AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #1 Skrevet 14. desember 2013 Jeg er jente, 18 år gammel, 1.65 m høy og aner ikke hva jeg veier akkurat nå; det må være mellom 50-55 kg. Men det er jeg usikker på. Jeg spiser når jeg er sulten (3-4 timer mellom hver gang), og av og til når jeg kjeder meg og. Det er en uvane.. Jeg har begynt å jogge, men pga. legg-smerter har jeg måtte tatt meg en pause Så har ikke jogget på 2-3 uker.. Jeg spiser veldig variert. Har prøvd å spise sunnere de siste månedene. Spiser sjelden godteri, potetgull og drikker aldri brus eller saft. Spiser mer grønnsaker og frukt, mer knekkebrød og fiber. Og så drikker jeg mye vann og te. Jeg er jo slank, men jeg er ikke "stram" i mageområdet. Jeg har ikke magemuskler nesten,hehe.. Så magen holdes ikke så godt "inne", og må holde den litt inne. Jeg har lagt på meg siden sommeren, på mageområdet. Jeg har spist masse brød, spaghetti og kjøttdeig. Har du en kostholdsplan som kan hjelpe meg å "gå ned i vekt", jeg vil ha bort magefettet, og jeg aner ikke eksakt hva jeg bør spise. Jeg hater cottage cheese, så det trenger du ikke nevne, hehehh... men ellers er jeg åpen. Jeg har dåårlig råd, så jeg kan ikke kjøpe dyre matvarer. Hvor mye bør jeg spise? Hvordan matvarer? tips? Anonymous poster hash: 306b4...651
Gjest Ozelot Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Jeg bruker å holde meg under 1300 kalorier om dagen. Da blir dagen min seendes noenlunde slik: Frokost: 2 Ryvita knekkebrød med hamburgerrygg + te eller et glass skummet melk Lunsj: 1 Ryvita knekkebrød med hamburgerrygg + Yoplait Double 0% Mellommåltid: 1 frukt av eget ønske Middag: Spis hva du vil, men ta en veldig liten posjon og heller spis som en hulemann på grønnsakene/salaten ved siden av. Kveldsmat: Frukt, knekkebrød eller yoghurt. Dette skal bli under 1300 og da går man ned i vekt. Til og med uten å trene.
Gjest overlymanlyman Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Jeg føler jeg svarer nesten det samme på alle tråder der noen har et problem med kroppen sin, og at jeg drar frem baseøvelser og sunt kosthold. Det får gå. For å ta treningen først, og ditt problem med mangel av stram mage: Det virker som du kun bedriver tiden med jogging. Det er en ganske lite hensiktsmessig aktivitet hvis du vil bli "strammet" opp her og der. Tren hele kroppen med benkpress, knebøy og markløft. Disse vil gi deg både fin mage, rumpe og lår. Jeg gjør en del rene mageøvelser også, som feks denne http://exercise.about.com/library/blbicyclevideo.htm . Når det gjelder kosthold, så bør du ikke være altfor anstrengt. Du er tross alt bare 18 år, og 18 år gamle jenter skal ikke være altfor strenge ved seg selv. Det er en grunn til at det er så mange unge jenter med spiseforstyrrelser. Vil derfor ikke sette opp noe konkret plan for deg. Men selvfølgelig, sunt kan man spise uten å bli manisk. Feks sukker og hvitt mel bør unngås i store mengder, og at du spiser proteinrike middager, med ikke altfor mye karbohydrater. Få i deg sunt fett. Kveldsmaten bør bestå mest av proteiner, mens frokosten fint kan være havregrøt med frukt til. Grovt brød eller knekkebrød med proteinrikt pålegg kan du spise til lunsj (eller frokost nr.2 som jeg kaller det ). Husk at mye trening=mye mat
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #4 Skrevet 14. desember 2013 Jeg bruker å holde meg under 1300 kalorier om dagen. Da blir dagen min seendes noenlunde slik: Frokost: 2 Ryvita knekkebrød med hamburgerrygg + te eller et glass skummet melk Lunsj: 1 Ryvita knekkebrød med hamburgerrygg + Yoplait Double 0% Mellommåltid: 1 frukt av eget ønske Middag: Spis hva du vil, men ta en veldig liten posjon og heller spis som en hulemann på grønnsakene/salaten ved siden av. Kveldsmat: Frukt, knekkebrød eller yoghurt. Dette skal bli under 1300 og da går man ned i vekt. Til og med uten å trene. Ah tusen takk! Det hørtes jo bra ut. Spiser mye frukt og grønt; det er veldig forfriskende. Så dette skal jeg klare. men til lunsj bør jeg spise mer, siden det er så lenge til jeg kommer hjem om dagen. Anonymous poster hash: 306b4...651
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #5 Skrevet 14. desember 2013 Jeg føler jeg svarer nesten det samme på alle tråder der noen har et problem med kroppen sin, og at jeg drar frem baseøvelser og sunt kosthold. Det får gå. For å ta treningen først, og ditt problem med mangel av stram mage: Det virker som du kun bedriver tiden med jogging. Det er en ganske lite hensiktsmessig aktivitet hvis du vil bli "strammet" opp her og der. Tren hele kroppen med benkpress, knebøy og markløft. Disse vil gi deg både fin mage, rumpe og lår. Jeg gjør en del rene mageøvelser også, som feks denne http://exercise.about.com/library/blbicyclevideo.htm . Når det gjelder kosthold, så bør du ikke være altfor anstrengt. Du er tross alt bare 18 år, og 18 år gamle jenter skal ikke være altfor strenge ved seg selv. Det er en grunn til at det er så mange unge jenter med spiseforstyrrelser. Vil derfor ikke sette opp noe konkret plan for deg. Men selvfølgelig, sunt kan man spise uten å bli manisk. Feks sukker og hvitt mel bør unngås i store mengder, og at du spiser proteinrike middager, med ikke altfor mye karbohydrater. Få i deg sunt fett. Kveldsmaten bør bestå mest av proteiner, mens frokosten fint kan være havregrøt med frukt til. Grovt brød eller knekkebrød med proteinrikt pålegg kan du spise til lunsj (eller frokost nr.2 som jeg kaller det ). Husk at mye trening=mye mat Takk for råd! Jeg har ikke tilgang til treningsstudio. Er det mulig å gjøre dette uten matte? hvor mange repitisjoner av øvelsene, og hvor lenge og ofte? Anonymous poster hash: 306b4...651
Pearl2.0 Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Jeg tror ikke det er tilfelle at du trenger å gå ned i vekt, heller å begynne å trene slik at du får strammet opp! Jeg har faktisk gått opp to kilo og ser så fit ut som jeg aldri har gjort før. Tydelig markerte magemuskler og lavere fettprosent. Klærne sitter løsere til og med. Alt ligger ikke i vekta kjære deg 2
Gjest Runforit Skrevet 14. desember 2013 #7 Skrevet 14. desember 2013 Du burde spise mer variert en knekkebrød, skinke og grønnsaker. Om fokuset er en sunn og sterk kropp der en varig livsstil er hovedfokuset så burde du spise god og næringsrik mat som du kan leve på resten av livet, ikke en knekkebrød diett. Fokuser på ren mat fra kylling, svin, kalkun, egg, nøtter, frukt, grønnsaker, kokosolje, havregryn etc. I tillegg burde du ha en aktiv hverdag med trening minst 2-3 ganger i uka. Om du ikke har studio så har du øvelser du kan gjøre hjemme samt et stort treningsstudio rett utfor døra om du investerer i et par joggesko.
Gjest overlymanlyman Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Takk for råd! Jeg har ikke tilgang til treningsstudio. Er det mulig å gjøre dette uten matte? hvor mange repitisjoner av øvelsene, og hvor lenge og ofte? Anonymous poster hash: 306b4...651 Jeg har ikke så mye erfaring av å trene uten vekter med kun kroppsvekt. Feks markløft er jo en øvelse som er umulig uten en vektstang, og uten en matte blir det fort hakk i gulvet. Er det helt umulig å få tilgang til treningsrom på skole eller lignende? Du trenger ikke mange greiene. Et stativ, en vektstang og noen vekter. Man kan skaffe seg feks kettlebells. Disse kan man trene store deler av kroppen med ganske effektivt. Man må jo gå til innkjøp av disse da, og det koster jo litt. Det ligger mange programmer ute på google om kettlebells. For å få skikkelig fremgang bør man trene minst 3 ganger. I starten vil man være ekstremt stiv og støl, men man kommer fort inn i det. Bare å bite tenna sammen og stå på Edit: Det ble litt rotete det her, men hangups og pushups er også gode øvelser, og disse krever kun et gulv, og en stang man kan henge i Endret 14. desember 2013 av overlymanlyman
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #9 Skrevet 14. desember 2013 Fokuset ditt burde ikke være å gå ned i vekt, men heller å stramme opp. Tren tung styrketrening og spis proteinrik mat. Når du har lite muskler på kroppen, så ser du fort slapp ut. Om du går ned i vekt så vil du bare bli tynnere og ikke strammere. Fokuser på styrketrening. Anonymous poster hash: ae3c2...bf6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Jeg tror ikke det er tilfelle at du trenger å gå ned i vekt, heller å begynne å trene slik at du får strammet opp! Jeg har faktisk gått opp to kilo og ser så fit ut som jeg aldri har gjort før. Tydelig markerte magemuskler og lavere fettprosent. Klærne sitter løsere til og med. Alt ligger ikke i vekta kjære deg Det er jeg fullt klar over, ja Men kan ikke jogge, pga. dårlige sko og forferdelig føre.. (Har problemer med leggene også. Sikkert pga. dårlige sko). Jeg kan heller ikke trene på senter pga. ingen penger, og har ingen utstyr i min lille leilighet. Tips til hvordan jeg kan trene? Anonymous poster hash: 306b4...651
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 Du burde spise mer variert en knekkebrød, skinke og grønnsaker. Om fokuset er en sunn og sterk kropp der en varig livsstil er hovedfokuset så burde du spise god og næringsrik mat som du kan leve på resten av livet, ikke en knekkebrød diett. Fokuser på ren mat fra kylling, svin, kalkun, egg, nøtter, frukt, grønnsaker, kokosolje, havregryn etc. I tillegg burde du ha en aktiv hverdag med trening minst 2-3 ganger i uka. Om du ikke har studio så har du øvelser du kan gjøre hjemme samt et stort treningsstudio rett utfor døra om du investerer i et par joggesko. Takk for tips. Spiser mye egg, frukt, grønnsaker og fiber, men pga. dårlig råd må vi kjøpe inn billige varer.. Som rugsprø, billig-brød og mye first price-produkter. Kylling er dessverre for dyrt for oss, men vi kjøper det av og til. Har joggesko, men de er ikke gode og ødelegger leggene mine. Men jeg kan jo prøve å gjøre noen øvelser i stua.. Anonymous poster hash: 306b4...651
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har ikke så mye erfaring av å trene uten vekter med kun kroppsvekt. Feks markløft er jo en øvelse som er umulig uten en vektstang, og uten en matte blir det fort hakk i gulvet. Er det helt umulig å få tilgang til treningsrom på skole eller lignende? Du trenger ikke mange greiene. Et stativ, en vektstang og noen vekter. Man kan skaffe seg feks kettlebells. Disse kan man trene store deler av kroppen med ganske effektivt. Man må jo gå til innkjøp av disse da, og det koster jo litt. Det ligger mange programmer ute på google om kettlebells. For å få skikkelig fremgang bør man trene minst 3 ganger. I starten vil man være ekstremt stiv og støl, men man kommer fort inn i det. Bare å bite tenna sammen og stå på Edit: Det ble litt rotete det her, men hangups og pushups er også gode øvelser, og disse krever kun et gulv, og en stang man kan henge i Ja, er helt umulig å få tilgang til treningsrom. Vi har ikke på skolen, og jeg har 200 kroner på konto, som jeg må bruke til mat... Dessverre. Det er forferdelig med så lite penger. Jeg vet at jogging/sykling passer meg perfekt, men jeg må rett og slett vente til pengene kommer inn. I sommer kan jeg sykle, og det gleder jeg meg til. Jeg har gjort fremgang før, og det hjalp virkelig på! Jeg så fit ut, av å sykle i fire uker. Det var tungt, men ble lett. Men nå er det vinter, føret i byen er klumpete og isete: jeg kan rett og slett ikke gjøre det jeg har.. lidenskap for... Om jeg hadde hatt et par gode joggesko hadde jeg kunne jogget uten å skade leggene. Derfor er jeg nødt til å spise sunnere, for å iallefall gjøre NOE forbedring fram til sommeren. men jeg kan jo gjøre noen øvelser på stuegulvet fram til da? Anonymous poster hash: 306b4...651
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Om jeg går fort mellom 30-60 minutter hver dag (i oppoverbakker og), tror dere det vil funke fram til jeg kan sykle/ha råd til et par gode joggesko? Anonymous poster hash: 306b4...651
Gjest overlymanlyman Skrevet 15. desember 2013 #14 Skrevet 15. desember 2013 Ja, er helt umulig å få tilgang til treningsrom. Vi har ikke på skolen, og jeg har 200 kroner på konto, som jeg må bruke til mat... Dessverre. Det er forferdelig med så lite penger. Jeg vet at jogging/sykling passer meg perfekt, men jeg må rett og slett vente til pengene kommer inn. I sommer kan jeg sykle, og det gleder jeg meg til. Jeg har gjort fremgang før, og det hjalp virkelig på! Jeg så fit ut, av å sykle i fire uker. Det var tungt, men ble lett. Men nå er det vinter, føret i byen er klumpete og isete: jeg kan rett og slett ikke gjøre det jeg har.. lidenskap for... Om jeg hadde hatt et par gode joggesko hadde jeg kunne jogget uten å skade leggene. Derfor er jeg nødt til å spise sunnere, for å iallefall gjøre NOE forbedring fram til sommeren. men jeg kan jo gjøre noen øvelser på stuegulvet fram til da? Anonymous poster hash: 306b4...651 Det er kjipt at du ikke har tilgang til treningssenter, men det får gå. På stuegulvet/utenfor treningssenter kan du ta flere øvelser. Les deg opp/se på instruksjonsfilmer på youtube så du lærer deg dem skikkelig. Teknikk er ALLTID viktig Les deg også opp på dynamisk oppvarming, alltid nyttig det også. -armhevinger: er egentlig en ganske tung øvelse om man ikke er godt trent i overkropp, så den er fin. Blir vel din erstatning for benkpress. Trengs null utstyr, og du kan ta flere varianter. Veit ikke formen din, men ta 3 serier med antall repitisjoner du greier. Om det er 1 eller 15, er ikke så farlig, fremgangen vil komme. -hangups: du trenger en stang eller noe å henge i. Det bør være noe du greier å gripe rundt, men om en kant er alt du får tak i, får det være. En tung og effektiv øvelse, om du kjører den rett. -utfall: hold noe tungt i hver arm og kjør på. -div mageøvelse: min favoritt er bicycle situps. Google og finn dine favoritter Finnes mange fler, men dette er jo et greit utgangspunkt
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #15 Skrevet 16. desember 2013 Har dere noen tips til noen litt mer spennende lunsjer enn knekkebrød? (unnskyld om jeg kupper tråden altså, men er like høy, og veier like mye, med samme problem, men vil gjerne har en litt mer kreativ og spennende lunsj) Anonymous poster hash: 44359...341
Gjest overlymanlyman Skrevet 16. desember 2013 #16 Skrevet 16. desember 2013 Har dere noen tips til noen litt mer spennende lunsjer enn knekkebrød? (unnskyld om jeg kupper tråden altså, men er like høy, og veier like mye, med samme problem, men vil gjerne har en litt mer kreativ og spennende lunsj) Anonymous poster hash: 44359...341 Jeg liker å ordne meg salat med varmrøkt makrell. Forutsetter at du liker fisk da Varmrøkt makrell er relativt billig, proteinrikt og karbohydratfattig.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 Det er kjipt at du ikke har tilgang til treningssenter, men det får gå. På stuegulvet/utenfor treningssenter kan du ta flere øvelser. Les deg opp/se på instruksjonsfilmer på youtube så du lærer deg dem skikkelig. Teknikk er ALLTID viktig Les deg også opp på dynamisk oppvarming, alltid nyttig det også. -armhevinger: er egentlig en ganske tung øvelse om man ikke er godt trent i overkropp, så den er fin. Blir vel din erstatning for benkpress. Trengs null utstyr, og du kan ta flere varianter. Veit ikke formen din, men ta 3 serier med antall repitisjoner du greier. Om det er 1 eller 15, er ikke så farlig, fremgangen vil komme. -hangups: du trenger en stang eller noe å henge i. Det bør være noe du greier å gripe rundt, men om en kant er alt du får tak i, får det være. En tung og effektiv øvelse, om du kjører den rett. -utfall: hold noe tungt i hver arm og kjør på. -div mageøvelse: min favoritt er bicycle situps. Google og finn dine favoritter Finnes mange fler, men dette er jo et greit utgangspunkt Det er så utrolig kjipt... Takk for tips. Trente styrke i hybelen min i fjor, på gulvet (oppå en dyne, hehee..) og ble fort i bedre form, og klarte til slutt å ta over 15 armhevinger i strekk. Og det kom som et sjokk for lille meg! Jeg liker planken, sit-ups, hoppeøvelser og andre øvelser der jeg må holde meg oppe med armer eller bein. Jeg får prøve meg fram. Takk for gode råd! Anonymous poster hash: 306b4...651
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #18 Skrevet 16. desember 2013 Har dere noen tips til noen litt mer spennende lunsjer enn knekkebrød? (unnskyld om jeg kupper tråden altså, men er like høy, og veier like mye, med samme problem, men vil gjerne har en litt mer kreativ og spennende lunsj) Anonymous poster hash: 44359...341 Hallo! Det går helt fint, du. det er en åpen tråd, så er bare å spørre i vei. Jeg spiser mye egg. Det er godt med kokt egg, majones og hamburgerrygg på grovt brød f.eks. Salat m/kylling er også godt. Anonymous poster hash: 306b4...651
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #19 Skrevet 16. desember 2013 Jeg vurderer forresten å gå i minst 30 minutter (helst 60) hver eneste dag jeg har mulighet til det. Og ta én eller to dager i uka til jogging, fordi jeg vet at jeg kan jogge om jeg ikke gjør det hele tiden. Joggeskoene er ikke så dårlige,men ikke gode nok. Nå er det også elendig føre da, med mye glattis. Men skal gå forsiktig. Men nå er det mat det handler om i hovedsak da. Anonymous poster hash: 306b4...651
bebisss Skrevet 16. desember 2013 #20 Skrevet 16. desember 2013 Jeg tror ikke det er tilfelle at du trenger å gå ned i vekt, heller å begynne å trene slik at du får strammet opp! Jeg har faktisk gått opp to kilo og ser så fit ut som jeg aldri har gjort før. Tydelig markerte magemuskler og lavere fettprosent. Klærne sitter løsere til og med. Alt ligger ikke i vekta kjære deg Helt enig Jeg ble litt panisk første ganga jeg gikk på vekta etter jeg hadde begynt å trene å spise sundt, jeg hadde gått opp rundt 3 kg! og jeg fatta ingenting, men nå etter litt lærdom har jeg forstått at det er muskler. Jeg blir slankere selv om jeg går opp i vekt, er bedre å ha ett målebånd enn ei vekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå