Corvo Skrevet 16. desember 2013 #61 Skrevet 16. desember 2013 Fikk min første mikrobølgeovn for 1 år siden. Det var mannen som kom hjem med en som kompisen hans skulle kaste. Den funker helt greit, men blir lite brukt. Tiner mat i god tid før jeg skal bruke det, eller tiner det i kaldt vann som jeg alltid har gjort. Vet egentlig ikke hva jeg ka bruke den til, bortsett fra å lage karameller i mikroen Smeltet ost på brødskiven, varme rester(eks. gryteretter), smelte smør, varme/tine boller raskt osv.
Sugerøret Skrevet 16. desember 2013 #62 Skrevet 16. desember 2013 Japp. Kjekt til å varme opp middagsrester eller annet om en ting er "inn" eller ut- gir jeg blanke Piip i
Sugerøret Skrevet 16. desember 2013 #63 Skrevet 16. desember 2013 (endret) Dobbelt Endret 16. desember 2013 av Kårky
Gjest Funky Punk Skrevet 16. desember 2013 #64 Skrevet 16. desember 2013 Smeltet ost på brødskiven, varme rester(eks. gryteretter), smelte smør, varme/tine boller raskt osv. Stekeovnen og stekeplatene fungerer jo til alt dette, og det tar jo ikke så grusomt lang tid heller 3
Gjest Ciegus Skrevet 16. desember 2013 #65 Skrevet 16. desember 2013 ø Stekeovnen og stekeplatene fungerer jo til alt dette, og det tar jo ikke så grusomt lang tid heller Har man det travelt tar det ganske mye lenger tid, avhengig av hvor god ovn man har. Skal jeg for eksempel varme middagsrester det 4 min i mikro, minst 10 på ovnen. Skal jeg varme boller må jeg vente på at ovnen blir varm, og det er litt bortkastet om man skal ha EN bolle... Har ikke mikro nå da, og savner det ikke veldig. Men det ender opp med at jeg lager frokost på skolen ganske ofte da, for der har de mikro... Har man induksjonsovn vil nok behovet for mikro bli enda mindre.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2013 #66 Skrevet 16. desember 2013 Spørsmålet om mikrobølgeovn er ut ble allerede diskutert for 8 år siden på VGD: http://vgd.no/forbruker/mat-og-drikke/tema/852648/tittel/er-mikroboelgeovn-ut Det er vel helst noen leverandører av nytt kjøkkenutstyr som de vil selge mer av, som leverer denne informasjonen til tidsskrift og hjem/interiør-nettsteder. Anonymous poster hash: 0ad70...5e1
Gjest shockgirl Skrevet 16. desember 2013 #67 Skrevet 16. desember 2013 Ja, har en gammel svær dings som jeg arva av en bekjent. Kjekt å ha. Blir brukt mye til å lage ostesmørbrød f.eks.
Gjest Funky Punk Skrevet 16. desember 2013 #68 Skrevet 16. desember 2013 Har man det travelt tar det ganske mye lenger tid, avhengig av hvor god ovn man har. Skal jeg for eksempel varme middagsrester det 4 min i mikro, minst 10 på ovnen. Skal jeg varme boller må jeg vente på at ovnen blir varm, og det er litt bortkastet om man skal ha EN bolle... Har ikke mikro nå da, og savner det ikke veldig. Men det ender opp med at jeg lager frokost på skolen ganske ofte da, for der har de mikro... Har man induksjonsovn vil nok behovet for mikro bli enda mindre. Har ikke induksjon, men likevel bruker jeg aldri mikroen. Men det faller naturlig for meg å tine maten langsomt i kjøleskap (eller i kaldt vann om jeg har det travelt), og samme hvor travelt jeg har det så klarer jeg likevel å bruke 10 minutter ekstra på å varme mat på ovnen. Men det handler vel mye om hva man er vant til og hvordan man lever vil jeg tro. Kom forresten på en ting som jeg bruker mikroen til, og det er å lage ostechips. Er så lett at det brenner seg i ovnen
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. desember 2013 #69 Skrevet 16. desember 2013 jeg orker aldri å varme restemat skikkelig på komfyren. så da blir det micro levde uten en i rundt tre uker, å det var en prøvelse for tolmodigheten
ini Skrevet 16. desember 2013 #70 Skrevet 16. desember 2013 Har faktisk ikke! Men jeg leier møblert, og har ikke giddet å kjøpe det nå. Men neste gang jeg flytter... da blir det micropopcorn da! Eh... jeg mener microbølgeovn. Og micropopcorn. :D
Corvo Skrevet 17. desember 2013 #71 Skrevet 17. desember 2013 Stekeovnen og stekeplatene fungerer jo til alt dette, og det tar jo ikke så grusomt lang tid heller sorry Funky Punk. Du kan smelte ost i ovnen, men det blir ikke det samme. Brødet blir sprøtt og osten smelter helt anderledes, og det tar en del minutter i ovnen. 45 sec i microen Smelte smør tar MYE lengre tid, gryten skal bli varm, så skal smøret smelte - micro - 20-30 sec. Kan fortsette med alt, men det er jo så klart bare snakk om 2-3 eller 5-6 minutter ekstra, men det blir mye igjennom et helt liv :D Og jeg glemte å nevne Fjordland kan ikke lage alle dem ved oppkok :D Hook, line and sinker 1
Gjest Ciegus Skrevet 17. desember 2013 #72 Skrevet 17. desember 2013 sorry Funky Punk. Du kan smelte ost i ovnen, men det blir ikke det samme. Brødet blir sprøtt og osten smelter helt anderledes, og det tar en del minutter i ovnen. 45 sec i microen Her er jeg ganske uenig med deg, for det er jo nettopp fordi brødet blir sprøtt og smelter slik det gjør at ostesmørbrød i ovn er BEST! Ostesmørbrød i mikro har jeg ikke laget siden jeg var 10 år og oppdaget hvor ekkelt det var i forhold til i ovn/stekepanne... 3
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #73 Skrevet 17. desember 2013 Helt enig mht brød/ostesmørbrød. Blir bare seigt og vassent. Her i huset får ikke brød eller noen type kjøtt nærme seg microen (om det da ikke er ferdige retter som skal varmes opp). Selv om microen har tiningsfunksjon, så tør jeg ikke tine kjøtt i den heller. Men det hender at jeg har ferdige kjøttboller eller karbonader i frysen som får seg en liten lunk.
Corvo Skrevet 17. desember 2013 #74 Skrevet 17. desember 2013 Her er jeg ganske uenig med deg, for det er jo nettopp fordi brødet blir sprøtt og smelter slik det gjør at ostesmørbrød i ovn er BEST! Ostesmørbrød i mikro har jeg ikke laget siden jeg var 10 år og oppdaget hvor ekkelt det var i forhold til i ovn/stekepanne... Da er du jo faktisk helt enig med meg, siden jeg sier at det ikke blir det samme Jeg tror ikke jeg sa at det er bedre i microen :D Selv synes jeg micro-ostebrød er fantastisk godt! Men det er BEDRE i ovnen og det tar lengre tid :D
Corvo Skrevet 17. desember 2013 #75 Skrevet 17. desember 2013 Helt enig mht brød/ostesmørbrød. Blir bare seigt og vassent. Her i huset får ikke brød eller noen type kjøtt nærme seg microen (om det da ikke er ferdige retter som skal varmes opp). Selv om microen har tiningsfunksjon, så tør jeg ikke tine kjøtt i den heller. Men det hender at jeg har ferdige kjøttboller eller karbonader i frysen som får seg en liten lunk. Seigt og vassent? Hva slags brød er det dere spiser? Yukk, det blir mykt, ja, men det blir ikke vassent hvis du ikke "over"-koker det. Smeltet ost på brød i microen er tydeligvis vanskeligere for folk enn hva jeg fryktet. Never fear, den dagen jeg vinner i lotto skal jeg betale for en "info-mercial" som forklarer alle hva trikset er i beste sendetid på TV!
sullå Skrevet 17. desember 2013 #76 Skrevet 17. desember 2013 Vi har micro. Den brukes ikke så ofte, men jeg ville aldri vært uten den. Microen brukes til å varme opp middagsrester, og til å smelte smør. Ellers står den ikke i veien heller.
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #77 Skrevet 17. desember 2013 Seigt og vassent? Hva slags brød er det dere spiser? Yukk, det blir mykt, ja, men det blir ikke vassent hvis du ikke "over"-koker det. Smeltet ost på brød i microen er tydeligvis vanskeligere for folk enn hva jeg fryktet. Never fear, den dagen jeg vinner i lotto skal jeg betale for en "info-mercial" som forklarer alle hva trikset er i beste sendetid på TV! Seigt og vassent = ostesmørbrød Kommer sikkert an på hvordan man liker dette smørbrødet, men jeg vil helst ha det sprøtt både under og over. I micro blir det mykt og "vassent" begge steder. Husker at det var en stor slager på 80-tallet da microen kom inn i huset for første gang, men interessen har avtatt en god del.
MissEi Skrevet 17. desember 2013 #78 Skrevet 17. desember 2013 Hvordan skal jeg ellers lage popcorn ?
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. desember 2013 #79 Skrevet 17. desember 2013 Jeg hadde, men den brente opp etter en ukes bruk, har ikke savnet det siden.
Corvo Skrevet 17. desember 2013 #80 Skrevet 17. desember 2013 Seigt og vassent = ostesmørbrød Kommer sikkert an på hvordan man liker dette smørbrødet, men jeg vil helst ha det sprøtt både under og over. I micro blir det mykt og "vassent" begge steder. Husker at det var en stor slager på 80-tallet da microen kom inn i huset for første gang, men interessen har avtatt en god del. "interessen" for vann var omtrent 0 i flere hundre år i europa, det gjør det ikke mindre supert av den grunn Men jeg skal gi deg det at ostesmørbrød i ovn er mye bedre hvis du tar deg god til og det blir skikkelig sprøtt :D Selv synes jeg hvertfall at ostebrød i microen er veldig godt med litt piffi på og melk ved siden av. Nom-nom-nom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå