Gå til innhold

Venninnemiddag: tips til juletapas eller andre retter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har invitert noen venninner på middag på lørdag og funderer på å lage julete tapas. Vi blir ca 8 personer. Jeg har prøvd å Google litt på oppskrifter, men synes mye av det jeg finner er veldig fancy med andebryst, ferske fiken og oster jeg aldri har hørt om..

Er det noen her som har tips og oppskrift på noen julete tapasretter? Jeg er glad i å være på kjøkkenet, men kommer til å lage all maten alene på dagen. Ønsker helst råvarer jeg finner på en vanlig matbutikk.

Har ikke HELT landet på tapas, så om du har noen andre tips til en enkel middag og servere hadde jeg blitt glad. Det må være noe som er enkelt å spise (jeg har ikke spisebord, så vi må sitte i sofaen) og som mange kan like.

Takk for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vil jeg følge med, skal lage taspas (for første gang) på nyttårsaften :)

Skrevet

Pinnekjøtt er jo verdens enkleste rett å lage til mange.

Innen juletapas liker i alle fall jeg lefseruller av ymse slag, spyd med julepølser, svisker og diverse, saltbakte poteter, rakfisk, røkelaks, spekemat, baconsurrede dadler.

Skrevet

Pinnekjøtt er jo verdens enkleste rett å lage til mange.

Innen juletapas liker i alle fall jeg lefseruller av ymse slag, spyd med julepølser, svisker og diverse, saltbakte poteter, rakfisk, røkelaks, spekemat, baconsurrede dadler.

Takk for tips! Når du sier "spyd" mener du da en sånn "grillpinne" med diverse på? Steker du det i ovnen da eller? :)

Pinnekjøtt er litt vanskelig å spise i sofaen med fatet på fanget, ellers kunne noe slikt være tingen! :)

Skrevet

Tror jeg ville gått for et julekoldtbord.

Rundstykker

Julebrød

Grovbrød

Flatbrød

Eggerøre

Røkt laks

Spekeskinke

Fenalår

Oksetunge

Kjøttrull

Sylterull

Sursild

Tomatsild

Potetsalat

Drue-og purresalat

Enkel grønn salat

Kald ribbe

Kalde medisterpølser

Reker og majones

Kokte egg

Brunost

Jordbærsyltetøy

Remulade

Sennep

Rømme

Agurk

Rødbeter

Sylteagurk

Tomater

Kuttede sitroner

Juleøl

Julebrus

Farris

Vann

Kulturmelk

Melk

Gløgg

Kaffe

Te

Kakao

Jeg lager dette koldtbordet hver jul og inviterer familie og venner et par dager uti romjula. Her vil alle finne noe de liker, og mye kan istandgjøres lenge før og fryses. Jeg serverer ca 20-25 personer, men du trenger jo ikke lage så voldsomt mye av hver rett.

Anonymous poster hash: cf8ec...561

Skrevet

Takk for tips! Når du sier "spyd" mener du da en sånn "grillpinne" med diverse på? Steker du det i ovnen da eller? :)

Pinnekjøtt er litt vanskelig å spise i sofaen med fatet på fanget, ellers kunne noe slikt være tingen! :)

Noe ala grillspyd ja. Pleier å steke i ovnen, men da er det viktig å ikke bruke trepinner! Siden de kan ta fyr. Eller så kan du jo steke ting først og så tre de på spydet.

Skrevet

Noe ala grillspyd ja. Pleier å steke i ovnen, men da er det viktig å ikke bruke trepinner! Siden de kan ta fyr. Eller så kan du jo steke ting først og så tre de på spydet.

Eller la pinnene ligge i vann over natta.

Skrevet

Jeg ville aldri orket å spise middag sittende i en sofa. Jeg ville heller spist på gulvet.

Rydd plass i stuen. Plasser bøker i fire hauger og legg noe stort og flatt over. For eksempel et stort speil, planker, e.l. Man tager hvad man haver. Duk over og dekk på "bordet". Legg masse puter rundt "bordet". Eller man kan spise piknikk i stuen. Piknikkteppe, kurv, plastservise osv. Hvis man pynter slik vil ingen synes det er rart å spise på gulvet, bare morsomt.

Anonymous poster hash: 47ca2...d57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...