Gå til innhold

Nå er det nok!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er bare en "liten" utblåsning. Har det ikke lett.

Har i mange år slitt med sterke smerter i hele kroppen, sterk utmattelse, elendig søvnkvalitet, depresjoner som kommer og går, forstoppelse, magesmerter, kraftløshet i muskler i armer og bein og mye mye mye mer.

Nå greier jeg ikke mer. Når jeg er ekstremt utmattet på det verste sover jeg hele dagen og natta gjennom og er våken max 4-5 timer til sammen i døgnet. Da er det utrolig slitsomt å puste, sitte, gå, spise, dusje, gå på do osv. Når jeg har vært oppe litt for å spise har jeg bare èn tanke i hodet når jeg legger meg igjen; "håper jeg sovner inn denne gangen, så slipper jeg å kjenne mer på alle smertene". Føler meg helt forferdelig som tenker slik! Er ung og har ikke selvmordstanker, men akkurat når jeg er så sliten vil jeg bare slippe.

Skal til spesialist i morgen og håper jeg får diagnose og behandling snarest! Synes det er J****** dårlig av norsk helsevesen å la en ung jente ligge å visne i sengen, falle fra studier og jobb uten å tilby noe som helst behandling. Skjønner ikke at jeg ikke er kvalifisert til behandling, selvfølgelig må man først ha diagnose, men har gått til utallige leger og spesialister disse 4 årene uten å komme noe lenger. "Du må bare trene og spise sunt" og "det er normalt for unge jenter å være sliten" er den eneste "hjelpen" jeg får.

Måtte bare få det ut, nå er jeg så sliten, deprimert og lei som det går an å bli :/
Skal til utredning av fibromyalgi og ME, men det tar jo fem evigheter å komme inn til riktige spesialister. Orker snart ikke mer.

Har også annonsert for familien min at jeg ikke kommer hjem til jul i år. Grunnen er at jeg har vært veldig dårlig de siste 6 mnd og den siste måneden har jeg knapt vært ute av huset. De skjønner ikke at jeg ikke orker å sitte på toget 9 timer per vei og å sitte hjemme hos dem og bare bli enda verre. Jeg orker ikke å sitte lenger enn en halvtime av gangen uansett hvor jeg er. Skal feire jul sammen med min fantastisk snille samboer og gleder meg veldig. Håper jeg kan bruke jula til å komme meg litt på beina igjen slik at jeg kan gjøre litt over nyttår. Men her sitter jeg med verdens dårligste samvittighet fordi jeg ikke orker å feire jul med familien og de ikke skjønner det.

Takk for at du leste. Jeg vil ingen annen vei her med dette innlegget enn å få ut frustrasjonen min fordi jeg ikke har noen å prate med.

Anonymous poster hash: 30d72...0f3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du er lei og utslitt. Jeg har i perioder det på samme måte, med unntak av smertene, og vet hvordan det er å være så utmattet. Ønsker deg lykke til med videre utredninger som forhåpentlig vil gi deg en diagnose. Håper du kan slappe litt av og samle krefter i juleuken :)

Skrevet

Jeg vet hvordan det føles å bli utslitt av den minste ting. Jeg håper du får en skikkelig utredning og finner ut av årsakene bak dette, sånn at du får den hjelpen du trenger.

Skjønner godt at det er slitsomt å sitte på toget i ni timer i den tilstanden, og så være sosial med familie. Håper de forstår at det er fordi du er syk, og ikke fordi du ikke vil komme. Ofte misforstår omgivelsene når man ikke orker noe ting. Om man får en diagnose, så er det kanskje lettere å forklare overfor dem også. Lykke til!

Anonymous poster hash: 3b947...79b

Skrevet

Ønsker deg god bedring! Håper dere finner ut av det, så du slipper å gå unødvendig lenge med dette. Husk at det kun kan gå en vei og det er oppover igjen :)

Skrevet

Energiøkonomisering og aktovitetsavpasning mens du venter på utredning. Om det skulle vise seg å være ME er det ekstremt viktig å ikke bruke mer enn 70% av energien. Hvil, hvil, hvil, hvil, hvil!

Ligg i sengen uten stimuli og ha god kvalitetshvile. Ikke gjør husarbeid eller noe annet dumt.

Bruk kun energi på å spise, hvile, gå på do og slike basale behov. Skaff hjemmehjelp eller BPA så fort som mulig. Søker du nå så har du det nok på plass innen få uker. Skaff deg en rullestol slik at du slipper å kaste bort energi på unødvendig gåing. Når du er i aktivitet slutt med én gang du kjenner at du får hodepine, blir svimmel, svetter, er andpusten e.l. Vær oppmerksom på symptomene og skriv de ned, eller få samboeren din til å skrive de ned. Om det ikke skulle være ME vil du raskt merke om du blir dårligere av hvile. Det må være kvalitetshvile. Å se på TV, lese bok, høre på musikk osv er aktivitet. Å spise er aktivitet. Gjør én altivitet om gangen, å se på tv mens man prater kan fort føre til systemkræsj i en ME-hjerne. Reduser stimuli så langt som mulig. Bruk ørepropper og solbriller når du må ut av huset. Dusj bare når helt nødvendig. Ikke gjør noe som er unødvendig. La BPA, hjemmehjelp eller hjemmesykepleie gjør alt annet. Få samboeren din til å skrive et brev til familien og forklare hvor syk du er.

Anonymous poster hash: 2b3d6...5d4

• Liker 1
Skrevet

Sorry, jeg så ikke at du skal til spesialist i morgen. Jeg trodde det sto til våren. Uansett om du får diagnose eller ikke av ham så ville jeg bedt fastlege om henvisning til nevropsykologisk undersøkelse slik at du får målt din kognitive funksjon. Det er en rekke tester som måler hvor sliten du er i hjernen.

Anonymous poster hash: 2b3d6...5d4

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :)

Var hos en privatpraktiserende spesialist i går og fikk påvist nakkeskade gjennom røntgen. Den var veldig tydelig og i mine øyne ikke så liten heller. Fikk vite at denne skaden er opphav til mine plager.
Han kunne ikke gi diagnose pga staten, forsikringer osv, men han kunne si at det som skjer i min kropp/nakke/hjerne/nerveceller osv er nøyaktig det samme som skjer hos ME og fibromyalgi-pasienter.
Så da får jeg bare vente på timen min hos nevrolog.

Så da står det hvile på agendaen frem til sommeren i alle fall. Ble litt mer positivt innstilt nå :)

Anonymous poster hash: 30d72...0f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...