil velge rigtig denne gangen. Det jeg ønsker mest er å studere språk og bruke det som yrke etterhvert. Slik at jeg alltid kan holde på og lære mer om språk. Så dette er hva jeg tenker: 1. Ta bachelor (kanskje master også) i lingvistikk 2. Ta bachelor så master i Engelsk 3. Ta bachelor i lingvistikk så PPU I tillegg kommer jeg uansett valgt, til å ta tolkeutdanning ved siden av. Sånn at jeg kan tjene litt under utdanningen. Jeg vet at jeg kan godt velge noe helt annnet, foreksempel barnevernspedagogikk, og faktisk like å jobben min. Jeg er menig veldig glad i barn og det å hjelpe vanskeligstilte barn gjør meg glad, men jeg kommer alltid til å lure på hvorfor jeg ikke realiserte drømmen min. Hva synes dere? Vet dere hva jeg kan jobbe med om jeg får for en av de to første valgene? Jeg lette etter det selv, men fante ingen konkrete svar. Husk at jeg tilhører et miljø som ikke har godt rykte på seg i samfunnet, det kan ha noe å si for potensilelle arbeidsgivere. Det ble langt, jeg vet, men jeg håper virkelig at noen kan lese og svare! Blir veldig glad for det Tusen takk på forhånd!Anonymous poster hash: 99c40...b33 Anonymous poster hash: da25d...f89
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #2 Skrevet 20. desember 2013 Hva med lektorutdanning? Femåring lærerutdanning med master. Gode jobbutsikter, særlig for språklærere, i tillegg til en relativt god lønn (startlønn på ca. 500 000). Med en lektorutdanning får du master i ett fag (f.eks. norsk) og årsstudium i et annet (f.eks. engelsk eller historie), samt PPU. Dvs, sju års studietid innbakt i fem år. Anonymous poster hash: f7275...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #3 Skrevet 20. desember 2013 Hva med lektorutdanning? Femåring lærerutdanning med master. Gode jobbutsikter, særlig for språklærere, i tillegg til en relativt god lønn (startlønn på ca. 500 000). Med en lektorutdanning får du master i ett fag (f.eks. norsk) og årsstudium i et annet (f.eks. engelsk eller historie), samt PPU. Dvs, sju års studietid innbakt i fem år. Anonymous poster hash: f7275...3a8 Mhh, det har jeg ikke tenkt på. Så man behøver ikke å ta PPU? Skal lese litt mer om det her. Tusen takk!Anonymous poster hash: da25d...f89
lillsunshine Skrevet 21. desember 2013 #4 Skrevet 21. desember 2013 (endret) Lektorutdanningen er vel relativt lenket til å jobbe som lærer i VGS. Jeg mener ikke at det er noe galt i det, men siden du også intresserer deg for lingvistikk, ville jeg kanskje heller gjort som dette: Bachelor i engelsk + eventuell master senere + PPU (1 år). Samtidig må du passe på at når du tar bachelor i engelsk at du i dine frie studiepoeng tar et årsstudium i et annet undervisningsfag, om du vil undervise. En slik bachelorgrad vil normaltsett bestå av 120 studiepoeng med engelsk, og 60 frie studiepoeng. Da kan du velge mellom ganske mange fag som et annet undervisningfag: Dersom du tilfeldigvis skulle velge matte, er det veldig behov for mattelærere, og med engelsk vil du sitte med to veldig gode undervisninsfag for fremtidig lærerjobb. Ellers: Historie, andre språkfag (særlig tysk og spansk), norsk, geografi, samfunnsfag, kjemi, fysikk etc. Det kan være veldig inviduelt fra år til år hvilken fagkombinasjoner PPU-utdanningen tilbyr, så det kan det være lurt å sjekke opp i. Men matte, engelsk, historie, samfunnsfag og norsk er fag som så og si blir tilbudt hvert semester. Lingvistikk derimot som rent fag, gir nok ikke en veldig relevant undervisningskompetanse i den vanlige skolen. Da må du eventuelt gå inn for å skulle undervise lingvistikk i høyere utdanning, og det er nok mer krevende og krever en lenger utdanning sannsynligvis også. Foreløpig kan du ta PPU etter en bachelorgrad så lenge du har kompetanse i to undervisninsfag (altså minimum 60 stp i de fagene du skal undervise). Da blir du adjunkt og har undervisningskompetanse opp til 10.klasse. Dette kan jo være et alternativ om du ønsker en litt kortere utdanning. Da blir dette 4 år og ikke 5 år som en lektorutdanning ville vært. Om du f.eks. gjør dette og blir adjunkt, men senere finner ut at du vil bli lektor, så kan du ta master i engelsk i ettertid, og dermed få tittel som lektor. Det fine med å ta bachelor + master er at det kan være at du kan jobbe med noe i retning lingvistikk også, så kan du ta PPU senere om du ønsker å undervise. Selv om det totalt sett blir 6 års utdanning. I 5-årig lektorutdanning kan du også velge å spesialisere deg innen lingvistikk i masteroppgaven din. Alt er avhengig hvor lenge du ønsker å studere. Jeg har også hørt at lektorutdanningen på universitetet ikke er så veldig bra med tanke på praksis, fordi det er så mye faglig å gjøre samtidig med praksis. En lektorstudent fortalte meg at det sikkert var like greitt, om ikke bedre å heller ta en bachelor + master også PPU i ettertid. Det ene året med PPU er nok veldig intenst og travelt, men det er samtidig mye praksis på en gang, så en får virkelig værte ute i skolen lenge om gangen. Nå diskuteres det forresten om PPU-utdanningen skal kreve master for å ta utdanningen, slik at en ikke lenger kan studere det med bare en bachelorgrad. Dette diskuteres iallfall i Bergen, men er ikke blitt gjennomført enda, og det er ikke sikkert at det blir sånn i f.eks. Oslo. Det var iallfall mine tips. Forresten: Kunne du studert morsmålet ditt? Dersom det skulle vært spansk, fransk eller tysk, vil du stille veldig sterkt om du tar en slik språkutdannelse og som fremtidig lærer. Gode lærere i fremmedspråk er det nok litt manko på. Sist men ikke minst vil jeg varmt anbefale at du sikter deg inn på en utdannelse innen et språk. Det gir mange fordeler. Det fine er at du får dyrket interessene dine på flere nivå. Jeg har studert både tysk og nordisk, og i begge studieretningene er de rene litteraturfag, som du vil like siden du er interessert i diktning og sikkert annen litteratur også. I tillegg vil du få prøvd deg i lingvistikk med de fagene som er mer rene grammatikkfag og også reflekterer rundt språket i seg selv, selv om de varierer i stor grad hvilken form for lingvistikk fagene bruker. I tyskstudiumet er det f.eks. veldig lite om Chomsky i 100-fagene, men det er mer av det i nordisk. Endret 21. desember 2013 av lillsunshine 2
lillsunshine Skrevet 21. desember 2013 #5 Skrevet 21. desember 2013 Hva med lektorutdanning? Femåring lærerutdanning med master. Gode jobbutsikter, særlig for språklærere, i tillegg til en relativt god lønn (startlønn på ca. 500 000). Med en lektorutdanning får du master i ett fag (f.eks. norsk) og årsstudium i et annet (f.eks. engelsk eller historie), samt PPU. Dvs, sju års studietid innbakt i fem år. Anonymous poster hash: f7275...3a8 Hvordan får du det til å bli 7 års studietid bakt inn i dette? PPU er jo 1 år, og generelt er det jo en slags bachelorgrad bygd på en mastergrad. Altså 5 år + praksis. Det er kanskje litt betenklig at en får så mye innbakt på så kort tid, og problemet ser ut til å ligge i at praksistiden blir presset inn når en tar andre, tunge teoretiske fag. Jeg studerer med en som går lektorutdanningen, og han har hatt et utrolig krevende semester med både praksis, pedagogikk, didaktikk og to fullstendige språkfag i tillegg. Poengmessig er det bare et fulltidsstudium, fordi både pedagogikk og didaktikk-fagene kun utgjør 5 studiepoeng. Men disse 5 studiepoengene kunne likegodt vært 15 studiepoeng. Det er nesten ikke forskjell i arbeidsmengde, og det blir plutselig som man tar 60 studiepoeng på et semester fremfor 30. Som eksempel var den ene hjemmeksamen hans som altså utgjør 5 stp, lenger enn en semesteroppgave i et fag som var 15 stp. Forstå den som kan? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #6 Skrevet 21. desember 2013 ---- Jeg er ikke ts, men jeg vurderer å ta lektrutdanning i engelsk og tysk. Det jeg lurer da på, er hvor god må man faktisk være i tysk for å studere det? Forståelsen min for språket er veldig, veldig stor. Jeg kan både lese bøker og skrive relative lange tekster på tysk, men jeg er absolutt ikke like flink til å uttrykke meg muntlig. Jeg ligger mellom 5 og 6 nå på vgs også. Anonymous poster hash: 366df...a0d
lillsunshine Skrevet 21. desember 2013 #7 Skrevet 21. desember 2013 (endret) Jeg er ikke ts, men jeg vurderer å ta lektrutdanning i engelsk og tysk. Det jeg lurer da på, er hvor god må man faktisk være i tysk for å studere det? Forståelsen min for språket er veldig, veldig stor. Jeg kan både lese bøker og skrive relative lange tekster på tysk, men jeg er absolutt ikke like flink til å uttrykke meg muntlig. Jeg ligger mellom 5 og 6 nå på vgs også. Anonymous poster hash: 366df...a0d Det muntlige har i grunn ikke så mye å si for å gå på et universitetsstudium i tysk. Der er det mange som misforstår dette, og det er flere som er helt tyske eller halvt tyske som brenner seg på dette. De tror at de har en stor fordel fordi de kan snakke flytende, men får ikke grep på grammatikken og ender dermed opp med dårlige karakterer i grammatikkfaget. Det som er viktig for et slikt studium er at en er motivert til å jobbe mye med grammatikken og språket generelt . Mens en gjør det blir dessuten det muntlige bedre når en øver seg. Det skal riktignok sies at de er et par øvelser som krever at du må ytre deg litt på tysk, f.eks hadde vi en muntlig presentasjon og rene snakketimer i det ene faget, og en muntlig eksamen der en bare ble testet på det muntlige. MEN: De timene er for å øve, og presentasjonen handlet mer om å kunne lage en presentasjon etter visse mønster etc. La deg ikke skremme av dette, selv om en kan bli litt satt ut de først når undervisningen foregår på tysk og i noen timer må en forsøke å snakke tysk for å diskutere temaer. Men det er ingen som ser ned på deg om du ikke mestrer det muntlige, du er jo der for å lære først og fremst. Jeg har gått i klasse med noen som knapt kan ytre en sammenhengende, grammatisk riktig setning på tysk, men som likevel har kommet seg gjennom det. Noen har utviklet seg enormt gjennom studiet fordi de er så flinke i grammatikk. Så, jeg vil absolutt si at du er bedre egnet enn mange andre. Du høres motivert ut, og ikke minst er det veldig behov for studenter som mestrer den språklige biten. Jeg kan anbefale UiB som studiested. Har dessverre hørt ikke så mye bra om tysk i Oslo. NTNU skal også være i bra. På UiB får du muligheten til å bo i Tyskland 1 mnd gjennom årsstudiumet, dekket av universitetet og Lånekassen, og det var veldig gøy og veldig lærerikt! I denne tiden får en virkelig muligheten til å utvikle det muntlige De har de samme opplegget på NTNU tror jeg, bare at UiB reiser om våren og NTNU om høsten. Du kan også senere i utdanningen velge å studere et semester eller to i Tyskland også. Så ja, jeg synes du skal satse på lektor i tysk Når du allerede er så engasjert for det språklige er det et veldig godt utgangspunkt, og jeg er sikker på at med tiden så får du grep på det muntlige. Go for it! Endret 21. desember 2013 av lillsunshine 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #8 Skrevet 21. desember 2013 Det muntlige har i grunn ikke så mye å si for å gå på et universitetsstudium i tysk. Der er det mange som misforstår dette, og det er flere som er helt tyske eller halvt tyske som brenner seg på dette. De tror at de har en stor fordel fordi de kan snakke flytende, men får ikke grep på grammatikken og ender dermed opp med dårlige karakterer i grammatikkfaget. Det som er viktig for et slikt studium er at en er motivert til å jobbe mye med grammatikken og språket generelt . Mens en gjør det blir dessuten det muntlige bedre når en øver seg. Det skal riktignok sies at de er et par øvelser som krever at du må ytre deg litt på tysk, f.eks hadde vi en muntlig presentasjon og rene snakketimer i det ene faget, og en muntlig eksamen der en bare ble testet på det muntlige. MEN: De timene er for å øve, og presentasjonen handlet mer om å kunne lage en presentasjon etter visse mønster etc. La deg ikke skremme av dette, selv om en kan bli litt satt ut de først når undervisningen foregår på tysk og i noen timer må en forsøke å snakke tysk for å diskutere temaer. Men det er ingen som ser ned på deg om du ikke mestrer det muntlige, du er jo der for å lære først og fremst. Jeg har gått i klasse med noen som knapt kan ytre en sammenhengende, grammatisk riktig setning på tysk, men som likevel har kommet seg gjennom det. Noen har utviklet seg enormt gjennom studiet fordi de er så flinke i grammatikk. Så, jeg vil absolutt si at du er bedre egnet enn mange andre. Du høres motivert ut, og ikke minst er det veldig behov for studenter som mestrer den språklige biten. Jeg kan anbefale UiB som studiested. Har dessverre hørt ikke så mye bra om tysk i Oslo. NTNU skal også være i bra. På UiB får du muligheten til å bo i Tyskland 1 mnd gjennom årsstudiumet, dekket av universitetet og Lånekassen, og det var veldig gøy og veldig lærerikt! I denne tiden får en virkelig muligheten til å utvikle det muntlige De har de samme opplegget på NTNU tror jeg, bare at UiB reiser om våren og NTNU om høsten. Du kan også senere i utdanningen velge å studere et semester eller to i Tyskland også. Så ja, jeg synes du skal satse på lektor i tysk Når du allerede er så engasjert for det språklige er det et veldig godt utgangspunkt, og jeg er sikker på at med tiden så får du grep på det muntlige. Go for it! Hei, Tusen takk for svar! Nå ble jeg både beroliget og veldig glad Jeg er veldig glad i det tyske språket og Tyskland generelt, så et semester i Tyskland hadde vært supert! Jeg skal definitivt sjekke ut UIB! Tusen takk for råd igjen! Anonymous poster hash: 366df...a0d
lillsunshine Skrevet 21. desember 2013 #9 Skrevet 21. desember 2013 Hei, Tusen takk for svar! Nå ble jeg både beroliget og veldig glad Jeg er veldig glad i det tyske språket og Tyskland generelt, så et semester i Tyskland hadde vært supert! Jeg skal definitivt sjekke ut UIB! Tusen takk for råd igjen! Anonymous poster hash: 366df...a0d Ingen problem Bare flott å fronte sitt eget fag. Jeg synes du har de riktige forutsetningene og motivene for å starte et slikt studium. I mitt kull har det vært veldig flinke og motiverte, men også de som ikke har jobba så mye og som har fått sørgerlige karakterer. Jeg er sikker på du vil bli en av de bedre, og veldig ettertraktet som tysklærer. På fakultetet henger det stadig lapper om at de ønsker tyskstudenter til vikartimer, og de setter ikke annet krav en årsstudium, så det viser virkelig manko på lærere i språkfagene! Blir det til høsten du skal søke? Om du ender opp på UiB er det ikke usannsynlig at vi havner i samme miljø. Da er jeg forhåpentligvis masterstudent i tysk
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #10 Skrevet 22. desember 2013 Hei og tusen takk for godt svar, lillsunshine! Du har rett jeg vil ikke bruke veldig lang tid på utdannelse. Det med to skolefag når det gjelder PPU, er litt kjipt for min del, da:( For jeg er ikke så flink i matte, hadde snitt på 3,5. Historie derimot, kan gå. Men det er vel ikke å bare velge 40-fagene? Er det ikke en liste man skal velge mellom, er hvertfall slik på UiO, hvor jeg forresten skal gå. Altså at det ikke går an å f.eks. velge mattematikk som frifag i en bachelor i lingvistikk. Angående opptak, er det krav at man har fremmedspråk fra videregående? Jeg har som sagt gått på voksenopplæring og der var det ikke tilbud på det, så jeg har bare generell studiekompetanse. Jeg så for meg å kunne foreksempel ta fransk/tysk som friemne. Eller arabisk, som jeg ikke vet hva det skal være god for. Har også lest om lektorstudiet, og som jeg ser er står det fortsatt mellom ligvistikk og engelsk så PPU. Anonymous poster hash: da25d...f89
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #11 Skrevet 22. desember 2013 Ingen problem Bare flott å fronte sitt eget fag. Jeg synes du har de riktige forutsetningene og motivene for å starte et slikt studium. I mitt kull har det vært veldig flinke og motiverte, men også de som ikke har jobba så mye og som har fått sørgerlige karakterer. Jeg er sikker på du vil bli en av de bedre, og veldig ettertraktet som tysklærer. På fakultetet henger det stadig lapper om at de ønsker tyskstudenter til vikartimer, og de setter ikke annet krav en årsstudium, så det viser virkelig manko på lærere i språkfagene! Blir det til høsten du skal søke? Om du ender opp på UiB er det ikke usannsynlig at vi havner i samme miljø. Da er jeg forhåpentligvis masterstudent i tysk Nei, jeg går faktisk ennå bare i 2.klasse på vgs, så jeg kommer ikke til å søke før 2015. Men nå har jeg i alle fall endelig funnet ut hva jeg vil studere senere, jeg er fast bestemt på å bli lektor i engelsk og tysk! Jeg kjenner jeg gleder meg allerede nå. Lykke til med masteren! Anonymous poster hash: 366df...a0d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå