AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 Har begynt å føle meg mer og mer deprimert i det siste og er nå helt 'nede'. Er 23 og studerer utenlands. Har alltid vært en selvstendig person som fikser det meste selv men nå er jeg helt utmattet. Ting har hopet seg opp og nå føler jeg ikke at jeg takler noe som helst lenger. Har falt bakpå med studiene og kvalifiserer ikke lenger for studielån. Har forsøkt i evigheter å få ekstrajobb, men får knapt svar i det hele tatt. Nå har jeg INGEN penger og har ikke engang råd til å kjøpe julegaver. Skal hjem om noen dager og burde egentlig glede meg men er stresset og uvel ved tanke på pengeproblemer og muligheter for bolig her neste semester. Har allerede lånt penger av mamma og kan ikke låne mer. Har i tillegg pantsatt noen av tingene mine og står uten det meste jeg trenger, utenom laptop. Har truffet en mann i det siste men han reiser mye. Nå kommer han til byen rett etter jeg har dratt hjem så jeg får ikke sett ham. Er noe ensom og savner intimitet. Har drukket mye i det siste og får ikke helt kostholdet under kontroll heller. Stort sett vil jeg bare holde meg i sengen og sove men hodet fylles opp av ting å tenke på og bekymringer, og så får jeg ikke sovet heller. Måtte bare få dette ut Er kommet inn i en ond sirkel der jeg ikke har motivasjon til noe eller glede av noe. Lurer på om andre har vært samme sted og kommet seg igjennom det... Anonymous poster hash: 7389a...eaf
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Så bra at du har oppdaget den onde sirkelen du er i! Jeg måtte sparkes bak av andre for å sette i gang tiltak. Dette fungerte for å få meg ut av depresjonen: - spise sunt - gå tur ute mens sola er oppe hver dag - sove 8 timer hver natt, for mye og for lite søvn er like ille - stoppe negative tankestrømmer, dvs ikke la meg selv få hakk i plata. - oppmerksomhetsmeditasjon (søk opp mindfulness meditation på youtube) - kognitiv terapi - antidepressiva Spesielt de første punktene er gode å begynne med med en gang. Det er ork i begynnelsen, men det er virkelig verdt det. Anbefaler også boka "Tenk deg glad" av David Burns. Anonymous poster hash: 83ac3...da6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Ja, og alkoholfri måned. Anonymous poster hash: 83ac3...da6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 Takk for råd. Hadde vært enklere å glede meg til jul hvis ting var mer på stell... Anonymous poster hash: 7389a...eaf
Gjest Summers Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Finn ut om det er noe gratis depresjonstilbud for deg der du studerer! Bare å ha noen å prate med hjelper. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Takk for råd. Hadde vært enklere å glede meg til jul hvis ting var mer på stell... Anonymous poster hash: 7389a...eaf Jula kommer uansett om ting er på stell eller ikke. Men ikke vent med å ta grep til du "er motivert" eller andre unnskyldninger. Begynn med en gang. Anonymous poster hash: 83ac3...da6 2
Gjest Summers Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Har drukket mye i det siste og får ikke helt kostholdet under kontroll heller. Stort sett vil jeg bare holde meg i sengen og sove men hodet fylles opp av ting å tenke på og bekymringer, og så får jeg ikke sovet heller. Anonymous poster hash: 7389a...eaf Synes rådene til AB#2 var gode, men klart hva som hjelper for noen trenger ikke hjelpe fra andre og det meste går på egeninnsats. VIlle absolutt googlet litt rundt eller funnet en god(og lettlest bok for du er neppe i humør til å lese tung litteratur). Men uansett så må du komme deg ut av senga! Kom inn i vanlig døgnrytme, det er ikke lett(da hadde du jo ikke vært i situasjonen du er i), men depresjon og døgnrytme går hånd i hånd, er man deprimert så ligger man bare i senga, men også ligger man bare i senga så fortsetter man å være deprimert), så selv om du ikke ser noen grunn til å ha normal døgnrytme NÅ, så vil det gi mening etter en stund. Så med studiene og økonomi, du må nesten bruke juleferien til å finne ut av hvordan du løser dette. Vet ikke hvorfor du er deprimert, men om dette er grunnen og det sosiale(skrev ensomhet og intimitet) så vil jeg si at ting sikkert vil ordne seg ganske raskt. Selv om du har det kjipt nå og at ting virker umulig så er jo ikke det. Vet ikke hva du mener er verste scenario? Finn det ut, men det scenariet er vel enten ikke veldig ille eventuelt er det helt urealistisk at du vil havne i den situasjonen. Hva skal til for at du hadde vært fornøyd med livet? Bare lov til å svare ting som gjelder i dag eller i fremtiden, man kan ikke si "jeg hadde vært fornøyd om jeg hadde klart å fullført studiet forrige semster" for det er faktisk ikke mulig å få endret fortiden.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Synes rådene til AB#2 var gode, men klart hva som hjelper for noen trenger ikke hjelpe fra andre og det meste går på egeninnsats. VIlle absolutt googlet litt rundt eller funnet en god(og lettlest bok for du er neppe i humør til å lese tung litteratur). Men uansett så må du komme deg ut av senga! Kom inn i vanlig døgnrytme, det er ikke lett(da hadde du jo ikke vært i situasjonen du er i), men depresjon og døgnrytme går hånd i hånd, er man deprimert så ligger man bare i senga, men også ligger man bare i senga så fortsetter man å være deprimert), så selv om du ikke ser noen grunn til å ha normal døgnrytme NÅ, så vil det gi mening etter en stund. Så med studiene og økonomi, du må nesten bruke juleferien til å finne ut av hvordan du løser dette. Vet ikke hvorfor du er deprimert, men om dette er grunnen og det sosiale(skrev ensomhet og intimitet) så vil jeg si at ting sikkert vil ordne seg ganske raskt. Selv om du har det kjipt nå og at ting virker umulig så er jo ikke det. Vet ikke hva du mener er verste scenario? Finn det ut, men det scenariet er vel enten ikke veldig ille eventuelt er det helt urealistisk at du vil havne i den situasjonen. Hva skal til for at du hadde vært fornøyd med livet? Bare lov til å svare ting som gjelder i dag eller i fremtiden, man kan ikke si "jeg hadde vært fornøyd om jeg hadde klart å fullført studiet forrige semster" for det er faktisk ikke mulig å få endret fortiden. Takk for svar. Jeg vil få inn en bedre døgnrytme men har problemer med å sovne uten alkohol. Har bare hatt et par timers søvn natt til idag og er helt tullerusk i hodet. Situasjonen nå handler mye om økonomi - jeg har ikke råd til å kjøpe julegaver til hverken min søster eller foreldre og vet ikke hvordan jeg skal løse det. I tillegg er det regninger. Har også en gående konflikt med et strømselskap som sender meg ukorrekte reginger. Har ikke mobil nå heller, som begrenser mye. Vel, for å være fornøyd med livet så er et forhold ganske sentralt. Kjæresten min bor ikke her men vil at jeg skal flytte dit så vi kan være sammen, men jeg har studier som binder meg her. Han kan ikke flytte hit pga. jobb. Sekundært så er det å være finansielt i sjakk. Et bedre sosialt nettverk også. Generelt kan jeg ikke sette fingeren på det, men et liv jeg er fornøyd med og at det ikke bare er drink og en film som jeg kan glede meg til på slutten av dagen. Anonymous poster hash: 7389a...eaf
Gjest Summers Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Takk for svar. Jeg vil få inn en bedre døgnrytme men har problemer med å sovne uten alkohol. Har bare hatt et par timers søvn natt til idag og er helt tullerusk i hodet. Situasjonen nå handler mye om økonomi - jeg har ikke råd til å kjøpe julegaver til hverken min søster eller foreldre og vet ikke hvordan jeg skal løse det. I tillegg er det regninger. Har også en gående konflikt med et strømselskap som sender meg ukorrekte reginger. Har ikke mobil nå heller, som begrenser mye. Vel, for å være fornøyd med livet så er et forhold ganske sentralt. Kjæresten min bor ikke her men vil at jeg skal flytte dit så vi kan være sammen, men jeg har studier som binder meg her. Han kan ikke flytte hit pga. jobb. Sekundært så er det å være finansielt i sjakk. Et bedre sosialt nettverk også. Generelt kan jeg ikke sette fingeren på det, men et liv jeg er fornøyd med og at det ikke bare er drink og en film som jeg kan glede meg til på slutten av dagen. Anonymous poster hash: 7389a...eaf Angående søvn, igjen må du komme deg ut av senga og bruke den kun når du skal sove til vanlige tider, sier ikke at du da automatisk får tilbake døgnrytmen, men du får i hvert fall ikke tilbake den om du ikke kommer deg ut av senga. Jeg vet ikke det gratise medisinke tilbudet i studielandet ditt, men om det ikke eksisterer(sjekk!) så kom deg i hvert fall til lege nå som du er i Norge, kanskje kan han gi deg resept på sovemedisin(jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i så kaster bare ut forslag, om noen andre har erfaring så si ifra) Angående økonomi, sett opp noen en tråd på KG(eller et annet forum om du ikke får gode nok svar der) hvor du ber om råd, det å falle bakom studiene og slite med penger er nok rimelig vanlig og noe som ordner seg for alle til slutt. Vet ikke hvor ille ting er, kanskje er det greieste å kaste kortene, komme hjem og ta resten av studiene her(hvor det er lettere å få jobb og også bedre betalt). Sier ikke at det er det rette alternativet for deg, men synes nesten det er "worst case scenario" og det er jo faktisk ikke så ille(selv om det selvsagt er et nederlag). Edit: Det må vel også være noe sosialt tilbud der du studerer? Andre utenlandsstudenter(de er kanskje lettest å få kontakt med) du kan henge med, foreninger eller noe? Endret 17. desember 2013 av Summers
pandabear Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Takk for råd. Hadde vært enklere å glede meg til jul hvis ting var mer på stell... Anonymous poster hash: 7389a...eaf Du har fått mange fine svar Vil bare legge til at for min del, og sikkert ganske mange andre, så er julen en generelt stressende tid, og det er virkelig ikke bare glitter og stas her i heimen. Skjønner at det med julen kommer oppå alt den andre, men prøv å pust og ta det for det det er. Det er helt greit å ikke klare eller orke å henge med på alt julemaset!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Angående søvn, igjen må du komme deg ut av senga og bruke den kun når du skal sove til vanlige tider, sier ikke at du da automatisk får tilbake døgnrytmen, men du får i hvert fall ikke tilbake den om du ikke kommer deg ut av senga. Jeg vet ikke det gratise medisinke tilbudet i studielandet ditt, men om det ikke eksisterer(sjekk!) så kom deg i hvert fall til lege nå som du er i Norge, kanskje kan han gi deg resept på sovemedisin(jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i så kaster bare ut forslag, om noen andre har erfaring så si ifra) Angående økonomi, sett opp noen en tråd på KG(eller et annet forum om du ikke får gode nok svar der) hvor du ber om råd, det å falle bakom studiene og slite med penger er nok rimelig vanlig og noe som ordner seg for alle til slutt. Vet ikke hvor ille ting er, kanskje er det greieste å kaste kortene, komme hjem og ta resten av studiene her(hvor det er lettere å få jobb og også bedre betalt). Sier ikke at det er det rette alternativet for deg, men synes nesten det er "worst case scenario" og det er jo faktisk ikke så ille(selv om det selvsagt er et nederlag). Edit: Det må vel også være noe sosialt tilbud der du studerer? Andre utenlandsstudenter(de er kanskje lettest å få kontakt med) du kan henge med, foreninger eller noe? Sosialt sett er det ikke så altfor mye å gjøre nå - er nettopp ferdig med eksamen og folk flest har dratt hjem. Ellers kommer jeg godt overens med folk på skolen når vi har gruppearbeid, jeg er ikke noen som er vanskelig å like eller noe slikt, bortsett fra å være litt stille. Kan bare være vanskelig å ta det et steg videre. Har en god venninne på skolen og er blitt bedre kjent med en dansk jente i klassen. Nå har jeg ikke hatt økonomi til å dra ut eller finne på ting dette semesteret, men hvis jeg kan gir jeg det et forsøk neste semester. Synes hele "skal vi være venner"-prosessen kan være mer klein som voksen, men et par jenter har nevnt at jeg skal si ifra hvis jeg skal ut så vi kan treffes osv. Har begynt å rydde på hybelen min og skal få arkivmappene i stand igjen så jeg får oversikt. Har sendt epost for å få delbetaling på et par regninger og for å få en nedbetalingsplan over tid på et kredittkort. Har ikke drukket noe idag, så det er jo bra (fælt å si, men er første dagen på lenge). Er trøtt, men unngår å ta noen middagsblund så forhåpentligvis kan jeg sovne greit litt tidligere enn vanlig. Har nettopp snakket med han jeg dater som savner meg så føler meg litt lettere til sinns. Sliter likevel med å få endene til å møtes og vet ikke hva jeg skal gjøre med julegavesituasjonen..får prøve å finne ut noe, håper jeg bare ikke blir deppa igjen i natt. Har en tendens til å få noe små angstanfall om natten og morgenen, der jeg føler at alt er forferderlig. Anonymous poster hash: 7389a...eaf
Gjest Summers Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Sosialt sett er det ikke så altfor mye å gjøre nå - er nettopp ferdig med eksamen og folk flest har dratt hjem. Ellers kommer jeg godt overens med folk på skolen når vi har gruppearbeid, jeg er ikke noen som er vanskelig å like eller noe slikt, bortsett fra å være litt stille. Kan bare være vanskelig å ta det et steg videre. Har en god venninne på skolen og er blitt bedre kjent med en dansk jente i klassen. Nå har jeg ikke hatt økonomi til å dra ut eller finne på ting dette semesteret, men hvis jeg kan gir jeg det et forsøk neste semester. Synes hele "skal vi være venner"-prosessen kan være mer klein som voksen, men et par jenter har nevnt at jeg skal si ifra hvis jeg skal ut så vi kan treffes osv. Har begynt å rydde på hybelen min og skal få arkivmappene i stand igjen så jeg får oversikt. Har sendt epost for å få delbetaling på et par regninger og for å få en nedbetalingsplan over tid på et kredittkort. Har ikke drukket noe idag, så det er jo bra (fælt å si, men er første dagen på lenge). Er trøtt, men unngår å ta noen middagsblund så forhåpentligvis kan jeg sovne greit litt tidligere enn vanlig. Har nettopp snakket med han jeg dater som savner meg så føler meg litt lettere til sinns. Sliter likevel med å få endene til å møtes og vet ikke hva jeg skal gjøre med julegavesituasjonen..får prøve å finne ut noe, håper jeg bare ikke blir deppa igjen i natt. Har en tendens til å få noe små angstanfall om natten og morgenen, der jeg føler at alt er forferderlig. Anonymous poster hash: 7389a...eaf Synes det er kjempebra at du ser hva du har og ikke bare hva du ikke har! Julegaver kan du vel droppe, eventuelt bare gi noe tjenester. Moren din vet vel at du har dårlig økonomi fra før siden du har lånt penger. Selvsagt ikke gøy å si man har for dårlig råd, men det er ingen i familien din som kommer til å holde det mot deg! De blir heller glade for at du sier ifra, da er du både åpen og viser at du jobber med å løse pengeproblemene(ved å ikke bruke penger på det du ikke har råd til). Vet iikke hvor gamle søstrene/brødrene dine er, men de er vel såpass gamle at gaver ikke betyr noe for dem?
pusen78 Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Hvis du vil ikke sove,så det betyr at du er ikke trøtt .Hvorfor tvinge seg selv å sove,man er ikke en bjørn,man trenger ikke å gå i dvale.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Synes det er kjempebra at du ser hva du har og ikke bare hva du ikke har! Julegaver kan du vel droppe, eventuelt bare gi noe tjenester. Moren din vet vel at du har dårlig økonomi fra før siden du har lånt penger. Selvsagt ikke gøy å si man har for dårlig råd, men det er ingen i familien din som kommer til å holde det mot deg! De blir heller glade for at du sier ifra, da er du både åpen og viser at du jobber med å løse pengeproblemene(ved å ikke bruke penger på det du ikke har råd til). Vet iikke hvor gamle søstrene/brødrene dine er, men de er vel såpass gamle at gaver ikke betyr noe for dem? Litt vanskelige med julegavene... Gir ikke til venninner lenger, de eneste jeg har å kjøpe til er min søster, foreldre og en tante og en onkel. Søsteren min og jeg er veldig nære og kjøper alltid en fin gave til hverandre. Gavene til foreldre og tante/onkel deler vi på - hun kjøper sin "del" der hun bor og jeg skal kjøpe min her. Hun vet at jeg har lite penger ettersom jeg har lånt av henne tidligere og hun vet at jeg solgte ipaden min, til dårlig pris attpåtil ettersom jeg ikke hadde tid til å få en bedre deal. Likevel vet hun kanskje ikke at jeg er helt skrapa, ettersom hun har bedt meg kjøpe noen ting som min andel til gave. Selv om jeg har hatt dårlig råd hele dette semesteret, så har jeg ikke vært like mye i nød hele veien, så man kan jo si at det er dårlig planlegging at det har gått utover julegavene. Det frustrerende er at jeg har til gode et depositum fra forrige leil på 20,000 kr. Eier har fått utbetalt sin andel men nekter å løslate mine 20K før strømregningen og vannregningen er betalt. Problemet er at jeg trenger pengene utbetalt for å betale regningene...I tillegg er strømregningen jeg har fått ikke korrekt - de har bedt meg om å betale 6 mnds forbruk som allerede er betalt. Jeg har sendt kvittering og info, men det hele er et kjemperot - jeg forholder meg til ulike kundebehandlere hver gang. Uansett så går jeg en leieinntekt jeg kan betale noe ed 1.jan, men det er jo lenge til... Jeg har akkurat nok penger til å overleve her og reise hjem fredag, men ikke en krone mer.. Anonymous poster hash: 7389a...eaf
Gjest Summers Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Jeg har akkurat nok penger til å overleve her og reise hjem fredag, men ikke en krone mer.. Anonymous poster hash: 7389a...eaf Så hva er egentlig alternativet til å ikke fortelle familien din om hvor ille det faktisk er? 20 tusen i depositum hørtes ut som en dyr leilighet, regner med at du skal bo billigere dette semesteret?
Gjest Smiley_cat Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Så bra at du har oppdaget den onde sirkelen du er i! Jeg måtte sparkes bak av andre for å sette i gang tiltak. Dette fungerte for å få meg ut av depresjonen: - spise sunt - gå tur ute mens sola er oppe hver dag - sove 8 timer hver natt, for mye og for lite søvn er like ille - stoppe negative tankestrømmer, dvs ikke la meg selv få hakk i plata. - oppmerksomhetsmeditasjon (søk opp mindfulness meditation på youtube) - kognitiv terapi - antidepressiva Spesielt de første punktene er gode å begynne med med en gang. Det er ork i begynnelsen, men det er virkelig verdt det. Anbefaler også boka "Tenk deg glad" av David Burns.Anonymous poster hash: 83ac3...da6 Signerer. Dette er gode og konkrete tiltak. Boka som nevnt over er en god bok. Mye skjemaer og "hjemmeoppgaver". Bevisstgjøring av egne tanker. Men den koster noen hundrelapper så kanskje ikke aktuelt her og nå. Alkohol er nevnt også. Hjelper mer å sovne inn, men kvaliteten blir dårligere. Dessuten koster alkohol penger. Bare tenk over det, ikke noe annet fra min side :-) Aksepter at en depresjon tar tid å klatre seg ut av. Gjerne lengre tid enn du tror. Veldig individuelt. Ang julegaver: Gi til dine nærmeste. "Pengeløse" gaver kan være å lage julekort med "tjenester". Feks 5 plenklippinger til mamma med hage, 5 snømåkinger til pappa, 5 barnepass av tantebarn (hvis du har). Eller andre ting som DU er god på! Kanskje tilby hjelp til å pynte, lage mat eller servere i barndåp/konfirmasjon/bryllup om det er noe i nær fremtid? Dropp venner og perifer familie. Gi heller julekort. Vær ærlig på at du er student, de aller fleste respekterer dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå