Gå til innhold

Syk mor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor har over ei god periode vært syk, trøbbel med magen er vel hovedgrunnen. Men hva som gjør det vet vi ikke. Hun har fram til ca oktober spist normalt, men allikvel har vekten gått fra ca 62-63kg til ca 35kg. Dette har skjedd over tid. Hun har vært på ultralyd uten å finne ut noe, og er nå henvist videre til gastroskop med time i slutten i januar, men på grunn av en dårlig fastlege har alt tatt uendelig lang tid. Nå har hun endelig fått en skikkelig lege, men det trer jo ikke i kraft før 1.januar..

Legevakt har hun også vært innom, men hun fikk da beskjed om at hun ikke er syk nok. Er ikke hennes 35kg grunn nok til å lege hun inn?

Er det noen som har erfaring eller tips til hva som kan gjøres før time hos ny fastlege eller gastrotimen? Jeg er nemlig redd hun ikke kan vente så lenge.

Anonymous poster hash: f89d5...0b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring det nye legekontoret og forklar situasjonen, godt mulig de lar dere slippe inn før selv om ikke byttet er "offisielt" enda. Såpass stort vekttap på så kort tid er alvorlig!

Hva er hovedproblemet, er det å få i seg mat, eller at alt bare går rett igjennom? Ta en tur på apoteket og hør om de har noe som kan hjelpe. Er matinntak problemet, finnes det spesielle drikker på apoteket som er veldig næringstette, de er enkle å få i seg og kan hjelpe til økt matinntak. Er problemet at ting går rett igjennom, kan hun også prøve noe som stopper opp litt. De på apoteket kan ihvertfall hjelpe dere litt med midlertidige løsninger.

Men først og fremst, ring legekontoret og prøv å få en hastetime hos den nye legen! Kan også lønne seg å prøve privat lege om det ikke går, koster jo litt men vil jo si det er verdt pengene i en slik situasjon.

Skrevet

Tusen takk for svar! Skal jammen får ting til det nye legekontoret på mandag. Hun nye legen vet om situasjonen med min mor, da hun også er fastlege for min far, så da er det forhåpentligvis en mulighet!

Problemet er vel at hun ikke tar til seg noe av næringsstoffene i maten. Hun spiser så godt som normalt, med unntak av endel ting hun ikke kan spise lenger som hun får ekstra vondt i magen av. Det er spesielt mat som er krydret, saltet og stekt. ingenting går rett gjennom heller. Hun har prøvd det meste av drikker fra apoteket, da forrige lege mente helt i begynnelsen av vekttapet at det skyldtes magevirus og at noen sånne drikker ville hjelpe.

Er det ingenting legevakta kan gjøre? Eller er det ikke akutt nok? Trudde egentlig at det var vanlig med innleggelse ved såpass lav vekt for å gi næring.

Skrevet

Det er vanskelig å si for oss som sitter her grad av "akutthet" og hvorvidt legevakt synes det er greit å ta henne inn, men i og med at det har pågått såpass lenge og ikke blitt betraktelig forverret nå iløpet av helgen (antar jeg?), spørs det om de vil ta dere inn. Spesielt i helgen hvor det er såpass trykk på de fleste legevakter (i tillegg til julebordsesong og islagte fortau!). Men det går jo alltids an å ta en telefon til legevakten, bare for å høre hva de sier? Har jeg vært i tvil har jeg alltid tatt en telefon, de i Oslo er ihvertfall alltid veldig hyggelige og hjelpsomme, og kan evt komme med litt bedre tips enn hva folk her på KG kan. :)

Så hvis du er veldig bekymret for situasjonen nå, hadde jeg tatt en telefon til legevakten og hørt hva de sier, hvis ikke hadde jeg prøvd å fått hastetime hos den nye legen på mandag.

Skrevet

Dette er utredning, og utredning har ingenting på legevakten å gjøre nei. Dersom du ikke er fornøyd med fastlegen kan du som nevnt enten høre med det nye kontoret eller så går du privat.

Anonymous poster hash: bcb03...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...