Gå til innhold

Hvor sjekker man sosial angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor er det man får satt diagnose på sosial angst(om man har det da selvfølgelig)? Er det hos fastlege eller blir sånne ting sjekket hos noen andre?

Anonymous poster hash: 34d15...430
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykriater eller psykolog.

Anonymous poster hash: 380e2...3d5
Skrevet

Psykriater eller psykolog.

Anonymous poster hash: 380e2...3d5

TS

Takk:)

Skrevet

Hvor er det man får satt diagnose på sosial angst(om man har det da selvfølgelig)? Er det hos fastlege eller blir sånne ting sjekket hos noen andre?

En fastlege kan vurdere om du ( i følge han) oppfyller diagnosekrav for sosial angst, så blir det vel mer psykolog eventuelt som setter endelig diagnose/legger opp et behandlingsløp. Kommer nok mye ann på alvorlighetsgraden og om det er annen problematikk inne i bildet osv.

Hvorfor mener du at du har det da?

Skrevet

En fastlege kan vurdere om du ( i følge han) oppfyller diagnosekrav for sosial angst, så blir det vel mer psykolog eventuelt som setter endelig diagnose/legger opp et behandlingsløp. Kommer nok mye ann på alvorlighetsgraden og om det er annen problematikk inne i bildet osv.

Hvorfor mener du at du har det da?

Takk for svar:)

For det første så føler jeg selv at jeg har det.

Når jeg ser omkring på nettet om sosial angst ser jeg at jeg har alle symptomene/trekkene for at man har sosial angst.

Foreldrene mine sier bare at jeg er litt sjenert, men de vet ikke hvor "vanskelig" jeg har det i hverdagen. Det går veldig utover skole og fritid(holder meg mye hjemme).

Skrevet

Takk for svar:)

For det første så føler jeg selv at jeg har det.

Når jeg ser omkring på nettet om sosial angst ser jeg at jeg har alle symptomene/trekkene for at man har sosial angst.

Foreldrene mine sier bare at jeg er litt sjenert, men de vet ikke hvor "vanskelig" jeg har det i hverdagen. Det går veldig utover skole og fritid(holder meg mye hjemme).

Skjønner :kose: Sosial angst skiller seg vel blant annet fra vanlig sjenanse ved at ubehaget er langt sterkere og at situasjoner (som ikke har noe med sjenanse å gjøre) - kino, middag, kjøpesenter osv. kan føles ubehagelig. Men såklart stor variasjon på hvilke situasjoner man reagerer på og hvor omfattende den sosiale angsten er.

Men sosial angst skal det være gode muligheter til å bli kvitt/få redusert ved litt samtale-eksponeringsterapi. Masse lykke til å stå på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...