Gå til innhold

Når skal man gi opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du det kan hjelpe å bytte kjørelærer? Jeg hadde heller ingen å øvelseskjøre med, så jeg hadde kun kjøretimer. Hadde ikke spesielt mange flere kjøretimer enn de jeg kjente som øvelseskjørte litt mer regelmessig, så det er fullt mulig å greie lappen uten å øvelseskjøre. Men jeg hadde en fantastisk kjørelærer, han var så uhøytidelig og avslappet, og det smittet over på meg. Tror det kan ha mye å si.

Dessverre sluttet jeg å kjøre etter jeg fikk lappen (hadde jo ikke bil...), så jeg er litt tilbake på scratch nå, og kjenner igjen den frykten!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen menneskerett å ta lappen, og mange burde ha bedre selvinnsikt (Slik som TS) og bare gi opp.

Det burde i det minste bli satt en lengre karantene på oppkjøring etter f.eks 2 forsøk. Du skal faktisk gjøre en GROV feil på oppkjøring for å stryke, og da er du faktisk ikke klar.

Har flere venner som ALDRI burde være ute på veiene, men de fikk ta oppkjøring 3-4 ganger og var til slutt heldige.

Anonymous poster hash: 5331b...3cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å ta lappen, og mange burde ha bedre selvinnsikt (Slik som TS) og bare gi opp. Det burde i det minste bli satt en lengre karantene på oppkjøring etter f.eks 2 forsøk. Du skal faktisk gjøre en GROV feil på oppkjøring for å stryke, og da er du faktisk ikke klar. Har flere venner som ALDRI burde være ute på veiene, men de fikk ta oppkjøring 3-4 ganger og var til slutt heldige. Anonymous poster hash: 5331b...3cc

Tull. Jeg kjenner to stk som gjorde feil, bagateller. Han ene strøk fordi han kjørte for fort inn mot rundkjøringa. Var ikke snakk om å gasse på, men det var ikke riktig fart for sensoren tydeligvis. Som var pirkete.

Anonymous poster hash: c9b01...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par stk som etter å ha prøvd et ex antall ganger ga seg på det. Fant ut at de ikke taklet å kjøre bil. En av de skaffet seg moped og kjørte det istedet. Da kommer jo man seg i det minste fra a til b. Riktignok blir det en utfordring med den norske vinteren.

Anonymous poster hash: 5b139...211
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Jeg kjenner to stk som gjorde feil, bagateller. Han ene strøk fordi han kjørte for fort inn mot rundkjøringa. Var ikke snakk om å gasse på, men det var ikke riktig fart for sensoren tydeligvis. Som var pirkete.

Uflaks, jeg holder heller med AB i sin oppfatning.

Folk mange idioter som aldri burde bestått oppkjøring på veiene. Flere av dem er "nye" sjåfører, så ingen som kan komme med en unnskyldning om at opplæringen har blitt bedre.

Endret av Corvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uflaks, jeg holder heller med AB i sin oppfatning.

Folk mange idioter som aldri burde bestått oppkjøring på veiene. Flere av dem er "nye" sjåfører, så ingen som kan komme med en unnskyldning om at opplæringen har blitt bedre.

Uflaks? Hvordan er det uflaks at sensoren er pirkete. Den sensoren har garantert mange oppkjøringen å bedømme. Så ganske mange som skal være dritgode for å få lappen.

Men ja, det er merkelig mtp alle som kjører feil! Ifølge disse sensorene og kjørelærerne, skulle ingen hatt lappen, sånn som de pirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uflaks? Hvordan er det uflaks at sensoren er pirkete. Den sensoren har garantert mange oppkjøringen å bedømme. Så ganske mange som skal være dritgode for å få lappen.

Men ja, det er merkelig mtp alle som kjører feil! Ifølge disse sensorene og kjørelærerne, skulle ingen hatt lappen, sånn som de pirker.

Uflaks at han kjørte for raskt inn i rundkjøringen ;) Det er noe vi alle skal lære FØR oppkjøring. Setningen forklarer at. han kjørte FOR fort, ikke bare fort, FOR fort. For mye er aldri bra, for lite er aldri bra, for fort er fortere enn det man skal.

Sensor gjør dette hver dag, han/hun har tatt en (kort) utdanning for å vite hva de skal bedømme ut ifra. Tror ikke at verken meg eller deg har de kunnskapene som skal til for å krangle om kriteriene for lappen. Det kan fort gå galt hvis du kjører for fort inn i en rundkjøring, for hvis "alle" gjør det kommer for mange for fort inn og alle klarer ikke å stoppe. Det at 1 person bryter reglene er vanligvis ikke så farlig, men hvis 1 eller 2 til i samme situasjon gjør det så smeller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 timer ? :O wooow. Det var kjempemye! Jeg hadde kanskje 15 kjøretimer med skolen, og kjørte litt med pappa ved siden av, men han bare kjeftet, så jeg strøyk to ganger på oppkjøring fordi jeg var så redd. Men var absolutt klar etter 15 kjøretimer :s

Anonymous poster hash: 02bf0...e8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å ta lappen, og mange burde ha bedre selvinnsikt (Slik som TS) og bare gi opp.

Det burde i det minste bli satt en lengre karantene på oppkjøring etter f.eks 2 forsøk. Du skal faktisk gjøre en GROV feil på oppkjøring for å stryke, og da er du faktisk ikke klar.

Har flere venner som ALDRI burde være ute på veiene, men de fikk ta oppkjøring 3-4 ganger og var til slutt heldige.

Både enig og uenig.

Jeg ser ingen grunn til å gi opp om man ikke greier oppkjøring, eller sliter slik som TS. Men man bør absolutt være ærlig med seg selv, og bruke mye mer tid på å bli en god sjåfør. Noen trenger mye lenger tid enn andre, det betyr ikke at de aldri blir gode sjåfører.

Tror ikke en karantenetid vil hjelpe. Det vil bare føre til at folk slutter å kjøre helt i karantenetiden, og så begynner påan igjen. Man blir ikke en bedre sjåfør av det. Jeg mener at kjærelæreren har et stort ansvar i å bedømme om vedkommende er trygg og dyktig nok til å faktisk få lappen, og ikke bare vurdere om han er klar for oppkjøring. Er det noen som absolutt ikke egner seg for å ferdes i trafikken bør det også være et ansvar hos kjørelærer å videreformidle.

Og siden du påstår at man kan være heldig på oppkjøring, så betyr vel det at man også kan være uheldig og stryke selv om man er god. Ergo ingen grunn til å ikke tillate noen flere oppkjøringer - de var jo bare uheldige? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både enig og uenig.

Jeg ser ingen grunn til å gi opp om man ikke greier oppkjøring, eller sliter slik som TS. Men man bør absolutt være ærlig med seg selv, og bruke mye mer tid på å bli en god sjåfør. Noen trenger mye lenger tid enn andre, det betyr ikke at de aldri blir gode sjåfører.

Tror ikke en karantenetid vil hjelpe. Det vil bare føre til at folk slutter å kjøre helt i karantenetiden, og så begynner påan igjen. Man blir ikke en bedre sjåfør av det. Jeg mener at kjærelæreren har et stort ansvar i å bedømme om vedkommende er trygg og dyktig nok til å faktisk få lappen, og ikke bare vurdere om han er klar for oppkjøring. Er det noen som absolutt ikke egner seg for å ferdes i trafikken bør det også være et ansvar hos kjørelærer å videreformidle.

Og siden du påstår at man kan være heldig på oppkjøring, så betyr vel det at man også kan være uheldig og stryke selv om man er god. Ergo ingen grunn til å ikke tillate noen flere oppkjøringer - de var jo bare uheldige? ;)

ja, og jeg sier ikke at du kun får 1 mulighet, men etter 3 forsøk bør det ikke være mulig å prøve igjen før noe endrer seg. Grunnen til jeg forslår karantene er fordi folk blir ofte "bedre" med alderen, hvertfall mitt kjønn.

Det kunne kanskje være noe annet, f.eks obligatorisk 40 timer med kjørelærer?

Egentlig synes jeg det er alt for lite kontroll før man tillater at folk kommer ut på veien. et par timer i bil med en sensor, og hvis du ikke driter deg ut da skal du få kjøre alene. Det burde nok vært f.eks 4 oppkjøringer og hvis du klarte alle dem så fikk du lappen.

Jeg vet det høres drøyt ut, men tenk deg om. Hva er det vi får lov til når vi får lappen? Fly rundt i enorme maskiner som tar livet av utrolig mange uskyldige hvert år.. Det burde i det minste vært obligatorisk etterkontroll (ny oppkjøring) etter f.eks 3 år.

Grunnen til at jeg mener dette er ikke bare fordi jeg "hater" når jeg selv er sjåfør, men fordi jeg blir redd når jeg er passasjer hos noen av mine venner. (Jeg har sluttet å sitte på med dem nå)

Jeg skal ikke påstå at jeg er en super sjåfør som aldri bryter regler, jeg bryter fartsgrenser mer enn snittet antageligvis, MEN jeg bryter så å si aldri en vikeplikt og jeg klarer å telle 1001-1002-1003..... og selv 7 år etter jeg tok lappen er jeg ikke et sekund i tvil om at jeg skulle klart oppkjøring en gang til, elle 4 ganger vhis jeg får det slik jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var elev på HINT (trafikklærerskolen) da jeg kjørte opp, hadde kjøretimer hver uke utenom når de hadde ferie såklart, dette i et og et halvt år før jeg kjørte opp. Det blir endel kjøretimer!

Har ADHD, så det ble jo noen utfordringer siden jeg har dager jeg er mer fjern enn andre, men jeg konsentrerte meg om de tingene som var vanskelig og var flink med å si ifra hva jeg selv følte jeg trengte mer øving på.

Viktig å være flink å si ifra, konsentrere seg, og tenk på hvor herlig det blir når du endelig får tatt lappen og er ferdig med det! :)

Men om du holder på å kræsje enda, er du trygg å ha i trafikken da? Hmhm.. Må tenke litt over det også, er ikke timene som teller, er hvor erfaren du begynner å bli.

Anonymous poster hash: 9cc5f...4e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har bestemt meg for å fortsette, selv om det vil ta lang tid. Jeg er altfor utålmodig, men som flere skriver så er det aller viktigste at jeg blir en god og trygg sjåfør! Selv om det blir 100 kjøretimer eller noe sånt. Kjørte i kveld, og det var skummelt! Hvordan tør folk å kjøre når det er mørkt? Ser jo ingenting, plutselig kommer det folk flaksende ut i veien.

Anonymous poster hash: 93cb7...b8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke før man blir sjåfør en ser hvor utrolig viktig det er at folk bruker reflex. Bare det at folk går i lyse klær hjelper mye.

I mørket så avpasser man farten.

Anonymous poster hash: 7ca3d...1d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg! Sleit litt selv, men aner ikke hvor mange timer jeg hadde. Øvelseskjørte ikke noe særlig. Fant etterhvert ut at jeg måtte bytte kjørelærer, og det hjalp veldig !! Og etter en stund med den nye fant jeg også ut at jeg var for sliten når jeg kjørte etter skolen, og begynte å heller skulle timer midt på dagen for å kjøre. Det hjalp også mye! Så rimelig mørkt på det i en periode. Men plutselig knakk jeg koden, og har hatt førerkort i ti år, ingen uhell. Elsker å kjøre! Lykke til da :)

Anonymous poster hash: d4515...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt kjørelærer TS. Du trenger en som kan hjelpe deg med å føle deg trygg på veien. Trygghet er alfa omega, så lenge du ikke føler deg trygg vil du aldri få til dette.

Selv strøk jeg to ganger. Slet veldig med angst på den tiden, og før første oppkjøring vurderte jeg å avbryte fordi jeg var redd jeg skulle besvime underveis. Hadde en veldig ubehagelig sensor, og oppkjøringen var helt grusom, gjorde tullete småfeil jeg aldri ville ha gjort under en vanlig kjøretime. Andre gang satt skrekken i fra første gang, og jeg gjorde igjen masse tullefeil på grunn av panikk. Men alt i alt ble det en mye bedre opplevelse fordi det var en sensor som var hyggelig og som ga seriøse tilbakemeldinger. Jeg prøvde å fokusere på denne oppkjøringen før tredje gang, og da kjørelæreren min så hvem som var sensor på tredje forsøk, blunket han og sa "denne fikser du!". Fikk nok en hyggelig sensor som laget veldig god stemning i bilen med å spøke og snakke om barna sine, bestod med glans. Kjørelæreren min visste hvordan denne sensoren var, at han ville få meg til å slappe av, og at jeg dermed ville klare oppkjøringen.

Jeg hadde heldigvis muligheten til å kjøre hjemme, kjørte garantert mye mer enn 50-60 timer totalt! Du er absolutt nødt til å finne noen som kan hjelpe deg med øvelseskjøring og å bli trygg bak rattet. Det tekniske er sjelden et problem, det er tryggheten og erfaringen du trenger. Håper du kan ta kontakt med hun som tilbyr deg å øvelseskjøre, og at hun kan hjelpe deg videre. Og bytt kjørelærer!!! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Blomst83

Bytt kjørelærer TS. Du trenger en som kan hjelpe deg med å føle deg trygg på veien. Trygghet er alfa omega, så lenge du ikke føler deg trygg vil du aldri få til dette.

Støtter denne. Hvis det er et problem da.Ts har vel ikke sagt noen om det,eller har jeg missa det? ;)

Men hvis det er et tema så skrik ut ts så kan jeg komme med en anbefaling,hvis du ønsker vel og merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter denne. Hvis det er et problem da.Ts har vel ikke sagt noen om det,eller har jeg missa det? ;)

Men hvis det er et tema så skrik ut ts så kan jeg komme med en anbefaling,hvis du ønsker vel og merke?

Står i HI at hun overhodet ikke føler seg trygg i trafikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Står i HI at hun overhodet ikke føler seg trygg i trafikken. :)

Det så jeg,men det er ikke nødvendigvis kjørelæreren som er problemet. Hadde en venninne som følte seg veldig trygg på kjørelæreren,men ikke på seg selv. Uansett hva læreren prøvde på for å roe hun ned gikk det ikke. Var derfor jeg spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte nesten 100 timer. Hadde ikke fryktelig mye øvelseskjøring ved siden av.

Ble en god sjåfør da, men er fremdeles usikker.

Anonymous poster hash: 86ac0...b9a

Nei, er man usikker i trafikken, så er man ikke en god sjåfør, punktom.

Så det var henvist til 140 timer som anbefalt mengde i et innlegg her i denne tråden? Seriøst? Jeg hadde 6 kjøretimer på kjøreskole, etter å ha øvelseskjørt litt med en venninne.

Anonymous poster hash: e3a6d...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Skjønner det er tøft om du ikke får øveleskjørt ellers. Jeg var så heldig at eksen lærte meg opp. Kjørte gjennom Sverige og Danmark og ble temmelig kald bak rattet. Trengte bare de obligatoriske timene før jeg tok lappen.

Håper det ordner seg :) Du blir nok tryggere etterhvert skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...