Gå til innhold

Empati eller psykopati?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her om dagen hadde jeg en diskusjon med en venninne, som tok en litt uheldig vending. Vi snakket om mennesker som gjør forferdelige ting mot andre mennesker - voldtekt, overgrep mot voksne, mord - grusomme, umenneskelige handlinger. Og jeg kom til å si (uten at jeg husker helt hva poenget mitt skulle være...) at jeg i mange tilfeller kan forstå gjerningspersonene. Da ble jeg møtt med en tsunami av raseri og skuffelse, "hvordan jeg kunne si noe sånt?!!".

Så jeg forsøkte å presisere: Jeg kan mange ganger sette meg inn i tankene og følelsene som motiverer en person til å begå grusomme handlinger mot andre (følelser av ekstrem sinne eller bitterhet, misunnelse eller sjalusi, "usunne" lyster og begjær, osv.), og jeg kan forestille meg hvordan disse følelsene må ta overhånd i personens sinn. Jeg kan også identifisere de delene av meg selv som hindrer meg i å gjøre slike onde ting - moralske prinsipper, medlidenhet for mine medmennesker, en evne til å vurdere langsiktige konsekvenser av handlingene mine, osv. - evner som de nevnte menneskene må mangle i gjerningsøyeblikket.

Jeg prøvde også å understreke at det at en persons handlinger er forståelige (rent kognitivt), ikke gjør handlingene mer tilgivelige eller mindre grusomme. Urett er urett, enten uretten er forståelig eller ei. Raseriet og skuffelsen hennes ble bare forsterket jo mer jeg prøvde å forklare hva jeg mente. Hun ville nå fremstille meg som et forferdelig, sykt menneske. Jeg begynte nesten å lure på meg selv - kanskje jeg er så syk som hun skal ha det til? Men jeg ville aldri ha skadet eller såret noen med vilje - jeg tåler ikke å se hverken mennesker eller dyr lide, og jeg er ofte den første som tar til tårene når jeg vet at noen har det vondt.

Så spørsmålet mitt er vel: Har man nødt til å være syk selv for å kunne sette seg inn i syke sinn?

Anonymous poster hash: dc526...e32
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, mennesker med mye empati vil lett kunne sette seg inn i problemstillingen.

Anonymous poster hash: 1d355...fa2
  • Liker 1
Skrevet

Nei, tenker veldig på slike ting selv. Så man trenger ikke være syk for å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. Er din venninne for dødsstraff?

Endret av Sebraen
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Er din venninne for dødsstraff?

Det vet jeg egentlig ikke, aldri komt opp som et tema.

Skrevet (endret)

Det vet jeg egentlig ikke, aldri komt opp som et tema.

Hva synes hun om barn som gjør de forferdelige tingene du nevnte? Som for eksempel barnesodater som har drept hundrevis av mennesker? Har hun ikke noe empati for dem?

Endret av Sebraen
  • Liker 1
Skrevet

Hva synes hun om barn som gjør de forferdelige tingene du nevnte? Som for eksempel barnesodater som har drept hundrevis av mennesker? Har hun ikke noe empati for dem?

Skal ikke svare for henne her heller. Men jeg prøvde en gang å forsvare krigshandlingene til (voksne) mennesker som ble rekruttert som soldater i barnealder, indoktrinert og aldri lærte forskjellen mellom rett og galt, aldri lærte å verdsette menneskeliv, o.l.

Jeg følte ikke hun hadde mye empati her heller, hun mente at alle har fri vilje og evne til å skille mellom rett og galt. Så ingen voksne er unnskyld, da tror jeg heller ikke barn vil være. Hun er litt religiøs, hvis det kan oppklare noe.

Skrevet

Skal ikke svare for henne her heller. Men jeg prøvde en gang å forsvare krigshandlingene til (voksne) mennesker som ble rekruttert som soldater i barnealder, indoktrinert og aldri lærte forskjellen mellom rett og galt, aldri lærte å verdsette menneskeliv, o.l.

Jeg følte ikke hun hadde mye empati her heller, hun mente at alle har fri vilje og evne til å skille mellom rett og galt. Så ingen voksne er unnskyld, da tror jeg heller ikke barn vil være. Hun er litt religiøs, hvis det kan oppklare noe.

Det gjorde det.

Bare å droppe den venninnen, hvis det er slik hun reagerer (fremstille deg som et forferdelig menneske). Eller så kan dere forsøke å la være å ha sånne diskusjoner når dere er med hverandre. At du har forståelse for hvorfor mennesker gjør forferdelig ting, viser bare at du er et oppegående, reflektert og empatisk menneske. Og at hun er en idiot.

• Liker 1
Skrevet

Takk for støtten, begynte å lure på om det var meg det var noe i veien med. Kanskje jeg har fremstilt henne litt urettferdig, for hun er ganske grei og oppegående ellers. Det er bare noen tema som gjør henne veldig emosjonell, og som hun har veldig rare og (jeg føler) ufornuftige meninger rundt. Tror ikke vi skal bli uvenner bare på grunn av dette, selv om jeg klart hadde satt pris på at hun hadde unnskyldt seg litt. Jeg skal i alle fall ta tipset ditt om å ikke ha flere slike diskusjoner med henne!

• Liker 1
Skrevet

Takk for støtten, begynte å lure på om det var meg det var noe i veien med. Kanskje jeg har fremstilt henne litt urettferdig, for hun er ganske grei og oppegående ellers. Det er bare noen tema som gjør henne veldig emosjonell, og som hun har veldig rare og (jeg føler) ufornuftige meninger rundt. Tror ikke vi skal bli uvenner bare på grunn av dette, selv om jeg klart hadde satt pris på at hun hadde unnskyldt seg litt. Jeg skal i alle fall ta tipset ditt om å ikke ha flere slike diskusjoner med henne!

Tviler ikke på at hun sikkert ellers er et flott menneske. Og bare hyggelig :)

• Liker 1
Skrevet

Haha, det er selvsagt hun det er noe "galt" med.

Anonymous poster hash: 85935...914
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Synes du høres veldig reflektert ut jeg TS ;)

Gjest Heartbeat
Skrevet

Det er som regel uvitenhet som gjør folk redde og sinte. Jeg synes du viser mye forståelse og empati og har mye innsikt og kan forstå andre.

Hun klarer nok ikke å se forbi forbrytelsen og det forferdelige den personen kan ha gjort Enkelte evner ikke å se andre sider eller følelser som kan oppstå- Det er jo vitenskapelig bevisst at folk som begår disse handlingene mangler noe i hjernen som andre normale har. de har ofte psykiske problemer, hjerneskader eller til og med sykdommer som gjør at de handler som de gjør.

Å bare sverte dem og ikke ha rom for å se annerledes er bare frykt vil jeg tro. Det er du om er oppegående her :)

Skrevet

Det er helt vanlig å tenke som du gjør, og det gjør deg på ingen måte til noen psykopat. Det er typisk at folk skal være snille og harmløse til det komiske og derfor later som de overhodet ikke kan følge tankegangen til folk som gjør grusomme ting, men det er stort sett bare et spill. Det at man klarer å følge tankerekken og resonnementet bak grusomme handlinger, uten nødvendigvis å være enig, gjør deg på ingen måte til noen grusom person.

Anonymous poster hash: 96121...a02
  • Liker 1
Skrevet

Du ser at verden ikke er svart/hvit, og at det er mange årsaker bak menneskers hamdlinger og at man kan skille mennesket fra handlingene. Din venninne ser verden i svart/hvit og ond/god. Men det er sjeldent mennesker er bare onde eller bare gode.

Dere har ulike måter å se verden på. Det kan sikkert påvirke vennskapet, dessverre, det er ofte slik at man oppdager at man har ulike måter å se verden på som voksne. Venner vokser ofte fra hverandre og man finner andre man har mer til felles med. Jeg kjenner meg igjeni din måte å se den må, TS.

Anonymous poster hash: e70be...fcf

Skrevet

Og kanskje venninnen din hadde fått litt innsikt av å sette seg inn i Milgrams studier av lydighet. Her ser man hvordan selv "normale" mennesker ofte vil påføre andre smerte under press fra en autoritetsperson. Kun noen få klarer å stå helt i mot presset.

Anonymous poster hash: e70be...fcf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...