cappocino Skrevet 13. mai 2004 #1 Skrevet 13. mai 2004 Har en diskusjon gående med en kompis ang når kjønnet blir bestemt. Jeg mener det blir bestemt allerede i spermien og hvilken som kommer inn først. Enten x eller y spermie. Han mener det blir først bestemt etter smeltingen? Hva er riktig og ønsker gjerne linker til sider som dokumenterer det.
Chiquita Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Jeg mener det blir bestemt allerede i spermien og hvilken som kommer inn først. Enten x eller y spermie. Han mener det blir først bestemt etter smeltingen? Er ikke dette egentlig det samme da? Når en spermie (X eller Y) slipper inn i egget, så skjer jo smeltingen ganske umiddelbart. Men ja - kjønnet avhenger av om det er en X eller Y-spermie som slipper inn i egget og smelter sammen med det
Eliza Skrevet 13. mai 2004 #3 Skrevet 13. mai 2004 50% av arvestoffene kommer jo fra eggcellen og 50% fra sædcellen. Kjønnet bestemmes med en gang sædcellen og eggcellen møtes. Kjønnet kommer jo an på hvilket kromosom den "heldige vinneren" av svømmekonkurransen bærer på...
VesleBråka Skrevet 13. mai 2004 #4 Skrevet 13. mai 2004 Kjønnet blir bestemt utifra hvilke celler som bidrar, dvs om det er en X eller Y fra mannen. Men det tar litt tid før Y'en begynner å påvirke utviklingen, man kan si at damens X kjører sololøp de første ukene. Dvs at alle babyer blir skapt likedan i begynnelsen, og noen uker uti begynner en penis å vokse frem hvis mannen bidro med en Y. Men jeg vil likevel si at kjønnet ble bestemt idet spermien trengte igjennom eggcellen.
cappocino Skrevet 13. mai 2004 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2004 Er ikke dette egentlig det samme da? Når en spermie (X eller Y) slipper inn i egget, så skjer jo smeltingen ganske umiddelbart. Enig der :enig_animasjon: Men selve "bekreftelsen" om det er x eller y skjer etterhvert. Men ja - kjønnet avhenger av om det er en X eller Y-spermie som slipper inn i egget og smelter sammen med det ..så da har jeg riktig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå