Gå til innhold

Er du glad i nasjonen Norge?

48 stemmer

1. 1. Hva er dine følelser for nasjonen Norge?

• Elsker landet mitt / Veldig patriotisk
      12
    • Er glad i landet mitt / Patriot
      21
    • Nøytral
      8
    • Missliker landet mitt / upatriotisk
      5
    • Hater landet mitt / Veldig upatriotisk
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenkte det hadde vert artig å se hva de her på forumet tenkte om Norge. Er du glad i landet eller som det også heter, patriotisk eller ikke? Er du nøytralt innstilt eller hater du det? Hvorfor føler du det slik du gjør? Hva er det som gjør at du liker landet eller hva er det som gjør at du ikke gjør det? Svar og diskuter under.

Anonymous poster hash: 698c9...9c6
Videoannonse
Annonse
Gjest Ironically me
Skrevet

Veldig glad i landet!

Men: Enkelte mennesker som har/har hatt sentrale posisjoner og brukt disse for å fremme personlig økonomi og makt i kraft av sin stilling...

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du egentlig med "patriotisk"? Det er et litt problematisk ord, etter min mening.

Jeg for min del er glad i Norge, og jeg kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted. Men "patriot" er ikke en merkelapp jeg tror jeg ville sette på meg selv. Den betegnelsen har alt for mange drittsekker brukt til å beskrive seg selv, til at jeg vil ha noe med den å gjøre.

Men jeg liker måten vi gjør ting på her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg stiller meg nøytral. Det er knallbra her. Uansett hvilke enkeltsaker folk kommer trekkende med. Men elske? Patriot? Næh. Ikke misliker eller hater jeg det heller.

Skrevet

Hva mener du egentlig med "patriotisk"? Det er et litt problematisk ord, etter min mening.

Jeg for min del er glad i Norge, og jeg kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted. Men "patriot" er ikke en merkelapp jeg tror jeg ville sette på meg selv. Den betegnelsen har alt for mange drittsekker brukt til å beskrive seg selv, til at jeg vil ha noe med den å gjøre.

Men jeg liker måten vi gjør ting på her.

Å være patriot er å være glad i landet sitt, og om enkelte idioter bruker det betyr ikke det at det er noe negativt. Det er ingen ting annet enn det uansett.

• Liker 3
Skrevet

Å være patriot er å være glad i landet sitt, og om enkelte idioter bruker det betyr ikke det at det er noe negativt. Det er ingen ting annet enn det uansett.

Å være patriot er MER enn å bare være glad i.

• Liker 1
Skrevet

Å være patriot er MER enn å bare være glad i.

Fra wikipedia: "Patriotisme (fra latin patria) er følelsen av kjærlighet, tilknytning og forpliktelse til ens eget fedreland."

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg vil si at jeg elsker landet mitt. Er jo født og oppvokst her, og føler jeg er veldig heldig som ble født i dette landet hvor vi er rike og har det veldig bra (selv om mye vil ha mer..) og der vi har veldig mye likestilling.

Ja, det finnes i alle fall ikke noe annet land jeg heller ville vokst opp i.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fra wikipedia: "Patriotisme (fra latin patria) er følelsen av kjærlighet, tilknytning og forpliktelse til ens eget fedreland."

Vel, der har du litt av problemet med ordboksdefinisjoner. Patrioter drar vanligvis det der litt lengre. Dvs de selverklærte patriotene.

Man "Patriotism is the last refuge of the scoundrel", heter det seg jo. Siden så mye galt blir gjort i patriotismens navn mange steder.

Endret av Mann 42
Skrevet

Vel, der har du litt av problemet med ordboksdefinisjoner. Patrioter drar vanligvis det der litt lengre.

Uio ordboken bruker GLØDENDE. Noe som for meg definerer mennesker som er over gjennomsnittet opptatt av noe. Hvordan man kan være glødende opptatt av en stat er noe jeg ikke helt skjønner meg på. Og kjærlighet? Forpliktelse? Også godt over snittet. Og med tendenser til å kunne tippe over i noe negativt. Så jeg tenker også at patriot ikke er kun et positivt ladet ord og jeg har ikke lyst å være det.

Skrevet

Det var liksom ingen mellomting her bortsett fra "nøytral" og jeg er nok litt over nøytral i forhold til landet mitt, men slettes ingen patriot.

Skrevet

Er glad i landet mitt/patriot samtidig som jeg ser at det er ting vi kunne gort bedre og kansje lært av andre land

Skrevet

Patriotisme er sjeldent positivt.

Skrevet (endret)

Patriotisme er sjeldent positivt.

Patriotisme (å være glad i landet sitt) er bare positivt, det er først når det går for langt over til nasjonalisme er det begynner å bli farlig

Endret av iMariuz
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte det hadde vert artig å se hva de her på forumet tenkte om Norge. Er du glad i landet eller som det også heter, patriotisk eller ikke? Er du nøytralt innstilt eller hater du det? Hvorfor føler du det slik du gjør? Hva er det som gjør at du liker landet eller hva er det som gjør at du ikke gjør det? Svar og diskuter under.

Jeg er glad i og stolt av landet mitt.

Og jeg regner meg som patriot. Men jeg har samtidig en del historisk og kunskapsbalast som gjør at det Norge jeg er glad i og stolt av, som regel ikke er det samme som de som er nasjonalistiske verdsetter.

Og vi trekker desverre ofte sammen nasjonalist og patriot, hvilket strengt tatt ikke er det samme.

Veldig mange jeg møter som hevder de er patrioter, kritiserer ofte alt det som gjør Norge unikt.

Så jeg skjønner godt de som sliter med å kalle seg selv patrioter.

Skrevet

Det er mye jeg elsker med Norge, og andre ting jeg virkelig ønsker kunne endres på.

Tipper jeg forøvrig er mer negativ enn positiv i helheten akkurat nå.

Skrevet

Ja, jeg er glad i landet mitt men innbyggerne her er blitt noen kravstore sytepaver.

Anonymous poster hash: 9799e...ac3
  • Liker 3
Skrevet

La oss bare si det sånn at vi ennå ikke kan måle oss med amerikanerne når det kommer til patriotisme.

Forøvrig er jeg helt nøytral, fortsatt ingen politikk som påvirker meg i negativ grad så tidlig i livsfasen, men jeg står heller ikke opp hver dag med fuglesang utenfor vinduet og roper GOD MORGEN KJÆRE NORGE<333 (...)

Skrevet

La oss bare si det sånn at vi ennå ikke kan måle oss med amerikanerne når det kommer til patriotisme.

Forøvrig er jeg helt nøytral, fortsatt ingen politikk som påvirker meg i negativ grad så tidlig i livsfasen, men jeg står heller ikke opp hver dag med fuglesang utenfor vinduet og roper GOD MORGEN KJÆRE NORGE<333 (...)

Og der ligger kanskje noe av problemet?

Man bør selvfølgelig ikke være arrogant og frekk men det er faktisk lov til å være stolt over hva ens eget land har oppnådd og være klar over hvilke styrker man har.

Anonymous poster hash: 72e6b...157

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er glad i landet mitt men innbyggerne her er blitt noen kravstore sytepaver.

Anonymous poster hash: 9799e...ac3

Veldig enig i denne! Jeg er veldig glad i Norge, har reist jorden rundt og bodd i utlandet, men har funnet ut at Norge er det stedet jeg kan tenke meg å bo. Flere nordmenn burde se litt hvordan ting faktisk fungerer i andre land, folk klager over de mest utrolige ting. Men det er helt klart også problemer som trengs å løses her i landet, så Norge er ikke perfekt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...