Gjest Naria Skrevet 17. desember 2013 #81 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har micro, men bruker den ikke så veldig ofte. Et par ganger i måneden i snitt kanskje. Vil allikevel ikke være den foruten, den er veldig grei når jeg trenger å tine ting kjapt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #82 Skrevet 17. desember 2013 Aldri hatt det, og har aldri savnet det. Hva i al verden ska jeg bruke den til? Enda mere benkefyll. Ser noen sier de bruker til å varme rester, smelte smør. Folk levde da før microen kom, og det er da ikke så mange år den har vært på markedet for privathusholdningen Smelte smør tar meg ikke mange sekundene på ovnen Anonymous poster hash: d5b85...f50 1
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #83 Skrevet 17. desember 2013 Smelte smør tar meg ikke mange sekundene på ovnen Anonymous poster hash: d5b85...f50 Legg til noen sekunder for å vaske kjelen Selvsagt har man ikke microbølgeovn bare for å smelte smør. For meg er det grøten som er hovedpoenget. Egentlig er hele poenget å slippe oppvask. Jeg har ikke SÅ mange kjeler og når det skal kokes/stekes poteter, grønnsaker og kjøtt.. pluss kanskje saus, så er det ingen plater og ingen kjeler igjen. Dermed er microen kjekk å ha til småting som bare trenger litt oppvarming, eller et par spiseskjeer smør som skal smeltes. Jeg MÅ ikke ha den, men den sparer meg for mye oppvask.. og tid. Litt som oppvaskmaskinen. Jeg kunne ha vasket opp for hånd, men jeg vet at jeg ville brukt mye tid og tålmodighet på jobben. 3
Gjest Ciegus Skrevet 17. desember 2013 #84 Skrevet 17. desember 2013 Aldri hatt det, og har aldri savnet det. Hva i al verden ska jeg bruke den til? Enda mere benkefyll. Ser noen sier de bruker til å varme rester, smelte smør. Folk levde da før microen kom, og det er da ikke så mange år den har vært på markedet for privathusholdningen Anonymous poster hash: d5b85...f50 Hva er poenget ditt egentlig? At det man kan leve uten, bør man være uten? Vel, da kan man jo kaste vannkokeren og oppvaskmaskinen også, man levde tross alt før det kom. Det er jo ingen som påstår at mikroen er livsnødvendig, så det blir et litt merkelig argument fra din side... 1
Stormborn Skrevet 17. desember 2013 #85 Skrevet 17. desember 2013 Legg til noen sekunder for å vaske kjelen Selvsagt har man ikke microbølgeovn bare for å smelte smør. For meg er det grøten som er hovedpoenget. Egentlig er hele poenget å slippe oppvask. Jeg har ikke SÅ mange kjeler og når det skal kokes/stekes poteter, grønnsaker og kjøtt.. pluss kanskje saus, så er det ingen plater og ingen kjeler igjen. Dermed er microen kjekk å ha til småting som bare trenger litt oppvarming, eller et par spiseskjeer smør som skal smeltes. Jeg MÅ ikke ha den, men den sparer meg for mye oppvask.. og tid. Litt som oppvaskmaskinen. Jeg kunne ha vasket opp for hånd, men jeg vet at jeg ville brukt mye tid og tålmodighet på jobben. Smelter du smøret løst i microen eller? Jeg har faktisk ikke micro, har hatt det før og savner det litt... Blir nok micro i nye huset
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #86 Skrevet 17. desember 2013 Smelter du smøret løst i microen eller? Jeg har faktisk ikke micro, har hatt det før og savner det litt... Blir nok micro i nye huset I en liten kopp eller bolle (avhengig av mengde). Om det bare skal være smeltet smør (f.eks til fisk) kan den samme koppen brukes til servering og en kopp tar minimal plass i oppvaskmaskinen. En kjele skal stort sett vaskes for hånd. Og nei, jeg har ikke noen liten smørsmelte-kjele.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #87 Skrevet 17. desember 2013 Vi kjøpte nytt kjøkken nå, og hhar integrert mikro over komfyren. Bruker den hele tiden! Erstating, middagsglass, smørsmelting, tacolefser, varme melk til baking, varme rester. Bruker den også til å varme bakte poteter før de går i ovnen, mye raskere!:-DAnonymous poster hash: 17d51...e34
TøydukkeAnna Skrevet 17. desember 2013 #88 Skrevet 17. desember 2013 Ja jeg har mikro, mikropopcorn Veldig greit å varme opp middagsrester, og det blir det en del av, lager ofte store porsjoner og varmer opp. Greit når man bor alene. Varmer tacolefser, tiner brød.
Stormborn Skrevet 17. desember 2013 #89 Skrevet 17. desember 2013 I en liten kopp eller bolle (avhengig av mengde). Om det bare skal være smeltet smør (f.eks til fisk) kan den samme koppen brukes til servering og en kopp tar minimal plass i oppvaskmaskinen. En kjele skal stort sett vaskes for hånd. Og nei, jeg har ikke noen liten smørsmelte-kjele. Har ikke oppvaskmaskin heller jeg, så jeg vasker opp alt og da er kopper verre
Gjest Funky Punk Skrevet 17. desember 2013 #90 Skrevet 17. desember 2013 sorry Funky Punk. Du kan smelte ost i ovnen, men det blir ikke det samme. Brødet blir sprøtt og osten smelter helt anderledes, og det tar en del minutter i ovnen. 45 sec i microen Smelte smør tar MYE lengre tid, gryten skal bli varm, så skal smøret smelte - micro - 20-30 sec. Kan fortsette med alt, men det er jo så klart bare snakk om 2-3 eller 5-6 minutter ekstra, men det blir mye igjennom et helt liv :D Og jeg glemte å nevne Fjordland kan ikke lage alle dem ved oppkok :D Hook, line and sinker Yuk, Fjordland spises ikke her i det hele tatt, men ok, jeg ser at det tar kortere tid med det andre Uansett så fungerer det bra for meg å gjøre det ved å bruke ovnen. Smelte smør gjør jeg jo mens jeg gjør andre ting, så tenker ikke over at det tar litt lengre tid 1
Corvo Skrevet 17. desember 2013 #91 Skrevet 17. desember 2013 Yuk, Fjordland spises ikke her i det hele tatt, men ok, jeg ser at det tar kortere tid med det andre Uansett så fungerer det bra for meg å gjøre det ved å bruke ovnen. Smelte smør gjør jeg jo mens jeg gjør andre ting, så tenker ikke over at det tar litt lengre tid Der avslørte du kjønnet ditt i allefall. "gjøre andre ting mens smøret smelt" Tenk om det brenner seg! Og det finnes flere fjordland som smaker ganske godt så ikke si "yukk". Jeg er klar over at mange påstår de ikke liker det, men jeg har smakt masse hjemmelaget mat (ikke min mor) som smaker verre en fjordland. Så enten er du veldig kresen eller så sitter det i hodet ditt :D (Men det er en helt annen debatt)
Gjest Funky Punk Skrevet 17. desember 2013 #92 Skrevet 17. desember 2013 Har ikke opplevd at det har brent seg enda 1
Gjøa Skrevet 17. desember 2013 #93 Skrevet 17. desember 2013 Har micro, trenger den ikke. Bruker den til popkorn og varming av tacolefser.
Gjest Mary Quant Skrevet 17. desember 2013 #94 Skrevet 17. desember 2013 Man kan sterilisere flasker og smokker i en kjele, men risikoen for å tørrkoke en kjele med flasker og smokker i når man er litt i tåka er stor. Dessuten så er dette både dyrt og farlig i lengden. Da er det mye enklere med en microsterilisator hvor man slipper å tenke på dette. Jeg har flere barn og brukt flasker til noen av dem. Har aldri noensinne opplevd å tørrkoke gryter. Tror mange av disse nyere produktene er et resultat av massiv markedsføring som overbeviser lett påvirkelige gravide kvinner til å tro at disse produktene bare MÅ man ha. 2
Gjest Mary Quant Skrevet 17. desember 2013 #95 Skrevet 17. desember 2013 Nei, jeg har ikke mikrobølgeovn og skal heller aldri ha det. Er nok stråling i hjemmene våre fra før, og for meg er mikrobølgeovn et totalt unødvendig produkt. Synes det er en tankevekker at det er forbudt å bruke mikrobølgeovn til oppvarming av morsmelk på sykehus i Norge, da babyene ikke har fullt utviklet immunforsvar. Folkets Strålevern mener den kunnskapen vi har i dag tilsier at mikrobølgeovner bør forbys. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 17. desember 2013 #96 Skrevet 17. desember 2013 Jeg har flere barn og brukt flasker til noen av dem. Har aldri noensinne opplevd å tørrkoke gryter. Tror mange av disse nyere produktene er et resultat av massiv markedsføring som overbeviser lett påvirkelige gravide kvinner til å tro at disse produktene bare MÅ man ha. Mtp på at brannvesenet rykker ut pga tørrkokte kjeler flere ganger pr uke, så er det faktisk tryggere å bruke andre metoder. Bare fordi 1 person sier at de aldri har opplevd det, så betyr det ikke at det ikke skjer ofte 1
loffen Skrevet 17. desember 2013 #97 Skrevet 17. desember 2013 Ja, vi har integrert micro i kjøkkeninredingen. I dag reddet den middagen, da jeg hadde glemt å ta kylling opp av fryseren og jeg kunne tine den litt i micro'n. Bruker den ellers til å varme middagsrester, lage en kopp kakao i en fei, smelte smør, varmer melk når jeg baker, lage en posjon havregrøt på 2 min., varme tacolefser og masse annet. Er veldig kjekk å ha!
Gjest Mary Quant Skrevet 17. desember 2013 #98 Skrevet 17. desember 2013 Mtp på at brannvesenet rykker ut pga tørrkokte kjeler flere ganger pr uke, så er det faktisk tryggere å bruke andre metoder. Bare fordi 1 person sier at de aldri har opplevd det, så betyr det ikke at det ikke skjer ofte Det er oftest til mennesker som er alkoholpåvirket.
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #99 Skrevet 17. desember 2013 Det er oftest til mennesker som er alkoholpåvirket. Og de som har sånn mammatåke... Eller eldre mennesker... Og mennesker som sover dårlig og slukner på sofaen.
Alayne Skrevet 17. desember 2013 #100 Skrevet 17. desember 2013 Nei, jeg har ikke mikrobølgeovn og skal heller aldri ha det. Er nok stråling i hjemmene våre fra før, og for meg er mikrobølgeovn et totalt unødvendig produkt. Synes det er en tankevekker at det er forbudt å bruke mikrobølgeovn til oppvarming av morsmelk på sykehus i Norge, da babyene ikke har fullt utviklet immunforsvar. Folkets Strålevern mener den kunnskapen vi har i dag tilsier at mikrobølgeovner bør forbys. Folkets strålevern er ikke akkurat upartiske for å si det mildt. Grunnen til at mikrobølgeovn ikke benyttes på sykehus til å varme opp melk er fordi det kan varmes ujevnt, og fordi deler av melken kan bli så varm at proteiner denatureres (og dermed ikke er fungerende lengre), ikke fordi stråling er skadelig. Se f.eks. her. Strålingen fra en mikrobølgeovn er ikke skadelig. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå