Gå til innhold

Sender dere ut 11 MB store mails??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Sitter her i frustrasjon. Noen har sendt meg en mail på 11,2 MB!!!!! Og jeg med isdn-linje, så går jo ikke dette særlig kjapt.

Det verste er at jeg avbrøyt første gang Outlook forsøkte å laste ned, for å få dobbel linje, men dermed blir det til at Outlook laster ned samme mailen 2 ganger. Juhu!

Uansett, sender dere virkelig ut 11 MB store mailer til folk? Det er noe jeg aldri har gjort tror jeg, og kommer heller aldri til å gjøre..

Håper selvfølgelig det er en koselig mail med noen bilder eller lignende, men det går da an å gjøre de litt mindre først!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elenath

Gjør det kun hvis jeg vet at de jeg sender til har stor nok kapasitet til å laste den ned raskt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle eg sendt ein så stor mail, så hadde eg høyrt om det var OK først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Hvis de har bilder osv. så kan de legge dem ut på en webside i webvennlige utgaver som ikke er så tunglasta, så kan de se hvis de ønsker. Det gjør jeg hvis jeg skal vise frem fotos til flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun om jeg vet at folk har skikkelige linjer. Men om du har mulighet kan du jo gå inn på kontoen din via web og se hva det er i mailen før du laster ned. Sikkert noen som har videresten en "sjarmerende" ppt-sak eller noe sånn :roll: I såfall kan du slette den mens den ligger på serveren, så slipper du å laste ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Ville aldri ha sendt en så stor mail til noen uten at det var avtalt på forhånd. Sender mail på 1-2 MB til folk som har ADSL. De jeg vet som har modem/ISDN får de minste mailene :wink:

Selv om jeg sitter på en rask linje så betyr det ikke at alle andre har. Det er lov å bruke hue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det verste var at det bare var et lite morsomt videoklipp som ble sendt meg.

Men det er jo sant som du sier, Fakse. Hadde jeg tenkt meg om, kunne jeg gått inn på web'en og slettet den der..

Uansett så syns jeg det er irriterende når jeg får SÅ tunge mails. Greit med 1-2 MB en gang iblant, men ikke 11!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne ikke falle meg inn! Og jeg blir møkksur om andre sender meg noe så stort - selv om jeg har linje mer enn stor nok til å motta noe så stort.

Weblagring har man til sånt (og der lagrer jeg og deler gjerne med meg filer på flere hundre mb om nødvendig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' det kunne ikke falle meg inn! Og jeg blir møkksur om andre sender meg noe så stort - selv om jeg har linje mer enn stor nok til å motta noe så stort.[/quote']

Samme her!

Sender så godt som aldri vedlegg i mail samme hva jeg skal sende og hvem det er til, jeg legger det heller ut slik at de kan laste ned selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mer bevisst på sånt før jeg fikk fastlinje hjemme og på jobben. Men jeg kvier meg fremdeles for å sende folk jeg vet at har isdn-linje større vedlegg. Da legger jeg dem heller på websiden min, og ber folk om å hente der. OK, det er ikke alle som har mulighet til å lagre direkte på nettet, men da kan man jo sjekke først om det er greit.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var at det bare var et lite morsomt videoklipp som ble sendt meg.

Men det er jo sant som du sier, Fakse. Hadde jeg tenkt meg om, kunne jeg gått inn på web'en og slettet den der..

Uansett så syns jeg det er irriterende når jeg får SÅ tunge mails. Greit med 1-2 MB en gang iblant, men ikke 11!

:wink:

Håper du lot avsender høre om din erfaring med den "koselige" mailen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, sender dere virkelig ut 11 MB store mailer til folk?

Nei, aldri.

Mails kan aldri blir så store uten at det nødvendigvis sendes med store vedlegg, og det å sende folk vedlegg i mail uten å spørre om det er OK for mottaker først er jo skikkelig dårlig netikette. Vedkommende hadde kunnet ventet seg en skikkelig skyllebøtte av meg, det er sikkert og visst.

Dessuten, 11 MB er jo mye. En "normal" mp3-fil er jo gjerne på rundt 4 MB eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at vedlegg blir kodet på en spesiell måte som gjør at de tar mye mer plass enn hva filene gjør på din maskin. E-post er følgelig en svært ineffektiv måte å sende filer på.

Støtter absoultt dette andre har foreslått om å bruke hjemmesidene sine til å legge ut filene der og heller sende med en link i eposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Håper du lot avsender høre om din erfaring med den "koselige" mailen da!

Nei jeg har ikke gjort det enda, men det kanskje jeg sender en liten mail til henne. Det er ikke første gangen jeg har "klaget" på henne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange ubetenksomme som sitter på "vide" linjer på jobben f.eks. og ikke engang aner hva det betyr at mottakeren har modem eller isdn. (Ja, det finnes enda enkelte som har bare modem hjemme).

Og sier du til dem at "hei, du sendte meg noe som var xx Mb", ja så aner de ikke hva en megabyte er.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...