Gå til innhold

Misfarget negl

Fremhevede innlegg

Skrevet

Akk ja, fattig student...

Men har en rar negl jeg ikke vet hva er galt med, har prøvd nalox fra apoteket men den gjorde fint lite.

Tuppen på neglen på ringfingeren(det hvite) er ruglete på undersiden, nesten som det er et slags belegg der. Innenfor der er neglen misfarget, den er mørkere enn resten, og misfargingen går ca. 1/3 innover neglen.

Der hvor negelen og huden på en måte møtes på undersiden, er også ujevn og har liksom ikke en definert linje slik som resten. Har ellers veldig friske, sterke negler, det er kun akkurat denne som er stygg:\

Link til bilde(sorry at det er fuzzy, dårlig kamera):

http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=65d0f72

(Temporary image upload. Følte ikke for å lage en photobucket konto og KG har jo så utrolig liten grense på hvor stort bilde man kan laste opp.)

Anonymous poster hash: 9049a...63d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å se noe som helst utifra bildet, det er alt for ufokusert, men utifra beskrivelsen din høres det ut som du har skadet neglesengen.

Er det noe som har oppstått nylig eller har det vært sånn lenge?

Er neglen tykkere enn de andre kan det også være neglsopp.

Skrevet

Det er vanskelig å se noe som helst utifra bildet, det er alt for ufokusert, men utifra beskrivelsen din høres det ut som du har skadet neglesengen.

Er det noe som har oppstått nylig eller har det vært sånn lenge?

Er neglen tykkere enn de andre kan det også være neglsopp.

Ja, kameraet mitt vil ikke fokusere på nærbilder(Evt. er jeg en dårlig fotograf:P). Den har vært sånn ganske lenge, og så vidt jeg kan se blir det ikke verre. Kan ikke huske å ha skadet meg heller. Den er ikke tykkere enn de andre, men kanskje litt stivere. Skal se om jeg får til et bedre bilde.

Gjest Smiley_cat
Skrevet

Kan høres ut som det er neglsopp...? Er den gulaktig? (Ser sånn ut på bilde).

Ved sopp blir den gulaktig ("nikotinfingre" aktig farge på neglen, bare ikke så brun). Neglen blir ofte fortykket, porøs og ruglete. Se om du finner bilde av det på nett og sammenligne.

Skrevet

Tittet litt på bilder på google, men fikk jo bare opp sånne skrekk eksempler så er vanskelig å dømme om jeg bare er på et tidligere stadie eller ei:P Men den er ikke gul som jeg kan se, den er bare mørkere rosa i fargen på deler av negelen. Den er litt ruglete på undersiden, men ikke tykkere eller porøs enn de andre, men den er litt mer stiv.

Fikk tatt et mye bedre bilde!

http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=a876ee1
(er ring fingeren som er problemet)

Gjest Smiley_cat
Skrevet

Ok, hverken ser eller høres ut som sopp...

Er den betent da? Kanskje det bare er en inngrodd negl og at det er betent?

At negler har veldig ruglete struktur kan være vitaminmangel.

Vanskelig å si på bilder! :-) Mye bedre å gå til legen din!

Skrevet

Nei, tror ikke den er betent heller, den er ikke vond eller øm eller noe. Men om jeg har vitaminmangel, hvorfor bare på en negl:P

Bah, har ikke penger til å gå til legen:\ Og legen jeg har skal ofte ha meg til å prøve et hav av andre greier før jeg får noe som faktisk virker, så du er sikker på at jeg må gå tilbake ørten ganger. Kanskje jeg kan høre på apoteket? Sånn fikk en kompis vite at eksemet hans var psoriasis:P

Gjest Smiley_cat
Skrevet

Tja, apoteket kan sikkert hjelpe deg/komme med teorier, svare på om du bør oppsøke lege. (Evt om du kan vente til du har anledning).

Vitamin-eller jernmangel kan vises på neglene, ja. Spesielt tomler. Jeg vet ikke hvorfor akkurat det. :-)

Skrevet

Ok, da prøver jeg i alle fall apoteket først, har jo ikke noe å tape!:) Ikke lenge siden jeg sjekket jern, så det er i alle fall i orden:P

Skrevet

Ser nesten ut som neglen har løsnet fra neglesengen helt ytterst mot det hvite på neglen. :klo:

Særlig når jeg ser den andre neglen i sammenligning.

Fortsetter den å være sånn, ville jeg spurt legen om det neste gang du er innom, tror ikke det haster å få sjekket det, men greit å høre med legen hva h*n synes ihvertfall.

Skrevet

Ser nesten ut som neglen har løsnet fra neglesengen helt ytterst mot det hvite på neglen. :klo:

Særlig når jeg ser den andre neglen i sammenligning.

Fortsetter den å være sånn, ville jeg spurt legen om det neste gang du er innom, tror ikke det haster å få sjekket det, men greit å høre med legen hva h*n synes ihvertfall.

Ja, den er liksom festet litt lengre inn på fingeren! Håper bare det går an å gjøre noe med det, hva enn det er, ser jo ekkelt ut:\

Skrevet (endret)

Det har skjedd meg noen ganger når jeg har bendt neglen bakover og nesten brukket den uten at neglen faktisk har brukket. Ender opp med en lys hvit stripe tvers over neglen og litt av fremre delen av neglen løfter seg fra neglesengen.

Kanskje det er det du har gjort, og så har ikke neglen fått fred til å feste seg igjen?

Som regel ordner det seg i løpet av noen ukers tid.

Det samme ser man også med neglebitere som nylig har sluttet å bite negler. Særlig de som har bitt neglene halvveis ned på neglesengen. Når neglene begynner å vokse ut, tar det mellom noen måneder og et års tid før den ytre delen av neglen fester seg ordentlig i neglesengen.

Det kan også skje om du river av deg en del av neglen ved et uhell, feks ved at neglen setter seg fast i noe og knekker/revner et stykke inn på neglesengen.

Edit;

Om ingen av de overnevnte årsakene er tilfellet hos deg, er ett av symptomene på neglsopp at neglen løsner fra neglesengen.

Du kan ta en negleprøve hos fastlegen din og sjekke om det er sopp i den. Greit å få gjort relativt raskt, da neglesopp har en tendens til å spre seg til de andre neglene når du først har fått det på en av dem.

Er det neglsopp, får du en tablettkur som dreper soppen, og neglen blir normal igjen i løpet av seks måneder.

Endret av Minya
Skrevet

Det har skjedd meg noen ganger når jeg har bendt neglen bakover og nesten brukket den uten at neglen faktisk har brukket. Ender opp med en lys hvit stripe tvers over neglen og litt av fremre delen av neglen løfter seg fra neglesengen.

Kanskje det er det du har gjort, og så har ikke neglen fått fred til å feste seg igjen?

Som regel ordner det seg i løpet av noen ukers tid.

Det samme ser man også med neglebitere som nylig har sluttet å bite negler. Særlig de som har bitt neglene halvveis ned på neglesengen. Når neglene begynner å vokse ut, tar det mellom noen måneder og et års tid før den ytre delen av neglen fester seg ordentlig i neglesengen.

Det kan også skje om du river av deg en del av neglen ved et uhell, feks ved at neglen setter seg fast i noe og knekker/revner et stykke inn på neglesengen.

Edit;

Om ingen av de overnevnte årsakene er tilfellet hos deg, er ett av symptomene på neglsopp at neglen løsner fra neglesengen.

Du kan ta en negleprøve hos fastlegen din og sjekke om det er sopp i den. Greit å få gjort relativt raskt, da neglesopp har en tendens til å spre seg til de andre neglene når du først har fått det på en av dem.

Er det neglsopp, får du en tablettkur som dreper soppen, og neglen blir normal igjen i løpet av seks måneder.

Mulig jeg har skadd den uten å huske det(driver med kampsport så heh:P), men nå har den vært sånn i en 6mnd:\ Dog hender jeg biter negler når jeg er nervøs eller stresset, men det er som regel bare rundt eksamenstider.

Æsj, jeg håper det ikke er sopp! Var hos legen med dette(og et par andre småting) for 6mnd. siden og da fikk jeg bare beskjed om å vente og se. Kunne hun vare ikke tatt en sånn prøve med en gang! Jaja, i det minste ser det ut til at det kun er denne ene neglen heldigvis. Får se over nyttår om jeg får karra meg til legen:\

Takk for hjelp allesammen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...