Gå til innhold

Bruk av (sic!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig dette er et teit spørsmål, men ser dette med ujevne mellomrom. Hva i alle dager betyr det egentlig? :klo:

F.eks dette eksempelet fra en tråd her inne

Hvorfor tror du at jeg stadig kommer for sent og forventer særbehandling(SIC!) ?

Anonymous poster hash: 76c15...22d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig dette er et teit spørsmål, men ser dette med ujevne mellomrom. Hva i alle dager betyr det egentlig? :klo:

Jeg la merke til denne, jeg også, og glad du tok det opp, for her er det brukt feil. Sic betyr "således", og viser til at "akkurat sånn" ble det skrevet, i tilfeller der man refererer til et ord/uttrykk som ble skrevet galt eller på en annerledes måte enn vanlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 76c15...22d

Riktig som det sies over her, jeg vil bare legge til en ting: Det du siterte er faktisk feil bruk av "sic". Det skal brukes når noe skrives feil eller når stavemåten er uvanlig, ikke når man er uenig i budskapet.

Som regel ser du "sic" brukt for eksempel når mediene gjengir en håndskreven lapp der et eller flere ord er skrevet feil. Man retter ikke på feilen, siden det da ikke blir et ekte sitat, men gjengir den med "(sic") som en beskjed om at det faktisk var skrevet slik.

Anonymous poster hash: 5ab52...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...