Gå til innhold

Er det rart vi reagerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers er i utgangspunktet verdens snilleste. De stiller opp uansett, og er barnevakt i hytt og pine.

Det er 3 søsken i familien som har barn, fra 1 til 4 barn i hver familie.

De øvrige søskene har barnevakt flere ganger hver eneste uke, og er avhengig av denne hjelpen for å få hverdagen til å gå opp. Ene av familiene bruker veldig ofte barnvakt over natta, dvs at dersom de er barnevakt på ettermiddagen, så mener de at da kan jo besteforeldrene likevel ha barnet på overnatting og levere i barnehagen dagen etter. En periode var dette 2-3 ganger hver eneste uke.

Andre har barnevakt noen timer hver eneste uke, og overnatting innimellom.

Jeg og mannen klarer oss stort sett uten barnevakt. Vi baserer oss på det, og det er kun en sjelden gang ting kræsjer og vi trenger hjelp. Utenom dette er det besteforeldrene som spør om de kan få ha barna en helg.

Tidligere har vi pleid å spørre om de kunne ha barna innimellom, slik at vi fikk litt alenetid, men det har vi sluttet med.

Sist var våre barn på overnatting hos besteforeldrene. Da hadde de spurt om de kunne komme dit fra fredag til søndag. Og det var jo veldig greit. Gledet meg lenge til den helgen, men, da helgen kom, skulle plutselig ene søskenet, samboer og barn også være der den helgen. De voksne skulle bort, og besteforeldrene barnevakt.

Da vi hentet barna etter endt helg, klarte vi ikke å ti stilt, og sa at de kunne sagt fra at de skulle ha huset fullt av folk, så kunne våre barn kommet en annen gang istedet. Og at det kan jo hende at våre barn har behov for alenetid med besteforeldrene innimellom de også fordi det er sjelden de er der på besøk.

Tidligere har også besteforeldrene spurt om å ha bare en av barna på helgebesøk for å få alenetid, men uten unntak har ett av de andre barnebarna også vært der den helgen.

Når vi nevner dette for besteforeldrene, så går de i forsvar, og spesielt svigerfar blir ganske så fornærmet og sur. Og det varer ganske lenge......om det er fordi vi treffer spikeren på hodet, må gudene vite, men føler at vi er de eneste som tar hensyn til daglig, og at når de faktisk spør om å få ha våre barn en helg, så bør den helga være forbeholdt våre barn.

Det skal også sies at svigers kanskje er på besøk hos oss et par ganger pr mnd, mens de er flere ganger i uka hos de andre. Og når de er hos oss har de det alltid travelt med å dra igjen.

Er vi urimelige som mener dette? Det blir rett og slett et irritasjonsmoment for oss.

Anonymous poster hash: ce5c4...1a8
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Er det ikke fint at søskenbarna får mye tid sammen da?

• Liker 9
Skrevet

Konsentere dere om egne behov og la Besteforeldrene forvalte tiden med barnebarna selv. Jeg ser ikke problemet, snarer tvert i mot fordi barna deres får en betraktelig større søskenflokk å forholde seg til i enkelte situasjoner.

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Det betyr jo ikke at vi ikke har noe å gjøre med søskenbarna utenom dette, men jeg mener at når våre barn er hos besteforeldrene så sjelden, og de andre er der flere ganger i uka, så kan jo våre barn få ha den lille tiden alene med sine besteforeldre. Når besteforeldrene i tillegg har små barnebarn som er der samtidig, så tar jo de stort sett all tid, og våre får nesten ingenting annet enn en plass å være.

Skrevet

Det er urimelig å forvente at dere skal få ha besteforeldrene alene når dere trenger barnevakt. En ting er om dere avtaler at de skal komme bare for å få tid med besteforeldrene, men jeg tror dere legger for mye i dette.

Det med besøk skyldes vel kanskje at de andre "bruker" besteforeldrene mye mer, så de får mer daglig kontakt, og har flere grunner til å dra på besøk til hverandre.

Anonymous poster hash: 106d4...64c
  • Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg syns faktisk du er litt urimeleg. Barna har jo veldig stor glede av søskenbarna sine og, så eg forstår ikkje heilt kvifor du skal lage ei stor sak av dette. Det er mogeleg at det med åleinetid er viktig for deg, men det er kanskje ikkje det for barna dine?

• Liker 4
Skrevet

Ser ikke noe galt i at de er sammen med barnebarn også den helgen! Vokste opp på den måten med søskenbarna mine, vi er nesten som søsken nå i voksen alder.

• Liker 1
Gjest Passing by
Skrevet

Er det ikke fint at søskenbarna får mye tid sammen da?

Enig i denne, må være hyggelig å treffe søskenbarna sine også. Jeg syns det er veldig mye meg og min familie, meg og mitt og sånt for tiden... "jammen vi ønsker oppmerksomheten alene, vil ikke dele". Beklager surmaget holdning, men hvor blir det av fellesskapet og rausheten og ikke minst aksept og respekt for at foreldregenerasjonen også er mennesker som gjerne vil ta egne valg?

• Liker 4
Skrevet

Forskjellsbehandling på høyt nivå. Jeg har vært det barnebarnet dere beskriver, som aldri fikk alenetid med besteforeldre. Vel, vi har ikke noe forhold i dag for å si det sånn.

• Liker 6
Skrevet

Problemet er når situasjonen er som den er, så er det ofte lite man kan gjøre med dette med unntak av å skape konflikt. Det er ingen tjent med. Slekt er venner man ikke velger.

Jeg regner med at problemet ligger mellom de som utnytter besteforeldrene mere enn dere, og ikke at besteforeldrene aktivt går ut for å hente inn flere barn når dine kommer på besøk. Og selv da, må besteforeldrene få bestemme over tiden med dine barn.

Skrevet

Det er urimelig å forvente at dere skal få ha besteforeldrene alene når dere trenger barnevakt. En ting er om dere avtaler at de skal komme bare for å få tid med besteforeldrene, men jeg tror dere legger for mye i dette.

Det med besøk skyldes vel kanskje at de andre "bruker" besteforeldrene mye mer, så de får mer daglig kontakt, og har flere grunner til å dra på besøk til hverandre.

Anonymous poster hash: 106d4...64c

Men, vi trengte ikke barnevakt, det var besteforeldrene som ønsket det fordi det var lenge siden de hadde vært der. Da mener vi at våre barn kan få alenetiden med besteforeldrene.

En annen sak er jo at jeg mener at alle søskene burde se at svigers kanskje trenger å ikke være barnevakt hele tiden.

Har eksempler på episoder hvor en av søskene spurte etter barnevakt en helg fordi han skulle på et arrangement og samboeren var på jobb, hvor svigers hadde planer og sa nei, og han ble så sur at de endret sine planer for å kunne være barnevakt istedet. Det blir feil i våre øyne! Da skulle det stått om liv og ikke et vanlig arrangement som er hvert eneste år.

Skrevet

Forskjellsbehandling på høyt nivå. Jeg har vært det barnebarnet dere beskriver, som aldri fikk alenetid med besteforeldre. Vel, vi har ikke noe forhold i dag for å si det sånn.

Ja det blir forskjellsbehandling i bruk av tid. Når det gjelder gaver og andre ting er de veldig opptatt av at alle skal få likt......men det er jo tiden deres som er den viktigste.

Skrevet

Ja det blir forskjellsbehandling i bruk av tid. Når det gjelder gaver og andre ting er de veldig opptatt av at alle skal få likt......men det er jo tiden deres som er den viktigste.

Nettopp. Mine besteforeldre hadde aldri tid til meg og mitt søsken, vi ble alltid nedprioritert og det var ALLTID en eller fler av de andre søskenbarna der. En gang i blant hadde det vært hyggelig, men ikke hver gang. Nå er jeg kun innom dem på plikt, ikke for noe annet. Skal sies at de forskjellsbehandlet også på andre områder.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp. Mine besteforeldre hadde aldri tid til meg og mitt søsken, vi ble alltid nedprioritert og det var ALLTID en eller fler av de andre søskenbarna der. En gang i blant hadde det vært hyggelig, men ikke hver gang. Nå er jeg kun innom dem på plikt, ikke for noe annet. Skal sies at de forskjellsbehandlet også på andre områder.

Dette høres ut som noe mer, ja.

Anonymous poster hash: a5bd1...5ef

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som noe mer, ja.

Anonymous poster hash: a5bd1...5ef

Men det jeg i all hovedsak savnet var å få litt tid med dem alene, men det hadde de ikke fordi vi fikk aldri være alene. Om vi var det gikk det 5 min, så kom de andre og da var ikke vi like viktige.

Skrevet

Jeg skjønner det godt om besteforeldrene har vanskelig for å si nei til å ha barnebarna, jeg. Er det ikke heller søsknene som skal ta hensyn her, og spørre om det er greit at det blir flere "barnekull" hos besteforeldrene? Om de ikke spør dere, bør de i hvert fall spørre besteforeldrene, for det høres ut som de har nok å gjøre med alt barnepasset, og jeg tenker at det å være besteforeldre skal være en glede, ikke noe man sliter seg ut på.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg er også vant med en haug søskenbarn og lite alenetid, jeg synes det var topp med mange søskenbarn og mye liv. Mine besteforeldre forskjellsbehandlet oss barna, så da er det ingen vonde følelser!

Skrevet

Så lenge dette bare er noe dere reagerer på, og ikke barna, så ser jeg ikke problemet. Da jeg var barn syntes jeg i alle fall det var mye gøyere å leke med søskenbarn enn med besteforeldre, og dess flere av barna i familien som var sammen dess bedre. "Alenetid" var et ord jeg ikke visste om.

Skrevet

Om det er ''greit'' eller ikke synes jeg avhenger av hvordan de er rundt barna når de er flere. Dine barn kan synes det er kjempegøy at de har søskenbarn å leke med, eller så kan de føle seg lite prioritert, det kommer an på hvordan besteforeldrene er rundt dem. Hvis alle får like mye oppmerksomhet har de det sikkert gøy, men dersom de andre barna blir prioritert foran dine når alle er samlet også kan jeg tenke meg at de heller ville vært alene med besteforeldrene.

Skrevet

Svigers er i utgangspunktet verdens snilleste. De stiller opp uansett, og er barnevakt i hytt og pine.

Det er 3 søsken i familien som har barn, fra 1 til 4 barn i hver familie.

De øvrige søskene har barnevakt flere ganger hver eneste uke, og er avhengig av denne hjelpen for å få hverdagen til å gå opp. Ene av familiene bruker veldig ofte barnvakt over natta, dvs at dersom de er barnevakt på ettermiddagen, så mener de at da kan jo besteforeldrene likevel ha barnet på overnatting og levere i barnehagen dagen etter. En periode var dette 2-3 ganger hver eneste uke.

Andre har barnevakt noen timer hver eneste uke, og overnatting innimellom.

Jeg og mannen klarer oss stort sett uten barnevakt. Vi baserer oss på det, og det er kun en sjelden gang ting kræsjer og vi trenger hjelp. Utenom dette er det besteforeldrene som spør om de kan få ha barna en helg.

Tidligere har vi pleid å spørre om de kunne ha barna innimellom, slik at vi fikk litt alenetid, men det har vi sluttet med.

Sist var våre barn på overnatting hos besteforeldrene. Da hadde de spurt om de kunne komme dit fra fredag til søndag. Og det var jo veldig greit. Gledet meg lenge til den helgen, men, da helgen kom, skulle plutselig ene søskenet, samboer og barn også være der den helgen. De voksne skulle bort, og besteforeldrene barnevakt.

Da vi hentet barna etter endt helg, klarte vi ikke å ti stilt, og sa at de kunne sagt fra at de skulle ha huset fullt av folk, så kunne våre barn kommet en annen gang istedet. Og at det kan jo hende at våre barn har behov for alenetid med besteforeldrene innimellom de også fordi det er sjelden de er der på besøk.

Tidligere har også besteforeldrene spurt om å ha bare en av barna på helgebesøk for å få alenetid, men uten unntak har ett av de andre barnebarna også vært der den helgen.

Når vi nevner dette for besteforeldrene, så går de i forsvar, og spesielt svigerfar blir ganske så fornærmet og sur. Og det varer ganske lenge......om det er fordi vi treffer spikeren på hodet, må gudene vite, men føler at vi er de eneste som tar hensyn til daglig, og at når de faktisk spør om å få ha våre barn en helg, så bør den helga være forbeholdt våre barn.

Det skal også sies at svigers kanskje er på besøk hos oss et par ganger pr mnd, mens de er flere ganger i uka hos de andre. Og når de er hos oss har de det alltid travelt med å dra igjen.

Er vi urimelige som mener dette? Det blir rett og slett et irritasjonsmoment for oss.

Løsningen er jo enkel, la barna dra dit på besøk litt oftere, det virker jo som de elsker å ha barnebarna på besøk. Det virker som mindsettet ditt er at siden dere "ikke er så ofte til bry", fortjener deres barnebarn eksklusiv oppmerksomhet når de først er der, noe jeg synes er en litt merkelig holdning. Hvis deres ønsker skulle bli tilfredsstilt i dette konkrete tilfellet måtte de jo nektet noen av de andre barnebarna å komme, selv om de allerede skulle ta var på deres. Sikker på at det ikke er noen bakenforliggende konflikter eller vonde følelser her? Besteforeldre skal jo være et samlingspunkt for barnebarna, ikke personer det skal være konkurranse om å få mest mulig alenetid med.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...