Gå til innhold

Steke biff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har tenkt å steke biff for første gang til meg og kjæresten ikveld. Har tenkt å steke den i stekeovnen, for har hørt at det er da den blir perfekt. Men jeg lurer på om dette ser greit ut til to biffer på ca 200 gram?

"Sett ovnen på 200 grader, og sett stekeplata på høy varme. Før du slenger biffene i ovnen må du gi dem en god stekeskorpe. Det smaker best, og ser mest delikat ut.

Salt, pepre og krydre biffene etter egen smak. Bruk godt med smør, og brun biffene på hver side. Skal du steke mange biffer så ikke legg alle i panna samtidig, da kjøler du den bare ned. La biffene ligge rundt 30-45 sekunder på hver side.

Deretter legger du biffene i en ildfast form og setter dem inn i ovnen i cirka syv minutter. Deretter tar du dem ut, og lar dem hvile i formen i 30 minutter under folie. Nå klargjøres kjøttet sakte i sin egen varme, samtidig som all saften beholdes inne i kjøttet.

Etter 30 minutter tar du av folien og setter du biffene inn igjen i syv minutter til. Biffene er klare, og perfekte!"

Som sagt så har jeg aldri stekt biff før, så jeg aner ikke om det der blir for lenge eller for kort :P De skal være ca medium stekt.

Anonymous poster hash: 075dc...db6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes ganske lenge ut.

Anonymous poster hash: cd99c...163
Skrevet

Jeg har aldri stekt biff i stekeovn faktisk.. annet enn hele oksesteker.

Som regel steker jeg dem raskt i panna på ganske høy varme. Noen få minutter på hver side (avhengig av tykkelsen). Så får de gjerne hvile i noen minutter.

For meg høres det ut som stekeovensbiffen kanskje blir mer enn medium stekt...

Skrevet

Jeg burde kanskje lagt til at jeg ikke kan steke dem i en stekepanne :P Jeg kan virkelig ikke å steke ting i stekepanne, alt blir bare brent, ogjeg vil jo ikke servere en brent biff når jeg først skal lage det :fnise:

Skrevet

Jeg stekte biffene på den måten som står i førsteinnlegget, og de ble perfekte ! :D

Skrevet

Jeg burde kanskje lagt til at jeg ikke kan steke dem i en stekepanne :P Jeg kan virkelig ikke å steke ting i stekepanne, alt blir bare brent, ogjeg vil jo ikke servere en brent biff når jeg først skal lage det :fnise:

Begge fremgangsmåtene dine beskriver jo bruk av stekepanne først. Det er en stor del av prosessen! Det er bedre med ti sekunder på sterk varme på hver side enn ingenting. Hvis du følger med og teller til 10 blir den ikke brent.

Anonymous poster hash: 19720...8b7

• Liker 1
Skrevet

Begge fremgangsmåtene dine beskriver jo bruk av stekepanne først. Det er en stor del av prosessen! Det er bedre med ti sekunder på sterk varme på hver side enn ingenting. Hvis du følger med og teller til 10 blir den ikke brent.

Anonymous poster hash: 19720...8b7

Jeg vet det, og jeg gjorde det akkurat slik det står i mitt innlegg. Men når jeg sa at jeg ikke kan bruke stekepanne, mente jeg at jeg ikke kunne steke den FERDIG i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...