AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Kan man spørre om å få ta blodprøve i resepsjonen hos lege? (vet hva jeg skal testes for) Eller må man spørre om det under en legetime? Vil helst unngå å bruke penger på legetime, er så sinnsykt dyrt, og jeg har ikke råd. Anonymous poster hash: 2019d...ab1
Wiggins Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Jeg kan si deg 100% sikkert at legekontoret ikke vil ta blodprøver uten at legen har bedt om det, og at du da må ha en legetime der du må forklare legen hvorfor du tror det er nødvendig, samt at legen må være enig i det. Det koster ikke så reint lite å ta en blodprøve og analysere den, så hvis alle bare skulle kunne gå og få tatt blodprøver av forskjellige ting, ville helseutgiftene på statsbudsjettet vokse over alle grenser. Hva er det du ønsker å få sjekka? 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Jeg kan si deg 100% sikkert at legekontoret ikke vil ta blodprøver uten at legen har bedt om det, og at du da må ha en legetime der du må forklare legen hvorfor du tror det er nødvendig, samt at legen må være enig i det. Det koster ikke så reint lite å ta en blodprøve og analysere den, så hvis alle bare skulle kunne gå og få tatt blodprøver av forskjellige ting, ville helseutgiftene på statsbudsjettet vokse over alle grenser. Hva er det du ønsker å få sjekka? Ok, da vet jeg det. Takk for svar Ts Anonymous poster hash: 2019d...ab1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Legen må fylle ut skjema som sendes med blodprøven for hva du skal testes for - altså, legen må bestille blodprøven. Men vet ei venninne har en "stående ordre" liggende på seg, pga et konkret problem som må følges opp jevnlig. Så hun kan stikke innom lab'en og få tatt prøven uten å stikke innom legen, da ordner lab'en sånn at legen fyller ut papirene i etterkant og får sendt inn prøven. Anonymous poster hash: 869af...bb0 1
Weefunk Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Jeg kan si deg 100% sikkert at legekontoret ikke vil ta blodprøver uten at legen har bedt om det, og at du da må ha en legetime der du må forklare legen hvorfor du tror det er nødvendig, samt at legen må være enig i det. Det koster ikke så reint lite å ta en blodprøve og analysere den, så hvis alle bare skulle kunne gå og få tatt blodprøver av forskjellige ting, ville helseutgiftene på statsbudsjettet vokse over alle grenser. Hva er det du ønsker å få sjekka? Det er ikke helt korrekt det du sier her. Jeg har ringt kontordamen fortalt hvilke prøver jeg ønsker å ta - besøkt laboratoriet på legekontoret (uten legetime).. Tatt prøvene. Fått resultater. 1
Wiggins Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Det er ikke helt korrekt det du sier her. Jeg har ringt kontordamen fortalt hvilke prøver jeg ønsker å ta - besøkt laboratoriet på legekontoret (uten legetime).. Tatt prøvene. Fått resultater. Det høres ut som litt slepphendt virksomhet. En ting er folk som har en tilstand som legen og de på kontoret vet om, som tar blodprøver regelmessig. At en person finner ut at "nå vil jeg sjekke det og det", og så få tatt det uten at legen har sagt seg enig i at det bør sjekkes, høres ut som et legekontor som ikke følger regler og forskrifter helt. 2
Hugtatt Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Jeg kan dra inn å bare ta prøven, men jeg har en sykdom som må sjekkes med jevne mellomrom. Da skriver resepsjonsdama ut den rekvisisjonen. Og legen ringer til meg om resultatet. Generelt tror jeg st man må inn til legen.
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 Nei, legen henviser. Du har ikke kompetanse selv til å vite hva og hvorfor det skal testes for noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Det høres ut som litt slepphendt virksomhet. En ting er folk som har en tilstand som legen og de på kontoret vet om, som tar blodprøver regelmessig. At en person finner ut at "nå vil jeg sjekke det og det", og så få tatt det uten at legen har sagt seg enig i at det bør sjekkes, høres ut som et legekontor som ikke følger regler og forskrifter helt. Det er sånn her også Så 100% ble litt feil. Anonymous poster hash: f154d...229
Pearl2.0 Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Jeg kan dra inn å bare ta prøven, men jeg har en sykdom som må sjekkes med jevne mellomrom. Da skriver resepsjonsdama ut den rekvisisjonen. Og legen ringer til meg om resultatet. Generelt tror jeg st man må inn til legen. Samme her Men sånn på bar bakke kan man nok ikke valse inn og si at man skal teste for ditten og datten
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Selvtesting og prøvetaking på eget initiativ uten legetime er langt mer problematisk når det gjelder primærdiagnostikk (avklare om et symptom eller en bekymring er sykdom og i tilfelle hvilken sykdom) enn når det gjelder oppfølging av en kjent lidelse. De fleste med en kjent diagnose har relativt god innsikt i egen sykdom. Da vil det som oftest være kjent hvilke prøver som er aktuelle, og prøvene skal ikke brukes for å skille mellom syk/ikke-syk, men for å vurdere sykdomsaktivitet og behandlingseffekt. Ved primærdiagnostikk er det nødvendig å ha kunnskap om prøvenes evne til å skille mellom syk og ikke-syk. Da må du kjenne prøvenes sensitivitet (evne til å identifisere syke som syke) og spesifisitet (evne til å identifisere friske som friske). Ingen prøver har 100% sensitivitet og spesifisitet, de beste ligger på noen-og-nitti, mange langt lavere. Videre må du ha kunnskap om pre-test sannsynlighet for at det foreligger sykdom. Den er både avhengig av forekomst av sykdommen i den befolkningsgruppen du tilhører, men også av hvordan symptomer, eventuelle tidligere sykdommer og eventuell opphopning av sykdom i familien påvirker pre-test sannsynlighet. Ved lav pre-test sannsynlighet vil de fleste unormale prøvesvar være falskt positive (tilfeldig unormale svar hos friske), mens ved høy pre-test sannsynlighet vil mange normale prøvesvar være falskt negative (normale prøvesvar hos syke). Komplisert? Ja, men nettopp derfor bør ikke prøver for primærdiagnostikk tas uten legetime. Dette må du nemlig ha kunnskap om for å kunne avgjøre hvilke prøver som bør tas og hvordan svarene skal vurderes. Anonymous poster hash: 7a3dc...048 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå