Gå til innhold

Barn med astma, mamma med beger fullt....

Fremhevede innlegg

Skrevet

I en tid har vi slitt hjemme. Spesiellt om kveldene. Datteren vår på 9 år begynte å forandre seg på sensommeren. Hun begynte å bli veldig trøtt, og for oss så virket det som om det kom helt plutselig. Denne plutselige trettheten gjorde at hun også ble veldig overtrøtt og det ble bare fjolling og tull av kveldene. Hun får heller ikke til å legge seg til ro, og får faktisk ikke sove når hun er trøtt. Jeg er samme type selv om jeg er overtrøtt, så jeg er egentlig ikke særlig overrasket. Alt blir morsomt for meg, men ingen andre tar spøken. Og jeg kan holde meg våken til langt på natt, selv om jeg er stuptrøtt.

Men tilbake til saken:
Til slutt fortalte hun at det var så vanskelig å puste. Og at av og til hadde det vært så vanskelig å puste at hun trodde faktisk at hun skulle dø. Og at det var derfor hun ble så trøtt. Og når dette skjedde så ble hun så redd at hun gjemte seg eller gikk for å være i fred når hun kjente at det begynte å skje. Derfor fikk vi heller ikke oppdaget det.
Vi gikk til lege, og hun tok pusteprøver. Konklusjonen var at hun har ca 65% av normal utpusthastighet, og at hun trenger å gå på faste medisiner morgen og kveld. I tillegg skal hun ha den mildeste medisinen (Ventolin) etter behov eller på dagen.

Etter hun begynte med dette har det blitt forbedring. Men på skole og liknende er det lite vi kan gjøre for å følge med. Da blir det gjerne glemt selv om hun har hatt gymnastikk eller svømming. Eller hvis det har vært veldig aktiv lek i friminuttene. Og det gjør jo selvfølgelig at hun blir sliten og det hele er i gang igjen.
Det her skjer alltid på kveldene, og når hun først har blitt sliten og overtrøtt så blir det vanskelig å hente seg inn igjen. Særlig midt i ukene. Om hun ikke sover før klokka er 21.30 eller kanskje senere så må hun uansett opp senest klokka 7 om morgenen for å rekke skolen...

Jeg er så sliten av denne konstante kampen på kveldene nå at jeg ser ingen ende på det her. Jeg merker at jeg blir lettere sur og irritert, noe som heller ikke hjelper. Jeg føler at det rett og slett blir for mye, og er redd for at alt vil gå over stokk og stein etter hvert.

Er det noen her som har barn med astma som kan fortelle litt om hvordan dere takler slike situasjoner? Hun er ikke den som legger seg tidligere enn fast leggetid frivillig, så det at hun skal begynne å fortelle at hun er sliten og trenger å sove tidlig aner jeg ikke hvordan jeg evt. skulle fått til....

Anonymous poster hash: c9719...abc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn med astma men ikke av den kaliber. Men jeg har gjort noe lurt, når jeg ville dem tidligere til sengs.. :) stillte alle klokkene i huset fremover , 1-2 timer mens de var opptatt med noe :) ble aldri oppdaget, men sørga alltid for å få en fin og rolig avsluttning på kvelden.

Om jeg vet riktig så kan skolen pålegges å gi barn medisiner som er nødvendig, med instrukser fra legen, eller i allefall at de minner barnet om å ta medisinen selv ved behov.

Skrevet

Jeg har barn med astma men ikke av den kaliber. Men jeg har gjort noe lurt, når jeg ville dem tidligere til sengs.. :) stillte alle klokkene i huset fremover , 1-2 timer mens de var opptatt med noe :) ble aldri oppdaget, men sørga alltid for å få en fin og rolig avsluttning på kvelden.

Om jeg vet riktig så kan skolen pålegges å gi barn medisiner som er nødvendig, med instrukser fra legen, eller i allefall at de minner barnet om å ta medisinen selv ved behov.

Faller de virkelig for det?

Altså... Det er jo i utgangspunktet ikke SÅ lang tid fra skoleslutt til leggetid hvis man legger middag og diverse aktiviteter inn. Så hvordan klarer en å få det til?

Mine har i hvert fall god tidsforståelse, og hvis klokka er 6 så vet de at da er det barneTV tid. Særlig minste er veldig opptatt av det. Så om jeg skulle gjort det så hadde jeg fort blitt avslørt. Tror jeg?

Gi gjerne tips til hvordan det kan funke!

Skrevet

Blir hun hyper av Ventolinen? Det gjorde min i starten.

Men som mamma,må du nok bare "kvinne deg opp" og sette grenser.Les gjerne et eventyr mens hun tar sin medisin,slik at fokuset er på noe koselig og ikke medisinering

Be om møte med klasseforstander og forklar at barnet må ha hjelp til å huske å ta medisiner før gym osv.
Vi hadde et slik møte,med klasseforstander og sosialarbeider. Min har hatt astma fra han var 7mnd.

Får barnet noe annet enn akutt medisin (ventoline) ?

Skrevet

Hun bruker Flutide fast morgen og kveld. Ventolin er for akutt bruk hvis det ikke er nok med de to daglige dosene.
Jeg har lest på pakningsvedlegget. Flere ganger. Det står ingenting om slike virkninger, men så er det vel ikke alt som blir tatt seriøst heller. Føler at leger avfeier den type reaksjoner med at det bare er inbildning.
Hun har jo også fått bekreftet ustabilt blodsukker. Men når vi snakket med forrige fastlege ble reaksjoner på sukker og fint mel avfeiet med noe som vi bare trodde siden det var så mye snakk om slik...

Læreren er flink til å passe på før gymnastikk og slikt. Vi har gitt beskjed. Men når hun kjenner at hun trenger det etter friminutter eller etter friminutter så blir det ofte glemt. Og da er det jo heller ikke en selvfølge for læreren at det trengs heller. For akkurat det kan jo variere.

Takk for svar, Kårky, jeg skal sjekke opp hvordan disse medisinene kan virke ut fra andres erfaringer og ikke bare "ekspertenes" erfaringer :)

TS

Skrevet

Er det noen her som har barn med astma som kan fortelle litt om hvordan dere takler slike situasjoner? Hun er ikke den som legger seg tidligere enn fast leggetid frivillig, så det at hun skal begynne å fortelle at hun er sliten og trenger å sove tidlig aner jeg ikke hvordan jeg evt. skulle fått til....

Er det anstrengelsesastma hun har, eller er det allergisk astma?

Kanskje er det noe med innemiljøet som kunne vært bedre lagt til rette?

Datteren vår hadde problemer med å sovne i begynnelsen, fordi halsen snørte seg sammen, og hun følte hun ble kvalt.

Vi heiste opp hodeenden av senga, kjøpte nytt allergivennlig sengetøy (dyner og puter), fikk middtrekk på sengen, lukket alle åpne rom (bokhyller og lignende), og gjorde rommet så støvfritt som mulig, og da ble det bedre for henne.

Dette, kombinert med at hun tok astmamedisinen 1-2 timer før leggetid fordi hun fikk en indre uro av den hjalp veldig.

Det er også viktig at hun får lagt seg før hun blir overtrett, det er dessverre en kamp du som forelder må ta.

Når hun er 9 år skjønner hun det når du forklarer at kroppen blir så sliten i løpet av dagen at den lager adrenalin for å holde seg våken, og det gjør det vanskelig for henne å få nok søvn.

Selv om hun ikke godtar det så lett, men dette er et tilfelle hvor "fordi jeg sier det" kan brukes. ("Slik må det være nå! Du kan gå tilbake til normal leggetid når du ikke lenger trenger legge deg tidligere for å få sove)

Anonymous poster hash: 73237...309

Skrevet

Vi har kastet ut alle tepper og andre støvsamlere. Støvsuger hver dag, og vasker to ganger i uka. Lufter godt ut og rister sengetøyet.
Det virker som at det blir utløst av stress for det meste, men som sagt så har hun en utpusthastighet på 65% så det er jo der hele tiden. Dessverre så vil det jo da ikke fungere å bytte til allergimedisin, for det er jo ikke allergi som ligger til grunn.

Forhåpentligvis kan vi få noe annet som ikke har disse uheldige bivirkningene. Det er jo ikke bra for henne heller at det skal bli sånn.... :(

TS

Skrevet

Pakkevedlegget ja.

Vel min erfaring er at trollet mitt ble rampetroll .. hehe Han ble faktisk hyper /rastløs av ventolinen.
Han brukte flutide også en periode.Samme for Seretide.

Jeg selv har kraftig astma.Og husker jeg ble hyper av medisinene de første mnd.

Vi er forskjellige ,så at ditt barn får en reaksjon som ikke er lest opp og vedtatt av myndighetene,ville jeg gitt blaffen i.Det er hva det er .Din får reaksjon.

Ang blodsukkeret..Dette MÅ du følge opp! Om hun ligger i grenseland for diabetes.må dette følges av lege

Mitt tips er at dere må snakke om hvordan hun føler seg når hun blir tett.Snakke om at hun må da huske medisin. Terpe og gjenta..

Går dere til astma lege/lungeklinikk eller "kun" fastlege?

Skrevet

Når hun har så dårlig pust, må hun bruke Ventoline inntil hun blir bedre, selv om hun ikke føler akuttbehov.

Jeg regner med at hun kan ta inntil 12 doser fordelt på 6 ganger i døgnet?

Hvis hun fast tar 2 doser Ventoline 4 ganger om dagen, og har 2 ganger til akuttbehov i forbindelse med lek og gym, vil hun raskt føle seg bedre, selv om hun kan føle det som blir beskrevet som "indre uro", eller blir hyper, begynnelsen. (Legen forklarte oss at dette mest sannsynlig skjer fordi hun plutselig får den luften hun trenger)

Jeg anbefaler også at dere får tak i en PEF-måler (apoteket), slik at dere kan følge med om hun blir bedre eller verre. Dette er et hjelpemiddel vi hadde god bruk av inntil vi ble erfarne nok til å vurdere selv.

Nå er hun jo så dårlig at hun ikke vet hvordan "bra" føles, og da kan PEF vise en evt endring.

Ellers er jeg enig i at blodsukkeret bør følges opp veldig tett!

Skrevet

Når hun har så dårlig pust, må hun bruke Ventoline inntil hun blir bedre, selv om hun ikke føler akuttbehov.

Jeg regner med at hun kan ta inntil 12 doser fordelt på 6 ganger i døgnet?

Hvis hun fast tar 2 doser Ventoline 4 ganger om dagen, og har 2 ganger til akuttbehov i forbindelse med lek og gym, vil hun raskt føle seg bedre, selv om hun kan føle det som blir beskrevet som "indre uro", eller blir hyper, begynnelsen. (Legen forklarte oss at dette mest sannsynlig skjer fordi hun plutselig får den luften hun trenger)

Jeg anbefaler også at dere får tak i en PEF-måler (apoteket), slik at dere kan følge med om hun blir bedre eller verre. Dette er et hjelpemiddel vi hadde god bruk av inntil vi ble erfarne nok til å vurdere selv.

Nå er hun jo så dårlig at hun ikke vet hvordan "bra" føles, og da kan PEF vise en evt endring.

Ellers er jeg enig i at blodsukkeret bør følges opp veldig tett!

Nei, det er Flutide hun bruker fast morgen og kveld. En dose hver gang, men kan ta to av gangen dersom hun blir forkjølet og av åpenbare grunner trenger det. Ventoline er ved akutte behov utenom dette.

Vi bestemte oss for å prøve å gi Flutide 2 timer før leggetid i dag. Det ble en ganske mye enklere kveld da får en si. Overtrøtt og noe tendenser til å hale ut tid med fjolleri og fjollera var det jo, men diskusjoner og det å bli sur og kranglete var ikke i nærheten en gang.

Det kommer vi til å fortsette med og se om faktisk fungerer over tid.

Blodsukkeret skal vi følge opp ja :)

Vi prøver å unngå mest mulig sukker og hvitt mel, men av frykt for å ikke ha noen som helst toleranse for det så har vi ikke kuttet ut alt. Mulig vi har tenkt feil her, men det har fungert godt det siste året.

Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette med atferdsendringer og hyperaktivitet etter medisin, Kårky! Du har mest sannsynlig reddet meg fra å gå fra all forstand :)

TS

Skrevet

Nei, det er Flutide hun bruker fast morgen og kveld. En dose hver gang, men kan ta to av gangen dersom hun blir forkjølet og av åpenbare grunner trenger det. Ventoline er ved akutte behov utenom dette.

Vi bestemte oss for å prøve å gi Flutide 2 timer før leggetid i dag. Det ble en ganske mye enklere kveld da får en si. Overtrøtt og noe tendenser til å hale ut tid med fjolleri og fjollera var det jo, men diskusjoner og det å bli sur og kranglete var ikke i nærheten en gang.

Det kommer vi til å fortsette med og se om faktisk fungerer over tid.

Blodsukkeret skal vi følge opp ja :)

Vi prøver å unngå mest mulig sukker og hvitt mel, men av frykt for å ikke ha noen som helst toleranse for det så har vi ikke kuttet ut alt. Mulig vi har tenkt feil her, men det har fungert godt det siste året.

Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette med atferdsendringer og hyperaktivitet etter medisin, Kårky! Du har mest sannsynlig reddet meg fra å gå fra all forstand :)

TS

Jeg skjønte at det var Flutide hun bruker morgen og kveld, men da datteren min var slik, fikk vi beskjed om å bruke maks dose Ventoline i tillegg inntil hun ble bedre i pusten, siden Flutide bruker en del uker på å oppnå maksimal virkning.

Men det var godt det fungerte å ta Flutide tidligere på kvelden. :)

Skrevet

Åja, sånn ment ja :)
Vi har ikke fått beskjed om det, så vi forholder oss til det vi gjør nå. Sånn for sikkerhets skyld.

Er veldig lettet over at denne kvelden var lettere. Nå kan kanskje tålmodigheten bygges opp litt igjen :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...