Gå til innhold

For unge til å gifte oss?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Personlig syntes det er rart når folk gifter seg etter å ha kjent hverandre i 6måneder.
Dere kjenner hverandre så og si ut og inn etter 6år dvs. dere er absolutt ikke for unge og heller ikke for tidlig.

Lykke til :hjerte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok ett rart spørsmål, og jeg vet jeg ikke skal bry meg om hva andre mener og gjøre det vi selv føler, men har fortsatt lyst til å høres andres meninger.

Jeg og min kjære tenker på å gifte oss i mars 2015, han er da 23 i det 24 året og jeg 22 i det 23 året. Vi har da vært sammen i 6 år og forlovet i 3. Er vi for unge? Hører noen mener dette er så ungt, men jeg syntes ikke det? Hva tenker dere? :)

Anonymous poster hash: 942fc...729

Var i et bryllup på sensommeren i år hvor brudeparet var 22 og 21. De hadde vært sammen i *trommevirvel* 3 år og vært forlovet i 2 og et halvt av dem.

De samme annonserte i høst at de var gravide (tydeligvis hoppet til sengs for å lage barn alt på bryllupsnatta...) og føder sitt første barn i slutten av mai.

Er det for ungt? Ja, jeg mener det. Kanskje spesielt siden alt dette går på bekostning av utdanning, av muligheten til å være ung sammen med venner.

Det er også noe med det å ligge langt bak og foran andre samtidig. Når andre jubler over ferdig utdanning så er man selv ute i mammapermisjon og håper bare det går an å begynne på skolen igjen når den er over. Når alle andre gifter seg håper man selv kanskje å bli ferdig på skolen. Når alle andre får barn begynner ditt barn på skolen, og du håper kanskje at du kan få deg en jobb.

Det er kanskje ikke så ille å bli gift ung, og få barn ung. Men det er noe med det å bryte ut av konvensjonene i samfunnet til de grader at man gjør sitt eget liv vanskelig og gjør seg selv og kanskje også sine barn om til de som ikke passer helt inn (alltid de yngste på foreldremøtene). Det er dessverre slik i samfunnet at mange skyr de som bryter sosiale konvensjoner.

Jeg tror ikke mange er klar over det, men det ligger i menneskenaturen å unngå mennesker som gjør ting som man selv oppfatter som rart. Deriblant å gifte seg i svært ung alder. Mange vil nok oppleve at vennene forsvinner litt etter litt, og om man får barn også vil nok man oppleve noe så lite behagelig som å ikke bare ha lite til felles med jevnaldrende som skyr enn, men også ha lite til felles med andre foreldre som også vil sky en fordi de oppfatter dere som for unge.

Så, uten å dømme noen så tror jeg man bør tenke seg godt om før man bryter såpass med konvensjonene at man utsetter seg selv og potensielt sitt avkom for en litt dårlig behandling av samfunnet rundt. Det er ikke nødvendigvis noe vondt i de rundt heller, men mange vil underbevisst holde seg unna mennesker som tar valg de selv ikke kunne tenke seg å ta.

Bor man derimot et sted hvor alle har unger og er gift når de er 22, så kjør på. Om flere andre i venneflokken er klare, hvorfor ikke? Men er man alene, og vil fortsette å bli alene så tror jeg man bør tenke seg godt om. Ikke minst tenke om man faktisk er sterk nok til å stå for dette uansett hvordan verden rundt en reagerer.

Mitt inntrykk er at de fleste er ikke det, og dessverre er det da gutten som rømmer hjem og familie og som får starte på nytt sammen med sine jevnaldrende. Jenta ender som oftest opp med å vente til barna er tenåringer før hun får ta del i livet igjen, og da er hun gjerne langt inn i 30-årene.

Anonymous poster hash: 11b93...8ea

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skriver dere sånn "23 på 24. Året"?

Skrevet

Det lurer jeg også på:P

Man er da såklart på det 24 året om man er 23. Eller er det slik at noen hopper rett til det 25te?

• Liker 2
Skrevet

jeg giftet meg da jeg var 24 år og en uke gammel, i august 2002.

Da hadde vi vært sammen siden 1997, og han er den eneste jeg har vært sammen med.

Vi er fremdeles gift- vi har det t.om godt sammen.

Ser noen "advarer" mot å gifte seg med sin første kjæreste, før man får "prøvd seg" litt.

Dette mener jeg er tullete.

Elsker man hverandre og vil ha hverandre er det jo DET som betyr noe- ikke hvor mange potensielle frosker man har kysset!

Skrevet

Jeg synes ikke det er for ungt å gifte seg. Dere har vært sammen lenge, og er dermed forhåpentligvis trygge på hverandre og forholdet.

Vi fikk også en del reaksjoner da jeg jeg giftet meg 24 år gammel. At andre fikk barn på samme alder var det ingen som reagerte på. Det der har jeg aldri skjønt.. Et ekteskap er mellom to voksne parter, som selv bestemmer (i motsetning til et uskyldig barn i bildet). Jeg sier kjør på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...