Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så har det seg sånn at jeg aldri fullførte vgs.

Disse fagene har jeg:

- Engelsk

- Geografi

- Matematikk 1P

- Samfunnsfag

- Naturfag

Det vil si (såvidt jeg har forstått) at jeg mangler en del fag. Hehe..

- Programfag, hele 6 stk der to er gjennomgående (2. og 3. vgs) mens de to siste kan være to forskjellige fag uavhengige av hverandre

- Fremmedspråk

- Historie

- Religion

- Kroppsøving

- Matematikk 2. og 3. vgs

- Norsk for 2. og 3. vgs

Jeg tenker å gjøre dette via sonans eller nki eller noe sånt som tilbyr enten nettbasert eller via vanlig skolegang.

Hva foreslår dere? Og ville jeg klart disse fagene på 1,5 år?

Hvis jeg feks tar fremmedspråk, historie, kroppsøving og matematikk 2. vgs vår 2014, så kan jeg ta resten året 2014/2015?

Noen som har noen tanker om hvordan jeg burde gjøre dette? Har nemlig prøvd flere ganger å få kontaktet blant annet sonans, men de er dårlige på å svare på mail og når jeg var innom var de så "opptatt" at de ikke hadde time ledig til meg i løpet av hele dagen. I tillegg vet jeg ikke hvoran jeg føler meg dagen etter så jeg har ikke lyst å sette opp en time, i fall jeg ikke kommer meg hjemmefra. Lang historie, kan fortelle om det ved en senere anledning.

Hvertfall, noen av dere som har tatt vgs via sonans feks? Tok dere via skolen, nettbasert eller som privatist? Hva anbefaler du?

Hilsen meg som vil begynne å studere så snart studiekompetansen er på plass!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? Hva har du gjort de siste årene?

Anonymous poster hash: 83f8a...213
Skrevet

Jeg er 20 år, har jobbet fast

Skrevet

Fremmedspråk på et halvt år kan være vanskelig om du ikke kan noe fra før, men om du snakker språket godt er det ikke noe problem. Hvilket språk skal du velge? Jeg anbefaler tysk hvis du ikke kan noen andre språk enn norsk og engelsk. Du trenger bare matte 2P for å bli ferdig med matten.

Skrevet

Jeg er 20 år, har jobbet fast

Hva har du tenkt å studere? Noen fastsatte planer eller ønsker du fremdeles å finne ut av det?

Skrevet

Har hatt spansk 1.vgs, så tror med litt innsats at den delen vil gå greit. Har i tillegg en en jeg kjenner som kan lære meg språket.

Har ikk satt noen fast plan på hva det skal være i og med at jeg fortsatt er usikker, men ønsker å bli ferdig med vgs slik at jeg har MULIGHETEN til å studere. Følte meg realtivt mislykket når alle fra mitt kull gikk på videre studier denne høsten. Ikke det at jeg MÅ studere nå, men det å ikke ha den muligheten føltes ikke bra.

Skrevet

Har hatt spansk 1.vgs, så tror med litt innsats at den delen vil gå greit. Har i tillegg en en jeg kjenner som kan lære meg språket.

Har ikk satt noen fast plan på hva det skal være i og med at jeg fortsatt er usikker, men ønsker å bli ferdig med vgs slik at jeg har MULIGHETEN til å studere. Følte meg realtivt mislykket når alle fra mitt kull gikk på videre studier denne høsten. Ikke det at jeg MÅ studere nå, men det å ikke ha den muligheten føltes ikke bra.

Jeg skjønner, men dette er allikevel noe du bør ta stilling til. For du har i praksis tre forskjellige muligheter og valg du kan gjøre.

1. Ta alle fagene du trenger i løpet av et halvt år ved Sonans og gå videre på et studium som ikke krever spesielt gode karakterer for å komme inn.

Dette er ikke spesielt vanskelig å få til, krever en del jobbing men ikke så alt for mye. Alt som kreves er at du står på privatisteksamener og kravene for å stå er ikke spesielt høye. (2'eren henger lavt)

Hvis du vil inn på et studium der du uansett ikke trenger gode karakterer er det ingen grunn til å kaste bort et helt år ekstra hvis du kan gjøre samme jobben på 5 mnd.

2. 1.5 år på skole ved feks Sonans. Dette er valget du bør ta dersom du ønsker best mulige karakterer slik at du kan komme inn på drømmestudiet. Du består da videregående allmenfag og får alderspoeng fra 19 år og utover.

3. Jobb til året du fyller 23, ta fag opp igjen via 23\5 regelen. Dette er økonomisk sett et godt valg og vil gjøre det mye enklere å studere. Samtidig som du har god tid på å finne ut av hva du vil. Samtidig blir gamle synder glemt og det er kun karakterene i norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matematikk og naturfag som teller.

Men alderspoeng får du da kun fra 23 år, og du kvalifiserer deg kun for studier innenfor norges grenser.

Skrevet

Det 3. alternativet vil ikke være et alternativ for meg. Det vil ta for lang tid og bli for tungt å gå fra fast arbeid til studie når jeg er så "gammel". Jeg har plutselig fått hastverk med å få gjort studier ferdig, få jobb og kjøpe leilighet osv.

Alternativ 2 er det som passer meg. Jeg er veldig motivert og klar for å bli ferdig med vgs en gang for alle, og jeg er generelt skoleflink så karakterene (med litt innsats) vil ikke være noe problem.

Jeg ønsker å komme inn på drømmestudiet dersom det dukker opp, derfor vurderer jeg å få spesiell studiekompetanse for å være på den sikre siden.

Har noen erfaring med studielån og stipend fra lånekassen i tilfeller som dette? Må jo tre av min faststilling for å gjøre dette, og det krever mer in come enn hva en deltidsstilling gir.

Noen tanker?

Skrevet

Det 3. alternativet vil ikke være et alternativ for meg. Det vil ta for lang tid og bli for tungt å gå fra fast arbeid til studie når jeg er så "gammel". Jeg har plutselig fått hastverk med å få gjort studier ferdig, få jobb og kjøpe leilighet osv.

Alternativ 2 er det som passer meg. Jeg er veldig motivert og klar for å bli ferdig med vgs en gang for alle, og jeg er generelt skoleflink så karakterene (med litt innsats) vil ikke være noe problem.

Jeg ønsker å komme inn på drømmestudiet dersom det dukker opp, derfor vurderer jeg å få spesiell studiekompetanse for å være på den sikre siden.

Har noen erfaring med studielån og stipend fra lånekassen i tilfeller som dette? Må jo tre av min faststilling for å gjøre dette, og det krever mer in come enn hva en deltidsstilling gir.

Noen tanker?

Du får lån til skolepenger + vanlig studielån og dersom du kvalifiserer for det blir noe av studielånet gjort om til stipend.

Skrevet

Jeg begynte på 1. vgs da jeg var 18. Ferdig som 22-åring, så du KAN jo også ta f.eks. norsk dette halvåret og ta resten gjennom en vanlig videregående skole, men hvis du vet at dette ikke fungerer for deg så er det jo ikke vits.

Skrevet

Jeg er 26 og holder på med studiekompetanse via 23/5 nå. Så du er ikke gammel når du er 23 ;) er flere i slutten av tyveårene og begynnelsen av 30 årene i min klasse på Bjørknes :)

Anonymous poster hash: df4a2...3a3

Skrevet

Jada jada, skjønner at det er fint og flott for deg/dere, men som jeg nevnte tidligere føler jeg hastverk med å få generell studiekompetane. Ikke fordi jeg skal studere pronto, men fordi jeg ønsker å ha muligheten den dagen jeg bestemmer meg for å gjøre det.

Jeg ønsker ikke at mine dårlige valg hva gjelder vgs skal begrense meg videre.

Det handler rett og slett om det å ha et sosialt sted å gå til også. Ikke er jobben min særlig sosial av seg, og som nyflyttet i ny by er det vanskelig å møte andre likesinnede, med mindre man studerer. Har bodd her ett år og er lei av å være ensom. Ergo = jeg vil studere og møte mennesker.

Mange ganger føles det faktisk ut som om menneskene jeg møter har for MANGE venner og dermed ikke plass til en til. Eller kanskje det bare er noe galt med meg som gjør at ingen ønsker å være venn med meg. Ikke vet jeg. :klo:

Men i allefall handler det mer om et sosialt aspekt enn å "bli noe, innenfor noe".

Skrevet

Noen som vet prisen for studiekompetansen via sonans?

Anonymous poster hash: 8d97c...707

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...