AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Åh dette er så pinelig... Jeg har problemer med tannpussen. Jeg har problemer fordi jeg brekker meg. Jeg brrekker meg av følelsen av tannkosten og fordi jeg må tytte den jævla kosten så langt bak for å nå jekslene at brekningsrefleksen går av. Jeg brekker meg av smaken av tannkremen, og av den kalde følelsen i munnen den gir. Jeg brekker meg så hardt at jeg får fysisk vondt. Og når jeg brekker meg må jeg stoppe, spytte, skylle, gjøre meg en runde, og så fortsette. Så det kan fort ta meg en 30 minutter å få pussa tenna. Og å skylle så mye er vel heller ikke bra, selv om jeg brukker munnskyll etterpå. Og det er det jo ikke bra å bruke for mye av heller. Så siden det er så mye styr og så ubehagelig å pusse tennene blir et liksom bare en gang om dagen, enten morgen eller kveld(å pusse om morran er av en eller anna grunn verst). Så i tilfelle det ikke var klart; så lider tannhygenen sånn i tillegg til at jeg ikke har hatt (tatt meg)råd til å gå til tannlege pga. studier. Vet jeg har arbeid til over 4000 inni der. Så har jeg tannlegeskrekk oppå der igjen fordi tannlegen også blir å stappe masse instrumenter baki kjeften på meg så jeg ligger jo der å brekker også! Skal alltids klare å lide meg gjennom en tur til tannlegen, men jeg er jo nødt til å gjøre noe med tannpuss-problemene. Jeg har prøvd å bytte tannkost og tannkrem men det hjelper ikke, jeg har prøvd å tyne meg gjennom en hel tannpuss men da endte det i oppkast. Jeg har prøvd å ta mer og mer i slengen men det går bare sånn hips om happ. Herregud, jeg er ikke 30 enda og jeg kommer til å miste alle tenna innen jeg er 40 om jeg ikke får gjort noe med dette! Eneste positive er at jeg ikke har fått noen klager på tannygienen/ånde når jeg har spurt folk jeg stoler på vil fortelle sannheten. Anonymous poster hash: ac13b...c90
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Prøv å presse tommelen din så hardt du kan, som dette. For mange stopper det brekningsrefleksen, visstnok. Gi gjerne tilbakemelding om du prøver! Anonymous poster hash: 05ab4...ae5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Prøv å presse tommelen din så hardt du kan, som dette. For mange stopper det brekningsrefleksen, visstnok. Gi gjerne tilbakemelding om du prøver! Anonymous poster hash: 05ab4...ae5 Det har jeg faktisk prøvd i ren desperasjon:P Men dessverre så blir tannpussen like vanskelig:\ Fatter ikke at jeg ikke skal klare å gjøre noe så jævla enkelt som å pusse mine egne tenner:( Anonymous poster hash: ac13b...c90
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Du sier at du brekker deg bl.a av den kalde følelsen du får i munnen. Har du prøvd å bruke lunkent vann under tannpussen? Ser også at du har tannlegeskrekk. Vet tannlegen din det? Du kan ta beroligende før tannlegetimen, så slapper du mer av under behandlingen. Tannlegen eller legen din kan skrive ut resept på det. Med dine problemer, kan det også hende at du får dekket deler av tannbehandlingen din av Helfo. Dette skal tannlegen din ha kunnskap om å informere deg om. Men da må tannlegen også vite om dine problemer. Du sier også at det er de bakerste jekslene som er plundrete å få pusset. Er det visdomstenner? Hvis det, kan det være en tanke å få trekket disse. Mn klarer seg fint uten de, å ofte må de trekkes siden de skaper problemer eller det blir fort hull i de. Visdomstennene er ikke like sterke som de andre tennene. Anonymous poster hash: be28d...474 2
sajk Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Pröv med lunken vann som en over sier. Og forsökt å finne en tannkrem med en smak du liker. Finns Mange med mild smak også. + tandtråd og fluorskyll. Har du forsökt med en minsta tannbörste lengst bak? Tenker på sånne små som egentlig er til 1 åringen. Kanskje den ikke föles like ille som en stor Beklager leste ikke innlegget godt nok. Ser du har forsökt å bytte tannkrem og tannbörste.. Endret 19. desember 2013 av sajk
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Pröv med lunken vann som en over sier. Og forsökt å finne en tannkrem med en smak du liker. Finns Mange med mild smak også. + tandtråd og fluorskyll. Har du forsökt med en minsta tannbörste lengst bak? Tenker på sånne små som egentlig er til 1 åringen. Kanskje den ikke föles like ille som en stor Du sier at du brekker deg bl.a av den kalde følelsen du får i munnen. Har du prøvd å bruke lunkent vann under tannpussen? Ser også at du har tannlegeskrekk. Vet tannlegen din det? Du kan ta beroligende før tannlegetimen, så slapper du mer av under behandlingen. Tannlegen eller legen din kan skrive ut resept på det. Med dine problemer, kan det også hende at du får dekket deler av tannbehandlingen din av Helfo. Dette skal tannlegen din ha kunnskap om å informere deg om. Men da må tannlegen også vite om dine problemer. Du sier også at det er de bakerste jekslene som er plundrete å få pusset. Er det visdomstenner? Hvis det, kan det være en tanke å få trekket disse. Mn klarer seg fint uten de, å ofte må de trekkes siden de skaper problemer eller det blir fort hull i de. Visdomstennene er ikke like sterke som de andre tennene. Anonymous poster hash: be28d...474 Tro meg, jeg tror jeg har prøvd alt av tannkrem jeg kommer over, både i inn og utland. Og selv om jeg bruker lunket vann så er det et eller annet i tannkremen som gir den kjølende effekten. Extra-tyggis gir jo samme greia, vet ikke hva som skaper den effekten. Har fått anbefalt en tannlege her hvor jeg nettopp har flytta ang. tannlege skrekken, men jeg vet ikke om dette her går inn under tannlegeskrekk? Jeg er ikke redd for at det skal gjøre vondt eller er redd legen eller instrumentene, men det er at det er så mye dritt som skal inn i kjeften samtidig og som gjerne ligger der inne også, så det blir til at jeg blir liggende å kjempe mot brekningene og i verste fall kaste opp på tannlegen... Min forrige tannlege der jeg omsider dristet meg til å sjekke tennenes tilstand kjefta på meg pga. at jeg hadde hull... Gikk mao. ikke tilbake. Jeg har nylig fått visdomstennene mine nede, men de har ikke kommet skikkelig opp. Jeg har en sånn mini-tannbørste som de med tannregulering ofte bruker;http://www.jordan.no/Global/Produkt/Munnhygiene/interbrush-358x454.jpg Det gjør det jo forsåvidt lettere å komme til, men det er jo likevel noe jeg må føre baki der og da begynner jeg med den hersens brekninga! Har i det minste funnet munnskyll jeg kan leve med(for barn, lol), og tanntråd har jeg nesten gitt opp for jeg får ikke tråden mellom tenna, kun fra hørnetenna oppe og innover. Har ikke fått tanntråd mellom de andre tennene siden før tannreguleringen da jeg var 14:S Anonymous poster hash: ac13b...c90
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Det du burde gjøre er å bestille en samtaletime med tannlegen. Bruk den timen til å forklar tannlegen hva problemet ditt er sånn at tannlegen er obs på at du kan brekke deg/ kaste opp. Tannlegen kan også da forberede behandlingen utifra dine brekningsproblemer. Jeg vil tro at tannlegen også har gode råd til hvordan du kan rengjøre tennene uten å brekke deg. Kanskje kan det være en ide å rett og slett fjerne de bakerste jekslene. Må jo være bedre å miste de enn på sikt å miste alle tennene. Men det er veldig viktig at du tar tak i dette nå, før tannstatusen din blir for dårlig pga at du ikke får rengjort skikkelig. Anonymous poster hash: be28d...474
Djungelvrål Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Du kan prøve xylocain spray. Det bedøver munnen og halsen, sprayes 5 min før tannpuss. Vet ikke om den er resptfri .
Eriks Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Har aldri klart å treffe de bakerste tennene særlig bra. De er litt gule nå, men det er ingen som ser dem uansett.
Djungelvrål Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Har aldri klart å treffe de bakerste tennene særlig bra. De er litt gule nå, men det er ingen som ser dem uansett. Hvis du aldri får pusse dem skikkelig eller få brukt tanntråd mellom dem kommer du garantert til å få hull. Kjøp en tannbørste med bitteliten stiv bust, fåes på apoteket.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 Prøv å pust uten å smake eller lukte. Og ta det i omganger med pauser imellom. Om du har et sted å sitte i nærheten av vasken mens du holder på? Det kommer jo til å ta sin tid men blir lettere etterhvert. Du kan jo også prøve å ta med deg tannbørsten inn i stuen og se på tv eller lese en bok mens du holder på? Og "glemmer" at du pusser tennene? Tror også det kan hjelpe med "pustepauser" innimellom slik at det ikke blir for intenst. Eller så er det jo bedre enn ingenting om du klarer å pusse uten tannkrem inntil videre?Anonymous poster hash: 00262...c52
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 Har du prøvd elektrisk tannbørste? Om det er fornemmelsen med å ha noe "bak" i munnen du brekker deg av kan kanskje det hjelpe da du slipper å "børste" men heller kan la kosten gjøre jobben. Anonymous poster hash: 1a99b...5e6
Gjest ms_kwang Skrevet 20. desember 2013 #13 Skrevet 20. desember 2013 prøv å slå 70'000kr du til tannbehandling altså... Jeg har alltid pussa tennene mine morgen og kveld.. men likevel er tennene mine så porøse at de brekker/knuser om jeg spiser noe hardt..som.f.eks knekkebrød..Og alt takket være medisiner jeg går på (0hjelp fra nav *grr* prøv å gå til en lege å se om det finnes noe som kan lindre problemet ditt Eller om det er noe mer, at det er derfor du får brekninger
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 prøv å slå 70'000kr du til tannbehandling altså... Jeg har alltid pussa tennene mine morgen og kveld.. men likevel er tennene mine så porøse at de brekker/knuser om jeg spiser noe hardt..som.f.eks knekkebrød..Og alt takket være medisiner jeg går på (0hjelp fra nav *grr* prøv å gå til en lege å se om det finnes noe som kan lindre problemet ditt Eller om det er noe mer, at det er derfor du får brekninger Det er Helfo som dekker deler av tannbehandling, ikke Nav. Hvor lenge er det siden du søkte om å få dekket behandling? I 2011 kom nye refusjonsregler, så nå får mange flere personer med ulike plager dekket deler av tannbehandling. Jeg har odontofobi å få dekket 200.000,- av 280.000,- Må altså ut med 80.000,- selv. Det er mange som ikke er klar over de nye refusjonsreglene. Første bud er å finne en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. Sjekk samtidig om tannlegen er oppdatert på bl.a de nye refusjonsreglene. Det er tannlegen som søker Helfo om refusjon, så pasienten trenger ikke å tenke på søknader og dokumentasjoner. Anonymous poster hash: be28d...474
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 Her er en oversikt over hvilke tannproblemer man kan søke om hjelp til; http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/tannlege.aspx#.UrSxU_TuKQA Anonymous poster hash: be28d...474
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Å her er takstene Helfo opererer med; https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/151661.cms Anonymous poster hash: be28d...474
Gjest ms_kwang Skrevet 21. desember 2013 #17 Skrevet 21. desember 2013 Det er Helfo som dekker deler av tannbehandling, ikke Nav. Hvor lenge er det siden du søkte om å få dekket behandling? I 2011 kom nye refusjonsregler, så nå får mange flere personer med ulike plager dekket deler av tannbehandling. Jeg har odontofobi å få dekket 200.000,- av 280.000,- Må altså ut med 80.000,- selv. Det er mange som ikke er klar over de nye refusjonsreglene. Første bud er å finne en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. Sjekk samtidig om tannlegen er oppdatert på bl.a de nye refusjonsreglene. Det er tannlegen som søker Helfo om refusjon, så pasienten trenger ikke å tenke på søknader og dokumentasjoner. Anonymous poster hash: be28d...474 Siden 2006, har hatt flere tannleger siden da, har tatt spyttprøver men var visst akkurat 0,5% under for å være inne for ett eller annet...Var visst syreinnhold i spyttet, (For munntørrhet har jeg -.-) -- Men skjønner meg ikke på folk som klager på noe under 5000 egentlig...DE HAR mulighet å fikse det... Når beløpet overstiger 10'000'er av kroner, så er det ikke bare bare å dekke noe selv, særlig når du allerede har betalt nærmere 50 selv
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2013 #18 Skrevet 21. desember 2013 Gå til legen din og nevn problemet med overaktiv brekningsrefleks. Kanskje du da kan kreve spesialbehandling som tannlegebesøk med full narkose. Anonymous poster hash: b9f24...f9b
Juliannaos Skrevet 30. januar 2017 #19 Skrevet 30. januar 2017 Vet at dette er en gammel tråd. Vil bare tipse alle som har mangelfull tannpuss om å bruke Corsodyl munnskyll. Fåes reseptfritt på apoteket!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå