Gå til innhold

Søvnløs - desperat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger seriøst hjelp! Får ikke sove om nettene. Har en liten baby som tidligere var mye våken om nettene og jeg fikk minimalt med søvn. Nå sover ungen, men det gjør ikke jeg. Jeg får så mye avlasting som bare mulig, men jeg går rett og slett ikke sove. Hjernen jobber på høygir når jeg prøver å sove. Har prøvd alle mulige avslapningsteknikker, men hjernen bare spinner! Tror det er like før det klikker for meg nå. Burde ha vært til legen, men der var ingen ledige timer før jul. Noe som kan kjøpes reseptfritt på apotek som lar seg kombinere med amming? Har prøvd alle søvnråd som finnes, nå trenger jeg sterkere saker. Hilsen desperat

Anonymous poster hash: e0136...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg våken istede. Ikke fokuser på å sove. Det er så mye lettere å bli trøtt når man MÅ holde seg våken. Det blir som å lese en kjedelig roman.. funker hver gang

Anonymous poster hash: 45df7...53b
  • Liker 1
Skrevet

Stå opp hver morgen til samme tid, helst tidlig og legg deg ganske sent. Ikke fall for fristelsen å sove lengre enn normalt. Og stå opp om du ikke får sove og les et blad eller noe. Forsøk litt senere igjen.

Ikke fall for fristelsen til å sove på dagen , da ødelegger du alt

Anonymous poster hash: 628c0...55b
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Alle slike tips er prøvd, tro meg. Legger meg og står opp til samme tid (har barn), kaldt på soverom, ikke pc etc på kvelden, og så videre.. Tror jeg må innom legevakten og få meg innsovningstsbletter før julen.

Anonymous poster hash: e0136...a83

Skrevet

Legg deg og les norsk engelsk ordbok eller noe liknende som er veldig kjedelig.

Det sovner i alle fall jeg av.

Skrevet

Jeg bruker Valerina natt når jeg kommer i slikt modus. Men, aner ikke om det kan kombineres med amming. Selges reseptfritt på apotek-helsekost. Ingen vidundermedisin, men etter noen netter så sover jeg vanligvis godt igjen.

Skrevet

Helstekost har Melissa og Rescue sleep mot søvn. Rescue sleep har ikke hjulpet her, men skal selv prøve de Melissa.

Anonymous poster hash: b126f...125
Skrevet

Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg! Mye nattevåk med spedbarn etterfulgt av langvarig og alvorlig søvnmangel selvom barnet sov. Jeg prøvde først et par netter med sovemedisinen Vallergan (ga MME og pumpet ut melk de dagene siden det ikke er forenlig med amming), hvor mannen måtte ta barnet så jeg skulle få sove uforstyrret. Dessverre var selv max dose ikke nok til å sovne enkelt, og i tillegg ble jeg skikkelig "fyllesyk" dagen etter som nesten var verre enn søvnmangelen.

Senere (da jeg var ferdig med ammingen) fant jeg en grei løsning. Jeg tok circadin (melatonin - kroppens naturlige søvnhormon) som hjalp godt med innsovning om kvelden selvom det ikke hjelper på søvnlengden på morgenen. Det er litt uvisst om man kan ta melatonin mens man ammer. Det er ikke påvist bivirkninger i dyrestudier, men man har ikke nok data fra mennesker til å kunne konkludere. Du kan ta jo evt spørre legen din.

I tillegg var kamomillete på kvelden en god hjelp i perioder da jeg ikke tok medikamenter (stimulerer melatonin-produksjonen). Jeg gikk også til terapaut (spesialist på søvnvansker) en periode for å få bukt med de psykiske faktorene, som hadde ganske god effekt.

Nå har det sakte men sikkert blitt bedre med tiden, og jeg er helt medikamentfri og sover relativt bra, selvom jeg fremdeles ikke er garantert en god natt.

Jeg anbefaler deg å ta affære så fort som mulig så det ikke eskalerer mer enn nødvendig. Jeg lot det gå altfor langt, og skal absolutt ta grep tidligere neste gang hvis det skjer igjen.

Lykke til!

Skrevet

Forresten har jeg lært meg et par teknikker for å få tankene over på noe annet ved innsovning:

1. Start en drøm. Velg et scenario som er typisk for dine drømmer, og start en historie.

2. Velg en kategori (f.eks. dyr) og gå gjennom alfabetet hvor du tenker på ett dyr på hver bokstav. Gjør det sakte, ved at du "sier" (altså tenker) ordet kun på hvert utpust (og du puster sakte).

Og husk å ikke se på klokka! Det spiller ingen rolle når du sovner (selvom det er 5 min før vekkerklokka ringer / ungen kommer til å våkne / whatever). All søvn er et pluss.

Skrevet

Håper ikke noen tilter i vinkel her nå..... Men en orgasme er ganske god sovemedisin, iallefall for meg. Jeg har faktisk brukt det i perioder jeg jobbet døgnsskift og søvnrytmen ikke gikk seg til etterpå.

Bare et forslag som kanskje kan brukes?!

Ellers lykke til, insomnia er ikke til å spøke med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...