Gå til innhold

Otrivin nesespray, overdose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det mulig?

Jeg har i dag tatt sikkert 4-5 spray i hvert nesebor. Otrivin til voksne. Er så tett i nesen. ( Brukt nesespray hverdag i over 1 år) Vet det ikke er bra, og at det gjør at jeg blir tettere.

Men er det farlig å ta for mange spray? (tenker IKKE på at du blir tettere osv)

Anonymous poster hash: 36763...58f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er farlig.

Du har endt opp med kronisk tette neseganger og total avhengighet av nesespray uten at du føler at det hjelper.

Du har fortsatt mulighet til å bli bra igjen, men da må du slutte å bruke medikamentnesespray NÅ.

Du kan bruke saltvannsspray om du får helt åndenød, men slutt med den vanlige nesesprayen for å unngå at du blir verre.

I verste fall kan du ødelegge slimhinnene i nesa fullstendig.

Skrevet

Det er ikke farlig at du har tatt 5 spray i dag. Men langvarig og mye bruk ødelegger slimhinnene.

Anonymous poster hash: 7ccc4...fdd
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke farlig at du har tatt 5 spray i dag. Men langvarig og mye bruk ødelegger slimhinnene.

Anonymous poster hash: 7ccc4...fdd

Jeg vil kalle hver dag i ett års tid langvarig bruk.

Skrevet

Ikke farlig som i overdose - farlig men som Minya sier, det ødelegger slimhinner og gjør at man bestandig føler seg tett. Lang tids bruk kan føre til store skader. Jeg sluttet for 6 mnd siden, hadde da brukt hvert dag i 3 - 4 år. Det var en helvetes første mnd etter slutt, men mye bedre nå! Nesen er åpen for første gang på flere år.

Skrevet

Jeg skal slutte med det. Har tatt saltvann nesespray, men synes det er helt jævlig. Hjelper ikke. Blir bare verre. Nesen tetter seg mer, og det renner bare ut igjen.

Men jeg lurer på om det er FARLIG. Tenker ikke på at jeg ødelegger slimhinnene i nesen osv, det VET jeg. Men om det er farlig for kroppen, hjerte, blabla, du skjønner.

Skrevet

Jeg skal slutte med det. Har tatt saltvann nesespray, men synes det er helt jævlig. Hjelper ikke. Blir bare verre. Nesen tetter seg mer, og det renner bare ut igjen. Men jeg lurer på om det er FARLIG. Tenker ikke på at jeg ødelegger slimhinnene i nesen osv, det VET jeg. Men om det er farlig for kroppen, hjerte, blabla, du skjønner. Anonymous poster hash: 36763...58f

Nei, det er ikke farlig i og for seg, men man skal være forsiktig om man har høyt blodtrykk, diabetes, problemer med thyroidfunksjonen, trangvinkelglaukom (en spesiell form for grønn stær) eller bruker antidepressiva (særlig MAO-hemmere). Noen kan være overfølsomme for virkestoffet.

Overdosering kan medføre forhøyet blodtrykk, ujevn puls, og noen ganger bevissthetstap, men stort sett hos barn.

Du skal ikke bruke den mer enn ti dager sammenhengende.

Anonymous poster hash: 72054...386

Skrevet

Jeg har brukt nesespray i mer eller mindre 9 år, men kan i perioder gå flere dager uten.....?

Skrevet

Jeg har brukt nesespray i mer eller mindre 9 år, men kan i perioder gå flere dager uten.....?

Du må slutte helt.

Jeg har faktisk medisinsk grunn til å bruke nesespray (rhinocourt) men bruker aldri mer enn i en uke om gangen, selv om det er noe man burde bruke over lengre tid.

Jeg har ikke lyst å ødelegge meg selv, og vil aldri være avhengig av noen medisiner.

Anonymous poster hash: 501ed...cb3

• Liker 1
Skrevet

Sakte men sikkert vil nesen til slutt råtne innvendig og man kan ende med hull i slimhinnene, og kronisk tett nese der ikke den sterkeste nesesprayen vil fungere og man må operere. Be legen om en steroidespray og bruk kun saltvann. Er et lite helvete med tett nese i 1-7 dager ca, men så er de fleste helt bra igjen.

• Liker 1
Skrevet

Er det mulig?

Jeg har i dag tatt sikkert 4-5 spray i hvert nesebor. Otrivin til voksne. Er så tett i nesen. ( Brukt nesespray hverdag i over 1 år) Vet det ikke er bra, og at det gjør at jeg blir tettere.

Men er det farlig å ta for mange spray? (tenker IKKE på at du blir tettere osv)

Ja, det er farlig. Jeg misbrukte selv nesespray for mange år siden og har nå ødelagt både bihulene mine og slimhinnen i nesen. Du må prøve å slutte med dette. Jo mer du bruker av sprayen, jo tettere blir du. Gå til legen og få en henvisning til øre/nese/hals-spesialist. De kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 6ad9d...434

Skrevet

Jeg slutta i fjor vinter. Nå bruker jeg det aldri. Nesa er fortsatt tett innimellom...

Anonymous poster hash: fbd64...ad2
Skrevet

Nei, det er ikke farlig i og for seg, men man skal være forsiktig om man har høyt blodtrykk, diabetes, problemer med thyroidfunksjonen, trangvinkelglaukom (en spesiell form for grønn stær) eller bruker antidepressiva (særlig MAO-hemmere). Noen kan være overfølsomme for virkestoffet.

Overdosering kan medføre forhøyet blodtrykk, ujevn puls, og noen ganger bevissthetstap, men stort sett hos barn.

Du skal ikke bruke den mer enn ti dager sammenhengende.

Jeg bruket antidepressiv. Hvorfor må du være forsiktig da? :P

Skrevet

Jeg bruket antidepressiv. Hvorfor må du være forsiktig da? :P

Snakk med legen din om det du.

Skrevet

Saltvannspray er jo bare tull, det fungerer ikke i det hele tatt.

Når du først har blitt avhengig så må du bare slutte kort og brutalt. Det er jævlig i en mnd, så blir det bedre. Du kan få kortisonnesepray, men jeg synes ikke det fungerer heller.

Slimhinnene venner seg til nesesprayen og du ender opp med å bli tettere og tettere. Men farlig, som i FARLIG er det ikke.

Anonymous poster hash: 83dd8...1c6
Skrevet

Jeg bruket antidepressiv. Hvorfor må du være forsiktig da? :PAnonymous poster hash: 36763...58f

Fordi det kan føre til høyt blodtrykk. Det er neppe sannsynlig hvis du er ung og frisk, men du kan jo spørre legen din for sikkerhets skyld?

Skrevet

Jeg var så avhengig av nesespray at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Fikk panikk når nesesprayen ikke var med når jeg skulle ut døra, enten det var på fest, overnatting, skolen, jobb..

Det eneste som hjalp var å "pine" meg gjennom flere natter med pottetett nese! Gav opp flere ganger, og starta på igjen.. Fikk ikke ut noe som helst luft gjennom nesa. Gikk vel noen dager med "pining" før jeg ble mindre og mindre tett. Var helt forferdelig men absolutt verdt det.

Otrivin funker godt der og da, men egentlig så blir du bare tettere og tettere dess mer du tar.

Skrevet

Du må slutte helt.

Jeg har faktisk medisinsk grunn til å bruke nesespray (rhinocourt) men bruker aldri mer enn i en uke om gangen, selv om det er noe man burde bruke over lengre tid.

Jeg har ikke lyst å ødelegge meg selv, og vil aldri være avhengig av noen medisiner.

Tror bihulene mine ikke fungerer så bra... Etter jeg brakk nesen fikk jeg bihulebetennelser hele tiden og hadde veldig problemer med å puste gjennom nesen. Det var før nesesprayen altså...

Har ikke lyst å være avhengig av medisiner jeg heller selvfølgelig... Har prøvd å slutte mange ganger, men får det ikke til. Ender bare opp med gjentatte astmaanfall fordi jeg ikke får luft. Føler det tetter seg overalt, ikke bare i nesen... :(

Skrevet

Om man er plaget med kronisk tett nese (og man ikke blir særlig bedre av å alutte med Otrivin), så bør man finne ut om man har forstørrede nesemuslinger eller skjev neseskillevegg. Det er et relativt lite inngrep å svi vekk nesemuslinger, og det hjalp på tettheten min. Nå bruker jeg aldri nesespray (måtte bruke det om natten tidligere).

Anonymous poster hash: 678a7...1b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...