mmmils Skrevet 13. desember 2013 #1 Skrevet 13. desember 2013 Hei. Har i utrolig lang tid slitt med kronisk elveblest, hevelse i svelg, hele kroppsdeler som armer, ben fingre, spessielt rundt øyne og i lepper og ellers utslett over hele kroppen. Har prøvd et titalls antall medisiner men ingen fungerer. Lurer derfor på om noen har noen erfaringer om dette som kan deles?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #2 Skrevet 13. desember 2013 Jeg har kronisk elveblest. Bare på huden da, det begynner med kløe som utvikler seg til røde nupper og flekker. Jeg bruker allergitabletter hver dag, morgen og kveld. Nå bruker jeg aerius, synes den fungerer greit. Har også brukt Telfast, den virket i starten, men etterhvert så stoppet virkningene. Anonymous poster hash: 3d2be...b16
saranghae Skrevet 13. desember 2013 #3 Skrevet 13. desember 2013 jeg sliter også med kronisk elveblest hver dag, verst på vinteren deffinitvt!!! men jeg har funnet en medisin som virker nå, cetrizirin!! tar en liten pille hver morgen og har ingen utbrudd, symptomer, merker straks om jeg glemmer pillen en dag, da smyger kløen seg på!! prøv cetrizin!
Gjest Thymus Skrevet 13. desember 2013 #4 Skrevet 13. desember 2013 Det må være veldig plagsomt, og ganske skremmende?! Vet ikke hva slags medisiner du skal prøve, men har du forsøkt to ulike typer sammen? Allergimedisiner funker på to ulike(?) reseptorer, så en kombinasjon av riktige medisiner kan gjøre underverker (: Antar du snakker med lege om dette??
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #5 Skrevet 13. desember 2013 Jeg er over 30 og har i følge mamma hatt elveblest siden jeg var omtrent 2. Tror nesten ikke det er et eneste sted på kroppen jeg ikke har hovna opp. Husker ikke alle medisinene jeg har prøvd, men har hvertfall vært gjennom Zyrtec, Cetrizin, Telfast og Loratadin. Bruker Loratadin nå og synes det funker helt supert, hvertfall så har jeg såpass tro på at det funker at jeg ikke tør å ikke ta de...For ca seks år siden var jeg til utredning på sykehus, men det eneste de hadde å foreslå var immunhemmende midler og det hadde jeg overhodet ikke lyst til å prøve. Da jeg skulle dit måtte jeg først ta en ukes pause fra tablettene, og jeg har aldri sett så ille ut i ansiktet som da jeg møtte opp på sykehuset. Det var rett og slett helt jævlig. Faren min hadde også elveblest da han var yngre, men han "vokste det av seg" da han nærmet seg 30. Da jeg var yngre var jeg sikker på at det samme ikke kom til å skje med meg, men jeg er faktisk betraktelig mye bedre nå enn jeg var for 4-5 år siden! Kan ikke huske sist gang jeg måtte ise ned øyelokk eller deler av leppene. Hender fortsatt jeg kjenner bittelitt til det, men stort sett vil jeg si jeg er kvitt det. Men tablettene fortsetter jeg med, bare sånn i tilfelle. Noen av grunnene til at jeg er bedre nå er nok at jeg har en mye jevnere døgnrytme og spiser bedre enn da jeg var student. Det var nemlig da det var verst. Så i tillegg til medisiner så er det nok lurt å leve sånn passe sunt, sørge for å få nok søvn om natta og passe på at kroppen ellers er ganske frisk. Og ja, det er veldig plagsomt og skremmende! Har hovna skikkelig opp i halsen bare én gang, heldigvis. Det var helt jævlig å måtte prøve å sove sittende for i det hele tatt være sikker på å få puste, og jeg var nesten litt redd for å kveles mens jeg sov. Selvsagt var dette natta før jeg skulle ha eksamen. Gikk ikke så bra med den, kan man si... Anonymous poster hash: 175ec...60f
mmmils Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2013 Åh tusen takk for mange svar! Jeg har prøvd cetrizin, telfast, aerius og atarax som ikke har fungert. Tar prednisolon (kortison) når det er helt krise, det vil si når jeg begynner å hovne opp i svelg. Kan jo ikke akkurat leve på kortison da dette ikke er bra for kroppen i det hele tatt. Har vært hos fastlegen min kanskje 15 ganger med dette, akkutt legevakt 3 ganger og hudspessialist 3 ganger. De virker ikke intressert i å sette igang noen utredning.. Nå skal det sies at jeg ER student og også har det værst rett før eksamen! det er mye mulig at kosthold, søvn og ikke minst STRESS har noe med dette å gjøre. Det er hvertfall helt grusomt og går utrolig mye utover livskvaliteten. Jeg håper jo så veldig veldig veldig at det skal gå bort etterhvert, hudlegen sier at det "brenner" ut når det "vil", og at kroppen bare "er" sånn... skuffende at spesialister innenfor dette ikke vet hva som kan gjøres..
mmmils Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2013 Det må være veldig plagsomt, og ganske skremmende?! Vet ikke hva slags medisiner du skal prøve, men har du forsøkt to ulike typer sammen? Allergimedisiner funker på to ulike(?) reseptorer, så en kombinasjon av riktige medisiner kan gjøre underverker (: Antar du snakker med lege om dette?? Har snakket med lege om det og har prøvd og kombinere alle medisinene jeg har (atarax/cetrizin, telfast, aerius, atarax og you name it). Det ser desverre ikke ut til å fungere noe særlig :/
mmmils Skrevet 14. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. desember 2013 jeg sliter også med kronisk elveblest hver dag, verst på vinteren deffinitvt!!! men jeg har funnet en medisin som virker nå, cetrizirin!! tar en liten pille hver morgen og har ingen utbrudd, symptomer, merker straks om jeg glemmer pillen en dag, da smyger kløen seg på!! prøv cetrizin! Gikk på 6 cetrizin daglig + 2 atarax uten virkning.. skulle ønske det fungerte for meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå