Jeanine Skrevet 12. mai 2004 #1 Skrevet 12. mai 2004 trenger man det når man skal dit to uker på ferie i juni??
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2004 #2 Skrevet 13. mai 2004 Nei! Det er først i oktober de nye reglene trer i kraft og da må du ha maskinlesbart pass. Men nordmenn trenger fortsatt ikke visum selv etter oktober dersom vi skal være der mindre enn 90 dager. Hilsen Lille meg
blåveis Skrevet 13. mai 2004 #3 Skrevet 13. mai 2004 Jeg skal til USA i sommer jeg også. Var og "bestilte" maskinlesbart pass i dag. Du MÅ ikke ha det før oktover, men om du har et pass som likevel begynner å bli noen år (jeg måttet hatt nytt om to år uanesett) og ikke har lyst til å stå i unødig lange køer, osv, så er det like greit å skaffe maskinlesbart pass nå.
Pusekatt Skrevet 13. mai 2004 #4 Skrevet 13. mai 2004 Nei! Det er først i oktober de nye reglene trer i kraft og da må du ha maskinlesbart pass. Men nordmenn trenger fortsatt ikke visum selv etter oktober dersom vi skal være der mindre enn 90 dager. Hilsen Lille meg Men etter 1 oktober må du ha visum dersom du IKKE har maskinlesbart pass! Dette er ganske viktig å få med seg. (nytt pass koster 740 kr for voksne, i regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år er dette foreslått hevet til 990kr. Kan derfor være en fordel å få nytt pass før nyttår dersom man trenger maskinlesbart pass)
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #5 Skrevet 14. mai 2004 anonym skrev: Nei! Det er først i oktober de nye reglene trer i kraft og da må du ha maskinlesbart pass. Men nordmenn trenger fortsatt ikke visum selv etter oktober dersom vi skal være der mindre enn 90 dager. Hilsen Lille meg Men etter 1 oktober må du ha visum dersom du IKKE har maskinlesbart pass! Dette er ganske viktig å få med seg. (Hvorfor får ikke jeg til denne siteringen??? :evil: ) Fint at du korrigerer meg! Jeg trodde man måtte ha maskinlesbart pass jeg etter oktober. PS. Tror for øvrig at det er 24. oktober, ikke 1. Hilsen Lille meg
Pusekatt Skrevet 14. mai 2004 #6 Skrevet 14. mai 2004 (Hvorfor får ikke jeg til denne siteringen??? :evil: ) Fint at du korrigerer meg! Jeg trodde man måtte ha maskinlesbart pass jeg etter oktober. PS. Tror for øvrig at det er 24. oktober, ikke 1. Hilsen Lille meg I henhold til http://www.politi.no/henvendelser/pass.shtml#maskin er det 26 oktober i år, men du var nærmest Neida, man MÅ ikke ha maskinlesbart pass, men du sparer deg selv for en del ekstraarbeid dersom du skal til USA, hvis du har maskinlesbart pass. For ellers må du jo til ambassaden og søke om visum.
blåveis Skrevet 14. mai 2004 #7 Skrevet 14. mai 2004 Og visumet i seg selv koster faktisk 700 kr pluss 50 kr til porto i tillegg til at man må møte opp på ambassaden for intervju. Nytt pass derimot koster 740 kr. Anskaffelse av nytt pass er altså lønnsomt..
Pusekatt Skrevet 14. mai 2004 #8 Skrevet 14. mai 2004 Og visumet i seg selv koster faktisk 700 kr pluss 50 kr til porto i tillegg til at man må møte opp på ambassaden for intervju. Oi, jeg som trodde visum var gratis! Enda en god grunn til å fornye passet. Nytt pass derimot koster 740 kr. Anskaffelse av nytt pass er altså lønnsomt.. Jeg hørte noe rykter på jobben idag om at passavgiften i så fall vil bli hevet fra 1. juli i år - noen som vet noe om dette?
blåveis Skrevet 14. mai 2004 #9 Skrevet 14. mai 2004 Jeg hørte noe rykter på jobben idag om at passavgiften i så fall vil bli hevet fra 1. juli i år - noen som vet noe om dette? Oi.. Da var det i så fall bra flaks at jeg skaffet meg et nytt pass nå.. Ennå mer spart da..
Ingeborg Skrevet 15. mai 2004 #10 Skrevet 15. mai 2004 Oi.. Da var det i så fall bra flaks at jeg skaffet meg et nytt pass nå.. Ennå mer spart da.. Jepp, tror det stemmer - det var nemlig i revidert nasjonalbudsjett, ikke i noe forslag til statsbudsjett, det ble tatt opp.
opa| Skrevet 15. mai 2004 #11 Skrevet 15. mai 2004 Du MÅ ikke ha det før oktover, men om du har et pass som likevel begynner å bli noen år (jeg måttet hatt nytt om to år uanesett) og ikke har lyst til å stå i unødig lange køer, osv, så er det like greit å skaffe maskinlesbart pass nå. Jobba tidligere på et lensmannskontor og der var det en passøker som fortalte meg at hun hadde stått 1 time i kø nettopp fordi hun ikke hadde det nye passet. Så om du velger å reise med deg gamle passet, så bør du regne med litt ekstra tid på flyplassen.
Leo Skrevet 15. mai 2004 #12 Skrevet 15. mai 2004 Jeg har nettopp vært i USA uten maskinlesbart pass sammen med Leonard som har maskinlesbart pass. Vi brukte hver vår "skranke" og det tok ikke noe lenger tid for meg enn for ham.
Pusekatt Skrevet 16. mai 2004 #13 Skrevet 16. mai 2004 Jeg har nettopp vært i USA uten maskinlesbart pass sammen med Leonard som har maskinlesbart pass. Vi brukte hver vår "skranke" og det tok ikke noe lenger tid for meg enn for ham. Hvor i USA var dette hen? Enkelte flyplasser er kjent for å ha tøffere immigration enn andre. LAX er visst blant de verst, MIA også.
Leo Skrevet 16. mai 2004 #14 Skrevet 16. mai 2004 Det var på IAD (Dulles utenfor D.C.). Hvor "tøff" imigrasjonen er varierer nok, ja. Landet en gang etter en jumbojet (Og kom følgelig bak passasjerene fra den i køen) fra Saudi Arabia. Det var ikke så gøy kan du si... Gutta bak skranken var i sitt mest fandenivoldske humør da vi kom dit og jeg var veldig glad for at jeg kunne regelverket (Du plikter bl.a. på forespørsel å dokumentere at du har penger til å livnære deg selv under oppholdet) og snakker språket godt. Pass på å fyll ut den grønne visumsøknaden du får utdelt på flyet riktig. Er denne feil utfyllt, kan det ta laaaang tid å komme igjennom. Spesielt hvis grensekontrollørene (Eller hva det nå heter...) har en dårlig dag. Stort sett er de imidlertid svært hyggelige og imøtekommende!
Joplaya Skrevet 16. mai 2004 #15 Skrevet 16. mai 2004 Jeg var i april på flyplassen i chicago (chicago o hare) og i austin, texas. Det gikk kjapt og greit både frem og tilbake, ingen hadde noenting å si på mitt gammeldagse pass.
Pusekatt Skrevet 18. mai 2004 #16 Skrevet 18. mai 2004 Pass på å fyll ut den grønne visumsøknaden du får utdelt på flyet riktig. Er denne feil utfyllt' date=' kan det ta laaaang tid å komme igjennom. Spesielt hvis grensekontrollørene (Eller hva det nå heter...) har en dårlig dag. Stort sett er de imidlertid svært hyggelige og imøtekommende![/quote'] Og selv om enkelte av spørsmålene på den grønne slippen virker rent ut latterlige (a la "Har du planer om å utføre terroristiske handlinger i løpet av oppholdet?"); ikke begynn å spøke eller fleipe om det. En uskyldig fleip fra din side kan medføre timesvis med ubehagelige avhør og kroppsvisiteringer (både utenpå og innvendig....)
Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2004 #17 Skrevet 18. mai 2004 Nei! Det er først i oktober de nye reglene trer i kraft og da må du ha maskinlesbart pass. Men nordmenn trenger fortsatt ikke visum selv etter oktober dersom vi skal være der mindre enn 90 dager. Hilsen Lille meg ...med mindre man er straffedømt for ett eller annet.... da kan man få et problem på grensa om de finner det ut.. På flyet får man utdelt et skjema som heter W94 (eller hva det nå var) og i det du undertegner dette, så godkjenner du også at du ikke har klagerett dersom du blir snudd på flyplassen og sendt hjem igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå