Gå til innhold

jeg klør!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har så syyykt hudkløe etter jeg har dusjet. Har prøvd det meste av kremer, såper, ingen kremer/såper, oljer,vaskemiddel, tatt omega 3, lagt om kosthold ovs.

Jeg har atopisk eksem fra barndommen, men ikke hatt noe utslett som voksen. Hudleger forklarer det med det.

Noen som har noen geniale tips jeg kan prøve ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyll salt på et glass (kun salt vil virke). Hell over olje (god olje, type avokado/oliven/mandel/jojoba e.l.) til det akkurat dekker saltet. Føy på noen urter som roer ned akkurat din hud om du vil.
Så skrubber du deg med dette når du dusjer.

Oljen tilføyer selvsagt fukt, saltet har to funksjoner: 1. det er en mild skrub og 2. det er naturlig desinfiserende og hjelper på atopiske eksem og psoriasis og det meste av hudlidelser (tenk på hvor raskt ting gror om sommeren om du bader i sjø eller hvor raskt "vinterlepper" er bra igjen etter en omgang med salt).

Anonymous poster hash: 372bb...dbe
Skrevet

Har prøvd denne typen skrubb før, men skal gi den en sjanse til :)

Ja, jeg bruker parfymefritt, men det virker ikke som om det spiller noen rolle.

Skrevet

Klør det bare etter dusj? Eller klør det også i klorvann (i svømmehall), saltvannsbad om sommeren e.l?

Og har du prøvd å dusje i kaldt vann? Klør det da?

Skrevet

Du klør etter du har dusja? Er det med en gang du kommer ut av dusjen, eller er det etter du tørker deg med håndkledet? Kan rett og slett hende det er håndkledet ditt som er for grovt for huden din?

Anonymous poster hash: f37fb...1f0
Skrevet

Kanskje du bruker for varmt vann? Jeg pleier å klø masse hvis jeg er skikkelig kald før jeg dusjer, for å så bruke kjempevarmt vann der!

Men jeg hadde ca en uke med indre kløe jul for to år siden. Var ingen merker på huden eller noe, men jeg klødde og klødde, det som hjalp meg var zyrtec. Hadde visst en allergisk reaksjon på noe. Kanskje p-piller eller hårfarge?

Anonymous poster hash: 28dcb...579
Skrevet

Hadde det på samme vis, helt til jeg sluttet å bruke såpe, skrubber meg bare med hampskrubb

Anonymous poster hash: 1abeb...3fe
  • 5 uker senere...
Skrevet

Har prøvd dette nå i en måned, og nesten INGEN kløing!!! Håper det forsetter, takk for godt tips!!!

Fyll salt på et glass (kun salt vil virke). Hell over olje (god olje, type avokado/oliven/mandel/jojoba e.l.) til det akkurat dekker saltet. Føy på noen urter som roer ned akkurat din hud om du vil.

Så skrubber du deg med dette når du dusjer.

Oljen tilføyer selvsagt fukt, saltet har to funksjoner: 1. det er en mild skrub og 2. det er naturlig desinfiserende og hjelper på atopiske eksem og psoriasis og det meste av hudlidelser (tenk på hvor raskt ting gror om sommeren om du bader i sjø eller hvor raskt "vinterlepper" er bra igjen etter en omgang med salt).

Skrevet

Mine tips:

1. Bruk dusjolje
  2. Dusj sjelden
  3. Smør deg med Decubal (de har to typer for tørr og knusktørr hud)
  4. Ikke bruk ull rett på kroppen
  5. Drikk mye vann
  6. Ikke skrubb deg tørr, men klapp eller lufttørk
Skrevet

Jeg har slitt med kløe hele mitt liv og det kan virkelig være en plage. Jeg klør også en del selv om jeg også har tatt mange grep. Det er verst om vinteren naturligvis. Hadde forresten også atopisk eksem som liten.

Mine tips:

- Ser du allerede gjør det, men bruk alt parfymefritt. Selv bruker jeg Eucerin dusjsåpe eller Neutral, Parfyme-og fargefri shampoo og balsam(Neutral eller Änglamark), parfymefritt vaskemiddel og skyllemiddel, parfymefri Milo, og rene parfymedufter bruker jeg sjeldent, men om jeg gjør så sprayes det på klærne.

- Veldig viktig: Hold huden din fuktig. Vær nøye med å smøre inn hele kroppen, i sær på de utsatte plassene du klør mest.

- Ta solarium av og til. Det hjelper på kløen min om vinteren.

- Ikke bruk grov ull mot hud, f.eks strikkaskjerf, luer og lignende.

Skrevet

En ting til: pass på å lufte slik at inneluften ikke blir for tørr (typisk problem i vinterhalvåret).

Skrevet

Jeg plagdes også veldig med kløe før, spesielt på korsryggen. Jeg fikk tips om å bruke shampoo og balsam uten sls og det ble mye bedre. Har brukt Pureology og Coldwell, og bestilt det i fra Feelunique. Var helt fortvilet før jeg prøvde disse, klødde og fikk små kuler i huden.

Skrevet

Takk for tips alle sammen :) skal sette igang med prøvingen :)

Skrevet

Slenger meg på mange av tipsene her. Har du forresten prøvd lysbehandling? Det har hjulpet meg veldig mye! Får det hos hudlegen.

Anonymous poster hash: deadb...dae
Skrevet

Prøv å dusj i kaldere vann :)

Anonymous poster hash: 95c1f...f4e
Skrevet

Du kan være allergisk mot vann. Har en venninne som er det og hun klør også hver gang hun dusjer.

Anonymous poster hash: 98f0b...fe0

Skrevet

Hva i alledager gjør man med det?

Du kan være allergisk mot vann. Har en venninne som er det og hun klør også hver gang hun dusjer.

Anonymous poster hash: 98f0b...fe0

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg har også atopisk eksem og kan klø etter dusjing. Det som hjelper for meg er å ikke dusje i for varmt vann, klappe meg tørr med håndduken, smøre meg med fet fultighetskrem og ikke ha på deg klær med det samme, eller hvis du må kle på deg så ha på deg store og luftige klær, ingenting som sitter tett på kroppen.

Og bruk såpe uten parfyme og bare på steder du "må" såpe inn.

Skrevet

Jeg har allergi mot husstøvmidd. Det eneste som hjelper meg er zyrtec eller tilsvarende allergitabletter.

Anonymous poster hash: cffc7...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...