Gjest Marmot Skrevet 20. desember 2013 #21 Skrevet 20. desember 2013 3åringer som holder til midnatt? Hva gjør foreldrene med disse barna i hverdagen? Hva mener du med hva foreldrene gjør med disse barna i hverdagen? Min gutt holdt seg våken til rakettene på nyttårsaften i fjor, da var han 2 år. Vi avtalte at så lenge han var i godt humør, skulle han få være oppe, og han skjønte at det var stor stas. Jeg er heldig med at han tidlig forsto hva en avtale betydde og holdt dem så godt han kunne. Han sov ennå på dagen da, så jeg bare forskøv litt på dagluren den ene dagen. I hverdagen er han i seng før de fleste andre barn på hans alder og det har han alltid vært. 1
Marikken Skrevet 20. desember 2013 #22 Skrevet 20. desember 2013 Vi spiser også middag når julen ringes inn, men vi har som regel at det er to dager i året barna får være våkne så lenge de vil: julaften og nyttårsaften. Og mine to har helt siden de var bittesmå holdt unormalt lenge på disse kveldene. Storesøster var bare 6 mnd første julen, men hun merket tydeligvis at det var noe spesielt denne dagen for hun var overhodet ikke interessert i å legge seg til normal tid enda vi hadde hatt "superrutiner" på henne helt siden hun var bitteliten... (Vi prøvde å legge henne til normal tid, men måtte bare gi opp etter en time med gråting og løping opp på rommet for å bysse, så da fikk hun rett og slett være våken...) Når er barna mine 3 og 6 år og jeg regner ikke med at de er i seng før i ti-ellevetiden på kvelden når alt av pakker er ferdig åpnet og kvelden er over. Normalt er de i seng til 19 og 20 så vi har gode rutiner ellers, men akkurat på julaften så lar vi leggetiden bli som den blir...
Gjest AnneShirley Skrevet 20. desember 2013 #23 Skrevet 20. desember 2013 Vi spiser middag i "vanlig middagstid", så vi skal få god tid til pakker osv etter middag.
Sol79 Skrevet 20. desember 2013 #25 Skrevet 20. desember 2013 De fleste småunger jeg kjenner blir grinete hele dagen derpå fordi de er trøtte om man forskyver leggetiden så mange timer.
Gjest Dorey Skrevet 20. desember 2013 #26 Skrevet 20. desember 2013 (Jeg er så lykkelig jeg ikke har en stor kranglete familie å feire med!) Det er veeeeldig rart å ikke prioritere barna på julaften....
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #27 Skrevet 20. desember 2013 Og jeg som trodde julen var for ungene ... Å spise kl 1930 har jeg aldri hørt om en gang - hos oss er det bare voksne og vi har i alle år gått rett til bords når de som har vært i kirken har kommet tilbake. Da ungene var mindre var det samme prosedyre: kirke, middag, julenisse og så pakkeåpning. Nei.. Julen er for å feire Jesu fødsel. Altså, for alle. Anonymous poster hash: 47708...a47 3
Redbull Skrevet 20. desember 2013 #28 Skrevet 20. desember 2013 Vi har spist middag i 19.30-20.00 tiden i alle år. Dattera mi har vært for liten til å være med til nå uansett. Men nå når hun er 3 så blir middagen i 17-18 tida. Minste på 6 mnd følger sin rutine og er i seng 18. Eldste skal ta kveldstell som vanlig i 18-19 tida, for så å få være oppe til hun ber om å få legge seg (dette gjør hun når hun blir trøtt).
*Frida* Skrevet 20. desember 2013 #29 Skrevet 20. desember 2013 Eg er og vane med middag 1900 eller 1930, deretter pakkar. Eg ville gjort som ts, opna nokre pakkar til barnet på ettermiddagen, og lagt barnet når det er trøtt. Julemat er ikkje viktig for dei små.
Irja Skrevet 20. desember 2013 #30 Skrevet 20. desember 2013 Det var da veldig sent å ha julemiddagen. Trodde de fleste spiste kl 17 denne dagen, spesiellt fordi barna skal få være med Vi skal ha juleaften hos oss i år, jenta vær er 10 måneder. Hun er våken fra ca 16-19 på kvelden, så da tar vi middagen ca kl 16.30 i år. Så kan vi alle spise sammen og åpne gaver etterpå. Hun skjønner jo ikke, men vi synes det er veldig koselig at hun er med! Bilder hun kan de på når hun blir eldre osv. Natta blir fet kl 19 uansett. Da er de fleste gavene åpnet og vi vokse kan ta oss et glass vin og åpne resten
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #31 Skrevet 20. desember 2013 TS her. For å forklare litt. Vi har fjøs som ikke kan forskyves så mye, og må velge mellom tidlig eller sein middag. Jeg foreslo tidlig (ca kl. 16) slik at det passer bedre for barna, men det var ikke aktuelt. Derfor 19.30. Anonymous poster hash: 240ad...72d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #32 Skrevet 20. desember 2013 Her er vesla såvidt over året, og vi legger som vanlig klokken 19. Vi skal spise middag 17-1730tiden og åpner gavene hennes før middag. Å utsette leggetid blir bare tull, hun blir bare sliten og sutrete og kommer ikke til å ha noe glede av å bli holdt oppe. Anonymous poster hash: 096a5...223
Vera Vinge Skrevet 20. desember 2013 #33 Skrevet 20. desember 2013 Jøss, det var sen middag. Vi har alltid spist mye tidligere enn det, selv da det ikke var noen barn i familien. Og ja, veldig rart at man ikke kan tilpasse noe. Men om dere vet at barnet blir grinete, hadde jeg ikke holdt ham våken, nei. Det er jo ikke morsomt for noen. Hadde det vært meg, hadde jeg satset på en ekstra blund på ettermiddagen, så barnet kunne legges senere, men det er ikke alle barn det går med. Så det beste er sikkert å åpne gaver tidligere og legge ham som vanlig. Barn på den alderen har uansett en begrenset forståelse av jul.
Nordvesta Skrevet 20. desember 2013 #34 Skrevet 20. desember 2013 (endret) Andre jula var datteren min 1 og 1/2 år. Lot henne sove ekstra lenge på dagtid, tok middagen litt tidligere og jenta holdt ut til pakkeåpningen var over og sovnet i haugen med gavepapir I ferier og i høytider er jeg rimelig slepphendt med rutinene. Gøy for barna å ha ferie og jeg orker ikke strenge regimer verken for barn eller voksne. I år er hun 3 år og hun får være våken så lenge hun vil både julaften og nyttårsaften. edit: skrivefeil Endret 20. desember 2013 av Storma Nordvesta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå