Pringle Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 Noen flere her inne som bekjenner seg til Real Food-bevegelsen? Da jeg skulle ned i vekt denne gangen, ble det først å kutte ned og så ut godterier, kaker og snacks, deretter sukker, så var det naturlig å droppe det meste av ferdigmat og lettprodukter, og redusere mengdene ris, pasta og potet. Jeg er fremdeles et matvrak, men nå er jeg mer opptatt av kvalitet og variasjon, ikke så mye av kvantitet og søtsmak. Det er fantastisk befriende! Jeg har ikke lenger søtsug og sultangst, og jeg føler meg ordentlig og passe mett når jeg har spist, og kjenner tydeligere når jeg er sulten, og da har jeg lyst på mat. Jeg er sikker på at jeg spiser sånn som det er meningen at jeg skal spise. Jeg gjør dette så enkelt som mulig, og synes ikke at jeg er fanatisk. Jeg kutter ikke ut noe mat, bortsett fra det jeg ikke liker. Alt jeg spiser, er dessuten vanlig mat. Det er slående å registrere hvor mye bearbeidet mat som selges i butikkene - og hvor lite det frister meg nå. Jeg bruker ikke mye tid på matlaging, det meste kan spises rått eller ovnsstekt. Formen er myyye bedre. Jeg føler meg opplagt og har et sug etter å bevege meg. Har gått ned fem kilo siden slutten av oktober... men det føles som en bagatell mot det å slippe søtsuget og bekymringen for å bli sulten og matleiheten! 1
Gjest Superwoman! Skrevet 14. desember 2013 #2 Skrevet 14. desember 2013 Spiser du søte ting som frukt og dadler?
zse09 Skrevet 14. desember 2013 #3 Skrevet 14. desember 2013 Kan vel si jeg havner under den kategorien:) Ikke godis og ikke "lyse" produkter(ris, brød ++). Spiser kun rene produkter og merker en forskjell på kroppen! Skulle spise taco idag, tok et salatblad istedenfor tacolefsa.. Nå har den ligget i kjøleskapet, uåpnet, i en evighet og er fortsatt like "god".. Orker ikke å tenke på hva den inneholder :-P 1
Pringle Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Spiser du søte ting som frukt og dadler? Spiser ganske mye frukt (tre porsjoner om dagen), men ikke dadler Av og til honning som søtning, men det er sjelden jeg bruker sånt som trenger søtning (i grunnen bare kakao og pudding). Føler at "liksomgodis" bare vil trigge søtsuget, så ligger unna det. Endret 14. desember 2013 av Pringle
Pringle Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2013 Kan vel si jeg havner under den kategorien:) Ikke godis og ikke "lyse" produkter(ris, brød ++). Spiser kun rene produkter og merker en forskjell på kroppen! Skulle spise taco idag, tok et salatblad istedenfor tacolefsa.. Nå har den ligget i kjøleskapet, uåpnet, i en evighet og er fortsatt like "god".. Orker ikke å tenke på hva den inneholder :-P Ja, jeg kjøpte en pakke tacolefser selv for en tid tilbake og ble "imponert" over at også den sjette og siste var like fin som den første... uhu... Spiser ris og pasta og knekkebrød, da, og av og til et rundstykke, men bakst er ikke noen viktig del av mitt kosthold (lenger).
zse09 Skrevet 14. desember 2013 #6 Skrevet 14. desember 2013 Ja, jeg kjøpte en pakke tacolefser selv for en tid tilbake og ble "imponert" over at også den sjette og siste var like fin som den første... uhu... Spiser ris og pasta og knekkebrød, da, og av og til et rundstykke, men bakst er ikke noen viktig del av mitt kosthold (lenger). Ja, samme med brød.. Har begynt å preppe mat så jeg har alt klart etter jobb og før trening
Pringle Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2013 Ja, samme med brød.. Har begynt å preppe mat så jeg har alt klart etter jobb og før trening Det er viktig, her føres det stålkontroll med kjøleskapet!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Skrevet 14. desember 2013 Paleo altså? Anonymous poster hash: c5925...769
Pringle Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. desember 2013 Paleo altså? Det ligner, men jeg inntar korn, belgvekster, peanøtter og melk, så jeg kan ikke si at jeg passer helt inn der...
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Det ligner, men jeg inntar korn, belgvekster, peanøtter og melk, så jeg kan ikke si at jeg passer helt inn der... Ah, OK. Da ser jeg forskjellen. Peanøtter er belgvekst forresten. Anonymous poster hash: c5925...769
Pringle Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 15. desember 2013 Ah, OK. Da ser jeg forskjellen. Peanøtter er belgvekst forresten. Anonymous poster hash: c5925...769 Jepp. Og dritgodt, kunne aldri unnvært peanøtter!!
Gjest Sebraen Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Du har vel ikke også kuttet ut Pringles? 3
Fråde Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Av typ. ting jeg ser på som "real food" er frukt, grønnsaker og alle typer hvitt kjøtt. Ellers gjelder det å kutte flesket og holde seg til råvarene i kostholdet. Vanligvis bruker jeg å følge matpyramiden :
Pringle Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #14 Skrevet 15. desember 2013 Du har vel ikke også kuttet ut Pringles? Haha, har ikke rørt saltsnacks siden midten av oktober
Pringle Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #15 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Av typ. ting jeg ser på som "real food" er frukt, grønnsaker og alle typer hvitt kjøtt. Ellers gjelder det å kutte flesket og holde seg til råvarene i kostholdet. Vanligvis bruker jeg å følge matpyramiden : Men dette er jo bare én av et tjuetalls(?) mulige matpyramider. Hvert land/region har sin, paleo'erne har sin, lavkarberne har sin, osv... Jeg spiser kjøtt i alle farger, skjærer/heller ikke av fettet hvis det er godt! Men veldig bearbeidet kjøtt holder jeg meg unna. Kan spise litt bacon en sjelden gang, men det er ikke noe fast innslag. Endret 15. desember 2013 av Pringle
Fråde Skrevet 15. desember 2013 #16 Skrevet 15. desember 2013 Men dette er jo bare én av et tjuetalls(?) mulige matpyramider. Hvert land/region har sin, paleo'erne har sin, lavkarberne har sin, osv... Jeg spiser kjøtt i alle farger, skjærer/heller ikke av fettet hvis det er godt! Men veldig bearbeidet kjøtt holder jeg meg unna. Kan spise litt bacon en sjelden gang, men det er ikke noe fast innslag. Jeg tror mye av det avhenger hvor dedikert du er til den enkelte matvei. Flere som sverger til den standariserte pyramiden, andre kanskje til lavkarbo, eller til og med vegetar-pyramiden.
Pringle Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 15. desember 2013 (endret) Jeg tror mye av det avhenger hvor dedikert du er til den enkelte matvei. Flere som sverger til den standariserte pyramiden, andre kanskje til lavkarbo, eller til og med vegetar-pyramiden. Jeg er bare dedikert til meg selv og min egen gane og mage...! Jeg titter litt på alle pyramider, men det er vanskelig å si hva som er i bånn og hva som er på toppen i min. Det varierer også fra dag til dag. Jeg drikker helmelk og spiser yoghurt, kesam og ost, bruker litt fløte innimellom. Smør og olje, aldri margarin. Knekkebrød, havregryn, müsli, ris, pasta, byggryn, potet, søtpotet, bønner og linser. Frukt og grønnsaker. Normale porsjoner fet fisk eller kjøtt til middag, og som pålegg. Et egg hver dag må jeg ha (fatter ikke hvorfor jeg har nektet meg det i tredve år, jeg gremmes.) Nøtter og -smør. Honning, ikke sukker. Skalldyr når jeg har lyst på det. Det beste med dette er at jeg har så god matlyst og har aldri lyst på snop. Og jeg var skikkelig snopesyk i flere år, avbrutt av et par år hvor jeg også "slanket" meg. Men da var jeg mer opptatt av fettinnhold og lettprodukter. Jeg liker å prøve mye metoder, og en mer komplett og naturlig diett frister meg mer nå. Endret 15. desember 2013 av Pringle 3
Fråde Skrevet 15. desember 2013 #18 Skrevet 15. desember 2013 Jeg la selv merke til hvor "oppkvikkende" effekt det hadde å følge pyramiden. Man gjør liksom alt mulig rart for ikke å falle i kategorien feit og latsabb. Forhenværende år veide jeg nok en 5-10 kg mer enn det jeg gjør i dag - alt takket være denne matpyramiden. Er liksom litt forundrende hvordan en liten "småretning" her og der har så mye å si for det faktiske kostholdet - både emosjonelt, fysisk, esoterisk. Hverdagen blir lysere, du føler du har mere energi til overs, smidigheten kommer tilbake og alt føles ett hakk bedre. Var også snopsyk en periode - erstattet dette med frukt, nøtter og grønnsaker. Har ikke sett meg tilbake siden. Dog må jeg innrømme at det er spesielt vanskelig å holde seg unna godteskåla nå i disse juletider... Var hyggelig lesning dette her
Pringle Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #19 Skrevet 15. desember 2013 Jeg la selv merke til hvor "oppkvikkende" effekt det hadde å følge pyramiden. Man gjør liksom alt mulig rart for ikke å falle i kategorien feit og latsabb. Forhenværende år veide jeg nok en 5-10 kg mer enn det jeg gjør i dag - alt takket være denne matpyramiden. Er liksom litt forundrende hvordan en liten "småretning" her og der har så mye å si for det faktiske kostholdet - både emosjonelt, fysisk, esoterisk. Hverdagen blir lysere, du føler du har mere energi til overs, smidigheten kommer tilbake og alt føles ett hakk bedre. Var også snopsyk en periode - erstattet dette med frukt, nøtter og grønnsaker. Har ikke sett meg tilbake siden. Dog må jeg innrømme at det er spesielt vanskelig å holde seg unna godteskåla nå i disse juletider... Var hyggelig lesning dette her Jeg kan forstå at det føles bra å følge en matretning, det gir mening og sammenheng i tilværelsen. Litt som religion (misforstå meg rett). Jeg er såpass egenrådig (tror jeg da) at jeg helst vil sette sammen min egen retning. Enig i at det er mye bedre å spise skikkelig mat! Jeg synes helsemyndighetene har litt feil fokus, det framstår så tørt og kjedelig og prektig; mat er for meg direkte nytelse og velvære, og da kommer også overskuddet, men jeg må selv få velge hva jeg skal spise, og når. Jo mer "fristelser", jo kulere er det å motstå dem, synes jeg! Det eneste jeg har hatt lyst på nå før jul, er Pannettone, noen svære formkaker som innvandrerbutikkene selger. Det venter jeg med til neste år, de har dem nok da også! Og så ribbe, det har jeg faktisk kjøpt, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få i meg 1,6 kilo relativt fett svinekjøtt på en strukturert måte. 2
Gjest rådyr Skrevet 15. desember 2013 #20 Skrevet 15. desember 2013 Jeg er bare dedikert til meg selv og min egen gane og mage...! Jeg titter litt på alle pyramider, men det er vanskelig å si hva som er i bånn og hva som er på toppen i min. Det varierer også fra dag til dag. Jeg drikker helmelk og spiser yoghurt, kesam og ost, bruker litt fløte innimellom. Smør og olje, aldri margarin. Knekkebrød, havregryn, müsli, ris, pasta, byggryn, potet, søtpotet, bønner og linser. Frukt og grønnsaker. Normale porsjoner fet fisk eller kjøtt til middag, og som pålegg. Et egg hver dag må jeg ha (fatter ikke hvorfor jeg har nektet meg det i tredve år, jeg gremmes.) Nøtter og -smør. Honning, ikke sukker. Skalldyr når jeg har lyst på det. Det beste med dette er at jeg har så god matlyst og har aldri lyst på snop. Og jeg var skikkelig snopesyk i flere år, avbrutt av et par år hvor jeg også "slanket" meg. Men da var jeg mer opptatt av fettinnhold og lettprodukter. Jeg liker å prøve mye metoder, og en mer komplett og naturlig diett frister meg mer nå. Er ikke dette helt vanlig mat da? Da spiser jeg også Real food gitt;) Dvs jeg foretrekker skummet melk fremfor helmelk (pga smaken), men da er det kanskje en annen "diett".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå