Gå til innhold

Når skal man gi opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, er man usikker i trafikken, så er man ikke en god sjåfør, punktom.

Så det var henvist til 140 timer som anbefalt mengde i et innlegg her i denne tråden? Seriøst? Jeg hadde 6 kjøretimer på kjøreskole, etter å ha øvelseskjørt litt med en venninne.

Anonymous poster hash: e3a6d...0f0

Vil heller ha en usikker sjåfør, enn en "verdensmester".

Og de fleste trenger mer enn det du tydeligvis trengte. Det er jo ikke snakk om å ha 140 kjøretimer på kjøreskole, men at man må få kjørt mye utenom for å få det til å sitte skikkelig. Inkludert alle timene jeg kjørte med familie, kjørte jeg nok i godt over 100 timer. Husker ikke antall akkurat nå, men er ihvertfall mer enn 6 timer som er obligatorisk totalt for å kunne ta lappen og.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner det er tøft om du ikke får øveleskjørt ellers. Jeg var så heldig at eksen lærte meg opp. Kjørte gjennom Sverige og Danmark og ble temmelig kald bak rattet. Trengte bare de obligatoriske timene før jeg tok lappen.

Håper det ordner seg :) Du blir nok tryggere etterhvert skal du se.

Da skulle du ikke hatt lappen. Det er forbudt å øvelseskjøre privat i Danmark, og man er pliktig til å sette seg inn i lover og regler i det landet man skal kjøre i.

Anonymous poster hash: f6223...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Da skulle du ikke hatt lappen. Det er forbudt å øvelseskjøre privat i Danmark, og man er pliktig til å sette seg inn i lover og regler i det landet man skal kjøre i. Anonymous poster hash: f6223...279

Skulle ikke hatt lappen? Tok den med glans jeg ;) Kjørte ikke i byen da. Kun motorvei/landeveien, gikk så fint så.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ikke hatt lappen? Tok den med glans jeg ;) Kjørte ikke i byen da. Kun motorvei/landeveien, gikk så fint så.

Fordi du hadde flaks når du brøt reglene i Danmark, ikke fordi du fortjente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Fordi du hadde flaks når du brøt reglene i Danmark, ikke fordi du fortjente det. Anonymous poster hash: f6223...279

Fortjente det? Jeg tok de obligatoriske timene og betalte for lappen som alle andre. Og jeg jeg kjørte ikke bare i Danmark. Jeg kjørte bl.a i Danmark og Sverige. I tillegg til i Norge.

Uansett hva du mener jeg fortjener eller ikke så er dette helt OT så legger dette dødt nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik å forstå at man allerede skal kunne å kjøre før man melder seg på kjøreskole? :glare: Jeg har tenkt å begynne å ta lappen i år, men jeg har heller INGEN å øvelseskjøre med, de fleste har ikke lappen og de som har lappen har ikke bil fordi de har bosatt seg sentralt og ikke trenger den for tiden og er ikke gamle nok til å øvelseskjøre med noen heller.....

Jeg trodde man skulle lære å kjøre på en trafikkskole og at det var det man betalte for. Men hvis det er slik at man helst skal kunne kjøre fra før så virker det jo rimelig håpløst da.

Anonymous poster hash: 59f09...0cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

Er det slik å forstå at man allerede skal kunne å kjøre før man melder seg på kjøreskole? :glare: Jeg har tenkt å begynne å ta lappen i år, men jeg har heller INGEN å øvelseskjøre med, de fleste har ikke lappen og de som har lappen har ikke bil fordi de har bosatt seg sentralt og ikke trenger den for tiden og er ikke gamle nok til å øvelseskjøre med noen heller.....

Jeg trodde man skulle lære å kjøre på en trafikkskole og at det var det man betalte for. Men hvis det er slik at man helst skal kunne kjøre fra før så virker det jo rimelig håpløst da.

Nei da.Jeg hadde ingen og øvelseskjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å henge opp lapp på nærbutikken/samfunnshuset/biblioteket hvor du skriver at du trenger noen å øvelseskjøre med, og at du ikke har bil selv. Og at du betaler litt for tjenesten?

Anonymous poster hash: f6a42...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å henge opp lapp på nærbutikken/samfunnshuset/biblioteket hvor du skriver at du trenger noen å øvelseskjøre med, og at du ikke har bil selv. Og at du betaler litt for tjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg hadde ingen å øvelseskjøre med (bodde 200 mil fra mamma og pappa), men greide det fint likevel.

Dette er jo veldig individuelt, noen trenger nok å øvelseskjøre mer (eventuelt må man betale ekstremt mye for mangemange kjøretimer) enn andre. Holder det ikke med kjøretimer er det lurt å gjøre slik som foreslått over, å søke etter noen som vil øvelseskjøre mot litt betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og for å prøve å hjelpe deg TS, så må du bare stole på deg selv og dine ferdigheter. Og faktisk ta sjangser. Når du skifter felt, ikke nørl. Se i speilet at det er plass, sjekk blindsona, sett på blinklys, og sving over. Du klarer det når du slipper tvilen på deg selv

Er det noe man ikke skal, så er det å ta sjanser i trafikken!

TS, jeg hadde det på samme måte. Jeg tok også all kjøring via kjøreskole fordi jeg var student i en annen del av landet enn familien min, og hadde ingen å øvelseskjøre med. Det viktigste du lærer deg er å se deg for, observere hva andre i trafikken gjør, tenke fremover og gi tegn slik at andre vet hva du har tenkt å gjøre. Det tekniske med kjøringen kommer etter hvert som du får mer trening. Er du usikker på om du kan skifte felt, så gjør du ikke det, men venter til du er sikker. Men for å få det til, må man altså tenke fremover, slik at man holder farten og rekker å skifte. Etter hvert som du har mer trening, vil du lettere kunne beregne om du rekker det eller ikke.

Ikke la deg stresse av andre trafikanter. De ser at du er under opplæring og bør ta hensyn til det. Dessverre er det noen som absolutt må vise sin vrede over at du kjører litt sakte eller nøler litt med hva du skal. Pust rolig og fokusér på det du skal, ikke la noen distrahere deg.

Du kommer til å klare dette, men må bare få mer erfaring slik at du stoler på dine egne ferdigheter. Og husk at du som regel alltid kan kjøre ut til siden og slippe andre frem eller stoppe hvis du er usikker.

Bare ikke ta sjanser!

Anonymous poster hash: 8c614...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo ulovlig, oppfordring til svart arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Men hva er alternativet, når man ikke har noen å øvelseskjøre med? Jeg kan jo ikke reise til USA og øvelseskjøre med pappa liksom..

Anonymous poster hash: 93cb7...b8e

Mamma og pappa hadde ikke bil i den tida jeg skulle kjøre opp. Så da kjørte jeg med faren til typen min, men søstra mi, på privat vei. Men foreldre til venner osv. Det er alltid noen som kan kjøre med deg. Man må faktisk bare mase og spørre. Kanskje du jobber sammen med noen eller går på skole med noen som har foreldre du kan kjøre med. Jeg var ikke klar for intensivkurs da jeg begynte. Selvfølgelg resulterte dette i at jeg strøk på første forsøk. Etter to måneder med øvelseskjøring på privaten, sto jeg med glans.

Man får ikke samme følelsen når man sitter på siden av en kjøreskolelærer som når man får prøvd litt på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke penger til å betale mer enn jeg gjør nå dessverre. Er veldig blakk siden jeg bruker masse penger på kjøretimer. Vet egentlig ikke om det er noen vits å fortsette, hadde kjøretime nr 36 i dag, det endte med panikkanfall og grining :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke penger til å betale mer enn jeg gjør nå dessverre. Er veldig blakk siden jeg bruker masse penger på kjøretimer. Vet egentlig ikke om det er noen vits å fortsette, hadde kjøretime nr 36 i dag, det endte med panikkanfall og grining :(

Jeg kjenner ei dame som måtte ha over 100 kjøretimer. Det samme måtte datteren hennes. Jeg har sittet på med dem begge og føler meg helt trygg når jeg sitter på. Skjønner du blir fortvilet, men jeg vil bare si at selv om du må ha mange kjøretimer, kan du bli en habil sjåfør til slutt. Håper du klarer det til slutt! :)

Anonymous poster hash: 13b35...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei dame som måtte ha over 100 kjøretimer. Det samme måtte datteren hennes. Jeg har sittet på med dem begge og føler meg helt trygg når jeg sitter på. Skjønner du blir fortvilet, men jeg vil bare si at selv om du må ha mange kjøretimer, kan du bli en habil sjåfør til slutt. Håper du klarer det til slutt! :)

Anonymous poster hash: 13b35...a28

Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter! Hjelper ikke at jeg driver og kjører midt i Oslo sentrum heller.. midt i rushen. Jeg har jo lyst å klare dette her, selv om det føles uoppnåelig akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blomst83

Hvordan er forholdet ditt til kjørelæreren?Det har jo alt og si. Ser du bor i Oslo,så hvis forholdet til kjørelæreren ikke det beste så kan jeg anbefale en kvinnlige kjørelærer som er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdet ditt til kjørelæreren?Det har jo alt og si. Ser du bor i Oslo,så hvis forholdet til kjørelæreren ikke det beste så kan jeg anbefale en kvinnlige kjørelærer som er helt fantastisk.

Det er helt ok, han er veldig ung, og streng! Men han er jo flink vil jeg si. Han ga meg rådet å lese mye i teoriboka så det teoretiske sitter 100%. Får se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Det er helt ok, han er veldig ung, og streng! Men han er jo flink vil jeg si. Han ga meg rådet å lese mye i teoriboka så det teoretiske sitter 100%. Får se om det hjelper.

Ok.Men si fra hvis du ønsker et tips. Hun er i hvert fall veldig rolig,og full av humor.Jeg siiterpsykisk,men jeg var åpen ovenfor henne om det noe som var veldig viktig for min del. Sier ikke at du sliter psykisk,men å få panikkanfall etter en kjøretime er jo ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du erstatter en del av kjøretimene med (betalt, men rimeligere) øvelseskjøring vil du jo komme bedre ut av det økonomisk. Så hvis du er veldig blakk bør du hvertfall betale noen for å øvelseskjøre, i stedet for å ta en haug av kjøretimer. Hva med å kun øvelseskjøre en måned, og så tar du en kjøretime igjen for å sjekke hvordan det står til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...