Gå til innhold

Myndehunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har om noen år planer om å flytte til småbruk med høner, geiter, hester og så klart hunder! Har liksom sett for meg at jeg skal ha irsk ulvehund eller borzoi eller noe slikt der, men det jeg tydeligvis ikke har tenkt på er at disse hundene har jaktinstinkt. Hvordan skal det gå med dem og resten av dyrene?? :fnise: Ser for meg at alle dyrene går fritt med gjerde rundt eiendommen bare, men kan jo ikke ha hundene jagende rundt heller.. I tillegg leser jeg om at disse rasene er skeptiske til andre mennesker og har en kort levealder. Noen som har en stor mynderase og kan dele sine opplevelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en greyhound. Fantastisk rase. Er av utstillingslinjer. Hengiven herlig fyr. Elsker alt og alle, litt skeptisk til nye ting, men det er nok pga at jeg ikke var så flink med sosialiseringen. Anbefaler virkelig en greyhound :)

Irsk ulvehund lever ikke lenge og er ofte mye syk. Borzoien har et sterkt jaktinnstinkt, sterkere enn de andre myndene etter min erfaring.

Hvordan de ville gått sammen me høns på gården er jeg litt usikker. Altså de fleste går over ens med katter, men å venne de til feks høns og kaniner kan nok bli en utfordring.

Skrevet

Ville valgt en annen rase.

Anonymous poster hash: f8805...347

Skrevet

Kanskje ikke heeelt relevant... Men jeg har hatt to whippeter, som også har sterkt jaktinstinkt. Han eldste var allerede tre år da jeg fikk han, likevel gikk det helt fint å ligge på sofaen med han ved siden av og en kylling på brystet (som jeg hadde hos meg i en periode). Han ville også ta katter, men forstod ganske raskt at katta til moren min var det ikke lov å jage. Han var ikke en veldig tøff type riktig nok, holdt å se litt strengt på han og legge til ''nei'' da jeg så antydning til at han ville jakte.

Vet dog ikke hvordan det hadde gått uten oppsyn, med flere dyr, om man har en hund som ikke er like følsom/var for eiers beskjeder som min var, og alt sånt. Men det kan jo hende at det går greit om man har en valp fra 8-ukers alder, så de blir vant til det... Ikke vet jeg, kanskje greit å få for noe annet for sikkerhets skyld? :)

Skeptiske skal de forøvrig ikke være, bare reserverte - dessverre er det ikke alle som skiller mellom de to, så det forekommer jo avl på dårlige individer.

Skrevet

Takk for svar! Har liksom sett for meg et par irske ulvehunder eller borzoier vandrende rundt på mitt idylliske småbruk... :( De er jo så rolige når man ser dem at jeg i hvert fall ikke har tenkt at de er jakthunder... Og så er det jo den korte levealderen.. En del av meg dør jo med alle dyrene jeg har mistet i årenes løp, så blir jo litt raskt lite igjen om det stemmer at de mange ganger dør etter bare 5-7 år! Har hunderase med veldig lang forventet levealder nå, så blir jo veldig rart at de dør så fort...

Skrevet (endret)

Det jeg ikke tenkte på var jo at høns og kaniner ikke burde gå sammen uansett (husker ikke farta hvorfor, men det har noe å gjøre med at den ene kan ha bakterier den andre ikke tåler eller noe slikt). De skal heller ikke ha samme fôr, noe som fort skjer om de er sammen.Så om du skal ha kaniner og høns burde de være gjerdet inn for seg selv. Ikke gjør det noen forskjell for dyrene om de går helt fritt eller på bare et stort, tilrettelagt område for hver sin art heller.

Poenget var i hvert fall at hvis du uansett ender opp med å ha egne inngjerdede områder for kaniner og høns er ikke mynde et problem. Begge mine har vært masse i stall med både hest og høns uten at de har blitt stresset av det, de finner jo fort ut at de ikke kommer seg inn til hønene.

PS, hvis du vil ha stor mynde må jeg bare tipse om saluki. Fantastiske hunder. :hjerter:

Endret av Gaea
Skrevet

Det jeg ikke tenkte på var jo at høns og kaniner ikke burde gå sammen uansett (husker ikke farta hvorfor, men det har noe å gjøre med at den ene kan ha bakterier den andre ikke tåler eller noe slikt). De skal heller ikke ha samme fôr, noe som fort skjer om de er sammen.Så om du skal ha kaniner og høns burde de være gjerdet inn for seg selv. Ikke gjør det noen forskjell for dyrene om de går helt fritt eller på bare et stort, tilrettelagt område for hver sin art heller.

Poenget var i hvert fall at hvis du uansett ender opp med å ha egne inngjerdede områder for kaniner og høns er ikke mynde et problem. Begge mine har vært masse i stall med både hest og høns uten at de har blitt stresset av det, de finner jo fort ut at de ikke kommer seg inn til hønene.

PS, hvis du vil ha stor mynde må jeg bare tipse om saluki. Fantastiske hunder. :hjerter:

Ingen kaniner på gården, men høner blir det, og hund, hest og geiter og/eller alpakkaer (om de blir litt mer utbredt og billigere). Sikkert også en katt.. Ønsker så lite inngjerding som mulig, men må jo lese meg opp om dyrene jeg skal ha før jeg vurderer å anskaffe noen!! Alltid hatt lyst på store hunder, selv om jeg elsker de små vi har nå. Syns store hunder virker tryggere å ha på en gård (for deres egen sikkerhet altså, ikke min.. ;)) Saluki er superskjønne, og må også vurdere collier. Ikke så lysten på enormt mye pelsstell, og resten av familien min er allergiske for pels (ikke de som skal bo der altså).

Skrevet

Uansett kan du ikke la hunder, uansett rase, løpe løse rundt og ha tilgang på andre dyr, som ikke er gjerdet inn. Skal hundene være løse, må de andre dyrene være gjerdet inn.

Anonymous poster hash: f8805...347

Skrevet

Du vil definitivt ikke ha borzoi, iallefall. En jeg vet om drepte til og med "sin egen" katt, da katta plutselig befant seg ute i hagen, selv om de var perlevenner inne i stua...

Av myndene er det nok whippet som er tryggest, men selv der vet jeg av whipser som dreper katter.

Tror nok du bør droppe drømmen og finne en typisk gårdshund istedet. Collie, spaniel, dalmatiner og denslags kan også funke.

Anonymous poster hash: d4412...407
Skrevet

Sjekk ut korthårscollie :)

Skrevet

Har hatt mynder i mange år ( whippet,saluki og afghaner) katten i huset er ingen problem. Den vet når den bør holde seg i høyden og ute, dersom de løp etter den, lærte den seg å legge seg ned.. de både sover og spiser sammen.. Og mine har høyt jakt instinkt ...

De fleste mynder skiller mellom hvem som er i "flokken" og ikke.. men man må være obs på at det kan skje at jaktinstinktet tar overhånd.

borzoi er litt strierere enn ulvehunden som er en dorsk stor snill kjempe.. Så i din gårdsidyll ville jeg vel valgt en ulvehund.. ta en titt på den skotske hjortehunden..

de fleste mynder blir heldigvis godt over 12 år gamle..

Det med at de skal være reserverte mot fremmede er stort sett bare en myte.. men de overfaller ikke folk ala labrador etc. de hilser deg velkommen til gards også fortsetter de med sitt ..

Digger mynder..

Skrevet

Du vil definitivt ikke ha borzoi, iallefall. En jeg vet om drepte til og med "sin egen" katt, da katta plutselig befant seg ute i hagen, selv om de var perlevenner inne i stua...

Av myndene er det nok whippet som er tryggest, men selv der vet jeg av whipser som dreper katter.

Tror nok du bør droppe drømmen og finne en typisk gårdshund istedet. Collie, spaniel, dalmatiner og denslags kan også funke.

Jeg har heldigvis noen år å tenke på! :fnise: Whippet er nok ikke en hund for meg, ikke dalmantiner heller. Jeg vil ha en stor hund, men elsker jo collier! :)

Skrevet

Har hatt mynder i mange år ( whippet,saluki og afghaner) katten i huset er ingen problem. Den vet når den bør holde seg i høyden og ute, dersom de løp etter den, lærte den seg å legge seg ned.. de både sover og spiser sammen.. Og mine har høyt jakt instinkt ...

De fleste mynder skiller mellom hvem som er i "flokken" og ikke.. men man må være obs på at det kan skje at jaktinstinktet tar overhånd.

borzoi er litt strierere enn ulvehunden som er en dorsk stor snill kjempe.. Så i din gårdsidyll ville jeg vel valgt en ulvehund.. ta en titt på den skotske hjortehunden..

de fleste mynder blir heldigvis godt over 12 år gamle..

Det med at de skal være reserverte mot fremmede er stort sett bare en myte.. men de overfaller ikke folk ala labrador etc. de hilser deg velkommen til gards også fortsetter de med sitt ..

Digger mynder..

Takk for råd! Jeg har faktisk sjekket ut skotsk hjortehund, og den virket "like god" som irsk ulvehund! Jeg også digger de store myndehundene, og jeg vil ha noen på gården min! :fnise: Ikke så viktig å ha katt heller, selv om den kanskje hører hjemme på en gård. Den er det samboer som vil ha, mens jeg faktisk er allergisk mot katter. Stemmer for mynde før katt! :lur:

Skrevet

Collien er dessverre blitt ødelagt de senere årene.. de har blitt mindre, kortere,mer pels og dårligere nerver.. det var grunnen til at jeg ga meg med den rasen for snart 10 år siden. ( men skulle du fortsatt ønske collie kan jeg mer enn gjerne anbefale ett par svenske kenneler som fortsatt har bra collie)

Har hele tiden hatt en forkjærlighet for mynder- og spesielt de store.. men ble spurt om å passe ei whippet tispe.. etter 3 dager var jeg solgt og i dag har jeg 4 stk, enklere og mer herlig og hengiven hunderase skal man virkelig lete lenger etter. så ikke undervurder den rasen.

De er lettlærte, snille med alt o alle, og elsker alle i flokken (selv katter).. de krever ikke så veldig mye mer enn å være en del av flokken og få lov til å spole fra seg litt..

Det eneste negative med whippet er at man sjelden har kun 1....

Skrevet

Ja, jeg ville stort sett ikke valgt "vanlig" collie, men korthårscollie. Gjerne svensk, mentaltestet, og linjer som brukes til noe.

Skrevet

Store hunder har generelt kort levealder. Jo mer en hund avviker fra sin oppbrinnelse (ulv), desto mer sannsynlig er det gjerne at de sliter med helsen. De har jo ikke de genetiske forutsetningene for å leve med en slik fysikk..

Mynder er flotte hunder, men de passer ikke for alle. For en "vandre rundt på gårdstunet uten bånd" type hund ville jeg valgt noe annet, nettopp pga jaktinstinktet. Det er ikke noe problem for en stor mynde å hoppe over et vanlig gjerde og stikke av, dersom den ser noe som trigger jaktlysten.

Å la hunden sitte alene ute dagen lang er uansett ikke optimalt. Hunder er flokkdyr, så om du ikke vil ha de inne bør du i hvertfall ha mer enn én, og alltid passe på å tilbringe tid med de hver dag.

Styr også unna brukslinjer (dvs. hunder som er avlet for å brukes aktivt til en eller annen sport/aktivitet), med mindre du faktisk skal bruke de til noe. Understimulerte hunder kan bli både ulykkelige og farlige.

Å ha alle dyrene vandrende rundt sammen på et småbruk høres forøvrig lite realistisk ut. Ikke alle arter bør gå sammen, spesielt ikke uten oppsyn, forskjellige arter krever forskjellige typer gjerder, osv.

Anonymous poster hash: b4555...e43
Skrevet

Collien er dessverre blitt ødelagt de senere årene.. de har blitt mindre, kortere,mer pels og dårligere nerver.. det var grunnen til at jeg ga meg med den rasen for snart 10 år siden. ( men skulle du fortsatt ønske collie kan jeg mer enn gjerne anbefale ett par svenske kenneler som fortsatt har bra collie)

Har hele tiden hatt en forkjærlighet for mynder- og spesielt de store.. men ble spurt om å passe ei whippet tispe.. etter 3 dager var jeg solgt og i dag har jeg 4 stk, enklere og mer herlig og hengiven hunderase skal man virkelig lete lenger etter. så ikke undervurder den rasen.

De er lettlærte, snille med alt o alle, og elsker alle i flokken (selv katter).. de krever ikke så veldig mye mer enn å være en del av flokken og få lov til å spole fra seg litt..

Det eneste negative med whippet er at man sjelden har kun 1....

Takk for svar, men whippet har jeg ikke lyst på! Kjenner dog til det med å ha flere enn en, samme med den rasen vi har nå! :fnise:

Skrevet

Ja, jeg ville stort sett ikke valgt "vanlig" collie, men korthårscollie. Gjerne svensk, mentaltestet, og linjer som brukes til noe.

Hvorfor korthårs fremfor "vanlig"? Er de ulike i gemyttet, eller er det pelsstellet du tenker på?

Skrevet

Store hunder har generelt kort levealder. Jo mer en hund avviker fra sin oppbrinnelse (ulv), desto mer sannsynlig er det gjerne at de sliter med helsen. De har jo ikke de genetiske forutsetningene for å leve med en slik fysikk..

Mynder er flotte hunder, men de passer ikke for alle. For en "vandre rundt på gårdstunet uten bånd" type hund ville jeg valgt noe annet, nettopp pga jaktinstinktet. Det er ikke noe problem for en stor mynde å hoppe over et vanlig gjerde og stikke av, dersom den ser noe som trigger jaktlysten.

Å la hunden sitte alene ute dagen lang er uansett ikke optimalt. Hunder er flokkdyr, så om du ikke vil ha de inne bør du i hvertfall ha mer enn én, og alltid passe på å tilbringe tid med de hver dag.

Styr også unna brukslinjer (dvs. hunder som er avlet for å brukes aktivt til en eller annen sport/aktivitet), med mindre du faktisk skal bruke de til noe. Understimulerte hunder kan bli både ulykkelige og farlige.

Å ha alle dyrene vandrende rundt sammen på et småbruk høres forøvrig lite realistisk ut. Ikke alle arter bør gå sammen, spesielt ikke uten oppsyn, forskjellige arter krever forskjellige typer gjerder, osv.

Anonymous poster hash: b4555...e43

Ja, det med kort levealder er definitivt negativt! Syns det er helt grusomt å måtte gjennom avliving og sorg etter så kort tid.. Ler litt av den med at hunden sitter alene ute, for det er ikke helt min stil. Mer ha dørene åpne og være sammen med dyrene mine hele tiden! Og har jo skrevet at jeg vil ha minst to! :) Mer enn godt vant med mange raser, men ikke store mynder. Kanskje det er derfor de er litt eksotiske og tiltrekkende for meg.. Etter å ha lest om irsk ulvehund og skotsk hjortehund sitter jeg igjen med inntrykket av at disse ikke er så jaktinnstilte og ikke har noen interesse av å stikke av. I en av beskrivelsene fant jeg også at de var den perfekte gårdshund... Ser ingen grunn til at dyrene mine ikke kan gå løse sammen? Har være på flere gårder der geiter, kuer og hester går sammen, og hunder og katter gå løse.. Skal ikke påstå at det går smertefritt! Det er klart vi må ha innhegninger for hestene også.

Gjest Haaploes
Skrevet

Her blir det afghansk mynde etterhvert - sitter barnevakt for en så ofte jeg kan (synes eieren kan reise litt mer i grunn :rolleyes: ) og jeg er helt solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...