Gå til innhold

Kan jeg ta hpv-vaksinen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 17 og har hatt 2 sexpartnere (begge i forhold så begge uten kondom. Jeg er sammen med nummer 2 nå) og jeg tror ikke jeg har blitt testet for om jeg er smittet for hpv, men har en immunsykdom som gjør at jeg veldig sannsynlig hadde fått kjønnsvorter om jeg hadde vært smittet.

Men så har jeg lest at man kan ta denne vaksinen selv etter seksuell debut og selv om man har dette viruset.

Skal til legen om noen dager, så lurer på om jeg da kan be om å få denne vaksinen?

Anonymous poster hash: 28240...224
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo ørten forskjellige HPV-virus hvorav noen av de linkes til kreft. Du ka kanskje teste deg privat for dette, aner ikke om det offentlige tilbyr slikt.

Anonymous poster hash: a178c...bd9

Skrevet

Det finnes jo ørten forskjellige HPV-virus hvorav noen av de linkes til kreft. Du ka kanskje teste deg privat for dette, aner ikke om det offentlige tilbyr slikt.

Anonymous poster hash: a178c...bd9

Men det finnes vel ikke ørten hpv-vaksiner? Jeg leste at 80% av voksne mennesker har eller har hatt hpv

-TS

Skrevet

Først og fremst må du betale hpv vaksinen selv, og tror det er to runder med vaksine.

For det andre så ja, du kan fremdeles ta den. Så lenge du ikke allerede er smittet kan du ta vaksinen uansett alder og uansett hvor mange partnere du har hatt, men du må betale for den selv.

Skrevet

Først og fremst må du betale hpv vaksinen selv, og tror det er to runder med vaksine.

For det andre så ja, du kan fremdeles ta den. Så lenge du ikke allerede er smittet kan du ta vaksinen uansett alder og uansett hvor mange partnere du har hatt, men du må betale for den selv.

Det er ikke farlig at jeg må betale for den selv. Har uansett frikort, men er ikke så farlig om den ikke går under det. Leste at det var 3 ganger på 1 år jeg måtte ta vaksinen.

-TS

Skrevet

Legen min sa at man ikke kunne ta denne etter at man hadde kommet i puberteten/ debutert seksuelt. Hvor har du lest at det finnes en vaksine man kan ta allikevel?

Anonymous poster hash: f949d...701
Skrevet

Legen min sa at man ikke kunne ta denne etter at man hadde kommet i puberteten/ debutert seksuelt. Hvor har du lest at det finnes en vaksine man kan ta allikevel?

Siden HPV-vaksine virker forebyggende gir den best effekt når den gis før seksuell debut. Det er imidlertid ikke farlig å ta vaksinen for personer som allerede er smittet med HPV.

Står det på fhi sine sider: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6089&MainContent_6263=6464:0:25,6091&List_6212=6218:0:25,6097:1:0:0:::0:0

• Liker 1
Skrevet

Og dessuten tas denne i 7.klasse, så derfor så kan man selvsagt ta den når man har kommet eller er ferdig med puberteten. De fleste 7-klassinger har jo fått menstruasjon osv :)

-TS

Skrevet

Den koster mellom 3-4000 når du betaler den selv.

Skrevet

Den koster mellom 3-4000 når du betaler den selv.

åh, såpass ja. Men det er bedre enn å få kreft..

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...