Lepsøe Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Etter å ha sett "tørk bare tårer uten hansker" og ha hørt min mor fortelle om hvor redde de var på 80-tallet for å ha AIDS, fikk dette meg til å tenke. Hvorfor snakker ingen om dette lengre? Tenker vi ikke på hvor alvorlig dette faktisk er og at risikoen så absolutt fortsatt er der? Når jeg har snakket med mine venninner, så er det frykten for klamydia/graviditet som blir nevnt, aldri HIV/AIDS. (Jeg i starten av 20-årene) Har dere samme oppfatning? 1
minister-mio Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Da var jo HIV/AIDS mer en dødsdom, stor forskjell på 80-tallet og nå
Lepsøe Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2013 Det er jeg klar over, og skjønner at dette på 80-tallet var utrolig skremmende, men... det er fortsatt en grusom sykdom å få. Så hvorfor snakker man aldri om dette lengre?
minister-mio Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Det er jeg klar over, og skjønner at dette på 80-tallet var utrolig skremmende, men... det er fortsatt en grusom sykdom å få. Så hvorfor snakker man aldri om dette lengre? Fordi nå vet vi hva det er. Den tiden da de ikke visste det og så det som en dødsdom og ikke var sikker på hvor smittsomt det var, var det så klart mye mer skummelt enn nå.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Jeg er absolutt klar over faren med hiv. Jeg er i midten av 20 åra og har testen meg for hiv 3-4 ganger. Folk reiser mye mere nå, så faren for og bli smittet er der så absolutt. Selvom man selv ikke har sex i utlandet så kan partneren din ha hatt det eller tidligere sex partner til parteren din. Syns hiv er skummelt og tester meg derfor hvis jeg har vært uforsiktig med kondom bruk. Anonymous poster hash: 988cd...1b9
Poserose Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 HIV er veldig lite smittsomt ved vaginalt samleie. Dessuten kan man leve et fint liv med det nå. Det er veldig alvorlig, men som andre sier vet vi hva det er og da blir det ikke like mye snakk om det. Hørte om en mann som var smittet, kjæresten hans gjennom 3 år hadde ikke blitt smittet. Han ble forøvrig dømt til fengsel forde fordi han ikke sa ifra om smitten sin. Han hadde visst hatt seg rundt masse, men ingen var påvist smittet. Dårlig kilde til liten smittefare: http://www.lommelegen.no/legesvar/smittefare-ved-samleie
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Fordi det er tabu. Sier man at man er redd for det, får man så ørene flagrer av de som kjenner noen, som kjenner noen, som igjen kjenner noen med HIV. Anonymous poster hash: 44af6...350
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Mange tror at det er enkelt å leve som smittet, men sannheten er at de må ta en pillecoctail hver dag og slite med masse bivirkninger. Samleie smitter, særlig fra mann til kvinne, og særlig om man i tillegg har noen rifter, sprekker eller små sår. Anonymous poster hash: 3200d...453
Gjest lnx Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Mange tror at det er enkelt å leve som smittet, men sannheten er at de må ta en pillecoctail hver dag og slite med masse bivirkninger. Samleie smitter, særlig fra mann til kvinne, og særlig om man i tillegg har noen rifter, sprekker eller små sår.Anonymous poster hash: 3200d...453 Pillecocktail var før. Nå holder det med én pille daglig. Vaginalt samleie smitter sjeldent ved hetrofil sex, så der tar du feil. Ved sår og rifter er sjansen selvfølgelig større. Sannsynligheten for å få HIV ved hetrofil sex med etniske i Norge er tilnærmet lik null, ifølge leger (først kommer sannsynligheten for å treffe på noen som har HIV, og så sannsynligheten for å bli smittet hvis vedkommende har HIV). Dette er dog ikke noen grunn til å ikke bruke beskyttelse. Det er nok ikke enkelt å leve med HIV i dag, selv om det er gode behandlingstilbud i dag. Stigmaen rundt det hele er fortsatt stor og mange trenger hjelp hos psykologer for å takle det psykisk aspektet. 1
Teeny Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Fordi det er større risiko for å få klamydia eller bli gravide enn å bli smittet med HIV. Mange blander farligheten med sykdommen med dens smittsomhet, som er mindre sannsynlig enn hepatitt B og hepatitt C til og med. Har også hørt at de fleste som blir smittet får det av en langvarig partner som er smittet enn feks rngangstilfeller osv. Det sies at det ofte skal til flere eksponeringer for å bli smittet. Det finnes dog noen risikogrupper som homofile (pga analsex), ubeskyttet sex med prostituerte og sprøytenarkomaner. Hvis man har en amnen kjønnssykdom i tillegg til HIV smitter det også lettere enn ellers. Eller hvis sexpartneren som har det er nylig blitt smittet smitter det også lettere pga høy virusmengde til å begynne mef.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå