Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en diskusjon gående med en kompis ang når kjønnet blir bestemt.

Jeg mener det blir bestemt allerede i spermien og hvilken som kommer inn først. Enten x eller y spermie.

Han mener det blir først bestemt etter smeltingen?

Hva er riktig og ønsker gjerne linker til sider som dokumenterer det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det blir bestemt allerede i spermien og hvilken som kommer inn først. Enten x eller y spermie.

Han mener det blir først bestemt etter smeltingen?

Er ikke dette egentlig det samme da?

Når en spermie (X eller Y) slipper inn i egget, så skjer jo smeltingen ganske umiddelbart.

Men ja - kjønnet avhenger av om det er en X eller Y-spermie som slipper inn i egget og smelter sammen med det

Skrevet

50% av arvestoffene kommer jo fra eggcellen og 50% fra sædcellen. Kjønnet bestemmes med en gang sædcellen og eggcellen møtes. Kjønnet kommer jo an på hvilket kromosom den "heldige vinneren" av svømmekonkurransen bærer på...

Skrevet

Kjønnet blir bestemt utifra hvilke celler som bidrar, dvs om det er en X eller Y fra mannen. Men det tar litt tid før Y'en begynner å påvirke utviklingen, man kan si at damens X kjører sololøp de første ukene. Dvs at alle babyer blir skapt likedan i begynnelsen, og noen uker uti begynner en penis å vokse frem hvis mannen bidro med en Y. Men jeg vil likevel si at kjønnet ble bestemt idet spermien trengte igjennom eggcellen.

Skrevet

Er ikke dette egentlig det samme da?

Når en spermie (X eller Y) slipper inn i egget, så skjer jo smeltingen ganske umiddelbart.

Enig der :enig_animasjon: Men selve "bekreftelsen" om det er x eller y skjer etterhvert.

Men ja - kjønnet avhenger av om det er en X eller Y-spermie som slipper inn i egget og smelter sammen med det

..så da har jeg riktig :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...