Gå til innhold

Julemat for én person

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Skal feire jul alene i år og har lyst til å lage noe godt:-)

Det gjør ikke noe om det blir rester til en dag eller to- er bare bra!

Kunne kalkun i en eller annen form være noe? Har bare laget hel kalkun før men hører at det er diverse mindre stykker man kan bruke?

Helst ikke kom med forslag som fjordland eller Grandiosa:-) Ellers setter jeg pris på alle tips!

Anonymous poster hash: 8c6ab...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kalkunfilet passer jo kjempefint for en liten julemiddag.

Anonymous poster hash: 074a9...073
Skrevet

Eller kjøp et sånt kalkunbryst (prior?). Da har du god middag og rikelig med rester som kan brukes både som pålegg og middag i forskjellige former senere. Det samme gjelder skinkestek. Finnes ofte i mindre porsjoner og fungerer utmerket som pålegg eller servert kald med saus og tilbehør.

Skrevet

Jeg vet du nevnte kalkun, men andebryst er jo skikkelig snaddermat som er lett å lage til en person og så eksklusivt at det kan gå som julemat.

Jeg liker det litt rosa inni, gjerne servert med råstekte poteter og appelsinsaus, eller med ovnsstekte poteter og soppsaus.

Eller du kan kjøre dansk jul og spise det med sukkerbrunede poteter, rødkål og brun saus.

Grønnsaker som passer til er gulrot, sukkertert, rosenkål - egentlig hva som helst, så det er lett å bruke det man liker best.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

And er kjempegodt! Bare pass på å ikke steke det for lenge.. da blir det fort leversmak og triste greier.

Skrevet

Kalkunfilet er allerede nevnt, og det er en god idé.

Jeg feirer alene og sverger til pinnekjøtt. :spise:

Om det blir noen skikkelige biter av kjøttet til overs så kan det alltids spises som salt "snacks" senere i jula, eller fryses og brukes sammen med annet kjøtt i lapskaus senere. Kålstappen er jo enkel å lage til bare en person.

Ribbe ville jeg nok ikke prøvd meg på til en person, men så er jeg ikke spesielt glad i ribbe heller. Kommer du fra en del av landet der juletorsk eller lutefisk er tradisjonen, så må jo det være mulig å lage til bare en? Torsk kan man jo kjøpe etter behov hvis det er en forhandler med egen fiskedisk i nærheten av der du bor, og muligens kan man kjøpe lutefisk etter vekt også?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Elgskav/reinskav liker i hvert fall jeg veldig godt og forbinder det litt mer med jul enn kalkun, and og slike ting. Det kommer vel an på hva man er vant til da, for jeg pleier å ha kalkun på nyttårsaften. Synes generelt at vilt er vinter/julemat. :)

Edit; Hvis du er vant til ribbe f.eks., så selges det ferdigstekt ribbe på Meny. Det var faktisk ganske godt, svoren var ikke den beste, men likevel. Så kan man kanskje ha julepølse, medisterkake og lignende i tillegg. Godt og veldig enkelt å lage.

Endret av Gaea
Skrevet

Om du bare er en så kan jo middag som er litt for dyrt for hele slekta være fint. Som andebryst eller vaktel eller en god biff i ovnen. Lam med mynte er også snaddermat.

Og en god dessert i 1-porsjonstørrelse. Gode alternativer er: creme brulle, karamellpudding, sjokolademousse, lava-kake, eton mess, multekrem etc.

Det går fint an å kjøpe biter av kalkun, om du har lyst på noe mer tradisjonelt, men det er vanskeligere å få bare deler av kalkunen saftig. Men et alternativ er å kjøpe en hel organisk kalkun. Bedre kjøtt. De er mindre, og kalkunrester kan jo fryses og spises til utpå nyåret både til middag, til smørbrød, serveres til gjester ++.

Skikkelig god oppskrift på kalkun:

http://www.laurainthekitchen.com/recipes/cider-glazed-turkey/

Anonymous poster hash: 581fc...3c4
Skrevet

Hadde jo egentlig bestemt meg for kalkunbryst men etter de siste julegavene var handlet hadde jeg rett og slett ikke råd. Så det ble lammeskank til 24,- kr isteden. Vet egentlig ikke helt hva det er- noen som har spist det før?

Takk forresten for alle de gode tipsene! Flere av disse skal prøves ut når jeg får litt bedre råd:-)

Skrevet

Lammeskanker er godt :) Men så vidt jeg husker er det sånt som skal stå i ovnen en halv evighet. Google, så finner du helt sikkert oppskrifter du kan bruke.

• Liker 1
Skrevet

Lammeskank er snadder! Men husk at det skal stekes lenge på relativt lav varme for å bli mørt og godt. Jeg pleier å ha til potetstappe, gulrøtter og rosenkål, og lage saus på skyen etter stekingen :spise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg feirer alene og sverger til pinnekjøtt. :spise:

Samme her. Jeg har feiret jul alene flere ganger, og lager meg alltid tradisjonell julemiddag. Jeg synes alene-julen blir hyggeligere når jeg følger tradisjonene jeg er vant med hjemmefra.

Anonymous poster hash: 53040...7d2

Skrevet

Pinnekjøtt! Bruk restene på å lage en enkel kjøttsuppe dagen etter, kjempegodt da pinnekjøttet gir utrolig mye god smak til suppen! :jepp:

Skrevet

Jeg klarer ikke la være å lure på hvorfor dere feirer jul alene? Hva med barn, foreldre, tanter, onkler eller hos noen nære gode venner?

Anonymous poster hash: badfe...bf1
Skrevet

Jeg klarer ikke la være å lure på hvorfor dere feirer jul alene? Hva med barn, foreldre, tanter, onkler eller hos noen nære gode venner?

Anonymous poster hash: badfe...bf1

Det er like mange grunner som folk som feirer alene. Noen vil rett og slett bare slappe av og droppe styret, andre bor langt unna familie eller jobber i julen. Finnes masse grunner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer ikke la være å lure på hvorfor dere feirer jul alene? Hva med barn, foreldre, tanter, onkler eller hos noen nære gode venner? Anonymous poster hash: badfe...bf1

Enkelt. Mor, tanter, onkler bor mer enn 100 mil unna. Nære venner bor minst 40 mil unna. Barn eller kjæreste har jeg ikke. Da feirer jeg alene.

Skrevet

Foreldrene mine er døde og har ingen annen familie. Kunne vært hos venner men foretrekker å feire alene.

Skrevet

Da gleder jeg meg til lammeskank:-) blir gøy! Den er på 0,4 kg så bør vel ikke ta så lang tid? (ikke at det gjør noe) men skal sjekke ut oppskrifte din Agathe! Takk igjen for svar alle sammen! Gleder meg til å prøve and på nyåret:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...