Kakejenta Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Skal prøve å imponere mine venner med kalkunmiddag, men har veldig lite peiling på det. For det første, hva slags type bør jeg velge? Type filet, hel, bryst, lår? Skal helst være så lett som mulig å lage og ikke så dyrt. Hvis noen vet om noen gode tilbud fra bestemte butikker er det flott. Hvor mye må man beregne per pers? Og hva slags tilbehør har man? Er kalkun som ribbe som man ofte misslykkes med de første gangene man lager det? Hvis noen har noen gode oppskrifter tas det imot:)
caroprins Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Kjøp en hel kalkun. Du kan få de ned i 20 kr kiloen på Obs og flere av de andre kjedebutikkene har de også veldig billig. Beregn ca 300 gram kjøtt pr person eller litt mer om noen av gjestene er storspisere. Ta opp fuglen og legg den til tining i kjøleskapet 2 døgn før du skal steke den. Så til steking. Jeg gjør dette på denne måten men her finnes det mange varianter. Ta fuglen ut på benken . Inni den så ligger det en pose med litt innmat og kråsen. Ta dette ut av posen og la det småkoke i en gryte med vann en stund. Ta bort skummet. Dette kokevannet skal du bruke som kraft til sausen litt senere. Finn frem langpannen og et stort stykke aluminiumsfolie. Legg kalkunen oppå her Lag stuffing. Selv pleier jeg å lage stuffing som består av litt medisterdeig, daggammel loff uten skorpe og hakket løk blandet sammen. Puttes inn i kalkunen der du tok ut posen. Så smører jeg inn hele kalkunen med smeltet meierismør, og gnir inn litt salt og pepper. Så har jeg stenfrie svisker og skrellte eplebåter som jeg putter inn rundt forbi i kalkunen både litt inn ytterst foran stuffingen , under vinger , ja alle små smutthull der jeg kommer til. Pakk inn kalkunen slik at folien dekker fuglen. Ha litt vann i langpannen og legg i litt flere eplebåter og svisker. Denne væsken kan tilføres i sausen senere. Nå skal ovnen være varmet opp til 180 grader og da skal den bare stå og kose seg der. Steketid varierer selvfølgelig avhengig av størrelse. Beregn en halv times steketid pr kilo kalkun.Stekeovner er forskjellig så man må gå ut i fra ens egen ovn.På noen kalkuner så følger det steketermometer i og den er ferdig når dette spretter opp. Du må kikke på den innimellom og du ser når kjøttet løsner fra benet. Da er den i alle fall ferdig. Når den er ferdig stekt så la den stå og hvile seg litt på benken før du begynner å skjære den opp. Brun saus lager du ved å smelte smør i panna, rør inn hvetemel og la bli brunt i panna. Husk å røre så det ikke blir brent. Så tar man dette over i en gryte og sper med den kraften du nå har klar. Smak til med salt og pepper og evt. Buljongterning, brunost litt fløte , kjøttkrydder. Smak deg fram. Kraften som etterhvert kommer i langpannen er bra å bruke også. Spe med den til slutt når kalkunen er ute. Da har sausen mest sannsynlig tyknet slik at den trenger å spes ut. Av tilbehør så pleier jeg å lage kålrabistappe. Det er jo bare å koke og mose kålrabi. Til kalkun så lager jeg en hvit saus som jeg blander med moset kålrot og smaker til med salt, pepper og muskat. ( kan gjøres dagen før). Så har jeg også kokt opp en pose vanlig brokoli/ blomkålblanding og på bordet har jeg rørte tyttebær og sylteagurk. Så serverer jeg kokte poteter til. Hvit saus: smelt smør i en gryte og rør inn mel. Spe med melk til passe tykk. ( krydrer ikke denn nå da jeg gjør det når kålrabimosen er oppi). Endret 19. desember 2013 av caroprins
Snooks Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Tips til knallgod stuffing: Bacon, loff, rømme og sopp! Kutt baconet i biter, evt kjøp lutefiskbacon i terninger, stek, hakk ønsket mengde sopp og stek dette sammen med baconet mot slutten av steketiden. Bryt opp innmaten av loffen og sleng oppi sammen med noen spiseskjeer med rømme. Så er det bare å fylle opp kalkunen før den stekes Usannsynlig godt, har enda ikke møtt noen som ikke har elsket det, selv om de evt hater sopp!
Badiane Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Den desidert beste kalkunen som er tilgjengelig i vanlige butikker, er den fra Homlagarden i Hardanger, som de selger på Obs. Men den er frossen, så dermed må innkjøpet gjøres 2-3 dager på forhånd. 1
Kakejenta Skrevet 20. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2013 Takk for svar! Det ble 6 kg kalkun fra Rimi siden det er nærmest. Lagt til tining i kjøl:) Må man ha stuffing? For enkelhetens skyld vurderer jeg å la det være. Er også en litt sart sjel som ikke helt takler at maten vår har vært levende og synes det virker litt brutalt å stappe noe inn i rumpa på den stakkars fuglen:P Tenker å lage potetbåter i ovn til siden jeg kan det fra før, men går det å putte det over/under kalkunen i ovnen? Begge tingene tar jo så lang tid! Evt bakt potet. Det kan man ikke mislykkes med og det gjør vel ihvertfall ingen ting å putte sammen inni ovnen?
caroprins Skrevet 20. desember 2013 #6 Skrevet 20. desember 2013 Du må selvfølgelig ikke ha stuffing men kalkun uten stuffing har en tendens til å bli tørr og ha mindre smak synes nå jeg så jeg vil anbefale at du tar deg bryet til det når du først skal i gang med et slikt målitd. Du er sikkert tøffere enn du tror og dessuten skal stuffingen inn i brysthulen og ikke i bakenden og dessuten så er den altså død og kjenner ingen ting. Når det gjelder potetene så vil du oppdage at en 6 kilos kalkun fyller stekeovnen og det vil ikke være plass til å lage noe over eller under samtidig. Når det gjelder bakt potet så skal disse ligge på stekeplate og den eneste platen du har mens du steker kalkunen er langpanna som kalkunen ligger i. Og der har du fyllt på vann som er nødvendig for at stekeskyen ikke skal feste seg til panna. Så det vil være upraktisk å lage bakte poteter som ligger i vann og stekesky. Så jeg vil anbefale å gå for kokte poteter. Om du vil gjøre det litt fint så skrell potetene før du koker de og dryss litt klippet persille over når du har tatt de ferdig kokte potetene over i en serveringsbolle.
Gjest Badebuksa Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Kjøp økologisk så kan du spise med god samvittighet 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Engelske nettsider og TV-kokker er faktisk begynt å fraråde stuffing av matsikkerhetsgrunner. http://www.dailymail.co.uk/health/article-151948/How-stuffing-turkey-recipe-food-poisoning.html Anonymous poster hash: 7759d...46f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 En lenke til: http://www.huffingtonpost.com/epicurious/thanksgiving-turkey-stuff_b_4284051.html Anonymous poster hash: 7759d...46f
caroprins Skrevet 21. desember 2013 #10 Skrevet 21. desember 2013 Engelske nettsider og TV-kokker er faktisk begynt å fraråde stuffing av matsikkerhetsgrunner.http://www.dailymail.co.uk/health/article-151948/How-stuffing-turkey-recipe-food-poisoning.html Anonymous poster hash: 7759d...46f Man kan bli syk av mye mat om man ikke er nøye med hygiene og ikke gjennomsteker kylling, kalkun, svinekjøtt og kjøttdeigprodukter godt nok. Nå har jeg laget kalkun med stuffing i over 30 år og servert til masse folk og ingen har noensinne blitt syke av den . 1
Konvall Skrevet 21. desember 2013 #11 Skrevet 21. desember 2013 Før du koker innmaten bør du brune den i stekepanna for å få bedre smak. Jeg stuffer aldri ,liker det ikke.men putter epler og svisker inni . Væsken inni kalkunen helles over langpanna og brukes også til saus etter siling. Husk å helle på vann over kalkunen undre steking. Vi pakker ikke inn i folie. Jeg vil ha stekeskorpe på kalkunen!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #12 Skrevet 21. desember 2013 Skal prøve å imponere mine venner med kalkunmiddag, men har veldig lite peiling på det. For det første, hva slags type bør jeg velge? Type filet, hel, bryst, lår? Skal helst være så lett som mulig å lage og ikke så dyrt. Hvis noen vet om noen gode tilbud fra bestemte butikker er det flott. Hvor mye må man beregne per pers? Og hva slags tilbehør har man? Er kalkun som ribbe som man ofte misslykkes med de første gangene man lager det? Hvis noen har noen gode oppskrifter tas det imot:) Tidligere fikk jeg alltid saftige lår og tørre bryststykker. Helt til jeg kom over denne metoden: http://www.vgtv.no/?id=1267 Det funker som krutt. Blir meget saftig, og den marinaden gjør virkelig susen. Anbefales! Anonymous poster hash: cd05b...8da
Gjest Jon Are Skrevet 21. desember 2013 #13 Skrevet 21. desember 2013 Kjøp økologisk så kan du spise med god samvittighet Helt enig, men vanskelig å få tak i. Med hilsen fra: Jon Are
Kakejenta Skrevet 22. desember 2013 Forfatter #14 Skrevet 22. desember 2013 (endret) Nå er dagen her. Har selvfølgelig ikke kjøpt inn noe annet enn kalkunen enda så får nok litt å gjøre i dag. Meierismør og diverse krydder har jeg, det er ikke da noe mer jeg trenger til kalkunen enn fiken og epler? Vi er en ganske kresen gjeng så jeg tviler på at noen spiser noe særlig grønnsaker, men koker litt brokolli siden jeg vet det er noe de liker. Koker poteter med dill. Til saus har jeg mel og vann, mangler fløte. Har laktoseallergi så må bruke laktosefritt. Pleier selv å bruke den laktosefrie matfløten og har ingen problemer med den, men folk har en tendens til å synes det smaker ekkelt når jeg bruker de laktosefrie produktene til tine. Det smaker vistnok surt. Noen som vet om noe alternativt uten laktose? Tror jeg går for bacon/sopp fyller til snooks. Vet folk liker bacon og sopp. Selv har jeg aldri vært borti stuffing før og er egentlig ganske skeptisk til å stappe dyr inni andre dyr, men vi kjører på for saftighetens skyld. Tviler også litt på at vi trenger så mye mat der i og med at vi har 6 kg kalkun på 7 folk:P hvilken konsistens skal stuffingen ha før den puttes inn? Hvis man bruker kjøtt/brød blir det vel en ganske stiv kjempekjøttkake inni der? Kan man lage stuffing på potet? Så det heller blir en slags potetmos? Noe mer jeg mangler? Endret 22. desember 2013 av Kakejenta
Sheltay Retrac Skrevet 22. desember 2013 #15 Skrevet 22. desember 2013 Jeg bruker kun epler som stuffing, da blir kjøttet saftig og litt syrlig. Mmmh.
Sunshine Skrevet 22. desember 2013 #16 Skrevet 22. desember 2013 Jeg lager ofte mat med laktosefri fløte når vi får besøk av et familiemedlem med allergi og det smaker da virkelig ikke surt??
Snooks Skrevet 22. desember 2013 #18 Skrevet 22. desember 2013 Tror jeg går for bacon/sopp fyller til snooks. Vet folk liker bacon og sopp. Selv har jeg aldri vært borti stuffing før og er egentlig ganske skeptisk til å stappe dyr inni andre dyr, men vi kjører på for saftighetens skyld. Tviler også litt på at vi trenger så mye mat der i og med at vi har 6 kg kalkun på 7 folk:P hvilken konsistens skal stuffingen ha før den puttes inn? Hvis man bruker kjøtt/brød blir det vel en ganske stiv kjempekjøttkake inni der? Kan man lage stuffing på potet? Så det heller blir en slags potetmos? Noe mer jeg mangler? Med loff uten skorpe, og et par tre spiseskjeer med rømme så skal stuffingen bli meget god og saftig inni kalkunen Det er bare å steke bacon, så sopp, til det er så stekt som du vil ha det, tilsett innmaten av en halv loff og rømme og bare rør det sammen. Konsistensen skal være litt bløt og klissete, men det skal være fast og ikke flytende Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå