AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #1 Del Skrevet 13. desember 2013 Vi skal kjøpe oss bil nå, og ingen av oss kan noe særlig om bil. Vi tenkte å bruke et sted mellom 100 og 120.000. Det må være god plass til hundebur og hundestæsj i bagasjen, så vi tenkte på stasjonsvogn. Ingen barn, så hvordan baksetet er, er mindre viktig. Det er så mye å velge i at vi ikke vet hvor vi skal begynne... Jeg liker godt å kjøre ford, samboeren liker peugeot. Begge liker mercedes, men de er jo ganske dyre, så da blir det en rimelig gammel en... Jeg liker også SUVer veldig godt, men de er så dyre, og vi bor i Oslo og vil ha en lettparkert bil. Vi vil også ha en trygg bil. Ser folk kjøre mini cooper med hunden usikret, men vi vil ha en bil det blir noe igjen av hvis en varebil kræsjer inn i oss, og plass til å sikre hunden i bur. Hvordan får vi mest for pengene? Hva er viktigst, årsmodell eller hvor mye den har gått? Får vi gjort så veldig mye feil hvis vi kjøper av forhandler? Vi tenkte i utgangspunktet på å kjøpe så ny som mulig, men jeg vet ikke om det er stor forskjell på en 2005-modell og en 2008-modell, og jeg regner med det kommer litt an på bilen også... Og er en 2008-modell bedre enn en 2005-modell, selv om den fra 2008 har gått lenger? Hvor stor motor bør det være på en stasjonsvogn, holder det med 1,8 eller bør vi opp i 2? Jeg tviler sterkt på at vi skal dra noe særlig tungt med den... Hvis noen kan peke oss i noenlunde riktig retning, tipse oss om hva vi skal se etter, hva vi skal styre unna osv, hadde jeg blitt glad Anonymous poster hash: 14fb7...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 13. desember 2013 #2 Del Skrevet 13. desember 2013 Gå på broom sine sider og les om bruktbiler der. Der finnes det endel råd til hvilke biler og årsmodeller som er gode valg eller man bør styre unna. Jeg hadde provblemer med å komme inn på sidene der nå, men den finnes også som app, dvs infoen finnes i broom-appen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butterball Skrevet 13. desember 2013 #3 Del Skrevet 13. desember 2013 Vi kjøpte nettopp en Ford Focus stasjonsvogn, og hadde omtrent samme behovene som deg. Ingen unger, bare glad for god plass og praktisk bil. 2007-modell, kjøpt av forhandler. Ikke gått veldig langt, og betalte i underkant av 120 000 for den. Husker ikke hvor stor motoren er, men er i hvert fall en TDCI. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er knallfornøyd med bilen. Den er knallgod å kjøre, billig i drift, og generell god kjørekomfort. Den er ikke veldig stor til å være stasjonsvogn, men det er akkurat det jeg liker ved den. Fint plass til hundebur og litt bagasje. Føler vi fikk mye bil for pengene, særlig siden bilen var kjøpt ny hos forhandleren vi kjøpte den av, fulgt opp med alle servicer der, og bare hadde hatt en eier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 13. desember 2013 #4 Del Skrevet 13. desember 2013 Toyota Avensis God, gammel traver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #5 Del Skrevet 14. desember 2013 Har du vurdert varebil med grønne skilt? Det fås jo en del stasjonsvogner på den måten. Ellers er Skoda Yeti et godt alternativ - liten grunnflate, kommer seg på skogsveier til hundelufting, passe pålitelig bil. Dacia Sandero er heller ikke å forakte. Når det kommer til alder vs kjørelengde: Slitasjen på vedlikeholdsdeler kommer av kjøringen. Men det er klart at gummipakninger og -slanger, og også registerreimen er deler som blir svakere med åra. Her er det ikke fasittsvar. Det viktigste for meg er å se an forrige eier. Servicehefte og gjerne oppfølging på merkeverksted er et must i denne prisklassen. Biler: Les deg opp om Skoda Yeti, Toyota Verso, Avensis, Mazda 6, Volvo V50 og Ford Focus. Det er gjerne de som er blant de pålitelige og som passer for deg, med hver sine svakheter.Anonymous poster hash: dfd84...b93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Del Skrevet 15. desember 2013 Tusen takk for tips, alle sammen Liker avensis, focus og mazda 6. Virker som man kan få ganske mye for prisen. Får lese mer om hva man skal passe på, f.eks. om de ruster lett. Dacia har jeg aldri hørt om en gang, er det en slags billigvariant av renault? Virka sånn på wikipedia. Anonymous poster hash: 14fb7...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Del Skrevet 16. desember 2013 Jepp, Dacia er gamle Renault. Høres fryktelig ut, men det er to fordeler med det: - Teknologien er velprøvd og robust - De har nesten ikke utstyr som kan gå i stykker På mange moderne biler kan det hende at hvus du ødelegger speilet så vil forhandleren gjøre deg 10-15000kr fattigerr. Dette kjøper jeg hele biler for... Mazda er på en måte Ford sin Skoda. Du må være veldig obs på rust, så servicehefte er, som sagt, helt vesentlig. Et viktig poeng er at nå er den perfekte tiden å kjøpe bruktbil på. Bruktmarkedet er nede, og årsslutt betyr ofte at tom. forhandlere er villige til å la biler gå svært billig. Kjøpte en Honda til 25% rabatt etter to måneders forhandlinger nylig. Sjelden bil = vanskelig å selge.Anonymous poster hash: dfd84...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå