Gå til innhold

Konkuranseutsetting av barnehager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har byrådet i Oslo gått inn for å konkuranseutsette 7 barnehager. Stort sett de barnehagene med høy scor på brukerundersøkelser, og eldre meget dyktlige ansatte.

Hva synes egentlig andre om dette??

Mine barn går i en av disse barnehagene, og jeg synes utrolig synd på da ansatte, som fikk denne beskjeden nå før jul.

Jeg er også meget bekymret over at bemanningsnormen ikke skal gjelde disse barnehagene.

Heretter får vi vel kunn inn ungdommer/ufaglærte, og jeg er redd det vil bli mye mer "gjennomtrekk" av personal med en slik løsning.

Men er det virkelig greit at private aktører skal tjene penger på barna, våre, ved å gi dem en dårligere tilbud???

Jeg synes ikke noe om dette! Og ønsker å høre hva andre tror/mener om dette.

Og hvis noen har lyst å støtte de ansatte i disse bhg, kan dere godt bli med i dette oppropet:

http://www.opprop.net/signatures/nei_til_konkurranseutsetting_av_barnehagebarna_vare/start/280

Anonymous poster hash: 9aa51...036

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er tipp-topp. På private eldresentre er brukerne mer fornøyde enn i de offentlige, og jeg ser egentlig ingen grunn til at det skulle være annerledes med barnehager. Problemet i det offentlige er at man vet at dersom man går tom for penger, da står valget mellom at du gis mer penger og at brukerne av tilbudet blir skadelidende. Jeg har selv jobbet i en kommunal barnehage, og Gud bedre så mye penger man kastet rundt seg på dårlig organisering. Det surres og sløses. I det private har man i hvert fall et incentiv for å drive effektivt, og man må opprettholde et brukbart tilbud for ikke å miste jobben, så da får det bare være at deler av overskuddet potensielt går til eiere.

Det ideelle hadde selvsagt vært en effektiv offentlig barnehage hvor hver eneste krone gikk til at barna fikk det bra, men i praksis er det valget mellom to systemer med flere feil. Jeg går da for det private.

Anonymous poster hash: 5c889...9a1
  • Liker 2
Skrevet

Hmm så du synes det er greit med barnehager uten pedagoger, ufaglærte ungdommer og utenlandske som ikke kan norsk??

For det er jo dette som blir realiteten på sikt, når alle de "eldre" pedagogene søker seg til andre

kommunale bhg, for å beholde ansinitet, lønn og mulighet for AFP...

Jeg tror også det er stor forskjell på private barnehager, og konkuranseutsatte. Da de konkuranseutsatter fortsatt er "litt komunale" og jeg har vondt for å se at en privat aktør kan klare å drifte billigere, uten at det går utover kvaliteten...

Dette her er også litt skummel lesing:

http://www.ivarjohansen.no/temaer/privatisering-marked/4566-anbud13122013.html

Det har jo ikke akkurat gått bra med de konkuranseutsatte sykehjemmene i byen heller...

Uansett synes jeg det er fælt at selv ikke "trygge arbeidsplasser" lenger er det, nå rissikerer man ny runder hver gang kontrakten går ut, og ett nytt firma vinner budrunden.

Jeg er redd dette bare er starten, og at kommunen ikke aner hva de ødelegger!

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg syns det er bra med konkurranse.

De kommunale barnehagene er ikke akkurat bare tipptopp.

Og hvordan vet du at det bare blir ufaglærte, folk som ikke kan norsk osv?

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er bra med konkurranse.

De kommunale barnehagene er ikke akkurat bare tipptopp.

Og hvordan vet du at det bare blir ufaglærte, folk som ikke kan norsk osv?

Fordi de er billigst??

Det sier seg jo selv at skal man tjene penger, må lønnsutgiftene ned, og da er det denne gruppen som er billigst å ansette, ikke norske 40-50 åringer med 30 års erfaring og topp ansinitet...

5 av 7 bhg ligger også i bydeler hvor andelen utenlanske er skyhøy.

Nei kommunale barnehager er ikke bare topp, men hvorfor skal dem ødelegge de bhg som faktisk er gode?? Alle de bhg som er valgt ut, er de som er best i undersøkelsene! Kansje hadde det vært bedre å prøve ut dette i bhg som kommer dårlig ut, for å se om det bli bedre? i stedet for å ødelegge bhg som faktisk fungerer godt.

Alle dere her inne som jobber i bhg, hva mener dere om dette??

Ville dere sette pris på å bli lagt ut på anbud hver 4 år??

TS

Skrevet

De private er ikke bare tipp topp de heller! De har heller ikke faglærte, de skal kun tjene penger. De som er sjefer her tar ut store bonuser hvert eneste år, når de kniper kraftig igjen på vikarbudsjettet. Er det rettferdig?? Nei. Skal ikke nevne navn her, men de har vært i media førom dette her.

Ville aldri hatt mine barn i private barnehager etter jeg hørte dette.

Anonymous poster hash: feba6...502
Skrevet

Jobber selv i Kanvas, som driver private bhg.

Å de har ett mål om å ha 50% barnehagelærer dekning innen 2014, og er veldig nær. Mener vi ligger på 45% eller noe nå.

Vikarer får vi når vi trenger, da det er noe det prioriteres penger på.

Vi har også folk i alle aldre. Elste i 50årene, og yngste 24. Noen er på 15året og andre på 1året.

Å vår erfaring er at det står dårligere til hos de komunale, enn hos oss.

Anonymous poster hash: afb79...276

• Liker 2
Skrevet

Konkurranseutsetting er ikke alltid bra, da brukeren ikke har noe reell påvirkningskraft. Avtalen er mellom kommune og privat aktør. Ikke bruker og aktør. Kan bli like ille som kommunale.

Hadde man hatt HELprivate barnehager så hadde det vært noe annet.

Hvorfor tror du det er barnehagekøer? Jo fordi staten styrer hvor mange barnehager det skal være til enhver tid. Det var tilogmed smørkø i julen for et år tilbake... Gjett hvem som stod for kvotebestemmelser og toll. Hvorfor tror du det er sykehuskøer? Jo, tilbudet er bestemt av det offentlige. Dette er hva som kalles planøkonomi. Og tjenesteutsetting er også dette på en måte. Det er fortsatt stat og kommune som bestemmer hvor mye som skal brukes, og hvordan det skal delegeres. Det er de som setter rammene.

Synes du det er riktig at private aktører tjener på å selge mat? Mat er jo en livsnødvendig ressurs. Bensin likeså. Men du hører aldri om bensinkø og matkø. :) Gjett hvorfor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...