Gå til innhold

spm om BSU konto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan jeg ta ut de pengene? elelr må jeg avslutte kontoen?

kan jeg evt starte en konto igjen når jeg vil da?

hva er kriteriene for å stenge en sånn konto, det er jo mine penger.



Anonymous poster hash: 5cf93...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pengene skal brukes til bolig. BoligSparing for Ungdom.

Om du tar ut pengene mister du renter. Du kan ta dem ut, men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gjøre det. For del første koster det for mye, for det andre er det at du har en slik konto et punkt på listen til banken den dagen du ønsker boliglån. Har du spart penger, så er du flink og de er kanskje snillere mot deg mht betingelser og beløp.

Er usikker på om du kan starte opp ny konto om du vil senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er at om du satte inn penger i 2012 og bakover, så kan du ikke ta ut. Da avsluttes kontoen.

Pengene du har satt inn i år, altså 2013, kan taes ut uten noe problem. Du må ringe til banken for det er bare de som kan overføre til deg.

Kontoen stenges ikke, og du kan fortsatt sette inne penger så lenge det fortsatt er 2012.

Om du velger å ta ut penger som er satt inn i 2012 og bakover, og du IKKE bruker de på bolig, så må du betale tilbake skattefredraget.

Slik har jeg forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett at du kan ta ut det du har satt inn i år. Dette har du jo ikke fått fradrag for ennå (det var rentefradrag jeg mente i forrige innlegg, ikke renter forresten). Du vil heller ikke få fradrag for 2013 naturlig nok.. ettersom pengene ikke er der lenger.

Men ikke gjør dette om det bare er til forbruk e.l. BSU er gull verd når du skal inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett at du kan ta ut det du har satt inn i år. Dette har du jo ikke fått fradrag for ennå (det var rentefradrag jeg mente i forrige innlegg, ikke renter forresten). Du vil heller ikke få fradrag for 2013 naturlig nok.. ettersom pengene ikke er der lenger.

Men ikke gjør dette om det bare er til forbruk e.l. BSU er gull verd når du skal inn på boligmarkedet.

Men så lenge man setter pengene inn igjen før nyttår, så går det bra.

Jeg måtte ta ut 5000 fra BSU iår (2013) og pratet med banken. De overførte til meg, også satte jeg de inn igjen ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. du får fradrag for alt spart i løpet av året, enten det er 100 kroner i måneden eller max beløp rett før nyttår. Jeg mistenker bare at TS synes det er lite penger på konto akkurat nå og vil ta ut pengene som en litt enkel løsning på problemet (og jeg kan ta feil). Har vært fristet selv mange ganger... og i alle fall før jeg visste at jeg skulle inn på boligmarkedet. Er veldig glad for at det var såpass vanskelig å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp.. du får fradrag for alt spart i løpet av året, enten det er 100 kroner i måneden eller max beløp rett før nyttår. Jeg mistenker bare at TS synes det er lite penger på konto akkurat nå og vil ta ut pengene som en litt enkel løsning på problemet (og jeg kan ta feil). Har vært fristet selv mange ganger... og i alle fall før jeg visste at jeg skulle inn på boligmarkedet. Er veldig glad for at det var såpass vanskelig å få det til.

Det ts kan gjøre er å ta ut pengene som ts har satt inn iår, altså 2013. Da avsluttes ikke kontoen.

Om ts har mulighet kan ts sette inn pengene igjen før nyttår.

Om ikke, blir uansett ikke kontoen stengt, så da kan ts fylle på i 2014 og være flink da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar dere :) jeg har vært kjempelat med sparinga så bør vel egentlig bare ha de der. ser liksom ikke helt at jeg kommer noen vei :(

TS



Anonymous poster hash: 5cf93...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høhø... er 22 å har 1000 kr der + rundt 70 som har kommet på som rente... lalala... jeg føler at hele greia bare er misslykket...



Anonymous poster hash: 5cf93...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fortsatt en god del tid til å spare da :) Jeg hadde også noen småpenger på BSU da jeg var 22 (akkurat ferdig med skolen og hadde dårlig betalt jobb). Nå har jeg ca 70.000 stående. Ikke en formue, men den ble faktisk ikke brukt da jeg kjøpte bolig sist. Derfor har jeg 70.000 ekstra neste gang jeg kjøper. Bare står der og renter seg nå, ettersom jeg er for gammel til å spare mer. Kommer godt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var rentefradrag jeg mente i forrige innlegg, ikke renter forresten

Rentefradrag..? Hæ?

Anonymous poster hash: 6df46...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentefradrag..? Hæ? Anonymous poster hash: 6df46...5c7

Himmel.. Skattefradraget! (Det er en grunn til at man ikke skal si for mye midt på natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er enda ung, og har over 10 år igjen med mulighet til å spare BSU. Hvis du tar ut penger (fra 2012 eller tidligere), så mister du muligheten til å spare i BSU senere. Du må også betale tilbake skattefradraget du har fått på pengene.

Jeg kan helt fint overføre mine BSU penger fra i år, tilbake til mine andre kontoer gjennom nettbanken, så jeg vil tro dette varierer fra bank til bank. De 20 000 jeg har satt inn i år, står som disponible i nettbanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høhø... er 22 å har 1000 kr der + rundt 70 som har kommet på som rente... lalala... jeg føler at hele greia bare er misslykket...

Anonymous poster hash: 5cf93...2f7

Det er lenge til du fyller 33 år. Du får regne på det og finne ut hvor mye du må spare hvert år frem til du fyller 33.

Det året du fyller 34 kan du ikke spare mer på BSU:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge til du fyller 33 år. Du får regne på det og finne ut hvor mye du må spare hvert år frem til du fyller 33.

Det året du fyller 34 kan du ikke spare mer på BSU:

okei, får prøve på det :)

takk :)

Anonymous poster hash: 5cf93...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...