AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Vår gutt på halvannet år legger seg seinest kl.19, og vi har ikke tenkt å bryte rutinen på julekvelden. Han er stuptrøtt og sutrete om det drøyer lenger enn ca kl.19, og både natta og dagen derpå blir bare tull om han holdes våken. Vi spiser middag kl.19.30 sammen med storfamilien, og det er ikke aktuelt å ta middagen tidligere. Det blir pakkeåpning etter middagen, men vi tenker at jeg, mannen og barnet pakker opp på ettermiddagen heller. De andre ungene er våkne så lenge de vil. De er 3år og holder gjerne til midnatt. Vet at de andre i familien vil si at jeg er kjip, men både for barnets og vår skyld kommer jeg til å legge han som vanlig. Hvordan ville dere ha gjort det med så små barn? Når er de store nok til at gleden ved julemiddagen er større enn søvnbehovet? Anonymous poster hash: 240ad...72d 1
SmallTalk Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Julemiddag kl 1930 med små barn og pakkeåpning etterpå? Glad det ikke er meg! Vi spiser vanligvis julemiddag kl 17. I år ser det derimot ut som om middagen blir fremskyndet til kl 1600-1630 slik at guttungen skal få vært med på mest mulig av julefeiringen han også. Kjenner jeg han rett, så vil han i seng til senest 1930 og jeg hadde synes det var skikkelig synd dersom han gikk glipp av julefeiringen pga dette. Og det samme synes resten av familien, så derfor så koster det oss lite å fremskynde feiringen litt. 19
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Det syns jeg var veldig sent. Vi har, selv uten små barn, alltid spist kl 17 - når julen ringes inn. Hadde nok valgt det samme som dere, å la han sove når det er natten for ham. Han skjønner jo ikke så mye av julen ennå uansett. Og når det ikke er aktuelt for familien å flytte maten, og de allikevel syns du er den kjipe? Vel.. jeg hadde ikke brydd meg stort. Men dere kunne kanskje prøvd å legge ham tidligere (om det går), og se om han kanskje orker å være våken en liten time etter mat? For oss har det gått helt fint, men vet mange ikke kan forstyrre rutinene noe særlig på deres små. Anonymous poster hash: c7ddb...044 3
pusekatta Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Hvis det hadde vært meg, så hadde jeg lagt guttungen som vanlig, og pakket opp gavene tidligere. En gutt på 1,5 år er ikke blitt så stor enda at han forstår hvor stas denne ene dagen i året er. I tillegg synes jeg ikke det er kjipt av deg å legge ham slik at han slipper å bli grinete og trøtt. Å holde ham oppe blir jo mest for andres skyld, og ikke for hans egen, da han mest sannsynlig kommer til å bli skikkelig overtrøtt og i verste fall ganske umulig, slik som de små blir når ikke de får nok søvn. Legg den lille gutten din, sier jeg, det er bare tull å kalle det for kjipt. Det vil ikke oppleves som kjipt for ham, og det er jo det viktigste! 5
Gjest Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Julen ringes vel inn kl. 17.00? Husker vi alltid sto i verandadøren og hørte på kirkeklokkene i det fjerne da jeg var barn, og så kunne vi spise etterpå. Alle familier har sine skikker, og man må jo forsøke å respektere det når man er julegjest. Jeg synes det er en glimrende ide at dere lar han åpne sine pakker på ettermiddagen, og at du og mannen kanskje åpner en gave hver eller noe. En unge på 18 måneder forstår uansett begrenset av hele juleopplegget. 4
Gjest Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Og der hadde to andre skrevet omtrent det samme som meg mens jeg knotet ned teksten. Ja, ja. Sånt skjer.
Gjest pysepusen Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Gjør som dere vil. Jeg synes planen deres høres bra ut I vår familie tilrettelegger vi for de små, så det blir middag her 16 eller 17 3
Gjest Marmot Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Jeg synes det er veldig snålt å ikke endre tidspunktet for middagen, dette problemet vil dere ha i mange år framover. Min gutt er tre, og hadde aldri i verden orket å spise middag 19.30 og så åpne pakker, det hadde bare blitt kjipt for alle sammen. Men dersom det var sånn, ville jeg gjort det samme som deg. Nå som gutten min er 3, hadde jeg heller feiret julen alene med ham enn å entel legge ham før middag eller holde ham våken til middag 19.30. Endret 19. desember 2013 av Marmot 2
Petalouda Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Jeg syns også planen din høres veldig bra ut - for han er mat bare mat, konseptet jul skjønner han nok ikke så mye av ... så gjør som du har tenkt du 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Ts her. Takk for svar, ble enda sikrere på at det er greit slik jeg har tenkt. Her er det nok dessverre hensynet til besteforeldrene som er viktigst, og middagen flyttes ikke. Når gutten blir større kommer jeg til å invitere til middag hos oss i mer normal tid, så får de komme om de vil. Anonymous poster hash: 240ad...72d 11
Gjest Marmot Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 Skjønner, da hadde jeg gjort nøyaktig som deg. Gutten min var 2 år på julaften i fjor, og han kunne fint droppet middagen da også. Men ikke i år.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 Hensynet til besteforeldrene går foran flere småbarn? Rar familie... Det er ikke du som er kjip TS, høres helt merkelig ut å ikke planlegge dagen etter barna - det er kjipt gjort på selveste juleaften! Anonymous poster hash: 6ba5a...b47 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #13 Skrevet 20. desember 2013 Jeg tenker i utgangspunktet at det er barna som må tilpasse seg tradisjonene. Men i dette tilfellet er jo ungen så liten at han ikke skjønner noe uansett, og da er det jo ikke så farlig. Om han sovner rundt kl 19 får han jo vært med på litt av middagen, og pakkene kan dere evt åpne dagen etterpå. Anonymous poster hash: 5d12c...745 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Vi spiser normalt i femtiden, men det året knøttet var ett år så la vi han som normalt i sjutiden og spiste middag etter det. På den måten kunne vi voksne virkelig kose oss med julemiddagen (det var kun vårt ene barn). Men på dagen koste vi oss med å åpne pakker, leke med de og kose oss (for en ett åring så var det uansett ikke så mye av julematen som fristet) Anonymous poster hash: 722fc...9d7
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 Og jeg som trodde julen var for ungene ... Å spise kl 1930 har jeg aldri hørt om en gang - hos oss er det bare voksne og vi har i alle år gått rett til bords når de som har vært i kirken har kommet tilbake. Da ungene var mindre var det samme prosedyre: kirke, middag, julenisse og så pakkeåpning.
Sol79 Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Vi spiser senest kl 17 for at de små skal få være med i min familie. Hos svigers så spiser de ikke før utpå kvelden, så spent på om hun kan flytte på middagen neste gang vi skal dit.
mammamy Skrevet 20. desember 2013 #17 Skrevet 20. desember 2013 Vi skal spise grøt og åpne pakker med lillegutt og besteforeldre på dagen. Slik får gutten lekt med gavene før han legger seg kl 19. Så spiser vi julemiddagen når han er lagt. Men nå er han bare 9 måneder da.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #18 Skrevet 20. desember 2013 Hensynet til besteforeldrene går foran flere småbarn? Rar familie... Det er ikke du som er kjip TS, høres helt merkelig ut å ikke planlegge dagen etter barna - det er kjipt gjort på selveste juleaften! Anonymous poster hash: 6ba5a...b47 Dessverre er det langt fra alle som tenker sånn. Vi har faktisk litt av samme dilemmaet som TS', at julefeiringen legges opp etter hva enkelte av de voksne ønsker. For oss er konsekvensen at vi faktisk ikke feirer jula med familien, vi blir heller hjemme enn å stresse opp vår halvannetåring. Det føles ikke så godt å kjenne på at vår lille kommer i aller siste rekke, langt etter voksne mennesker som strengt talt burde visst bedre. Derfor velger vi å bryte med "tradisjonene" og lage vår egen julefeiring, hvor barnet faktisk står i sentrum. Julaften for meg handler om god mat til alle, og mest mulig kos for barna. Om jeg spiser kl 16 eller kl 18 har lite å si. Anonymous poster hash: c05ce...5d3 1
Silfen Skrevet 20. desember 2013 #19 Skrevet 20. desember 2013 Med små barn så spises middag når julen ringes inn. 19.30 er altfor sent. Teite folk. Og hadde en halvannetåring fått kommet midt i et gavebonanza så hadde de fleste holdt litt lengre, men når det går timer fra normal leggetid så blir jo det for mye. 2
Missy1 Skrevet 20. desember 2013 #20 Skrevet 20. desember 2013 3åringer som holder til midnatt? Hva gjør foreldrene med disse barna i hverdagen? Jeg har en 3åring og det er ikke sjangs at det hadde fungert med så sen middag og pakkeåpning, han hadde vært sur og grinete lenge før 19:30. Vi legger til vanlig tid selv i jula, da får heller middagen være tidligere Jeg vet at vår familie ville flytta tidspunktet på middagen for å ta hensyn til vårt barn, selvom barnet vårt garantert ikke ville spist noe særlig julemat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå