AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #21 Skrevet 19. desember 2013 Altså hvis barnet slår meg to ganger så har jeg allerede gått. Det første gangen forklarer jeg hvorfor hun ikke skal slå, den andre gangen sier jeg at jeg ikke vil leke sammen med henne når hun slår. Hvis hun roper er sted hun forstyrrer andre tar jeg henne ut av rommet etter en advarsel (med forklaring på hvorfor hun ikke kan rope. Det er jo ulike grunner ut fra hvor vi er). Hvis hun roper et sted det er greit å rope, men jeg ikke orker å høre på det så kan jeg gå vekk. Jeg lurer veldig på hva du mener med "prate med barnet". Det virker som du tror at å si "sånn må du ikke gjøre" er nok. Barn trenger forklaringer og at man er konsekvent, ikke at man "prater litt" og så - når det ikke funker - setter barnet alene på en stol i timeout, uten at barnet har lært noe som helst. virker som du tror jeg bruker time-out daglig,men det stemmer ikke. Barnet blir fortalt hvorfor det ikke er lov og gjøre hva det nå måtte gjelde. kansje 3-4ganger. ofte er barnet så gira så det faktisk ikke hører hva du prøver og fortelle. 2-3min timeout er nok til at barnet har roet seg betraktelig.Det skjønner at handlingen det gjorde var feil. når barnet da spør om og få komme inn igjen sier barnet skal ikke gjøre det mer,mamma.og vi har en liten prat om hvorfor barnet fikk timeout. dette er handlinger barnet vet ikke er lov ifra før. Barn er ikke så dumme så dem ikke forstår at ting dem har blitt fortalt ikke er lov faktisk ikke er lov. Nå prater jeg på en 4åring.ikke en toåring. Innimellom er timeout det eneste som fungerer.og det fungerer raskt. Anonymous poster hash: 807c7...637
Sushi Skrevet 19. desember 2013 #22 Skrevet 19. desember 2013 virker som du tror jeg bruker time-out daglig,men det stemmer ikke. Barnet blir fortalt hvorfor det ikke er lov og gjøre hva det nå måtte gjelde. kansje 3-4ganger. ofte er barnet så gira så det faktisk ikke hører hva du prøver og fortelle. 2-3min timeout er nok til at barnet har roet seg betraktelig.Det skjønner at handlingen det gjorde var feil. når barnet da spør om og få komme inn igjen sier barnet skal ikke gjøre det mer,mamma.og vi har en liten prat om hvorfor barnet fikk timeout. dette er handlinger barnet vet ikke er lov ifra før. Barn er ikke så dumme så dem ikke forstår at ting dem har blitt fortalt ikke er lov faktisk ikke er lov. Nå prater jeg på en 4åring.ikke en toåring. Innimellom er timeout det eneste som fungerer.og det fungerer raskt.Anonymous poster hash: 807c7...637 Når du lar barnet holde på til du har advart 3-4 ganger (!) så oppfatter jo barnet at det får lov til å fortsette. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å fjerne barnet fra situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #23 Skrevet 19. desember 2013 Når du lar barnet holde på til du har advart 3-4 ganger (!) så oppfatter jo barnet at det får lov til å fortsette. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å fjerne barnet fra situasjonen. Akkurat. Skal man være konsekvent må man fjerne barnet fra situasjonen med en gang. Hvorfor skal barnet ikke gjøre det en 5 gang når det ikke har fått en naturlig konsekvens gang 1,2 og 3? Barnet forstår jo ikke da at det ikke er lurt å gjøre en 5 gang siden det gikk helt bra å gjøre det gang nr 3 og 4. Nei, si nei og fjern barnet fra situasjoen første gangen de gjør det, så skal du se de lærer forter, og time-out blir mindre nødvendig. Anonymous poster hash: e3470...f46 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #24 Skrevet 19. desember 2013 Akkurat. Skal man være konsekvent må man fjerne barnet fra situasjonen med en gang. Hvorfor skal barnet ikke gjøre det en 5 gang når det ikke har fått en naturlig konsekvens gang 1,2 og 3? Barnet forstår jo ikke da at det ikke er lurt å gjøre en 5 gang siden det gikk helt bra å gjøre det gang nr 3 og 4. Nei, si nei og fjern barnet fra situasjoen første gangen de gjør det, så skal du se de lærer forter, og time-out blir mindre nødvendig. Anonymous poster hash: e3470...f46 Altså..nå er det prat på en 4-åring som vet betydningen av nei.ikke en 1åring. Anonymous poster hash: 807c7...637
Sushi Skrevet 19. desember 2013 #25 Skrevet 19. desember 2013 Altså..nå er det prat på en 4-åring som vet betydningen av nei.ikke en 1åring. Anonymous poster hash: 807c7...637 Hva har det med saken å gjøre? Poenget er at du sier nei, men lar barnet gjenta handlingen 3-4 ganger. Da sier du ja og nei samtidig.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #26 Skrevet 19. desember 2013 Hva har det med saken å gjøre? Poenget er at du sier nei, men lar barnet gjenta handlingen 3-4 ganger. Da sier du ja og nei samtidig. når man sier tydelig nei og forteller barnet at det og f.eks slå er vondt sier man ikke ja Anonymous poster hash: 807c7...637
Sushi Skrevet 19. desember 2013 #27 Skrevet 19. desember 2013 når man sier tydelig nei og forteller barnet at det og f.eks slå er vondt sier man ikke ja Anonymous poster hash: 807c7...637 Det jeg mener er at man sier "ja" med handling hvis man lar barnet slå 3-4 ganger før han/hun blir tatt ut av situasjonen.
Harlekin Skrevet 19. desember 2013 #28 Skrevet 19. desember 2013 (endret) når man sier tydelig nei og forteller barnet at det og f.eks slå er vondt sier man ikke ja Anonymous poster hash: 807c7...637 Men da må du ikke la barnet fortsette og slå, da. Barnet oppfatter din mangel på handling/reaksjon som "ja". Jeg gjør som blant annet Sushi og fjerner meg eller leken eller hva det nå er etter en advarsel. Hvis hun slår, lugger eller lignende, gir jeg henne en advarsel, hvis hun ikke stopper, går jeg rett og slett. Hun skjønner det veldig godt. Samme med herjing med leker eller lignende, leken fjernes. Herjer hun med f.eks. møbler eller TV eller noe, som ikke kan flyttes, er det barnet jeg må flytte. Det er vanskeligere, men det går greit enn så lenge. Innen hun blir så stor og sterk at jeg ikke klarer det lenger, er hun nok blitt så stor at denne type situasjoner ikke oppstår lenger. Endret 19. desember 2013 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #29 Skrevet 19. desember 2013 Et nei betyr jo ikke nei om det ikke følges opp med handling dersom neiet ikke blir overholdt. Sier man nei, men likevel tillater barnet å gjøre det tre ganger før man faktisk reagerer så sier man jo ikke nei egentlig men mer "nei... Bare gjør det to-tre ganger til SÅ skal du ikke få lov lenger". Et nei skal følges opp med handling om barnet ikke følger neiet. Min ettåring skjønnte forresten godt betydningen av nei, og trosset det ofte nettopp for å teste ut min reaksjon. Anonymous poster hash: e3470...f46
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå