Gå til innhold

Når skal man gi opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 kjøretimer har jeg hatt nå, 13 på automat. Likevel får jeg ikke til kjøringa :( Holdt på å kræsje på motorveien i dag, føles som jeg aldri skal klare dette her...

Er det flere som har hatt 50-60 kjøretimer før de har tatt oppkjøring? Jeg spurte kjørelæreren når han trodde jeg ville bli klar for oppkjøring. Det blir lenge til sa han da :( Er jo enig, jeg føler meg overhodet ikke trygg i trafikken. Er letta hver gang jeg parkerer bilen og ikke har drept noen!

Men faren min er med og betaler for dette her,han kommer til å bli forbanna om jeg ikke gjør det ferdig. Er bare så lei.. Også er det surt å bruke 100.000 kr på å ta lappen.

Flere som har brukt lang tid og mye penger på dette?

Anonymous poster hash: 93cb7...b8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å fokusert på de tingene du er usikker på og jobbet med de.

Hva er det som egentlig sliter med?

Er det automat gir du prøver å få lappen til?

Det er vel litt opp til kjærelæreren din, føler du at du lærer noe av h*n? Evt bytt?

Hvis du er lettet for hver gang du parkere bilen, så må jeg jo spørre om hvorfor du holder på med å ta lappen. Er det pga du er nødt pga jobb (dårlig kollektivtilbud?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 kjøretimer har jeg hatt nå, 13 på automat. Likevel får jeg ikke til kjøringa :( Holdt på å kræsje på motorveien i dag, føles som jeg aldri skal klare dette her...

Er det flere som har hatt 50-60 kjøretimer før de har tatt oppkjøring? Jeg spurte kjørelæreren når han trodde jeg ville bli klar for oppkjøring. Det blir lenge til sa han da :( Er jo enig, jeg føler meg overhodet ikke trygg i trafikken. Er letta hver gang jeg parkerer bilen og ikke har drept noen!

Men faren min er med og betaler for dette her,han kommer til å bli forbanna om jeg ikke gjør det ferdig. Er bare så lei.. Også er det surt å bruke 100.000 kr på å ta lappen.

Du trenger minst 140 t bak rattet før du tar oppkjøring. Dette er statens vegvesens anbefaling. Har du kun 60 t, eller øvelseskjøring privat også?

Anonymous poster hash: 7ca3d...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger minst 140 t bak rattet før du tar oppkjøring. Dette er statens vegvesens anbefaling. Har du kun 60 t, eller øvelseskjøring privat også?

Anonymous poster hash: 7ca3d...1d3

140? Wow.. Jeg har dessverre ingen å kjøre med privat, ingen av vennene mine har bil og familien min bor i USA. Nettopp derfor jeg må bruke så mye tid og penger på dette via kjøreskolen. Jeg har ikke problemer med å manøvrere selve bilen, automat er jo superenkelt, det er de andre bilene jeg er redd for. Hvor skal de? Hvorfor blinker de ikke? Kan jeg kjøre nå? Blir så usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å fokusert på de tingene du er usikker på og jobbet med de.

Hva er det som egentlig sliter med?

Er det automat gir du prøver å få lappen til?

Det er vel litt opp til kjærelæreren din, føler du at du lærer noe av h*n? Evt bytt?

Hvis du er lettet for hver gang du parkere bilen, så må jeg jo spørre om hvorfor du holder på med å ta lappen. Er det pga du er nødt pga jobb (dårlig kollektivtilbud?)

Jeg driver med alpint og det er ikke bare å ta kollektivt til fjellet alltid. Ofte får jeg sitte på med andre men er ikke alltid det klaffer. Derfor sa treneren min at jeg burde ta lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få øvelseskjørt utenom kjøretimene. Ikke rart du ikke føler deg trygg! Du må da kjenne noen du kan øve med?

Anonymous poster hash: 449a1...c5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må få øvelseskjørt utenom kjøretimene. Ikke rart du ikke føler deg trygg! Du må da kjenne noen du kan øve med?

Anonymous poster hash: 449a1...c5a

Nei, har dessverre ingen jeg kan øvelseskjøre med. Moren min har ikke lappen og faren min bor i utlandet. Ingen av vennene mine har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du, TS? :) Om du bor i Oslo, så kan jo kanskje jeg øvelseskjøre litt med deg?

Jeg bor i Oslo. Tusen takk for tilbudet, det var snilt :) Har du øvelseskjørt med noen før?

I morgen skal jeg ha ny kjøretime, har helt noia for jeg syns motorveien er så skummel.. Sliter med feltskifte og er for treig sier kjørelæreren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert av å lese om dem som sliter med å ta lappen, og bruker uttalige timer på kjøreskolen. Det er jo håpløst når man ikke har noen å øvelseskjøre med på privaten. Det å lære seg og manøvre bilen er en ting, det skal man kunne når man setter seg i en kjøreskolebil, og man gjør det mye lettere for seg selv om man allerede da har tatt teorien. Når man har kommet så langt at man er klar for kjøreskolen, er det for å lære seg og være helt trygg i trafikken, og hvordan man skal håndtere i ulike situasjoner. At man kan trafikkreglene, og generelt er trygg i trafikken. Selvfølgelig sier ikke kjøreskolene noe om dette, for dem tjener flesk på folk som aldri har sittet bak rattet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å prøve å hjelpe deg TS, så må du bare stole på deg selv og dine ferdigheter. Og faktisk ta sjangser. Når du skifter felt, ikke nørl. Se i speilet at det er plass, sjekk blindsona, sett på blinklys, og sving over. Du klarer det når du slipper tvilen på deg selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert av å lese om dem som sliter med å ta lappen, og bruker uttalige timer på kjøreskolen. Det er jo håpløst når man ikke har noen å øvelseskjøre med på privaten. Det å lære seg og manøvre bilen er en ting, det skal man kunne når man setter seg i en kjøreskolebil, og man gjør det mye lettere for seg selv om man allerede da har tatt teorien. Når man har kommet så langt at man er klar for kjøreskolen, er det for å lære seg og være helt trygg i trafikken, og hvordan man skal håndtere i ulike situasjoner. At man kan trafikkreglene, og generelt er trygg i trafikken. Selvfølgelig sier ikke kjøreskolene noe om dette, for dem tjener flesk på folk som aldri har sittet bak rattet..

Men hva er alternativet, når man ikke har noen å øvelseskjøre med? Jeg kan jo ikke reise til USA og øvelseskjøre med pappa liksom..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo. Tusen takk for tilbudet, det var snilt :) Har du øvelseskjørt med noen før?

I morgen skal jeg ha ny kjøretime, har helt noia for jeg syns motorveien er så skummel.. Sliter med feltskifte og er for treig sier kjørelæreren min.

Jeg har øvelseskjørt litt før, ja :) Er ganske rolig av meg. Synes bare det er morsomt å øvelseskjøre. Du får sende meg PM da vet du, dersom du kunne tenke deg å prøve! :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg hadde rundt 50-60 kjøretimer før jeg bestod oppkjøring på andre forsøk. Mine foreldre betalte for meg, men det er jo surt. Jeg følte veldig på det at jeg skuffet dem i tillegg til meg selv. Mine tok det pent heldigvis.

Anonymous poster hash: 4d675...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har dessverre ingen jeg kan øvelseskjøre med. Moren min har ikke lappen og faren min bor i utlandet. Ingen av vennene mine har bil.

Jeg kunne heller så å si aldri lærekjøre med noen utenom kjøretimene da jeg ikke bodde med mine foreldre. Så det tar ekstra lang tid da. Jeg føler med deg. Hilsen ab 17:22.

Anonymous poster hash: 4d675...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er alternativet, når man ikke har noen å øvelseskjøre med? Jeg kan jo ikke reise til USA og øvelseskjøre med pappa liksom..

Har du ikke noe familie som bor i nærheten?

Mine foreldre hadde ikke bil, så det var ikke så lett å finne noen for meg heller. Men jeg kjørte mye med min søster, det var ikke helt lov siden hun ikke var fylt 25. Også spurte jeg di aller fleste om di kunne kjøre med meg. Foreldrne til typen min, broren hans. Noen ganger var bare jeg og han ute å kjørte. Dette var jo ikke midt i rushen i oslo, men det hjalp uansett. Da jeg skulle lære meg å manøvre bilen, sa han bare : ta bilen å kjør frem å tilbake. Dem hadde en privatvei jeg kjørte på aleine. Plagdes jeg, måtte jeg værsego bare finne ut av det selv. Og det lærte jeg vanvittig mye av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke noe familie som bor i nærheten?

Mine foreldre hadde ikke bil, så det var ikke så lett å finne noen for meg heller. Men jeg kjørte mye med min søster, det var ikke helt lov siden hun ikke var fylt 25. Også spurte jeg di aller fleste om di kunne kjøre med meg. Foreldrne til typen min, broren hans. Noen ganger var bare jeg og han ute å kjørte. Dette var jo ikke midt i rushen i oslo, men det hjalp uansett. Da jeg skulle lære meg å manøvre bilen, sa han bare : ta bilen å kjør frem å tilbake. Dem hadde en privatvei jeg kjørte på aleine. Plagdes jeg, måtte jeg værsego bare finne ut av det selv. Og det lærte jeg vanvittig mye av! :)

Men ingen har bil, så jeg har dessverre ingen å kjøre med. Prøver å psyke meg opp til i morgen, skal kjøre fra Oslo til Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter på bussen, i taxi eller i andres biler (eller er ute og sykler) - prøv å tenk på hvordan du ville kjørt og hvordan du ville planlagt kjøringen din. F.eks. her har jeg vikeplikt, hvis jeg hadde kjørt ville jeg giret ned nå, her er det 50-sone og så videre. Jeg synes dette hjalp meg en del på måten man tenker og planlegger på. :) Ikke gi opp!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte nesten 100 timer. Hadde ikke fryktelig mye øvelseskjøring ved siden av.

Ble en god sjåfør da, men er fremdeles usikker.

Anonymous poster hash: 86ac0...b9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye mer enn det på å ta lappen. Begynte først da jeg var 19 og foreldrene min hadde sagt de skulle betale for meg. Holdt på i noen måneder og fikk tatt langkjøring og glattkjøring, men så flyttet jeg til utlandet for å studere og det tok 5 år før jeg tok opp kjøringen igjen. Jeg hadde så 1-2 timer i uken i 5 måneder, før jeg tok oppkjøring og strøk. Fikk så dårlig selvtillit at det tok 4 måneder før jeg satte meg bak rattet igjen. Etter 3 måneder til med kjøretimer så klarte jeg endelig oppkjøringen. Jeg hadde kun kjæresten min å ølvelseskjøre med og det pleide ofte å ende i krangel, så det gjorde vi minst mulig. Etter 6 år med lappen er jeg fortsatt ikke spesielt glad i å kjøre, men føler meg ikke stresset over det, og har vært på flere ganske lange turer alene.

Det viktigste er å lære seg å slappe av og å kjøre forsvarlig. Resten kommer etterhvert. Når du kun kjører med kjørelærer så kommer det til å ta lenger tid enn om du får kjørt privat også. Dersom du føler at det er kjørelæreren som ikke er flink nok til å lære bort, eller at han går for salte frem så er det bare å bytte, enten til en annen i samme skole, eller til en helt annen skole. Skjønner at det er flaut å si det til læreren direkte, men han har helt sikkert hørt det før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...