Gå til innhold

håp for ung ufør ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 30, fikk innvilget aap for 4 år siden. Nav dama sa det var ikke vits å søke ung ufør..Jeg har fått ny lege, veldig hjelpsom ei. Hun har skrevet at jeg ble syk som 23 åring , depresjon og sosial angst. Jeg har jobbet bittelitt hos en i slekta mi som har gård. Jeg stoler jo på han, og i fjøset er jeg alene . Så jeg har jo meldt opp noen timer på meldekort. Nå er jeg redd for at denne lille jobben vil skap problemer for meg, at jeg ikke er syk nok eller noe sånt siden jeg klarte jobben. Det var en liten tillkallingsjobb i små perioder han hadde en annen jobb. Nå er jeg uten jobb igjen. Jeg har alltid disse opp og ned periodene med psyken..

Vil legene på nav skjønne at det går an å ha opp og ned perioder, og at fordi jeg hadde denne lille jobben er jeg ikke i stand ti 100 % jobb i alle bransjer eller ?

Har ingen som helst forventninger, siden det er nav er jeg forberedt på negativt svar.

Anonymous poster hash: 6170e...464
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En strøjobb sier ikke så mye om arbeidsevnen er stabil. Du må ikke høre på hva en tilfeldig saksbehandler i nav mener. Det er andre høyere opp i systemet som gjør de vurderingene. Men ytelsen er ikke lett å få. Det må alvorlig psykisk lidelse til. Du må ha en alvorlig og godt dokumentert sykdom som startet før du fylte 26 år. Du burde søke om tilleggsytelsen ung ufør allerede når du har aap.

Det kan være en komplisert vurdering, så anbefaler hjelp av en advokat (i hvert fall om du får avslag første gangen du søker). Du har rett på fri rettshjelp om du har lav inntekt.

Anonymous poster hash: 19ca0...87c

• Liker 2
Skrevet

må ikke tru nav kjerringa opplyste meg på at det gikk an å søke ung ufør .er som sagt meget forberedt på avslag.(og selvmordstankene blir større og større ) ikke har jeg bare depresjon og angst, økonomiske problemer, kjæreste med kreft, og vi kan ikke få barn =( og nav må jo være vrange i tillegg. Ser ikke poenget med å slite seg gjennom 50 år til med vonde følelser.

Skrevet

Nei, de er dårlige til å opplyse om det, dessverre. Men om man søker og får det innvilget, så er nav pliktig til å etterbetale for de årene man har gått på aap uten å ha fått ung ufør. Be om utskrift av alle journaler på alle steder du har mottatt behandling. Gi nav kun kopier, og behold originalene selv (de er flinke til å "rote bort" viktig dokumentasjon). Av samme grunn, ta vare på all skriftlig dokumentasjon om arbeidsforsøkene dine. Anbefaler virkelig en advokat ved avslag første gangen. Vær forberedt på en lang kamp med flere ankerunder.

• Liker 2
Skrevet

En advokat som har greie på trygderett kan kanskje også gi deg råd om du har en god sak eller ikke. Angst og depresjon alene er sjeldent nok til å få ung ufør, om det ikke er alvorlige behandlingsresistente depresjoner og massive angstlidelser. Men om det er en alvorligere psykisk lidelse i bunnen som gir disse depresjonene, så kan saken være en annen.

Skrevet

må ikke tru nav kjerringa opplyste meg på at det gikk an å søke ung ufør .er som sagt meget forberedt på avslag.(og selvmordstankene blir større og større ) ikke har jeg bare depresjon og angst, økonomiske problemer, kjæreste med kreft, og vi kan ikke få barn =( og nav må jo være vrange i tillegg. Ser ikke poenget med å slite seg gjennom 50 år til med vonde følelser.

Ung ufør er ikke noe man søker om, det er en vurdering nav gjør automatisk. Hvis du hadde hatt krav på det, hadde du fått det.

Anonymous poster hash: a9704...351

• Liker 1
Skrevet

Ung ufør er ikke noe man søker om, det er en vurdering nav gjør automatisk. Hvis du hadde hatt krav på det, hadde du fått det. Anonymous poster hash: a9704...351

Det stemmer ikke alltid. Nav prøver seg ofte med å avvise dette og inke opplyse godt nok om denne tilleggsytelsen. En del får omgjort det lokale kontorets vurdering ved å anke dette. Mange av sakene omgjøres først i Trygderetten.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...