Gå til innhold

Ritalin og førerkort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 26år som er viderehenvist til utredning av ADHD. Jeg er ganske sikker på at jeg har det og ønsker å få prøve ut medisiner om det viser seg at jeg får denne diagnosen.

Men så er jeg veldig bekymret for førerkortet mitt. Har hatt førerkort klasse B i litt over 2år nå, er totalt avhengig av å fortsette å kjøre bil fordi jeg har et barn med spesielle behov.

Hvordan fungerer dette? Mister man retten til å kjøre bil mens man prøver ut medisiner? Må man fortsatt søke hvert 2år om å få beholde førerkortet?

Er det fare for at man ikke får beholde førerkortet i det hele tatt?

Anonymous poster hash: d2db3...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ei jente på 26år som er viderehenvist til utredning av ADHD. Jeg er ganske sikker på at jeg har det og ønsker å få prøve ut medisiner om det viser seg at jeg får denne diagnosen.

Men så er jeg veldig bekymret for førerkortet mitt. Har hatt førerkort klasse B i litt over 2år nå, er totalt avhengig av å fortsette å kjøre bil fordi jeg har et barn med spesielle behov.

Hvordan fungerer dette? Mister man retten til å kjøre bil mens man prøver ut medisiner? Må man fortsatt søke hvert 2år om å få beholde førerkortet?

Er det fare for at man ikke får beholde førerkortet i det hele tatt?

Jeg går på ritalin og kjører bil. Aldri hørt noe om at det ikke er lov?

Skrevet

Jeg gikk på Ritalin før, kjørte bil. Går på Concerta nå og kan fortsatt kjøre bil. Det går helt fint det.

Skrevet

TIDLIGERE hadde personer med ADHD i mange tilfeller problemer med å få førerkort. Årsaken var blant annet at mange benytter Ritalin og andre medikamenter for å redusere ”uro i kroppen” og forbedre konsentrasjonen.

Disse legemidlene var ansett for å være uforenlig med bilkjøring også i lave doser, fordi de regnes som sentralstimulerende.

Klasse B
I fjor kom det nye forskrifter, og situasjonen er endret. Personer som har ADHD med ”vanlige” konsentrasjonsproblemer og hyperaktivitet, kan nå få førerkort i klasse B (vanlig personbil) uten at det kreves dispensasjon. Det forutsetter legeattest.

Medikamenter som Ritalin er heller ingen hindring. Tvert imot forutsettes det at personen tar medikamentene dersom legen mener det er nødvendig.

Hentet herfra: http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=31680

Anonymous poster hash: e91b0...bb8
Skrevet

Jeg har brødre som gikk på ritalin før og måtte søke om å beholde førerkortet hvert andre år, derfor jeg spør. Men er det nye regler så er jo det greit :)

Noen av dere som allerede hadde lappen da dere ble utredet? Hvordan var det under utprøving av medisinene da?

Ts

Skrevet

Jeg har brødre som gikk på ritalin før og måtte søke om å beholde førerkortet hvert andre år, derfor jeg spør. Men er det nye regler så er jo det greit :)

Noen av dere som allerede hadde lappen da dere ble utredet? Hvordan var det under utprøving av medisinene da?

Ts

Jeg fikk diagnosen i 2009, husker godt den utprøvingsperioden. Grusom med rykninger, kvalme, dårlig søvn osv. Dette avtok etterhvert da. Prøvde Ritalin, Concerta og Strattera. :)

Hadde ikke lappen da siden jeg ikke var 18 enda, men jeg spurte kjørelæreren om det da jeg hadde kjøretime osv, var liksom ikkeno problem, hun bare merket på meg når jeg ikke hadde tatt medisinen, litt mer fjern. :laugh:

Skrevet

Takk :) da kan jeg slappe litt mer av. Har vært så redd for dette med førerkortet for hvis medisinering hadde ødelagt for at jeg kunne beholde førerkortet så måtte jeg bare valgt bort medisiner. Men jeg ønsker jo å bli utredet slik at jeg kan få hjelp med medisiner.

Ts

Skrevet

Takk :) da kan jeg slappe litt mer av. Har vært så redd for dette med førerkortet for hvis medisinering hadde ødelagt for at jeg kunne beholde førerkortet så måtte jeg bare valgt bort medisiner. Men jeg ønsker jo å bli utredet slik at jeg kan få hjelp med medisiner.

Ts

Jada, ingenting å bekymre seg over. :)

Er ikke sikkert medisiner vil hjelpe deg heller, ikke håp for mye på det. Kan hende du bare må lære deg å leve med det. Men du får hjelp med alt sånt gjennom samtaler da.

Skrevet

Ble ikke spurt om jeg har lappen når jeg fikk diagnosen og ritalin som 29 år. Har lappen og konsentrerer med bedre med ritalin, også når jeg kjører bil. Har hatt flere små biluhell uten ritalin, ingen uhell med ritalin.

Anonymous poster hash: 98356...789

Skrevet

Jada, ingenting å bekymre seg over. :)

Er ikke sikkert medisiner vil hjelpe deg heller, ikke håp for mye på det. Kan hende du bare må lære deg å leve med det. Men du får hjelp med alt sånt gjennom samtaler da.

Jeg vet det ikke er sikkert at det fungerer, men det er defintivt verdt forsøket :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Nå er det ikke medisienen,men selve diagnosen som gjorde at det krevdees legeerklæring og dispansasjon.

Skrevet

Nå er det ikke medisienen,men selve diagnosen som gjorde at det krevdees legeerklæring og dispansasjon.

Så rart. For da broren min gikk på medisiner måtte han søke om å beholde førerkortet hvert andre år, men når han slutta på medisiner trengte han ikke lenger. Slik jeg forstod det iallefall.

Uansett flott at det ikke skal være noe problem lengre :) om jeg får denne diagnosen på papiret så endrer det ikke den jeg er så kan ikke forstå at det er diagnosen som tidligere kunne ta fra en retten til å kjøre bil, dette er jo en diagnose som er medfødt så om jeg har adhd nå så har jeg jo alltid hatt det og jeg kjører jo bil nå

Skrevet

Det er bare å slappe av, bruk av metylfenidat-medisiner er ikke lenger noe særlig problem. Jeg har selv fått det etter at jeg fikk lappen, og det har aldri vært tema at det skulle få følger for førerkortet mitt - og nå er reglene altså myknet opp i tillegg.

Det er egentlig litt rart, for for å si det litt flåsete: Vi er jo "farligere" i trafikken uten medisiner enn vi er med. Ikke at jeg noen gang har hatt problemer med å følge med på trafikken, men det blir litt bakvendt om vi skulle droppet medisiner som hvis noe gjør oss bedre bak rattet for å beholde sertifikatet. Det har vel sannsynligvis med misbrukspotensialet å gjøre.

Anonymous poster hash: 2d937...5a4
Gjest Blomst83
Skrevet

Så rart. For da broren min gikk på medisiner måtte han søke om å beholde førerkortet hvert andre år, men når han slutta på medisiner trengte han ikke lenger. Slik jeg forstod det iallefall.

Uansett flott at det ikke skal være noe problem lengre :) om jeg får denne diagnosen på papiret så endrer det ikke den jeg er så kan ikke forstå at det er diagnosen som tidligere kunne ta fra en retten til å kjøre bil, dette er jo en diagnose som er medfødt så om jeg har adhd nå så har jeg jo alltid hatt det og jeg kjører jo bil nå

Ok. Jeg fikk nemlig beskjed om at det var diagnosen i seg selv,og legeerklæringen som ble skrevet på den tiden hadde ikke fokus på medisineringen med hvordan jeg var preget av sykdommen. Men jeg skal ikke si at det med broen din ikke stemmer for jeg kjenner jo ikke den saken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...