AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Hei, jeg skal opereres med narkose om ikke lenge. Problemet er at jeg ikke er så alt for stor fan av sprøyter. Lurte på om noen vet om det er vanlig å bare puste inn en gass, fremfor å få den inn i blodet med sprøyte? Brukes det forskjellige metoder? Takk Anonymous poster hash: 37e0a...63a
Gjest Gunfreak Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Hei, jeg skal opereres med narkose om ikke lenge. Problemet er at jeg ikke er så alt for stor fan av sprøyter. Lurte på om noen vet om det er vanlig å bare puste inn en gass, fremfor å få den inn i blodet med sprøyte? Brukes det forskjellige metoder? Takk Anonymous poster hash: 37e0a...63a Narkose er en gass som du puster inn med oxygen mens du blir operert. Men du vil først få en beroligende sprøyte. Du vil også mest sannsynlig få et intrevinøst drypp av div medisiner og morfin etter operasjonen. Endret 17. desember 2013 av Gunfreak
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Det vanligste i dag er å gi narkose intravenøst. Gassnarkose forsvinner fort ut av kroppen. Noen ganger gir man begge deler. Du kan jo spørre om å bli bedøvd først med gass og så stukket, ellers så kan du kjøpe embla krem som bedøver huden. De har sluttet med beroligende sprøyter, er du veldig engstelig kan du få en Sobril (en beroligende pille først). Anonymous poster hash: 35df5...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Snakk med sykehuset på forhånd, så kan du forberede deg. Jeg har skikkelig angst for alt, så jeg helgarderer med Emla krem og beroligende. Det er lurt om du sier fra til de på sykehuset hva du er redd for helt spesifikt, så kan de forhåpentligvis legge til rette for deg.Anonymous poster hash: 29805...349
Gjest Amber Rose Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Ikke for å uroe deg, men det er vondt å få narkosesprøyte. Det svir veldig. Synes du skal spørre om du kan få noe annet først eller få maske heller.
brightness Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Du får veneflon/kanyle eller hva det kalles. Jeg syns ikke det gjør vondt i det hele tatt. Du kjenner det akkurat når de stikker den inn, så er det over. Du får så beroligende middel og noen sier sånn "tell bakover fra 10" eller "tell til 10", for min del har jeg pleid å sovne på 7/3. Forrige gang tok de ikke den tellegreien, men da sa jeg bare "SE TIL HELVETE" også var jeg sovnet. Tror jeg egentlig skulle be om at de bedøvde meg...
Gjest Smiley_cat Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Narkose er ikke bare gass, men også i intravenøs form. Man bruker fremdeles gass. Som oftes er det en coctail man får, av både smertestillende, narkosen, muskelrelakserende man får. Hvilken narkoseform man velger er forskjellig, alt etter operasjon, varighet, tidligere erfaringer med narkose osv. Og økonomi, faktisk. Råder deg til å nevne dette til anestesilege som man skal ha samtale med før inngrepet. Dere vil komme til enighet om det som allerede er nevnt her tidligere. Feks; * "Beroligende" som feks Sobril før du trilles fra avdeling til op.stue * Sederende gass før de setter veneflon (det får du uansett!) *Emlakrem på huden (avtal stikksted med anestesilege). Kremen er lokalbedøvende. Legger du Emlakrem på virker denne godt innen 30 min, men anbefalt å la virke i 45-60 min. Denne bør tas av 30min før de skal stikke deg, fordi den er karkontraherende. Da slipper de å stikke deg mange ganger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå